MS Windows
briani 27239
Mangler XP pro DK inst. CD - hvad gør jeg?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 13:41

Jeg skal formattere en Acer maskine som er født med XP pro DK, og har
licensnummeret siddende på siden af kabinettet. Problemet er, at der er ikke
er en installations CD, og de org. Acer CDer forefindes heller ikke

Er der et sted jeg kan downloade et image? Dem jeg har kunne finde rundt
omkring er typisk volume licenser, og det er bare en alm. enkelt licens CD
jeg skal bruge.

Nogen der kan hjælpe, eller ved hvad man gør i sådan en situation?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Ole C

Dato : 14-06-09 13:58

..°o.O Thomas O.o°. skrev blandt andet:

> [...]
> enkelt licens CD jeg skal bruge.
>
> Nogen der kan hjælpe, eller ved hvad man gør i sådan en situation?

I stedet for alt det bøvl, så køb dog en XP Home til 585 kroner:
http://kortlink.dk/edbpriser/6qcb
- og så har du CD'en til en anden gang...

--
vh
Ole C

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-06-09 14:34

Ole C skrev, Den 14-06-2009 14:57:
> I stedet for alt det bøvl, så køb dog en XP Home til 585 kroner:
> http://kortlink.dk/edbpriser/6qcb
> - og så har du CD'en til en anden gang...

Eller brug den gratis Windows 7 prøveversion indtil 1. marts 2010. Der
er kommet dansk sprogpakke til den.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 16:48

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Eller brug den gratis Windows 7 prøveversion indtil 1. marts 2010. Der er
> kommet dansk sprogpakke til den.

Det er en Celeron CPU, så jeg tror XP kører bedre på den end Windows 7.

Fra : Jens Jensen

Dato : 14-06-09 17:37

..°o.O Thomas O.o°. skrev, Den 14-06-2009 17:47:
> "Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Det er en Celeron CPU, så jeg tror XP kører bedre på den end Windows 7.

Men det er vist Microsoft mening, at Windows 7 skal kunne bruges på de
små netbooks, så måske går det alligevel. Jeg har kortvarigt haft
Windows 7 RC1 kørende på noget gammelt hardware med 1333 MHz Thunderbird
og 1 GB 133 MHz SDRAM, og umiddelbart var hastigheden i orden til surf.
Men jeg afinstallerede igen, da jeg ikke kunne finde en Vista driver til
grafikkortet.

Fra : J

Dato : 14-06-09 16:51

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller brug den gratis Windows 7 prøveversion indtil 1. marts 2010. Der er
> kommet dansk sprogpakke til den.

Tåbeligt svar.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-09 14:53

Ole C skrev:

> I stedet for alt det bøvl, så køb dog en XP Home til 585 kroner:

1. Det kunne jo være, han skal bruge nogle af de ekstra
funktioner i Pro'en.
2. Hvorfor give 585 kroner for noget, som han med fuld ret
kan få gratis?

2a. Hvis du mener, penge har så lidt betydning, kan du jo
sende ham de 585 kroner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hvad er DOS?

Fra : Ole C

Dato : 14-06-09 15:13

Kim Ludvigsen skrev blandt andet:

> 1. Det kunne jo være, han skal bruge nogle af de ekstra
> funktioner i Pro'en.

Ja, det er da muligt. Men det hører vi vel så om.

> 2. Hvorfor give 585 kroner for noget, som han med fuld ret
> kan få gratis?

Hvis han "med fuld ret" kan få dem gratis fra Acer, hvad er så problemet?

> 2a. Hvis du mener, penge har så lidt betydning, kan du jo
> sende ham de 585 kroner.

Jamen, det vil jeg da gerne. Min timeløn i den anledning er 585 kr. -
minimumstakst: 1 time

--
vh
Ole C

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-09 15:27

Ole C skrev:

> Hvis han "med fuld ret" kan få dem gratis fra Acer, hvad er så problemet?

Jeg nævnte nu ikke Acer i den forbindelse. Acer vil ganske
givet have et eller andet gebyr for at fremsende en cd. Men
hvis Thomas kan finde ud af, hvilken version af Pro der
oprindeligt blev installeret, kan han sikkert finde en cd,
han kan låne gratis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Modstandsbevægelse, vigtigt selvforsvar i 2. verdenskrig:

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 15:12

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> I stedet for alt det bøvl, så køb dog en XP Home til 585 kroner:
> http://kortlink.dk/edbpriser/6qcb
> - og så har du CD'en til en anden gang...

Det kunne jeg aldrig drømme om - min licens er jo i orden og betalt. Ingen
grund til at betale for at nedgradere softwaren.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Edmund

Dato : 14-06-09 14:18

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg skal formattere en Acer maskine som er født med XP pro DK, og har
> licensnummeret siddende på siden af kabinettet. Problemet er, at der er
> ikke er en installations CD, og de org. Acer CDer forefindes heller ikke

Er der heller ikke nogen restore funktion/partition tilbage.

