MS Windows
briani 27239
Ny PC "hakker"
Fra : ..::jmj::..

Dato : 14-06-09 16:56

Har lige sat min nye PC op, skal bruges til videoredigering og lidt
spil. Men i modsætning til min "gamle" PC kører den faktisk ringere, og
det forstår jeg ikke, hvor kan det gå galt?
Det drejer sig om Intel Core 2 Quad Q9400 på et ASUS P5QC bundkort. Der
er 4 Gb DDR3 RAM i, et Nvidia GF 9600 med 1 Gb RAM, 2 SATA diske (200
og 500 Gb) og OS er XP Pro SP3. Manglende køling mener jeg ikke er
problemet, der er monteret 3 store blæsere i kabinettet og en stor
CPU-køler.
Jeg har registreret hakkeriet primært i spil (first-person-shooter) når
det går rigtig heftigt til. Og så har jeg bemærket frame-drops når jeg
henter video ind... typisk ved lange optagelser (+ 2 timer).
Hvor skal jeg lede efter flaskehalse, synes de monterede enheder burde
give problemfri drift. Den gamle kører derudaf med Intel P4 3 Ghz og 2
Gb RAM på et bedaget ASUS board og ATA diske under XP Pro SP3.
Gode råd modtages mere end gerne ...

Jørgen

Fra : Brian H

Dato : 14-06-09 19:33

"..::jmj::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor skal jeg lede efter flaskehalse
> Gode råd modtages mere end gerne ...

BIOS ville jeg starte med at kigge på, derefter drivere.
Men XP udnytter ikke din Quad core og ej heller alle dine 4gb ram. Overvej
Vista

Fra : Jakob

Dato : 14-06-09 19:56

On Sun, 14 Jun 2009 20:33:08 +0200, Brian H wrote:

> [...]
>
> BIOS ville jeg starte med at kigge på, derefter drivere.
> Men XP udnytter ikke din Quad core og ej heller alle dine 4gb ram. Overvej

XP 32bit gør ikke, Vista 32bit gør heller ikke. XP 64bit og Vista 64bit gør

--
/Jakob

Fra : Nicolai

Dato : 14-06-09 21:06

Hvad siger temp.? Test med HW monitor:
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

> Men XP udnytter ikke din Quad core og ej heller alle dine 4gb ram. Overvej
> Vista

Vista sucks. Desuden udnytter XP FINT hans quad, og 3,2 GB ram.

Er maskinen ny-installeret? Altså er XP installere fra scratch?

Fra : Jørgen M. Jørgensen

Dato : 16-06-09 07:11

Nicolai forklarede den 14-06-2009:

> Hvad siger temp.? Test med HW monitor:
> http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

> Vista sucks. Desuden udnytter XP FINT hans quad, og 3,2 GB ram.
>
> Er maskinen ny-installeret? Altså er XP installere fra scratch?

Jep, det er en helt frisk installation. Er naturligvis helt klar over
begrænsningerne ift. 32-bit OS. XP er et overvejet valg...
Jørgen

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-09 07:40

> Jep, det er en helt frisk installation. Er naturligvis helt klar over
> begrænsningerne ift. 32-bit OS. XP er et overvejet valg...

Små-hakker det i spil kan det som nævnt være grafikkortet som er fint men
ikke toppen. Hakker den generelt snakker jeg mere drivere, bios version /
setting ?

Fra : Jørgen M. Jørgensen

Dato : 16-06-09 07:44

Nicolai har bragt dette til os:

> Små-hakker det i spil kan det som nævnt være grafikkortet som er fint men
> ikke toppen. Hakker den generelt snakker jeg mere drivere, bios version /
> setting ?

I lyset af de inf. der er kommet i tråden, hælder jeg til grafikkortet.
Troede 1 Gb "generelt" bragte grafikken på ret kurs. Jeg har vist ikke
opgraderet driverne, så det prøver jeg i første omgang, ellers skifter
jeg det ud...
Jørgen

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-09 15:57

> [...]
> Troede 1 Gb "generelt" bragte grafikken på ret kurs. Jeg har vist ikke
> opgraderet driverne, så det prøver jeg i første omgang, ellers skifter jeg

Hvilke spil hakker det i? jeg har selv et 9600gt og spiller da de fleste
uden problemer.

Generelt spiller jeg i 1600x1000 i 16bit, og der får jeg da frame-rates på
50-80 stykker.

Men du kan selvfølgelig sagtens få hurtigere kort. Nyeste nvidia drivere er
dog altid bedst :)

Hakker maskinen kun i spil?

Fra : Per Nielsen

Dato : 16-06-09 16:18

Nicolai formulerede tirsdag:
> Men du kan selvfølgelig sagtens få hurtigere kort. Nyeste nvidia drivere er
> dog altid bedst :)

Narh, ikke altid.. Har et par gange måttet skifte tilbage fra nyeste
driver til den jeg kørte med før. Den mindste lille smule hak i online
fps spil er _ikke_ acceptabelt

Fra : ..::jmj::..

Dato : 16-06-09 18:46

Nicolai skrev:

> [...]
> 50-80 stykker.
>
> Men du kan selvfølgelig sagtens få hurtigere kort. Nyeste nvidia drivere er

Den hakker kun i spil(let), kører 1600*1200 i 32 bit, og har ikke haft
problemer med det før, i det mindste ikke med mit gamle grafikkort, som
også er Nvidia (noget AGP med 512 Mb RAM). Regnede da med, at PCIe var
en noget hurtigere bus end AGP..
Jørgen

Fra : Jakob

Dato : 14-06-09 19:54

On Sun, 14 Jun 2009 17:56:12 +0200, ..::jmj::.. wrote:

> [...]
> give problemfri drift. Den gamle kører derudaf med Intel P4 3 Ghz og 2
> Gb RAM på et bedaget ASUS board og ATA diske under XP Pro SP3.

Du siger godt nok at du ikke mener det er manglende køling, men prøv
aligevel at finde ud af hvor varm dit grafikkort bliver. Har før set netop
de symptomer med et grafikkort der var lidt for varmt.

--
/Jakob

Fra : sls \(2770\)

Dato : 14-06-09 21:38

"Jakob" <wh@tever.not> skrev i meddelelsen
> [...]

Det er heller ikke det bedste kort til spil du har.

Fra : JBJ

Dato : 13-09-09 00:25

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i meddelelsen

> "Jakob" <wh@tever.not> skrev i meddelelsen

> Det er heller ikke det bedste kort til spil du har.

Er det en pc du selv har brygget sammen eller en du har købt?

Hvis det er en du selv har brygget sammen, har du så sat den samme slags
ram i eller mixet forskellige slags?

Prøv og se om coreTemp ikke kan sige dig hvor varm din Pc bliver
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Test din ram med
http://www.memtest86.com/

En anden ting, SATA kabler kan ryste sig løst, hvilket jeg måtte erfare for
nyligt, specielt hvis de er af billig kvalitet. Dette kan medføre
skrivefejl på HDD, samt gøre at PC'en hakker. Hvis dit kabinet er lavet af
tyndt blik så kan der være mange rystelser, specielt når blæserne kører
hurtigere under spil, og så kan SATA kabler miste kontakten med HDD hvis de
sidder løst i forvejen.

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson