Grafikkort til billedebehandling
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-09 07:31

Hej.

Da jeg ingen viden har om grafikkort, vil jeg her høre om hvilke grafikkort
jeg skal se efter til brug for især billedebehandling af mine fotos?

Hvilke specifikationer skal jeg især være opmærksom på?

Mvh

Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-06-09 08:18

On Sun, 14 Jun 2009 08:30:32 +0200, "Jesper" <christop at
post1.dknet.dk> wrote:

>Da jeg ingen viden har om grafikkort, vil jeg her høre om hvilke grafikkort
>jeg skal se efter til brug for især billedebehandling af mine fotos?
>
>Hvilke specifikationer skal jeg især være opmærksom på?

Hvis du holder dig til DVI-grænsefladen så kan alle moderne grafikkort
håndtere billedbehandling af fotos.

<mlr>

Fra : Mads

Dato : 14-06-09 09:07

post1.dknet.dk> wrote:

> [...]
>jeg skal se efter til brug for især billedebehandling af mine fotos?
>
>Hvilke specifikationer skal jeg især være opmærksom på?

Ingen.

Billedbehandling kræver stort set intet af grafikkortet som selv det
allermindste og billigste kort ikke kan levere.

Billedbehandling er en opgave for CPU og RAM og grafikkortet
viser så bare det færdige resultat.

mvh Mads

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-06-09 11:57

Jesper wrote:
> [...]
> jeg skal se efter til brug for især billedebehandling af mine fotos?
>
> Hvilke specifikationer skal jeg især være opmærksom på?

Hej Jesper

Hvis du har en intel-baseret Mac, som kan køre MacOS X 10.6, er
anbefalingen så hurtigt som muligt.

09.06.09, Ny Mac OS X udnytter parallel-programmering:
http://www.computerworld.dk/art/51827/
http://epn.dk/teknologi2/computer/article1719034.ece
Citat: "...
Et antal forbedringer gør det muligt for det ny styresystem med
kodenavnet Snow Leopard at udnytte den processor-kraft, der ligger i
computere med adskillige CPU- og GPU-kerner, til at øge softwareydelsen.
50 gange bedre ydelse.
"Mange Macs vil pludselig og gratis være blevet til supercomputere,"
siger Neil Trevett, som er president for The Khronos Group, som er den
standardiserings-organisation, der har defineret specifikationerne for
OpenCL.
...."

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.6

/Glenn

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-09 12:51

Glenn Møller-Holst skrev:

> Et antal forbedringer gør det muligt for det ny styresystem med
> kodenavnet Snow Leopard at udnytte den processor-kraft, der ligger i
> computere med adskillige CPU- og GPU-kerner, til at øge softwareydelsen.

Jaja, det er rigtigt smart.

Og Grand Central Dispatch kan finde ud af at distribuere programmer ud
på alle de kerner og CPU'er den kan komme i nærheden af. Desværre kun
de programmer der er skrevet til det Men det kommer nok HURTIGT :)

Så vidt jeg kan se drejer det sig om at kunne beskrive arbejdsopgaver
som selvstændige klumper, og disse beskrivelser sender man så ind i
systemet. Det er faktisk ret smart fundet på - jeg glæder mig tila t se
mere på det.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 01:41

Jesper skrev bl.a.:

> Hej.
>
> Da jeg ingen viden har om grafikkort, vil jeg her høre om hvilke
> grafikkort jeg skal se efter til brug for især billedebehandling af
> mine fotos?

Ingen, til normale billeder, det er fløjtende ligegyldigt. Stillbilleder er
ren 2D.

Men gå efter noget med openGl, den kan Adobe plugins/filtre udnytte navnlig
i 3D.

Claus

Fra : Hagar

Dato : 15-06-09 07:08

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotos?
>
> Hvilke specifikationer skal jeg især være opmærksom på?

Nu kender jeg ikke til Matrox mere, men før i tiden så var det mærket inden
for 2d grafik, og de er der stadig
http://www.matrox.com/graphics/en/products/graphics_cards/parhelia/
Om nuværende kort kan hamle op med Matrox, det vil jeg slet ikke ind på, for
det ved jeg ikke nok til.

Hagar

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 08:08

Hagar skrev bl.a.:

> [...]
> http://www.matrox.com/graphics/en/products/graphics_cards/parhelia/
> Om nuværende kort kan hamle op med Matrox, det vil jeg slet ikke ind

Det er nok den eneste nuværende producent, der har perfekt billedekvalitet.
Man ser det først på store skærme..

Mine diverse Nvidia noname og Asus kort ligner en klat gele sammenlignet med
mit matrox på mine 5 Sony trinitron skærme. Det skyldes helt klart
converterene, men det er der bare ikke så mange, der går op i. Det handler
om tal og hastighed helæe tiden....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 08:09

Claus Tersgov skrev bl.a.:

> Det er nok den eneste nuværende producent, der har perfekt
> billedekvalitet. Man ser det først på store skærme..

Jeg glemte lige mit Video redigerings kort, der er Matrox også fabelagtige.
Ikke mange gør det så godt i HD redigering til den samme pris.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-06-09 09:39

On Mon, 15 Jun 2009 09:07:47 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews2@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>mit matrox på mine 5 Sony trinitron skærme. Det skyldes helt klart
>converterene, men det er der bare ikke så mange, der går op i. Det handler

Matrox er jo tilbage fra de analoge dage, og deres force var vel at de
prioriterede DA konverteringen højt.

Moderne systemer kører jo med digitale signaler mellem skærmkort og
skærm, så der tror jeg ikke at skærmkortet har helt samme betydning.

Min egen erfaring med billedredigering siger i hvert fald, at det er
skærmen der virkelig betyder noget...

<mlr>

PS. Indimellem kan jeg også savne min gode gamle Sony CRT trinitron
skærm, men der er immevæk blevet mere plads på skrivebordet efter at
den kom væk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 15:20

Michael Rasmussen skrev bl.a.:

> Moderne systemer kører jo med digitale signaler mellem skærmkort og
> skærm, så der tror jeg ikke at skærmkortet har helt samme betydning.

Jeg tror, at der er mange, der stadig bruger normal VGA stik

> PS. Indimellem kan jeg også savne min gode gamle Sony CRT trinitron
> skærm, men der er immevæk blevet mere plads på skrivebordet efter at
> den kom væk

Jep, men en kvalitetsflad koster desværre osse bare kassen. Jeg har
konsekvent opkøbt store trinitronskærme, så jeg har nok til et par år. Den
sidste gav jeg kr. 275,- for leveret lige til skrivebordet. Skal jeg have
den samme kvalitet i flad, så er vi nok oppe i 5-7K - jeg har ikke helt
fuldt med i flad priserne.

Claus