Tromlebremse, godt eller skidt.
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 10-06-09 16:47

Nu ved jeg at evolutionen diktere skiver, men hvad vil ulempen være ved
at købe en med tromle på baghjulet frem for skive? Forventer "kun" at
køre 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?

Der er en del flere CB500 med tromler til salg end skiver, ja og så er
der prisen at tage lidt hensyn til.

Hilsen Henrik

Fra : Knud Dam

Dato : 10-06-09 17:46

"Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?
>
> Der er en del flere CB500 med tromler til salg end skiver, ja og så er der

Hej Henrik.

Det har efter min mening absolut ingen betydning.

; - )

KD

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 10-06-09 17:55

On 2009-06-10 18:45:43 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> said:

> "Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik.
>
> Det har efter min mening absolut ingen betydning.
>
> ; - )
>
> KD

Det var også min tanke, men man kan lige så godt spørge her hvor al
ekspertisen sider..

Fra : Carsten Jensen

Dato : 10-06-09 18:35

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Palshøj" <dykRE@MOVEmil.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Henrik.
>
> Det har efter min mening absolut ingen betydning.
>
> ; - )
>
> KD

Min Ariel fra 54 bremser forbavsende godt med tromler på begge hjul. Nu er
det jo heller ikke så høj hastidhed den skal stoppes fra.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-06-09 18:04

Henrik Palshøj skrev:

> hvad vil ulempen være
> ved at købe en med tromle på baghjulet frem for skive?

Jeg har set flere flækkede tromler end skiver

Yamaha XV 7½ led af sygdommen - ligeledes min tudsegamle Suzuki 3½
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Steen E.

Dato : 10-06-09 18:16

> [...]
> 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?
>
> Der er en del flere CB500 med tromler til salg end skiver, ja og så er der

Til baghjulet np at have en tromlebremse når det ikke er til trackdays ol.
og min CB500 havde ingen problemer med tromle bag.

Men os som husker fortidens Bonneviller og Mach III med tromlebremser
foran - de kunne simpelthen ikke bremse ned fra topfart uden massiv fading
til slut - en stærkt tankevækkende oplevelse at stort set miste bremseevnen
totalt mens der stadig var pæn fart på geden ....

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-06-09 18:25

On Wed, 10 Jun 2009 19:16:05 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjern*@ofir.dk> wrote:

Hej Steen.

> [...]
>til slut - en stærkt tankevækkende oplevelse at stort set miste bremseevnen
>totalt mens der stadig var pæn fart på geden ....

Mjaeh - Den forbremse der sidder på Velocetten har overrasket mig
positivt.
Det er stadig nok med to fingre på bremsen, og den har ingen tendenser
til at fade
Tromlebremser kan skam virke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen E.

Dato : 10-06-09 21:42

> [...]
> positivt.
> Det er stadig nok med to fingre på bremsen, og den har ingen tendenser

Velocette ja, det var kram, min nabo havde en Thruxton der omkring 1970,
skøn maskine og gode bremser, meeen den var ikke tilnærmelsesvis så hurtig
som Mach III'en, faktisk kunne den kun lige følge med min Kawa' 350 2-takter
i topfart som også ligesom Thruxton'en var udstyret med kåbe.

Hvilket jo var ganske typisk for japanernes overtagelse af mc-markedet,
super-teknik og elendige køreegenskaber der kan vist ikke være nogen
tvivl om at der er en helt anden sjæl og charme i fx. sådan en Velocette.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-06-09 22:03

On Wed, 10 Jun 2009 22:41:53 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjern*@ofir.dk> wrote:

Hej Steen.

> [...]
>som Mach III'en, faktisk kunne den kun lige følge med min Kawa' 350 2-takter
>i topfart som også ligesom Thruxton'en var udstyret med kåbe.

Nu har jeg ikke kørt mere end 300 Km med den, og yderst forsigtigt.
Gearet sidder i højre side, så det skal man lige vænne sig til igen.
Værre er at bagbremsen sidder i venstre side, og der skal ikke trykkes
ret hårdt før baghjulet står stille - Selv med en tromlebremse
Forbremsen er med dobbeltpåløbende bakker, og den går til stålet.
Ret overraskende enda.

>Hvilket jo var ganske typisk for japanernes overtagelse af mc-markedet,
>super-teknik og elendige køreegenskaber der kan vist ikke være nogen
>tvivl om at der er en helt anden sjæl og charme i fx. sådan en Velocette.

Jeg tør ikke udtale mig om de tidlige japanere, men også Velo's
køreegenskaber er en overraskelse.
Jeg har ikke prøvet at udfordre den endnu, jeg skal lige være sikker
på at alt er i orden og have fixet de ting jeg løber på hen ad vejen.
Jeg har prøvet den på de små veje med sving, og det er en nydelse.
Jeg har monteret den med moderne Avon RoadRider dæk, og det passer den
godt - De er milevidt fra de dæk vi havde tilbage i 60'erne,
heldigvis.
Den går ca. 95 Km/t ved 3000 RPM i topgear, og kan den trække den
gearing ud skriver vi 190 Km/t som topfart (Redline er 6500 RPM).
Det er ikke dårligt af en 500cc enstamper fra 1960, selv om der er
modificeret kraftigt på den.
Du kan kigge på kræet her: http://www.gruby.dk/velocette_venom.htm
Bemærk billedet af forbremsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-06-09 18:16

On Wed, 10 Jun 2009 17:47:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>
wrote:

Hej Henrik.

