Sætte computeren udenfor
Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 15:43

Hej

Jeg overvejer at sætte et par computere udenfor i haven. Jeg vil naturligvis
bygge en lille isoleret kasse til dem, men hvordan hindrer man, at den
indsugne luft ikke indeholder for meget fugt?

Hvordan affugter man luften, så PSU en og bundkort ikke bryder sammen i
regnvejr eller når der er høj luftfugtighed?

Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-06-09 16:23

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvordan affugter man luften, så PSU en og bundkort ikke bryder sammen i
> regnvejr eller når der er høj luftfugtighed?

Jeg har en ganske alm. PC stående i vores cykelskur, den kører 24/7 og har
gjort det nu i en del år efterhånden.
Der er samme temp som udenfor og mht luftfugtighed, så er det nok også det
samme, da der er store åbninger/utætheder mange steder langs med taget.
Den har kun været gået ned/i stykker 3 gange og det har de 2 af gangene
været på grund af tordenvejr og den seneste gang var ved en vandskade (der
sprang et vandrør i skuret, så computeren fik sig et regulært bad, det
holdte den ikke til).
Så hvis bare der ikke kommer direkte vand (regn) på den, så skulle der vist
ikke ske noget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Morten Guldager

Dato : 15-06-09 20:56

2009-06-15 Claus Tersgov wrote
> [...]
>
> Hvordan affugter man luften, så PSU en og bundkort ikke bryder sammen i
> regnvejr eller når der er høj luftfugtighed?

Det tror jeg ikke bliver et problem. Og kassen behøver du nok heller
ikke isolere alt for godt. Det er vigtigt at den er regntæt.
Og så skal du lave en temperaturstyret ventilation i kassen, og ind/udsugning
skal også kunne modstå en regnstorm.

Min erfaring er at dit eneste problem er at tænde skidtet efter længere tids
stop en våd vinterdag. Der kan du godt få problemer med kondens.

Men når først skidtet kører, og der er noget varmere inde i kassen end udenfor,
så vil din relative luftfugtighed også være lavere derinde.

Så jeg ville sætte ventilator temperaturen til 25C.

Kender mange der har haft skur-pc'ere, selv har jeg haft en stående under
stor plastkasse på en altan en gang. Ingen problemer.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 21:10

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Kender mange der har haft skur-pc'ere, selv har jeg haft en stående under
> stor plastkasse på en altan en gang. Ingen problemer.

Må man spøge hvad maskinerne laver dêrude ?

Fra : Rado

Dato : 16-06-09 01:19

On Mon, 15 Jun 2009 22:09:41 +0200, ">> Eque <<" <-> wrote:

>"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

>Må man spøge hvad maskinerne laver dêrude ?

Det er sikkert meget smart om sommeren så de ikke bidrager til at der
bliver endnu varmere indendørs, så ACen skal køre endnu mere for at
det bliver til at holde ud.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Morten Guldager

Dato : 16-06-09 08:50

2009-06-15 >> Eque << wrote

> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev i en meddelelse

> Må man spøge hvad maskinerne laver dêrude ?

Jeg havde en lege-server kørende der. Den larmede for meget til at jeg
gad have den stående i min daværende lejlighed.

/Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 21:23

Morten Guldager skrev bl.a.:

> Det tror jeg ikke bliver et problem. Og kassen behøver du nok heller

Jeg skal jo sikre mig, at der ikke opstår kondens, fordi den vil jo i givet
fald opstå i computeren, da det er den varme side..

Nu er det servere, som skal køre i døgndrift, så de bliver aldrig slukket.
Jeg kan bare ikke forestille mig, at lodninger, komponentben osv har godt af
den fugtige luft på lang sigt.

Claus

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 15-06-09 21:42

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan bare ikke forestille mig, at lodninger, komponentben osv har godt

Hvis du sørger for at computeren holder en rimelig konstant temp. at den kan
komme af med varme, så skulle det ikke give nogen problemer.

Fra : Morten Guldager

Dato : 16-06-09 08:49

> Jeg skal jo sikre mig, at der ikke opstår kondens, fordi den vil jo i givet
> fald opstå i computeren, da det er den varme side..

Jo, men vel kun der hvor der er en kold flade den kan samles på. Og det
vil vel så blive på indersiden af trækassen. Der kan du muligvis komme
ud for at der samles lidt kondens om vinteren.
Men hvis du sørger for at det i givet fald kan komme ud af bunden uden
at løbe ind i maskinerne, så skulle det ikke give problemer.

Igen, du har det varmere inde i kassen end udenfor, så din relative
luftfugtighed bliver lavere inde.
Du har jo ikke noget der afgiver fugt derinde.

/Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-06-09 03:25

Morten Guldager skrev bl.a.:

> Igen, du har det varmere inde i kassen end udenfor, så din relative
> luftfugtighed bliver lavere inde.
> Du har jo ikke noget der afgiver fugt derinde.

