Open Office til Ubuntu 9 notebook
Fra : Nederbasse

Dato : 12-06-09 09:35

Hej

Jeg skal downloade en Open Office på engelsk til en Notebook med Ubunto 9
Den skal downloades og brændes på en cd/dvd før installationen
Hvor og hvilken skal jeg downloade ?

Jeg bliver ved med at få en dansk til Windows

Lars

Fra : Per Jørgensen

Dato : 12-06-09 09:44

http://download.openoffice.org/other.html#da

Fra : Nederbasse

Dato : 12-06-09 10:15

SNIP

> Lars

http://download.openoffice.org/other.html#da

deb eller rpm?
hvad er forskellen?

Lars

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-06-09 10:40

Nederbasse wrote:
> SNIP
>>
> http://download.openoffice.org/other.html#da
>
> deb eller rpm?
> hvad er forskellen?

deb pakke-formatet blev udviklet af Debian og rpm formatet af Redhat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Deb_(file_format)
http://en.wikipedia.org/wiki/RPM_Package_Manager

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-09 16:16

Den Fri, 12 Jun 2009 11:14:46 +0200 skrev Nederbasse:
> SNIP

> http://download.openoffice.org/other.html#da
>
> deb eller rpm?
> hvad er forskellen?

Deb er til Debian (incl. Ubuntu).
RPM er til Redhat (incl. CentOS og måske SuSE[1]).

Og de af os der ikke bruger hverken den ene eller den anden, må så
bare overveje en alternativ Office pakke, fx MS Office under Wine.

Mvh
Kent

[1] Dengang jeg kørte SuSE kunne RPM'er fra Redhat ikke bruges.
--
"The Brothers are History"

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-06-09 18:42

Kent Friis skrev:
> Deb er til Debian (incl. Ubuntu).
> RPM er til Redhat (incl. CentOS og måske SuSE[1]).
> Og de af os der ikke bruger hverken den ene eller den anden, må så
> bare overveje en alternativ Office pakke

Tør øjnene og installer den her:

http://download.openoffice.org/3.1.0/source.html

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-09 20:23

Den Fri, 12 Jun 2009 19:42:29 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> Tør øjnene og installer den her:
>
> http://download.openoffice.org/3.1.0/source.html

Og det skulle være nemmere end at installere MS Office 2003
Professional TPB edition?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-09 20:56

Kent Friis skrev:

> Og det skulle være nemmere end at installere MS Office 2003
> Professional TPB edition?

I hvertfald under Linux :)

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-09 21:00

Den Fri, 12 Jun 2009 21:56:13 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> I hvertfald under Linux :)

Wine?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-09 21:14

Kent Friis skrev:

> Wine?

Prøv Så finder vi ud af det!

Fra : Kent Friis

Dato : 12-06-09 21:47

Den Fri, 12 Jun 2009 22:13:34 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Prøv Så finder vi ud af det!

Det er der andre der allerede har prøvet.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=10
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=11
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=119

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-09 22:29

Kent Friis skrev:

> Det er der andre der allerede har prøvet.
>
> http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=10

Ok, det skal altså være MS Word 2002/XP og ikke en 2003'er.

Ligefrem GULD - imponerende.

Hvad mon så DEN koster i almindelig handel?

Fra : Kent Friis

Dato : 13-06-09 06:01

Den Fri, 12 Jun 2009 23:28:52 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Ok, det skal altså være MS Word 2002/XP og ikke en 2003'er.
>
> Ligefrem GULD - imponerende.
>
> Hvad mon så DEN koster i almindelig handel?

jeg skrev jo også TPB edition

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 12-06-09 09:48

"Nederbasse" <ln@noham.dk> writes:

> Hej
>
> Jeg skal downloade en Open Office på engelsk til en Notebook med Ubunto 9
> Den skal downloades og brændes på en cd/dvd før installationen
> Hvor og hvilken skal jeg downloade ?

Er det ikke lettest bare at hente pakkerne med 'apt-get install
--download-only openoffice.org'?

Alternativt hente pakkerne fra de links du finder på:
http://packages.ubuntu.com/jaunty/openoffice.org

--
Jacob - www.bunk.cc

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-06-09 19:35

"Nederbasse" <> skrev i meddelelsen ...

> Jeg skal downloade en Open Office på engelsk til en Notebook med Ubunto 9
> Den skal downloades og brændes på en cd/dvd før installationen
> Hvor og hvilken skal jeg downloade ?

Ja, jeg ved det. Dumt spørgsmål, men er OO ikke med i en standard Ubuntu
installation mere?

mvh
Henning

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-06-09 19:47

Henning Præstegaard skrev:

> Ja, jeg ved det. Dumt spørgsmål, men er OO ikke med i en standard Ubuntu
> installation mere?

Jo, tegneprogrammet ligger under menupunktet Programmer i
det øverste panel => Grafik, mens resten af programmerne
ligger under Programmer => Kontor. Der er dog enkelte dele
af kontorpakken, der ikke er umiddelbart tilgængelig, men
ovenstående er nok for de fleste.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide om Ubuntu:

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-06-09 22:31

"Kim Ludvigsen" <> skrev i meddelelsen ...

> [...]
> Kontor. Der er dog enkelte dele af kontorpakken, der ikke er umiddelbart
> tilgængelig, men ovenstående er nok for de fleste.

Ok. Jeg undrede mig bare, hvorfor Lars ville installere OO når
nu jeg gik ud fra at OO var med i en grundinstallation.

mvh
Henning

Fra : Frank Damgaard

Dato : 13-06-09 08:09

Henning Præstegaard skrev:

> Ok. Jeg undrede mig bare, hvorfor Lars ville installere OO når
> nu jeg gik ud fra at OO var med i en grundinstallation.

jeg undrer mig nu stadig.

OO er jo med i ubuntu 9, og man kan installere de engelske
sprogpakker (samt andre) og for hver bruger sætte ønsket sprog
til menuer og til dokumenter.

og så vidt jeg kan se er alle genveje til oo* installeret bla.:
ooffice, oobase, oocalc, oodraw, oohtml, ooimpress, oomath, oowriter (mfl.)

Hvis man ikke er tilfreds med placering af genveje i GUI (eller manglende) i ubuntu,
så kan man jo redigere dette og sætte som man ønsker.
jeg kan ikke se at hvis man selv installerer fra source, så skulle det blive bedre.

Vedr. GUI/menuer, så kan man jo i ubuntu/gnome lave en ny skuffe i panel
og tilføje programgenveje som ønsket.

Eller hvis man vil ændre i hovedmenuerne, så System->Indstillinger->Hovemenuer
og træk/slip programmerne mellem folderne, samt tilføje nye genveje.

Fra : Nederbasse

Dato : 15-06-09 11:59

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> Ok. Jeg undrede mig bare, hvorfor Lars ville installere OO når
> nu jeg gik ud fra at OO var med i en grundinstallation.
>
> mvh
> Henning

Det var fordi Lars ikke vidste at OO allerede var med

Lars