>Nu ved jeg at evolutionen diktere skiver, men hvad vil ulempen være ved
>at købe en med tromle på baghjulet frem for skive? Forventer "kun" at
>køre 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?

På moderne MC med en effektiv forbremse er det uden den store
betydning hvor effektiv bagbremsen er.
Mange hævder sågar at de aldrig bruger den.
Jeg har dog lært at den er fin til at rette maskinen ud med når der
virkelig skal bremses.

Og så kan en tromlebremse for resten bringes til at virke ganske
fornuftigt hvis den servicemæssigt behandles rigtigt.

Du kan læse lidt her: http://www.gruby.dk/bremser.htm
Det var noget jeg skrev for flere år siden.

>Der er en del flere CB500 med tromler til salg end skiver, ja og så er
>der prisen at tage lidt hensyn til.

Jeg tror ikke prisen er påvirket af tromlebremsen.

Fra : claus b.p.

Dato : 10-06-09 19:23

Steen Gruby wrote:
> On Wed, 10 Jun 2009 17:47:28 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk>
> wrote:

//
> [...]
> Mange hævder sågar at de aldrig bruger den.
> Jeg har dog lært at den er fin til at rette maskinen ud med når der

Du og "mange" har altså aldrig lært at køre motorcykel; ikke så sært der
sker så mange ulykker!

/Claus

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-06-09 19:29

On Wed, 10 Jun 2009 20:22:36 +0200, "claus b.p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

Hej Claus.

>Du og "mange" har altså aldrig lært at køre motorcykel; ikke så sært der
>sker så mange ulykker!

Og det har jeg så ikke.

Fra : Knud Dam

Dato : 10-06-09 20:00

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Og det har jeg så ikke.

; - )

KD

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-06-09 05:24

> Og det har jeg så ikke.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-06-09 21:11

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> writes:

> //
>>
> Du og "mange" har altså aldrig lært at køre motorcykel; ikke så sært der
> sker så mange ulykker!

Egentlig burde jeg lade forblive i din naivitet, men jeg kan ikke nære
mig: Har du nogen sinde mødt, sågar kørt sammen med Steen?
Hvis ikke, så burde du nok gemme dine fine påstande sammen med din
tunge - bag dine tænder.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-06-09 21:49

On Wed, 10 Jun 2009 22:11:07 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

> [...]
>mig: Har du nogen sinde mødt, sågar kørt sammen med Steen?
>Hvis ikke, så burde du nok gemme dine fine påstande sammen med din

Mange tak

Fra : claus b.p.

Dato : 11-06-09 14:01

Steen Gruby wrote:
> On Wed, 10 Jun 2009 22:11:07 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
> <khp@harrekilde.dk> wrote:
>
> Hej Kai.

> Mange tak

Det var ikke som sådan for at fornærme nogen,- men der findes ikke ret mange
mennesker og motorcykler der kan bremse forhjulet så baghjulet letter,
hvilket er den eneste situation hvor bagbremsen ingen effekt har. I mange
tilfælde er det da godt nok at kunne bremse 80%, men der kunne komme en dag,
hvor det kan redde livet på en selv eller andre at kunne bremse 100%. (Been
there, done that).
Bortset fra det, så kan jeg selvfølgelig ikke vide hvordan du kører Steen.

/Claus

--
Moto Guzzi 1000 T3
Honda 500f

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-09 15:18

On Thu, 11 Jun 2009 15:01:26 +0200, claus b.p. wrote:

> men der findes ikke ret mange
> mennesker og motorcykler der kan bremse forhjulet så baghjulet letter,

> Moto Guzzi 1000 T3
> Honda 500f
> Suzuki 350

Kunne være at Du trænger til at få opdateret dit erfaringsgrundlag

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : claus b.p.

Dato : 16-06-09 22:52

Orla Pedersen wrote:

> Kunne være at Du trænger til at få opdateret dit erfaringsgrundlag

Kan du huske at der var et fag i skolen der hed fysik? (Eller er du ikke
nået så langt i skolen endnu? 8-} ) Det kunne man lære noget af. Prøv
afsnittene med masse, energi, kræfternes parallelogram, friktion osv.
Naturlovene har ikke ændret sig siden jeg fik min første motorcykel. ABS er
dog kommet til siden.
Et kørekursus giver også nogle erfaringer at tage med sig hjem.

/Claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-06-09 23:08

claus b.p. wrote:
> [...]
> dog kommet til siden.
> Et kørekursus giver også nogle erfaringer at tage med sig hjem.

Man kan så heller ikke accelerere med mere end 1g?