Mvh Edmund

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 15:09

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i meddelelsen

> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
>>

> Er der heller ikke nogen restore funktion/partition tilbage.

Nej, det er en knægts maskine, og D drevet er slettet og brugt til spil i
stedet

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-09 14:19

".°o.O Thomas O.o°." skrev i en meddelelse
> Jeg skal formattere en Acer maskine som er født med XP pro DK,

Og der kommer dit problem med den licens, der følger med PC'en - der
skal du have en CD af samme type som den originale recovery CD, for at
den licens dur.

Kontakt forhandleren - eller Acer, og få en ny CD !

Eller som Ole foreslår - køb en ny XP Home - de koster ikke alverden.

Jan

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 15:10

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Og der kommer dit problem med den licens, der følger med PC'en - der skal
> du have en CD af samme type som den originale recovery CD, for at den
> licens dur.

Jeg burde fint kunne installere den med en org. XP Pro cd.

Fra : Edmund

Dato : 14-06-09 15:21

> "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg burde fint kunne installere den med en org. XP Pro cd.

Og det skal være en OEM for at din kode virker.

PS: Du har vel set i computeradministation / diskhåndtering om der er en
skjult partition.

Mvh Edmund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-06-09 16:08

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg burde fint kunne installere den med en org. XP Pro cd.

Acer har en OK service - kontakt dem og få en ny CD.

Jan

Fra : John

Dato : 14-06-09 15:30

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> Nogen der kan hjælpe, eller ved hvad man gør i sådan en situation?

Det ku' måske være forsøget værd at ringe til:

Acer Support: 33 70 20 70

John

Fra : J

Dato : 14-06-09 15:35

> Det ku' måske være forsøget værd at ringe til:
>
> Acer Support: 33 70 20 70
>
> John

Nej. Det må ikke være for let.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 16:46

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen

> Det ku' måske være forsøget værd at ringe til:
>
> Acer Support: 33 70 20 70

Jeg prøver med dem i morgen, og ser om de kan hjælpe. Det havde bare været
hurtigere, hvis man kunne downloade den - knægte i den alder har ikke så
stor tålmodighed

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 16-06-09 08:44

> [...]
> hurtigere, hvis man kunne downloade den - knægte i den alder har ikke så

Acer kan hjælpe ved at sende en CD til DKK 400,-

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 14-06-09 16:19

..°o.O Thomas O.o°. laid this down on his screen :
> [...]
> omkring er typisk volume licenser, og det er bare en alm. enkelt licens CD

Man kan i realiteten bruge en tilfældig CD fra en anden maskine med
tilsvarende type Windows, f.eks. HP, Dell, Lenovo, Medion osv. og så
ringe til M$ når den skal aktiveres, og håbe på at de tror på det.
Den slags CD'ere spørger ikke efter produktnøgle under installationen.

Jeg plejer i stedet at bygge en specifik CD til det pågældende
PC-mærke.

Pointen er at plukke de Acer-specifikke filer ud, og så bygge en ny CD
som ikke skal aktiveres efter installation, da den jo netop er bundet
til en Acer-maskine.

De fire Acer-specifikke filer (hedder OEM*.*) og den rigtige
produktnøgle kan man plukke ud ved at følge vejledningen fra denne
side:
http://www.msfn.org/board/Building-a-Pre-activated-CD-from-an-exis-t63258.html

For at bygge CD'en skal man bruge et ISO-redigeringsprogram eller noget
andet der kan lave boot-CD'ere. Jeg bruger selv UltraISO.

Kopier indholdet af f.eks. en HP-CD ind i C:\XPCD, og læg så de fire
OEM-filer ind i C:\XPCD\I386 og overskriv de eksisterende.
Læg produktnøglen ind i C:\XPCD\I386\winnt.sif (sif-filer åbnes med
notesblok). Man kan evt. her også lægge en SP3 ind.

Brænd så en ny CD med indholdet af C:\XPCD, og man er kørende.

--
/klaus

Fra : J

Dato : 14-06-09 16:33

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> notesblok). Man kan evt. her også lægge en SP3 ind.
>
> Brænd så en ny CD med indholdet af C:\XPCD, og man er kørende.

Ja. Hvorfor gøre noget let, når det kan gøres svært?
Vend bunden i vejret, skriv nummeret ned, og aktiver med det.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 14-06-09 16:42

J explained :
> "Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja. Hvorfor gøre noget let, når det kan gøres svært?
> Vend bunden i vejret, skriv nummeret ned, og aktiver med det.

