Billeje Australien
Fra : Stig Nielsen

Dato : 08-06-09 09:19

Hey NG

Nogen med erfaring i billeje i Australien ?

Støder hele tiden på at der er den ene og den anden restriktion på billeje
downunder.

Så dækker forsikringen ikke på færgen til Kangaroo Island, så må man kun
tage bilen med ud på Fraser Island hvis den er lejet i den og den by og så
må man ikke køre ind i Northern Territory hvis man har lejet bilen i
Sydney....

Sidstnævnte synes jeg lyder lidt mærkeligt for der er sgu da en del der
lejer bil og kører til Uluru, så hvorfor ?

Og smadrer de biler på færgen til Kangaroo ??

Forståeligt at man ikke bare tager almindelige biler med ud på Fraser og
forståeligt at de heller ikke vil have at man kører vild off-road ude i
outbacken og at forsikringen ikke dækker mellem solnedgang og solopgang hvis
man planer en kænguru.
Jeg har nu bare tænkt mig at køre på ganske almindelig vej og så se de store
ting som Uluru og Kata Tjuta som ligger lidt ude, men jeg går ud fra at
vejen hertil er OK.

Gode råd modtages med kyshånd!

På forhånd tak

Stig

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-06-09 09:44

Stig Nielsen wrote:
> [...]
> så se de store ting som Uluru og Kata Tjuta som ligger lidt
> ude, men jeg går ud fra at vejen hertil er OK.

For halvandet år siden kørte vi rundt i en lejet camper tre måneder
og måtte ud over de restriktioner du nævner ikke køre på
grus-/jordveje. Det gjorde vi nu alligevel et par gange når vi fx
skulle besøge en sølvmine eller en krokodillefarm 20- 30 km væk fra
den asfalterede vej. Men det var gode grusveje, så det var ikke noget
der skadede bilen. Jeg mener at man godt måtte køre med
firehjulstrækkere på ikke-asfalterede veje.
Jeg ved ikke med Northern Territory. Må man køre dertil i en bil
lejet i Cairns? Det selskab vi lejede af havde filialer i de store
byer (vi hentede bilen i Sydney, kørte til Victoria og via outback
tilbage til østkysten og afleverede den i Cairns). Kunne man
forestille sig at skifte bil der?
Jeg ved at der er en del der køber en brugt bil og sælger den igen
når turen er forbi.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 08-06-09 15:46

> [...]
>
> Sidstnævnte synes jeg lyder lidt mærkeligt for der er sgu da en del der
> lejer bil og kører til Uluru, så hvorfor ?

Det er chanceryttere eller, nok oftere, folk der ikke har læst policen. Jeg
mødte et ungt par, der ikke havde læst deres forsikringsbetingelser. De
opdagede det først, da jeg fortalte at vi havde opgivet at leje bil og køre
derud!

Jeg tror, at det skyldes de store afstande. En ulykke derude, er meget dyr
for selskabet. Der er ikke en falck-station i nærheden, og forsikringen
dækker jo også mekaniske fejl, som altid kan ske. Vi endte med at flyve
derud. Vi opdagede, at det var umuligt at leje bil, og køre ind i
territorierne. Som en anden nævner, kan du overveje at købe en bil, hvis du
er der længe. Flybilletter er relativt billige, og køreturen er ufattelig
lang! Jeg ville ikke gøre det, men det afhænger naturligvis af, hvor lang
tid man har til rådighed.

Kennet

Fra : Lisbet Overvad Laurs~

Dato : 08-06-09 19:45

Kennet og Pernille wrote:

> [...]
> altid kan ske. Vi endte med at flyve derud. Vi opdagede, at
> det var umuligt at leje bil, og køre ind i territorierne.

Jeg tror også det er en meget bedre ide at flyve til Uluru.
Afstandene er virkelig voldsomme i Australien! Vi var ude for at
selskabet ikke mente at vi behøvede at få efterset bilen efter de
5000 km, men efter 7000 røg oliefilteret, og da var vi glade for ikke
at sidde megamange kilometer fra det nærmeste værksted.

Noget andet er at jeg lavede en weblog over vores rejse i Australien:
http://australienrejse.blogspot.com/2007/10/rejse-til-australien-forhistorie.html.
Måske kan I bruge den til noget.

Lisbet
http://spanskgrammatik.dk

Fra : Jensb

Dato : 08-06-09 21:47

"Stig Nielsen" <stig@abc.de> skrev i en meddelelse
> Hey NG
>
> Nogen med erfaring i billeje i Australien ?
>
> Støder hele tiden på at der er den ene og den anden restriktion på billeje
> downunder.

Vi lejede autocamper hos KEA http://au.keacampers.com, og der synes jeg
betingelserne var meget rimelige. Vi måtte godt køre til Uluru, Northern
Territory osv. Nedenfor har jeg copy/pastet deres restriktioner:

"Two-wheel drive vehicles can only be driven on sealed/bitumen roads or well
maintained access roads of less than one (1) kilometre long to recognised
campgrounds or national parks. Four-wheel drive vehicles can not be driven
on any islands in Queensland (including Fraser Island, Moreton Island, North
Stradbroke Island) but can be driven on the following recognised, unsealed
tracks with the express permission of KEA: Cape York between May and
December, Simpson Desert, Gunbarrel Highway, Oodnadatta Track, Birdsville
Track, Warburton Road, Tanami Track & Gibb River Road. KEA does not allow
any vehicle contact with salt water, including river crossings. KEA reserves
the right at its sole discretion to restrict vehicle movements in certain
areas due to adverse road or weather conditions."

De har jo også helt små campervans, ved ikke om det kunne være en mulighed
istedet for en almindelig bil?

Jens