--
vh
Torben

Fra : claus b.p.

Dato : 16-06-09 23:35

Torben Scheel wrote:

> Man kan så heller ikke accelerere med mere end 1g?
Hvis man har tromlebremse bagpå og fuldt opladet batteri?

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 06:30

On Tue, 16 Jun 2009 23:51:30 +0200, claus b.p. wrote:

> [...]
> afsnittene med masse, energi, kræfternes parallelogram, friktion osv.
> Naturlovene har ikke ændret sig siden jeg fik min første motorcykel. ABS er

Det ændrer ikke en tøddel ved at motorcykler, og især dækmontering, er
kommet så meget nærmere naturlovenes grænser, at stortset alle sport,
sporttouring, og standard motorcykler siden ca. 1990 kan bremse så
baghjulet løftes.

> Et kørekursus giver også nogle erfaringer at tage med sig hjem.

Den var sjaw

Orla Pedersen med to gange bronze, 30 år på mc, halvdelen på udrangeret
gammelt lort.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc

Fra : claus b.p.

Dato : 10-06-09 20:27

Henrik Palshøj wrote:
> Nu ved jeg at evolutionen diktere skiver, men hvad vil ulempen være
> ved at købe en med tromle på baghjulet frem for skive? Forventer
> "kun" at køre 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?

Der er lidt mere vedligeholdelse ved en tromlebremse, den skal skilles ad og
renses en gang imellem.
Men tromle er godt nok til bagbremsen, som jo ikke tager så hårdt ved som
forbremsen.

/Claus

Fra : Knud Dam

Dato : 10-06-09 20:39

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er lidt mere vedligeholdelse ved en tromlebremse, den skal skilles ad
> og
> renses en gang imellem.

Det er der nu ikke den store forskel på. En kaliber skal også vedligeholdes.

Mvh.

KD

Fra : claus b.p.

Dato : 11-06-09 13:47

Knud Dam wrote:
> "claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er der nu ikke den store forskel på. En kaliber skal også
> vedligeholdes.
Ja, men den skal ikke skilles ad for at rense bremsestøv ud, som
tromlebremsen skal.
/Claus

Fra : Armand

Dato : 10-06-09 22:18

Henrik Palshøj skrev:
> [...]
> køre 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?
>
> Der er en del flere CB500 med tromler til salg end skiver, ja og så er

Jeg er ellers teknik-freak, men dét med skive bagpå ér nærmere en
teknik-gimmick end et behov!
Til bagbremsen rækker en tromle ganske tilstrækkeligt, selv til
trackdays - Hvis ikke ville de have været opbygget som 70'ernes bedste
for-tromlebremser: Med påløbende sko (se Gruby's billeder af hans
'cettes forbremser)! :-|
Den største fejl ved tromlebremser er at man sparer på betjeningssiden
og monterer trækstangs-system istedet for kabel-træk: Kabeltrækket er
fri for påvirkning af bagsvingerens bevægelser, hvilket trækstangen
absolut ikke er - Det er dét der gør tromlebremser svære at bruge under
racekonditions!

Dertil kommer at især enkeltstemplede skivebremse-calibere har det svært
med det snavsede miljø omkring bagakslen!
Så lad dig ikke imponere af dén detalje!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-06-09 08:36

Henrik Palshøj wrote:
> Nu ved jeg at evolutionen diktere skiver, men hvad vil ulempen være
> ved at købe en med tromle på baghjulet frem for skive?

Kører Kawa ER-5 med tromle bagpå. Der er ingen problemer. Nok kun fordele da
man ikke skal skifte væske hvert andet år, og slanger hvert 5e(?). Og den
hyler ikke, som en skive kan gøre.

Jeg synes jeg bruger bagbremsen meget, og den er ikke slidt nævneværdigt,
ifølge markeringerne. Cyklen har kørt 33KKM.

På bronze-kursus troede en af instruktørerne at maskinen havde ABS siden den
havde så kort bremselængde.

/jim

Fra : Rexman

Dato : 12-06-09 15:46

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote in news:4a2fd590$0$90268$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> køre 5-7K km om året daglig kørsel etc. primært alene?
>
> Der er en del flere CB500 med tromler til salg end skiver, ja og så er

Kører GN250 med skive for, tromle bag, og jeg synes det er absolut
rigeligt med tromlen bag. (Har osse haft en CB400N med samme konfig).
80% af al bremseenergien ligger foran. Bagbremsen er kun en
støttebremse.

Men.. når det er sagt, så er den rigtig behændig i pisøseregn, især over
hvide striber, hvor en effektiv skive for nemt kan få forhjulet til at
blokke med diverse følger til gode. Og i regn og glatte konditoner er
det faktisk dejligt at den ikke er lisså effektiv som en skive, for der
er det meget bedre at bremse bldt og jævnt.

Kører man på en blødt opsat ged (læs: gyngehest) kan det også opleves at
forenden hugger ved alm nedbremsning, det kan modvirkes ved lige at tage
bagbremsen et splitsekund før man tager forbremsen. Det virker for mig.

Rexman