Jeg skrev jo netop begge muligheder.
Kun OEM-medier direkte fra Microsoft spørger efter produktnøgler under
installationen. OEM-medier fra computerleverandører har koden med i en
fil på CD'en, så der spørges ikke efter den.
Desuden kan produktnøgler af den slags der sidder på maskinen
umiddelbart bruges under installationen, men ikke efterfølgende
aktiveres:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb457078.aspx

--
/klaus

Fra : Edmund

Dato : 14-06-09 17:01

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> Ja. Hvorfor gøre noget let, når det kan gøres svært?
> Vend bunden i vejret, skriv nummeret ned, og aktiver med det.

Som Klaus skrev "Den slags CD'ere spørger ikke efter produktnøgle under
installationen."

På min CD(XPhome) fjernede jeg så bare WINNT.SIF, hvori de normale
formaterings muligheder også var deaktiveret.

Har ikke forstand på det med OEM filer.

Mvh Edmund

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-06-09 16:45

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> til M$ når den skal aktiveres, og håbe på at de tror på det.
> Den slags CD'ere spørger ikke efter produktnøgle under installationen.

Hvad er det Microsoft skal tro på, når jeg aktiverer den? Den har jo været
aktiveret tidligere, nu bliver harddisken bare formatteret, og XP
installeret igen.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 14-06-09 17:03

..°o.O Thomas O.o°. used his keyboard to write :
> [...]
> aktiveret tidligere, nu bliver harddisken bare formatteret, og XP installeret

De installationer der laves på maskiner fra firmaer af dén kaliber er
"pre-aktiverede" ved hjælp af signaturer i BIOS og på den oprindelige
CD, og skal derfor ikke aktiveres hos Microsoft.
Prøver man at installere fra en CD fra et andet firma, passer
signaturen på CD'en ikke med signaturen i BIOS, og man skal derfor
aktivere telefonisk hos Microsoft.
Man kan jo ikke over telefonen bevise sit ejerskab af den "fremmede" CD
man bruger, så derfor skal Microsoft jo tro på at man reelt ejer en
licens til den pågældende installation.

--
/klaus

Fra : J

Dato : 14-06-09 17:15

> [...]
> man bruger, så derfor skal Microsoft jo tro på at man reelt ejer en licens

Du gætter, ikke?

Fra : Peter T.

Dato : 14-06-09 23:05

In article <4a351af7$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, flash4
@it.invalid says...

> Hvad er det Microsoft skal tro på, når jeg aktiverer den? Den har jo været
> aktiveret tidligere, nu bliver harddisken bare formatteret, og XP
> installeret igen.

Jeg har netop haft samme problem, som dig, hvor jeg manglede en xp home
dk til en acer laptop. Heldigvis har kæresten en fujitsu-siemens, hvor
der fulgte en oem xp home dk med. Jeg installerede skidtet ved at
kopiere mappen i386 over på aceren og derefter køre setup.exe fra den
svjv. På et tidspunkt skal jeg indtaste serial, hvorpå jeg ringer
microsoft dk op. Via en telefonsvarer hos ms indtaster jeg et
serienummer på bunden af aceren og så går resten praktisk talt af sig
selv.
Du får dog en ny kode af ms via telefonsvareren, som er ret langt. Det
skal indtastes sammen med serial for din laptop.

--
Peter T.

Fra : J. E.

Dato : 14-06-09 22:37

> [...]
> typisk volume licenser, og det er bare en alm. enkelt licens CD jeg skal bruge.

CD-en du skal bruge har ikke noget at gøre med hvilken licens du evt. kan
downloade med den. Så har du en XP Pro CD-rom, så bruger du da bare den
med den licens du har.
Jeg ved ikke om det er anderledes med OEM, men tror det ikke. Skulle der
af en eller anden grund være problemer med aktiveringen er de flinke ved MS.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-06-09 06:47

"J. E." <of.post@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> CD-en du skal bruge har ikke noget at gøre med hvilken licens du evt. kan
> downloade med den. Så har du en XP Pro CD-rom, så bruger du da bare den

Det er lige det der er problemet - jeg mangler en XP Pro CD.

Fra : Preben

Dato : 15-06-09 06:45

> [...]
> jeg skal bruge.
>
> Nogen der kan hjælpe, eller ved hvad man gør i sådan en situation?

Hvilken model ?
I Holbæk er der en skive til model 290 bærbar..
Tyve rendte med 21 maskiner så CDerne er lidt til overs

mvh
Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-09 09:31

On Sun, 14 Jun 2009 14:41:17 +0200, .°o.O Thomas O.o°.
<flash4@it.invalid> wrote:

>Dem jeg har kunne finde rundt omkring er typisk volume licenser, og det er bare en alm. enkelt licens CD jeg skal bruge.
Prøv med en VL udgave og prøv efterfølgende at skifte licensnummeret
ud med det værktøj som MS stiller til rådighed, det er før lykkedes
den vej.
Det er ikke en metode jeg har fundet på, det er oplyst af MS at man
kan være heldig med ovennævnte metode, og desuden betaler man ikke for
CD'en med OS'et på, men for licensnummeret.

/Hans