Spænding på usb porte når maskinen er sluk~
Fra : Peter

Dato : 13-06-09 09:51

Hej alle !

Jeg har lidt problemer med en hjemmebygget pc.

Maskinen er baseret på et nyere gigabyte bundkort med en award bios.

Problemet er at når maskinen slukkes, så holder den fortsat spænding på USB
portene. Dette gør at en el-spareskinne ikke kan bruges til at slukke for
alt "tilbehøret".

Jeg har fået fortalt at det er en option som kan sættes i bios - men jeg kan
bare ikke finde ud af hvad jeg leder efter.

Nogen der kan hjælpe.

Mvh.

Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-06-09 09:55

Peter skrev:

> Nogen der kan hjælpe.

Hvis alt andet glipper så køb et indstikkort med nogle flere porte på -
dét gjorde jeg; koster ikke mange basseører
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-09 13:32

Peter skrev:
> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at det er en option som kan sættes i bios - men jeg
> kan bare ikke finde ud af hvad jeg leder efter.

Det er så vidt jeg har forstået for at USB-tastaturer kan vække maskinen
igen (eller musen). Måske er det eksterne USB-enhedsunderstøttelse du
skal kigge på?

Fra : Ken

Dato : 13-06-09 14:25

On Sat, 13 Jun 2009 10:50:31 +0200, "Peter" <pe@stubnet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at det er en option som kan sættes i bios -
> men jeg kan bare ikke finde ud af hvad jeg leder efter.

På mitt gamla ASUS bundkort ställer man in det med byglar (jumpers)
på bundkortet.
http://tekniken.se/docs/image/drawings/p4c800-e_settings.png

Fra : Peter

Dato : 13-06-09 23:07

> Jeg har fået fortalt at det er en option som kan sættes i bios - men jeg
> kan bare ikke finde ud af hvad jeg leder efter.

Nu har jeg snart været alt igennem - også jumpere på bundkortet - uden held.

Der er vist ingen vej udenom et ekstra USB kort.

Tak for tilbagemeldingerne.

Mvh.

Peter

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-06-09 23:09

Peter skrev:

> Tak for tilbagemeldingerne.

Velbekomme
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 14-06-09 13:30

Peter skrev:

> Der er vist ingen vej udenom et ekstra USB kort.

Hvis du have skrevet indlægget for nogle måneder siden, ville
jeg have anbefalet en spareskinne fra Netto eller Bilka til
50 kr pr. stk. De måler på forbruget af den første stikprop, og
er derfor uafhængig af USB. Nu vil jeg ikke anbefale dem.
Jeg købte tre stk. til mine børn, nu er der kun en der virker.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-06-09 17:01

Ivar skrev:

> [...]
> er derfor uafhængig af USB. Nu vil jeg ikke anbefale dem.
> Jeg købte tre stk. til mine børn, nu er der kun en der virker.

Jeg har 2 liggende der ikke dur - købt for nogle år siden i Aldi.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : George

Dato : 15-06-09 18:29

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg har 2 liggende der ikke dur - købt for nogle år siden i Aldi.

Jeg har en af den slags som er styret af fjernsynet (i
første stikprop) og det virker fint.

Kan problemerne mon have noget at gøre med hvor meget
strøm det "styrende" apparat bruger på stand by ?

Såvidt jeg husker stod der noget på indpakningen om
hvor lille strømmen skulle være for at udløse
slukkemekanismen, men jeg husker ikke hvor meget det var.

George

Fra : Ivar

Dato : 15-06-09 19:16

George skrev:

> Kan problemerne mon have noget at gøre med hvor meget strøm det "styrende"
> apparat bruger på stand by ?

Ikke for de to defekte som jeg har. De fungerer ikke, selv med stor
belastning. Jeg har i mellemtiden fundet ud af at en af computerene
alene bruger over 20 watt, når den er "slukket". Så nu har de fået
en med en lysende knap på.
20 watt er 350 kr på et år. De to andre computere bruger mindre, men
det løber op.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-06-09 22:49

George skrev:

> [...]
> hvor lille strømmen skulle være for at udløse
> slukkemekanismen, men jeg husker ikke hvor meget det var.

