Ny(gammel) MC, men hvilken?
Fra : Michal

Dato : 06-06-09 17:19

Hej gruppe

Nu kan det være nok, jeg har undværet en MC alt for længe!

Jeg har tidligere kørt på en Yamaha DT 175, fået den stjålet (og
genfundet), og solgt som reservedele. Øv! Det var ellers en rimelig fin
maskine som var ganske sjov at køre på, og som gav en masse øvelse. Både
kørselsmæssigt, men også skruemæssigt :) Men nu har jeg kørt bil alt for
længe siden det, og nu melder abstinenserne sig.

De kriterier jeg har kigget på er:
- offroad-agtig
- ikke nødvendigvis en super-vej-maskine, eller super-offroad-maskine,
men må godt kunne bruges nogenlunde til grus/muddervej, og også
nogenlunde til asfalt-pendling
- 1-cylindrede 4T og/eller 2T'er afskrækker mig ikke, heller ikke i kø :)
- holdbar/pålidelig (eller måske næsten trofast :)
- let at skaffe reservedele og ekstraudstyr til
- motorstørrelse helst ikke mindre end 400, men behøver ikke være
større end 650
- lav sædehøjde

Jeg har kikkerten på noget i stil med en Honda SLR 650. Men de ser ikke
ud til at være særligt udbredte i DK, og reservedele er vist noget man
enten får ind meget dyrt originalt eller laver selv(!?). Er der noget om
sagen? Lige bortset fra det med reservedelene(?) ser SLR 650'eren ud til
at leve rimeligt godt op til kravene.

Mht. pålideligheden virker SLR 650, i hvert fald ifølge det jeg har læst
om den, meget robust. De fejl der måtte opstå er forudsigelige, og kan
let ordnes selv.

Jeg er ikke bange for at skrue selv, og kan tage mig af langt det meste.
Skift af udstødning, rep. af karburator, fixe bremser osv. er der ingen
problemer med, men at skifte stempler eller krumtap og det der er værre
vil jeg helst ikke begynde på.

Det er godt nok fristende bare at købe en :)

Jeg har også haft kig på nogle andre modeller, f.eks.
- Honda XL650 Transalp
- Yamaha XT 660
og da det jo er ganske udbredte modeller i DK er der nok mindre
problemer med at skaffe reservedele. Men er de lige så pålidelige som
SLR 650'eren? Og de virker også lidt dyrere ifht. hvad man får for
pengene.

Jeg fik også kig på
- Suzuki XF 650 Freewind
- Cagiva Canyon 500
men de ser ud til at være lige så sjældne i DK som SLR 650'eren.

Kan i give nogle forslag til lignende slags? Eller bør jeg bare tage
afsted og få kigget på dem jeg har indsnævret til? Er der nogle af dem
jeg bør holde snuden langt væk fra?

Hvis der er nogen som står inde med en manual til SLR 650'eren låner jeg
gerne, for lige at få et kig på hvordan den er skruet sammen :)

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-06-09 13:38

Reservedele til en SLR kan du få fra www.davidsilverspares.co.uk
De alm sliddele kan du få i DK til samme pris som alle andre sliddele.
Men en god stabil motor, som Honda har brugt i mange år i forskellige
afskygninger.
Skal den være mere grusorienteret er der NX650 dominator'en.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-06-09 13:40

> Jeg fik også kig på
>  - Suzuki XF 650 Freewind
>  - Cagiva Canyon 500

Har iøvrigt haft en Canyon 500.
Super sjov og meget underholdende maskine. Selve motoren er stabil
nok, men kan være svær at starte hvis der er bare det mindste ir på
stik eller batteriet ikke er helt friskt.
Alm sliddele var heller intet problem til den. Caliberen foran er den
samme Brembo caliber der også sidder på f.eks en CB500

Fra : Richard

Dato : 06-06-09 14:16

On 6 Jun., 18:19, Michal <use...@spamwodzinskitrap.dk> wrote:

Uden tvivl får du mere mc i en TransAlp, og en vandkølet 2-cyl motor
vil alt andet lige holde længere end en 1cyl luftkølet af samme cc og
tuningsgrad - TA'ens motor er kendt som bomsolid, kører formentlig
150kkm før du skal renovere ventiler og evt. stempelringe. Det er
nogenlunde det dobbelte af 500cc-udgaven af SLR-motoren i XBR500 og
GB500, siger tyskerne.

