Kan ikke starte XAMPP
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-06-09 17:59

XAMPP er en Apache, PHP og MySQL pakkeløsning,
som jeg har brugt på en Windows PC.

Nu er jeg i gang med Ubuntu og har med held installeret
XAMPP til Linux. Den er placeret det rette sted, nemlig
i en foldere /opt/lampp/.

Når jeg nu taster /opt/lampp/lampp start får jeg
beskeden "You need to start XAMPP as root".

Og så er jeg fortabt.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 18:26

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> i en foldere /opt/lampp/.
>
> Når jeg nu taster /opt/lampp/lampp start får jeg
> beskeden "You need to start XAMPP as root".

Prøv "sudo /opt/lampp/lampp start" i stedet.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-06-09 21:07

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv "sudo /opt/lampp/lampp start" i stedet.

Tak for det. Det hjalp. Next question:
Kan man lave kommandofiler i linux,
som automatisk udfører dette ved system-
start?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 21:52

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Tak for det. Det hjalp. Next question:
> Kan man lave kommandofiler i linux,
> som automatisk udfører dette ved system-
> start?

Spørgsmålet er om ikke du er på forkert spor.

De komponenter som XAMPP består af, er alle allerede del af Ubuntu som
kan installeres direkte via det sædvanlige pakkeværktøj og som så
startes og stoppes korrekt automatisk.

Jeg har ikke selv praktisk erfaring med præcis dit behov, så jeg vil
overlade til andre at komme med præcise anvisninger.

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-06-09 21:24

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
>
> Nu er jeg i gang med Ubuntu og har med held installeret XAMPP til Linux.
> Den er placeret det rette sted, nemlig i en foldere /opt/lampp/.

Kunne du ikke have installeret Ubuntu pakker for Apache, PHP og MySql? De
bliver opdateret automatisk, og /etc/init.d/<service> start scripts kører
automatisk efter boot.

--
Jesper Lund

Fra : Frank Damgaard

Dato : 14-06-09 05:34

Jørgen Farum Jensen skrev:
> [...]
> i en foldere /opt/lampp/.
>
> Når jeg nu taster /opt/lampp/lampp start får jeg
> beskeden "You need to start XAMPP as root".

i ubuntu kan du lave en root-shell, ved først
at starten konsol/terminal og så "sudo -H bash"
så kan du lave du nu som root/admin lave ulykker på din ubuntu ;)
men se nederst:

> Og så er jeg fortabt.

Hvorfor installere XAMPP (windows XP? Apache Mysql PHP Perl) i Ubuntu ?
(og kører du 64 bit linux så fungerer det vist ikke...)

Ubuntu har Apache, PHP og Mysql som kan installeres
via pakkemanageren, hvis det da ikke allerede er installeret.
Og bruger du pakkemanageren i ubuntu så får du automatisk
sikkerhedsopdateringer.

men ellers prøv at bruge google med "xampp ubuntu" så dukker der
en hel del op , f.eks. :

http://taufanlubis.wordpress.com/2008/06/29/xampp-for-linux-in-ubuntu-gutsy/
http://humanlanguage.wordpress.com/2006/12/03/install-xampp-on-ubuntu/