Chilie "sovs"
Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 09:42

Synes næsten det er umuligt at opdrive en ordentlig "hot sause" her i
Øst/midtjylland. Den mindst dårlige jeg har fundet, er en asiatisk der
hedder noget ala "flying goos" (gennemsigtig flaske, med nogle "heroglyffer"
og en flyvende gås) , men den kan jeg heller ikke finde mere, efter Favorit
har lukket og slukket.

Allehelst vil jeg have en sause, ala dem man kan købe alle steder i USA
f.eks
http://stores.floridakeys.com/conchrepseafood/SearchResult.aspx?CategoryID=35

Nogen der ved hvor man kan købe slige ting, eller alternativt en onlineshop
i EU, der gidder sende til DK.

Bjarne K.

Fra : jos

Dato : 09-06-09 10:24

Bjarne K. wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved hvor man kan købe slige ting, eller alternativt en
> onlineshop i EU, der gidder sende til DK.
det mesteeller lignende varer, kan vel købes i den nærmeste etniske
købmandsbutik.
- I Aalborg er der flere!

finn

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 10:29

"jos" <jos@her.dk> wrote in message
> det mesteeller lignende varer, kan vel købes i den nærmeste etniske
> købmandsbutik.
> - I Aalborg er der flere!

Jeg må prøve, men de få gange jeg tidliger har prøvet i Århus, havde de kun
noget Sembal Orlek lignende. Måske jeg skulle prøve at ramme en Asiatisk
biks istedet.

Skal lige siges, at efter jeg har ændret lidt i søgeindstillingerne i google
(stod til Engelsk , er det faktisk lykkedes mig at finde nogle danske
online shops, der sælger guf.

Bjarne K.

Fra : søren brix

Dato : 09-06-09 10:49

"Bjarne K." <nej.niet@ni> skrev i meddelelsen

> [...]
> google (stod til Engelsk , er det faktisk lykkedes mig at finde
> nogle danske online shops, der sælger guf.

Hej bjarne

Ja nu skal du jo ikke dele linkene med os andre vel ??

er der nogen der ved hvad der er blevet af TorresTrading i odense forøvrigt
??

mvh

Søren

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 11:07

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> wrote in message
> Ja nu skal du jo ikke dele linkene med os andre vel ??

Ups. Sorry.

Fandt http://www.chilihouse.dk/

> er der nogen der ved hvad der er blevet af TorresTrading i odense
> forøvrigt ??

Så en varebil fra dem i Jylland forleden, så firmaet findes vel endnu, men
der er da godt nok slukket for hjemmesiden.

Mystisk.

Bjarne K.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-06-09 11:59

"Bjarne K." <nej.niet@ni> skrev i en meddelelse

> Nogen der ved hvor man kan købe slige ting, eller alternativt en
> onlineshop i EU, der gidder sende til DK.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du efterspørger, men du kan få udmærkede
"hot sauces" i alle Thai-butikker. Ellers kan du snildt lave én selv. Jeg
har selv lavet min egen Thai-sovs som følger:

- Habaneros (mildere chili-sorter kan selvfølgelig bruges)
- Hvidløg
- Sukker
- Eddike

Hak chili fint og kør hvidløg gennem presser. Bring eddike og sukker i kog
(ca. 50/50) og kog det igennem, så det begynder at tykne lidt. Hæld den
kogende masse over de finthakkede chili/hvidløg (ca. 60/40). Hæld på
passende beholder (jeg skolder nogle glast med patenlåg og hælder på dem),
mens det stadig er meget varmt. Voila.

Holder evigt, hvis du har brugt god, stærk chili, og opbevarer mørkt og
køligt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 12:40

> [...]
> mens det stadig er meget varmt. Voila.
>
> Holder evigt, hvis du har brugt god, stærk chili, og opbevarer mørkt og

Tak for opskriften. Vil absolut prøve den.

Det er dog næsten umuligt at opdrive Habañero her i Jylland, (efter Bilka er
holdt op med at sælge. )
Kvickly har noget Chili mix fra Holland, men de smager alle af grøn peber.
Vil dog prøve med nogle thai chili, slevom de heller ikke rigtigt smager af
noget (de er kun stærke)

Vi laver normalt noget selv, med løg og tomater mm, men det er altså ikke
det samme, måske er det eddiken der mangler.

Bjarne K.

Fra : Niels

Dato : 09-06-09 05:43

Min favorit er Linghams (især den med ingefær (ginger) Kig efter en
gul etiket.. Den kan købes i Metro (som er alt for dyre med den),
mange indvandrergrønthandlere og nogle gange i Netto.

En af de ældste internetbutikker er: www.hothothot.com
- de sælger vist ikke andet en chili-saucer.

--
Niels

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 13:31

"Niels" <nboegh@gmail.com> wrote in message
> Min favorit er Linghams (især den med ingefær (ginger) Kig efter en
> gul etiket.. Den kan købes i Metro (som er alt for dyre med den),
> mange indvandrergrønthandlere og nogle gange i Netto.

Tak for foreslaget, men jeg har en hel Linghams til at stå der hjemme. Mine
smagsløg og Lingham harmonere desværre ikke.
Det smager alt for meget af hvidløg synes jeg. Den med gåsen, er lidt i
samme stil, men hvidløgssmagen er meget mindre udtalt.
Og jeg kan heller ikke lide ingefær (jo jeg er mærkelig)

(Jeg kan ellers godt lige hvidløg i alt muligt andet, bare ikke i chili
sauce)

> En af de ældste internetbutikker er: www.hothothot.com
>- de sælger vist ikke andet en chili-saucer.

Tak for linket. Vil undersøge om de ligger inden for grænsen (den store)

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 18:16

> [...]

>En af de ældste internetbutikker er: www.hothothot.com
>- de sælger vist ikke andet en chili-saucer.

Nå, jeg var faktisk en tur i Metro for at se hvad de havde. Og de er
faktisk begyndt at føre "Flying goos" aka "Nhan con ngong bay" Sriracha
chile. Jeg har købt en hvor der foruden chilli var løg. Synes umidelbart at
den smager ok. Ikke som en mextex hot sauce, men stadig ok.

Den flår ikke emaljen af pløkkerne, men den er ok hot.

Den fåes forøvrigt også med hvidløg, lemongrass eller Ingefær, hvis der
skulle være interesserede.

Kan ikke lige huske prisen, men jeg mener det var omkring 40-45 københavnske
dollars for 525g

Bjarne K.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 09-06-09 19:00

"Bjarne K." skrev i en meddelelse

> Nogen der ved hvor man kan købe slige ting, eller >alternativt en
> onlineshop i EU, der gidder sende til DK.

Du har selv fundet http://www.chilihouse.dk/shop/frontpage.html
De har nogle helt fantastiske "sovser" , men er ret dyre.

Her er en anden der er lidt billigere med næsten samme udvalg.
http://cajohns.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=23

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 09-06-09 20:24

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote in message

> [...]
> De har nogle helt fantastiske "sovser" , men er ret dyre.
>

> Her er en anden der er lidt billigere med næsten samme udvalg.

OK, super. Tror nu det har ændret sig lidt med priserne. Der er godt nok 10%
fødselsdags rabat hos Chilihouse, men selv deres normale priser, er
billigere end hos cajohns.

--

MVH

Bjarne K.