Kender ikke meget til XT'en, men findes den i en variant med vandkølet
motor, ville jeg afgjort vælge den.

Du skal ud og prøve de forskellige og husk, at BMW, KTM og Husquarna
har jo også et par i den cc-klasse – sikkert dyre også som brugte – og
Aprilias Pegaso burde du nok også kigge på.

At jeg så nok selv ville hente en Honda FMX650 i D eller NL, skal du
ikke lade dig distrahere af - jeg kører ikke så mange km om året, så
holdbarheden betyder mindre end funfaktoren, som det vist hedder på
nydansk. Og motoren er jeg fortrolig med i forvejen fra min GB500.
Reservedelsmæssigt burde FMX650 som nyere, aktuel model iøvrigt være
endnu mindre problematisk end til en SLR650 eller den lidt senere
FX650 Vigor. Hvis du har en fornuftig Honda-forhandler eller selv
søger dele i udlandet, bliver det – som Jesper er inde på – ikke noget
problem med de Hondaer, du nævner, endsige de nyere

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Rasmus

Dato : 07-06-09 09:10

Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvis der er nogen som står inde med en manual til SLR 650'eren låner
> jeg gerne, for lige at få et kig på hvordan den er skruet sammen :)

Prøv ev. forummet på www.tenere.dk De beskæftiger sig med de store 4t
offroaderer.

XT og XL er nok de mest udbredte, og mest anbefalede i overstående
forum.
De tidlige xt600 (pre ´89) led at dårlig smøring ved 5. gearet.

Jo mere hardcore maskinen er udlagt (ktm, hussaberg osv.), jo større er
service udgifterne. Og kortere er der mellem service!

Fra : Anders Majland

Dato : 07-06-09 20:36

Det er nok der den bliver lidt svær ...

Aprilia Pegaso og BMW F650 er i samme boldgade

Eller hvad med suzuki DRZ400 ?

Men af de 2 cylindrede så måske en transalp eller africa twin 650 - De er
også meget lave (synes jeg) i forhold til min XTZ og tidligere XT.

Til blandet kørsel ville jeg nok kigge grundigt på ovenstående 2 cylindrede
....pga ønsked om "asfalt-pendling" ... Ikke at man ikke kan det på en en
cylindret - Jeg pendlede 60000km på min. Dvs det meste de første 3år og ikke
mere end 12-1500km de sidste år hvor jeg kun kørte vinterkørsel på den...

> Prøv ev. forummet på www.tenere.dk De beskæftiger sig med de store 4t
> offroaderer.

Skulle jeg lige til at henvise til

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993

Fra : Hekto

Dato : 08-06-09 07:59

Nu står der jo ikke hvad budgettet er; men der er da flere italienere:

Cagiva Elefant - Ret solid sag, der dog er svær at skrue på da det
ikke er til at komme til, så det kræver lidt tålmodighed
Cagiva Gran Canyon - Nyere udgave af Elefanten, med Canyon stel og
Ducati 900-motor med sprøjt
Ducati Multistrada - fås som 1100, 1000 og 620. Kører rigtigt godt og
er ret komfortabel.

Har selv en Elefant, og fant den faktisk bedre/sjovere end en Gran
Canyon. multi'en er sådan en slags alt-i-ét.

Fra : henneborg@gmail.com

Dato : 08-06-09 13:18

On 8 Jun., 15:58, Hekto <hektobl...@gmail.com> wrote:
> Nu står der jo ikke hvad budgettet er; men der er da flere italienere:

Hvad med en Kawa KLE 500 ?

/Erik
Kardanbasen på: http://larsenhenneberg.dk/kardanbase/

Fra : Hekto

Dato : 09-06-09 04:56

On 9 Jun., 12:03, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Ved ikke om du skal læse det som en anbefaling - den er jo italiensk ...
> Da jeg i 2003 hu-hej ville have noget offroad agtigt var jeg tæt på at vælge
> en pegaso - men de var enten for dyre eller havde kørt alt for langt så jeg
> endte med en gammel XT med en helt ny motor. Jeg vil ihvertfald være lidt
> påpasselig med for høje kmtal og nok ikke forvente at den holder 100.000km
> uden at motoren skal åbens (gælder nok iøvrigt de fleste encylindrede)

> 650'erem er temmelig lav (for den slags cykler)
>
> /A

Kiggede i en anden sammenhæng en overgang på en del Pegaso'er.