De har virket men stod af

Betingelserne har ikke ændret sig
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 15-06-09 23:16

On Mon, 15 Jun 2009 19:29:18 +0200, George
<georgeoftheseas@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvor lille strømmen skulle være for at udløse
>slukkemekanismen, men jeg husker ikke hvor meget det var.

Det kan det sagtens. Jeg har en, og da jeg så købte et fladsskærms TV
i stedet for mit store gamle Phillips, virkede den ikke mere. Jeg
troede også at den var gået i stykker og købte en ny. Den virkede
heller ikke men der stod også at der skulle bruges mindst en vis
mængde Watt (kan ikke huske hvor meget). Heldigvis kunne jeg levere
den ny indkøbte tilbage.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Ivar

Dato : 16-06-09 16:00

Poul Erik Lindaa skrev:

> Det kan det sagtens. Jeg har en, og da jeg så købte et fladsskærms TV
> i stedet for mit store gamle Phillips, virkede den ikke mere.

Så må det have været et meget lille fladskæms-tv eller en meget ufølsom
stømskinne. De strømskinner jeg har af mærket Pro-Light, er mærket
med en grænseværdi på 20 W. Så der skulle problemmet nærmere være det
modsatte, altså at den ikke ville slukke. Men det er ikke tilfældet,
den vil ikke tænde.

Ivar Magnusson

Fra : Rado

Dato : 16-06-09 20:54

On Tue, 16 Jun 2009 16:59:51 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Så må det have været et meget lille fladskæms-tv eller en meget ufølsom
>stømskinne. De strømskinner jeg har af mærket Pro-Light, er mærket
>med en grænseværdi på 20 W.

Mange nyere apparater ligger langt under 20 W i standby. Mit 1 år
gamle Sony TV bruger f.ex. under 0.6 W.

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Ivar

Dato : 16-06-09 21:06

Rado skrev:

> Mange nyere apparater ligger langt under 20 W i standby. Mit 1 år
> gamle Sony TV bruger f.ex. under 0.6 W.

Det bør de alle gøre. Det er ved fuldt forbrug, at effekten skal
være over 20 W. Det vil den være ved et tv på cirka 10"

Har du målt forbruget på dit Sony?
Mit Sony, der også er cirka 1 år gammelt, står også til at
bruge under 1 W i standby. I virkeligheden bruger det meget mere.
Jeg gætter på at der hele tiden er strøm på digitalmodtageren.

Ivar Magnusson

Fra : Rado

Dato : 17-06-09 02:43

On Tue, 16 Jun 2009 22:06:09 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Det bør de alle gøre. Det er ved fuldt forbrug, at effekten skal
>være over 20 W. Det vil den være ved et tv på cirka 10"

Nå OK, det er ved fuldt forbrug. Ja så er det selvfølgelig noget
andet.

>Har du målt forbruget på dit Sony?

Nej.

>Mit Sony, der også er cirka 1 år gammelt, står også til at
>bruge under 1 W i standby. I virkeligheden bruger det meget mere.
>Jeg gætter på at der hele tiden er strøm på digitalmodtageren.

Underligt så at de kan slippe afsted med at skrive det andet.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 17-06-09 09:26

wrote:

> [...]
>med en grænseværdi på 20 W. Så der skulle problemmet nærmere være det
>modsatte, altså at den ikke ville slukke. Men det er ikke tilfældet,

Nåh ja, og dog.

Lille ja, 37 tommer Samsung serie 6 er selvfølgelig ikke kæmpe stor,
men jeg har ikke plads til mere der hvor det står.

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-06-09 23:52

Peter skrev:

> Problemet er at når maskinen slukkes, så holder
> den fortsat spænding på USB portene.

Det er da meget smart, ikke? Jeg lader min GPS på
en "slukket" pc.

> Dette gør at en el-spareskinne ikke kan bruges

Drop el-spareskinner, de gør mere skade end gavn.