Nej, men jeg er jo nok nødt til at have noget friskluftindtag. Når tre
maskiner kører i sådan en kasse, så skal luften jo skiftes, så der ikke
bliver for varmt. Og så er det, jeg er bage for fugtighed, når det regner...

Claus

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-06-09 05:12

2009-06-17 Claus Tersgov wrote

> [...]
> bliver for varmt. Og så er det, jeg er bage for fugtighed, når det regner...

Og derfor er det jeg taler om reguleret ventilator. Du skal sikre dig at
maskinerne har det godt og lunt derinde, og gerne noget varmere end udenfor.
Altså skal din luftudskiftning kunne reguleres, og gerne stoppes nærmest
helt i en stiv kuling.
Hullerne i kassen må ikke kunne tage direkte vind ind, så mister du
kontrollen. (med mindre du faktisk laver mekaniske spjæld)

Jeg ville bygge kassen på ben, så den kommer lidt over jord niveau. Og så
lave alle huller i bunden. Også ind/ud sugning.

/Morten

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-06-09 22:38

Claus Tersgov skrev:

> Jeg overvejer at sætte et par computere udenfor
> i haven.

Sådan et hammerlakeret kabinet fra 2003 i en
sortgrå nuance er nu også ganske flot med en
krybende rosmarin

> Hvordan affugter man luften, så PSU en og
> bundkort ikke bryder sammen i regnvejr eller når
> der er høj luftfugtighed?

Jeg forstår heller ikke hvad du vil, og hvorfor?

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-06-09 08:49

Allan Vebel skrev bl.a.:

> Jeg forstår heller ikke hvad du vil, og hvorfor?

Ikke det? Jeg synes eller jeg har formuleret mit spørgsmål ganke klart...

Fordi jeg har to larmende servere kørende i en lejlighed, der er 4,5 x 4,5.
Dels afgiver de varme, men de larmer også for meget. Jeg skal til at lave en
hel del radio, hvor jeg skal optage både musik, samtaler og debat, og der
kan jeg ikke have tre larmende maskiner til at stå. Og det er ikke kun et
spørgsmål om blæsere, diskene larmer også meget. Den ene server har seks
diske, hvor fire kører i RAID.

Alt det kommer med på mine optagelser.

Således skal maskinerne ud af stuen, og det betyder i en kasse i haven
(haven er 3x3 meter lige uden for vinduet )

Claus

Fra : Stampe

Dato : 17-06-09 05:37

> [...]
>
> Således skal maskinerne ud af stuen, og det betyder i en kasse i haven
> (haven er 3x3 meter lige uden for vinduet )

Det kan jeg lide at høre En rigtig freak har et setup der fylder hele
haven - Sådan

PS.: Jeg har 3 Dell Poweredge 2650 samt 1 1850 stående i et 19" rack ude i
skuret - kors hvor de larmer bliver nød til at isolere skuret da støjen
høres ret tydelig ude i haven også

Mvh
Allan

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 17-06-09 18:10

"Stampe" <ask@ SLET ask-service.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skuret - kors hvor de larmer bliver nød til at isolere skuret da støjen

Hmmm - "En rigtig freak..."
Njah - følgende historie læste jeg for år tilbage i et dansk Hi-Fi blad -
måske ikke umiddelbart relevant, men vent nu til i har læst til ende

Bladets udskældte osv var på opgave med at besøge en ægte Hi-Fi freak, der
boede på en gammel gård.
Han havde bygget laden om til lytterum; et par gamle lænestole og så ellers
et anlæg og et batteri af højttalere.
Før demo'en skulle han dog lige ud og "pille lidt" ved sikringerne - bare
for at undgå unødige forstyrrelser....
Lydtrykket var ganske enkelt enormt - selvom anlægget spillede fantastisk
var der dømt varige høreskader.
Så sku der jo kigges lidt nærmere på det hjemmebyggede anlæg - der faktisk
hovedsageligt bestod af et akvarium med vand - dog uden fisk
Freak'en havde jo regnet ud at sådan noget elektronik jo fungerede bedst,
hvis man kunne holde temperatureen konstant. Resolut havde han støbt alle
print ind i akryl og monteret klumperne i akvariet. En pumpe samt en
hjemmelavet termo-styring sørgede for at regulere strømmen af koldt vand
gennem akvariet.

Men det var så ikke gået helt uden sværdslag - en repræsentant for
fredningsmyndighederne havde fulgt den lille bæk over freak'ens grund og
fundet 2 meget mistænkelige og uretmæssigt anbragt slanger i bækken - det
var der, freak'en hentede og bragte kølevandet. Det havde krævet lange
diskussioner at overbevise myndighederne om at han ikke på nogen måde bidrog
til kemisk eller organisk forurening af den fredede bæk, men til sidst fik
han dog overbevist dem

Men Claus - hvis du er så betænkelig ved udsigten til at der kan gå fugt i
pc'erne - så kan du altså bare støbe dem ind i akryl - så kan du endda spare
kassen til dem. Går du helt amok støber du lidt lysslanger og blink-dioder
med - så er julepynten til haven klar hele året

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller