Pizzaskorper - inspiration
Fra : Christian Hansen

Dato : 11-06-09 12:12

Hejsa

Jeg eksperimenterer en del med at lave mine egne pizzaer. I den
forbindelse har jeg arbejdet lidt med skorpen, som mange synes er lidt
kedelig - nogle vælger ligefrem at skære dem fra. Personligt elsker jeg
skorpen - nybagt brød er altid lækkert.

Når jeg har rullet min pizzadej ud, trykker jeg en kant på ca. 4 cm hele
vejen rundt. På de 4 cm kant er dejen ca halv tykkelse af resten. Så
lægger jeg en stribe af ost hele vejen rundt og krydrer så med et eller
andet. Indtil videre har jeg testet med oregano, basilikum, timian og en
peberblanding fra santa maria. Man kunne sikkert også anvende chili -
måske endda frisk - en anden ost, end mozzerella osv. Når jeg har
krydret, folder jeg kanten om ost og krydderi, sådan at jeg får en høj
kant på pizzaen hele vejen rundt. på den måde får man en skorpe med
indbagte lækkerier - og måske bliver den så mere spiselig for de kræsne :)

Indtil videre faldt peberblandningen heldigst ud, da den gav en lækker
kant og kontrast til den bløde ost og det milde brød.

Mvh Christian

Fra : Bjarne K.

Dato : 11-06-09 14:42

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> wrote in message
> [...]
>
> Indtil videre faldt peberblandningen heldigst ud, da den gav en lækker
> kant og kontrast til den bløde ost og det milde brød.

Er der tørrede krydderier du har testet med eller er det friske krydderurter
?
(det lydder som du bruger tørrede krydderier)

Hvilken dej opskrift bruger du ?
(Synes det er næsten umuligt at få en bund ala den man får i et pizzeria.
Måske jeg bruger forkert opskrift, mel eller temp. min ovn siger max 275)

Vil prøve det foreslåede kant stunt næste gang jeg laver pizza.

Bjarne K.

Fra : jos

Dato : 11-06-09 16:17

Bjarne K. wrote:
> [...]
> siger max 275)
> Vil prøve det foreslåede kant stunt næste gang jeg laver pizza.
Melet er alfa og omega til Pizza.
Du kan sikkert købe det rigtige ved en italiensk pizzamand
(eks. Volpi [san giovanni] i Aalborg)

Fra : Christian Hansen

Dato : 11-06-09 20:06

Bjarne K. wrote:

> Er der tørrede krydderier du har testet med eller er det friske
> krydderurter ?
> (det lydder som du bruger tørrede krydderier)

Ja, det er tørrede krydderier .- men jeg forestiller mig at friskhakket
chili, purløg og lign ville være ret lækkert også. jeg kommer til det :)

> Hvilken dej opskrift bruger du ?
> (Synes det er næsten umuligt at få en bund ala den man får i et
> pizzeria. Måske jeg bruger forkert opskrift, mel eller temp. min ovn
> siger max 275)

Til 2-personerspizza:

ca 380g mel, 1/2 spsk salt, 1 1/2 spsk olivenolie, 2,5dl vand og 8-9 g gær.

Bliver dejen for klæg, så tilsæt mere mel under æltningen

Jeg blander mel og salt i en skål. Så laver et hul i midten, stort nok
til at min knyttede hånd kan være der. melet presses altså ud til siden
af skålen. jeg luner vandet til lillefingertemp, hælder det meste i
hullet og rører gæren ud i resten. Når gæren er rørt ud, tilsættes dette
også sammen med olien. Jeg tager så en gaffel og rører mel ind i væsken,
indtil det får samme konsistens som en tyk pandekagedej. Så lader jeg
det stå et kvarter til 20 minutter, hvorefter jeg rører/ælter resten af
melet i. Når det er gjort får det lov at hæve alt mellem 10 minutter og
30 minutter alt efter, hvor travlt jeg har med at få mad. Det gør
faktisk ikke den store forskel. Når dejen er rullet ud, skal den gerne
hæve lidt også,men det gør den fint, mens man drysser indhold på den.

Mvh Christian

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 11-06-09 12:11

On 11 Jun., 17:17, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> Melet er alfa og omega til Pizza.

Det er ikke helt rigtigt

Det gik første gang op for mig da jeg så min lokale pizza mand handle
mel i netto, og senere da en kollega bagte en perfekt pizza uden noget
fancy pantzy mel..

A hvad jeg er kommet frem til er en god omgang æltning og vigtigstt at
alt en knald varm ovn, ikke noge med at lave pizzaen på en kold
bradepande eller bageplade og derefter smide den i en varm ovn, NEJ

Jeg har haft held med at vende en bradepande på hovedet i bunden af
ovnen og varme det hele op til max (250 grader) Så laver jeg pizzaen
på bagepapir og over føre denne til den meget varme bradepande i
bunden af ovnen og wupti super pizza.
Selvfølgelig virker det bedre hvis man har en pizzasten i ovnen men en
vard bageplade eller bradepande kan være udemærket .

MVh
Malmberg

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 11-06-09 19:39

Kasper Malmberg wrote:

> Det er ikke helt rigtigt
>
> Det gik første gang op for mig da jeg så min lokale pizza mand
> handle mel i netto, og senere da en kollega bagte en perfekt
> pizza uden noget fancy pantzy mel..

Pyha, her skal lyde et lettelsens suk herude fra det yderste
primitive vest. Mere af den slags, tak

Rigtig mange tak for fidusen!

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 16-06-09 15:45

On Thu, 11 Jun 2009 20:38:47 +0200, "Lisbet Overvad Laursen"
<lisbet.olnospam@gmail.com> wrote:

>Pyha, her skal lyde et lettelsens suk herude fra det yderste
>primitive vest. Mere af den slags, tak

Det er ikke værktøjet det kommer an på; det er kunstneren!

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : padre

Dato : 17-06-09 08:14

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i en
meddelelse news:pqbf35tokltvcsrp8euqrghkl3so4kuqom@4ax.com...

> Det er ikke værktøjet det kommer an på; det er kunstneren!

I denne her sammenhæng er mel jo ikke værktøj men råmateriale, og
råmaterialet er ofte afgørende for resultatet

--
padre

Fra : Max

Dato : 11-06-09 19:44

Hej Kasper

> Det gik første gang op for mig da jeg så min lokale pizza mand handle
> mel i netto, og senere da en kollega bagte en perfekt pizza uden noget
> fancy pantzy mel..

Man ser det også i Metro, store sække af billig standard mel
ryger den vej.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-06-09 19:52

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Selvfølgelig virker det bedre hvis man har en pizzasten i ovnen men en
vard bageplade eller bradepande kan være udemærket .

Det turde jeg så ikke sige.
Jeg bager selv pizza der er betydeligt bedre end de pizzariaer jeg har
prøvet i Danmark.
Jeg bruger " Bagerens hvedemel " fra Dansk Supermarked og bager dem ved 350
grader i en keramikgrill.der fyres op med trækul. Det tager ca 3 minutter at
bage en pizza.

Steen.

Fra : padre

Dato : 11-06-09 19:58

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg bruger " Bagerens hvedemel " fra Dansk Supermarked og bager dem ved
> 350 grader i en keramikgrill.der fyres op med trækul. Det tager ca 3

Keramikgrill? Lyder spændende. Er det ligesom den der portugisiske
pizzabrændeovn, som Adam Price viste i et af deres programmer?

--
padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-06-09 06:35

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Keramikgrill? Lyder spændende. Er det ligesom den der portugisiske
> pizzabrændeovn, som Adam Price viste i et af deres programmer?

Nej det er en grill med låg. Den fåes her på tilbud i øjeblikket
http://www.tbsgrillshop.dk/shop/category.asp?id=33 Kan også købes i Ålborg,
på Fyn og på Sjælland.

Steen.

Fra : Christian Hansen

Dato : 11-06-09 20:00

Kasper Malmberg wrote:

> Det er ikke helt rigtigt
>
> Det gik første gang op for mig da jeg så min lokale pizza mand handle
> mel i netto, og senere da en kollega bagte en perfekt pizza uden noget
> fancy pantzy mel..

Helt enig - jeg bruger også ganske almindelig mel - æltningen er vigtig!

til to personer laver jeg af ca 380g mel, 1/2 spsk salt, 2,5 dl lunkent
vand, 1 1/2 spsk olivenolie og 8-9g gær. Det giver en rigtig god pizzabund.

> [...]
> Selvfølgelig virker det bedre hvis man har en pizzasten i ovnen men en
> vard bageplade eller bradepande kan være udemærket .

Jeg gør præcis sådan :) Jeg tager et stykke bagepapir - jeg køber dem,
der er klippet af i stykker i forvejen. Lægger det på mit bord - drysser
godt med mel og ruller så dejen ud på det - dejen fylder hele
bagepapiret, når jeg er færdig. Når pizzaen er færdig, trækker jeg den
over på bunden af en bradepande Så åbner jeg min ovn og trækker det fra
den kolde bradepande og over på den varme i ovnen. I starten vendte jeg
også den i ovnen på hovedet, men det er jeg holdt op med, da jeg tit
laver pizzaen lidt stor, og så kan det komme til at vælte ud over
kanten. Det skal siges, at den bradepande jeg bruger i ovnen ikke har
særligt høje kanter.

Den bager i ca. 12 -13 minutter ved 275 grader varmluft. Det bliver
perfekt hver gang :)

Ovnen har forvarmet i ca en lille time med bradepanden, pizzaen skal
bages på.

Mvh Christian

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-09 11:15

"Kasper Malmberg"
> [...]

Selvfølgelig virker det bedre hvis man har en pizzasten i ovnen men en
vard bageplade eller bradepande kan være udemærket .

Enig - en billig proteinholdig mel fungerer glimrende,
og din teknik med bradepanden i bunden fungerer
også for mig, samme teknik til oppustede pita brød,
bedre end noget du kan købe..
Dejen laver jeg gerne i forvejen, En tynd fordej der
har godt fat og bobler lystigt, resten af melet til den
konsistens jeg kan li at arbejde med, og ind i køleren.
Så om det er pizza, pita eller brød, så kan jeg bare
tage en klump, forme den og ind på den varme plade.
Dejen kan holde sig vel op til 24 timer, længere så
skal den helst ikke bearbejdes inden den kommer
ind og bage.. -max-

Fra : N/A

Dato : 11-06-09 20:00

Fra : Inger D.

Dato : 12-06-09 08:40

> [...]
> jeg får en høj kant på pizzaen hele vejen rundt. på den måde får man en
> skorpe med indbagte lækkerier - og måske bliver den så mere spiselig for

Det lyder lækkert. Her i huset sørger vi bare for, at kanten er dækket af
ost inden den ryger i ovnen, hvilket også bliver lækkert. Derudover
tilsætter jeg bagepulver til dejen, så bliver kanten mere sprød.

Inger D.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-06-09 08:32

Inger D. wrote:

> [...]
> dækket af ost inden den ryger i ovnen, hvilket også bliver lækkert.
> Derudover tilsætter jeg bagepulver til dejen, så bliver kanten mere

Den skal jeg lige have igen. Er det en almindelig gærdej, som du topper med
bagepulver, eller hvad?

Fra : Inger D.

Dato : 15-06-09 09:54

> Den skal jeg lige have igen. Er det en almindelig gærdej, som du topper
> med
> bagepulver, eller hvad?

Ja. I dej til en bradepande tilsætter jeg en stor spsk. sammen med melet.

Inger D.

Fra : Padre

Dato : 12-06-09 03:41

On 12 Jun., 07:34, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> Nej det er en grill med låg. Den fåes her på tilbud i øjeblikkethttp://www.tbsgrillshop.dk/shop/category.asp?id=33Kan også købes i Ålborg,
> på Fyn og på Sjælland.

9K på tilbud?????

Hold da op. Det gør det da lidt sjovt at tænke på, hvor ondt i
bagdelen for kan få af de 1K, jeg har brugt på min Weber

Men så er den portugisiske pizzaovn faktisk billigere.

Hmmmmmmmmm - og min kone vil faktisk gerne have sådan en .....

Fristelse - det er sådan en forfærdelig ting

--
padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-06-09 16:52

> [...]

Men så er den portugisiske pizzaovn faktisk billigere.

Hmmmmmmmmm - og min kone vil faktisk gerne have sådan en .....

Den ovn du tænker på var jeg også fristet af men den bruger jo en hel del
brænde og den kan nok ikke stege bøffer lige så godt som grillen. Grillen er
til gengæld også god til at bage i somt formidabel til low and slow
barbeque.

Steen.

Fra : padre

Dato : 13-06-09 07:16

> [...]
> brænde og den kan nok ikke stege bøffer lige så godt som grillen. Grillen
> er til gengæld også god til at bage i somt formidabel til low and slow

Men der har jeg jo mine to weber, som til gengæld ikke er så fantastiske at
lave pizza på.

--
padre

Fra : Padre

Dato : 12-06-09 03:45

On 11 Jun., 21:00, Christian Hansen <chr...@fundanemt.com> wrote:

> [...]
> perfekt hver gang :)
>
> Ovnen har forvarmet i ca en lille time med bradepanden, pizzaen skal

Præcis sådan plejede jeg også at gøre, men jeg kan anbefale at
investere i en pizzasten og at bruge "det rigtige" mel.

Mine pizzaer blev rigtig gode før, men så investerede jeg i en
pizzasten, og bagetiden gik ned fra 12 til 8 minutter, hvilket faktisk
ændrer noget på smagen og hvordan tomaten ikke når at gøre bunden så
svampet. Derefter skiftede jeg til en at bruge "det rigtige" mel, og
pludselig kunne jeg lave papirtynde pizzaer med en sø af smeltet ost
og tomat ovenpå, som er så sprøde, at et stykke stå ud i luften.

Så min konklusion er, at man kan lave rigtig gode pizzaer med
almindeligt mel, men det kan blive endnu bedre med "det rigtige" mel.

--
padre

Fra : jos

Dato : 12-06-09 13:43

> [...]
>
> Så min konklusion er, at man kan lave rigtig gode pizzaer med
> almindeligt mel, men det kan blive endnu bedre med "det rigtige" mel.
Dejligt at høre at man ikke er alene. De pizzarier som bruger alm. mel, er
ikke "ætniske italienere" - men bare en del af "de fleste" som forsøger at
leve af at sælge et måltid mad til ~50,-.
Selvfølgeligt, som jeg glemte at kommentere, er VARME et must. En pizzaovn,
skal holde 300+ grader. En husholdningsovn når sjældent over 250+, og det
kompenserer man eks. med en [lava]sten, som gør at ovnen ikke afkøles så
hurtigt når man sætter pizzaen ind.

finn

Fra : padre

Dato : 13-06-09 07:23

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 250+, og det kompenserer man eks. med en [lava]sten, som gør at ovnen ikke
> afkøles så hurtigt når man sætter pizzaen ind.

Ja varmen er et must. Jeg har et 90 cm electrolux komfur, hvis termostat går
op til 225, derefter hedder det "max"

Hvad max er, ved jeg ikke, men det tager ovnen en times tid at nå derop, og
så tager en pizza 8 minutter. Jeg bruger en alu-pizzaspade til at lægge dem
ind på stenen, som jeg lægger på en ovnrist, som ligger på bunden af ovnen.
Tidligere lagde jeg stenen direkte på ovnbunden, men det fik dem til at
flække. Den sten, jeg bruger i dag, er en, jeg købte til min weber, og den
har holdt længe nu - 4 år vil jeg tro.

Fordi mit køkken er ret lille, og jeg har måske 2 m2 bordplads, har jeg
lavet en reol, som der kan være 6 pizzabunde i. Så laver jeg bundene, lægger
dem på reolen, og så er det bare at tage en bund, hælde fyld på og smække
den i ovnen. På den måde kan jeg forberede og bage pizzaerne så hurtigt, at
jeg selv kan spise med, efterhånden som de bliver lavet, for ellers kan jeg
ikke servere pizza for gæster.

--
padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-06-09 16:55

> [...]

Så min konklusion er, at man kan lave rigtig gode pizzaer med
almindeligt mel, men det kan blive endnu bedre med "det rigtige" mel.

Jeg må lige have prøvet det rigtige mel ved høj temp. Jeg har kun prøvet det
i en alm. ovn.

Steen.

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 12-06-09 16:01

Christian Hansen wrote:
> [...]
> Indtil videre faldt peberblandningen heldigst ud, da den gav en lækker
> kant og kontrast til den bløde ost og det milde brød.

Måske lidt ved siden af emnet, men vi laver fra tid til anden tzatziki til
og en ekstra bred skorpe når der laves "bradepande pizza". Så er skorpen
altid eftertragtet.