Jeg slukker bare på stikkontakten, så er alt dødt

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Rado

Dato : 15-06-09 02:30

On Mon, 15 Jun 2009 00:52:10 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg slukker bare på stikkontakten, så er alt dødt

Jeg hiver stikket helt ud, så kan det stadig vækkes til live igen hvis
der har været lynnedslag...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-06-09 03:39

Rado skrev:

> Jeg hiver stikket helt ud, så kan det stadig vækkes til live igen hvis
> der har været lynnedslag...

HUsk også at hive internetstikket ud. Lyn kan også gå via den slags
kabler :)

Fra : Rado

Dato : 15-06-09 06:35

On Mon, 15 Jun 2009 04:38:39 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

>HUsk også at hive internetstikket ud. Lyn kan også gå via den slags
>kabler :)

Ja men det er vist ikke så tit det sker er det? Men jeg hiver det da i
alt fald ud når det er tordenvejr.

Iøvrigt kan en gemen strømafbrydelse også ødelægge udstyr, på grund af
overspændinger på nettet der opstår når strømmen kommer igen (eller er
det når den forsvinder?), har jeg hørt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 08:16

Peter skrev bl.a.:

> Nogen der kan hjælpe.

Lav selv denne: www.tersgov.dk/usbsnyd.jpg

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-09 12:49

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> Lav selv denne: www.tersgov.dk/usbsnyd.jpg
>
> Claus
Det er et fint billede, men det hjælper ikke meget, når man ikke kan se
hvilke ledninger der er forbundet til hvad.

/Michael

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-06-09 15:37

Michael skrev bl.a.:

> Det er et fint billede, men det hjælper ikke meget, når man ikke kan
> se hvilke ledninger der er forbundet til hvad.

Det er da til at slå op...

http://www.hardwarebook.info/Universal_Serial_Bus_%28USB%29

http://www.hardwarebook.info/5.25%22_Power

Den røde i USB kablet skal tilsluttes den røde i strømkablet.
Den sorte i USB kablet skal tilsluttes den sorte i strømkablet.
Der er to sorte i powerkablet, men de er 100% identiske. Den ene er kun til
backup, hvis den anden skulle knække eller miste forbindelsen.

Skær en flig af isoleringen i powerkablet. Sno lederne fra USB rundt om og
afslut med en lodning. Luk med krympeflex eller godt med ordentlig
isolertape. Tag evt et stykke isolering fra en normal 220v 2x0,75 ledning,
slids den op på langs og træk den ind over lodning/samling. Afslut så med
isolerbånd eller gaffa.

Det er 100 gange bedre end et nyt pci kort. Min erfaring er, at nye bundkort
med onboard HighSpeed USB spiller *bedre* end et pci kort. Det kan jeg se
efter mange test med flere af mine maskiner. Måske er det, fordi mange af
disse kort er ved at være halvgamle..

Claus

Fra : George

Dato : 19-06-09 16:16

Peter skrev:

> [...]
>
> Jeg har fået fortalt at det er en option som kan sættes i bios - men jeg
> kan bare ikke finde ud af hvad jeg leder efter.

Jeg faldt lige over denne:

http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp

"PC EL-spareskinne med USB-stik
Globe PC El-spareskinne med USB-stik
Ink. PS2/USB adapter" 59,- kr.

George

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-09 19:14

George skrev bl.a.:

> Ink. PS2/USB adapter" 59,- kr.

Det kræver så bare, at PS2 porten er ledig. Hvis jeg på nogen måde kan
undgå det, så bruger jeg ikke USB mus eller tastatur, men derimod PS2. Det
er langt mere stabilt, og så belaster det heller ikke USB bussen, når denne
har travlt f.eks. med video og musikbearbejdning

PS2 portene har en IRQ som er langt bedre prioriteret end USB, så hvis
maskinen fejler risikerer man ikke, at mus og tastatur bliver
nedprioriteret. Normalt har tastaturet IRQ 1, men når det er tilsluttet USB
ryger det ned i rækken afhængigt af, hvilken IRQ USB controlleren bliver
tildelt. Hvis det så ydermere er en IRQ, der bliver kaskadekoblet, så kan
det ende med lange svartider.

Det er helt bevist, at man i tidernes morgen har tildelt tastaturet IRQ 1

Samtidig er der bundkort på markedet, som også har aktiv femvolt på PS2
portene.

Claus