For dyre og i for ringe stand var mit generelle indtryk. Rust og
utætte forgafler var dagens orden. Men - det udelukker jo ikke at der
findes hæderlige eksemplarer.

/Hekto

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-06-09 17:48

wrote:

> [...]

For dyre og i for ringe stand var mit generelle indtryk. Rust og
utætte forgafler var dagens orden. Men - det udelukker jo ikke at der

Tjah - hvis de findes pæne slap de forbi mit øje sidste år.
Du glemte forresten at sætte gennemtærede potter på listen over fejl.
Et par af dem, jeg så på, havde småskader der ikke var nævnt i annoncen. Den
ene sagde til at starte med at potterne da var hele - senere, da det var
gået op for ham hvad jeg mente om hans pris og chancen for at jeg ville gi
den pris, indrømmede han dog frivilligt at han havde lappet begge potter med
Plastic Padding :o/
Generelt er skrue og bolte rustne, plast-skjoldene over udstødningen på de
ældre taber somme tider den varme-isolerende måtte på bagsiden. Så bobler
lakken af varmen.
Endte med at købe "originalen" - BMW F650ST - da den bare ser ud til at
holde lysår bedre. Rustfrie skruer og udstødning og tydeligvis generelt
bedre materialer gør at den bare holder sit udseende bedre over samme
årrække.
Motor er fra Rotax og er næsten ens på de 2 - 'prilleren har en ventil mere
men jeg syntes ikke der mærkes stor forskel. Tidlige Pegaso'er har forresten
kølerens ekspansionsbeholder anbragt 112% idiotisk - du kan stort set ikke
se om der er vand i uden at demontere den halve kåbe !
Jeg har det lidt med Pegaso som med Fiat: man skal have været i Italien for
at forstå hvorfor den er som den er

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Michal

Dato : 08-06-09 13:04

On Sat, 6 Jun 2009 13:15:37 -0700 (PDT), Richard wrote:
> [...]
> tuningsgrad - TA'ens motor er kendt som bomsolid, kører formentlig
> 150kkm før du skal renovere ventiler og evt. stempelringe.

Ja, jeg skal huske at have vandkøling med i overvejelserne. Er dog lidt
vaklende mht. om det skal være med eller uden... KISS er jo rart, men
vandkøling er også rart :) Det kan der vist skrives meget om.

> Du skal ud og prøve de forskellige og husk, at BMW, KTM og Husquarna
> har jo også et par i den cc-klasse ? sikkert dyre også som brugte ?

Ak ja, men de står vist foreløbigt kun på en eventuel fremtidsseddel :)

> [...]
> ikke lade dig distrahere af - jeg kører ikke så mange km om året, så
> holdbarheden betyder mindre end funfaktoren, som det vist hedder på

Jeg tror jeg får rigeligt med fun-faktor... hvis bare jeg fik en
(næsten) hvilken som helst MC, ville det være langt mere fun-faktor end
bilen :)

> Hvis du har en fornuftig Honda-forhandler eller selv søger dele i
> udlandet, bliver det ? som Jesper er inde på ? ikke noget problem med
> de Hondaer, du nævner, endsige de nyere

Ja, det lyder til det.

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 08-06-09 13:21

On 07 Jun 2009 08:10:26 GMT, Rasmus wrote:
> Prøv ev. forummet på www.tenere.dk De beskæftiger sig med de store 4t
> offroaderer.

Det ser jeg. Sjove billeder! Kunne være man skulle tage med på en
begynder-tur en dag :)

> Jo mere hardcore maskinen er udlagt (ktm, hussaberg osv.), jo større er
> service udgifterne. Og kortere er der mellem service!

Desværre - de er ellers ret fristende :)

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 08-06-09 13:28

On Sun, 7 Jun 2009 21:35:30 +0200, Anders wrote:

> Aprilia Pegaso og BMW F650 er i samme boldgade

Jeg må vist hellere se på sådan en Pegaso - det er ikke første gang den
er anbefalet. BMW'en har jeg også savlet over, men den ligger i et lidt
forkert prisleje. Desværre :(

> [...]
> også meget lave (synes jeg) i forhold til min XTZ og tidligere XT.

Hmm, skal helt klar tage et kig på transalp. Men er africa twin ikke en
del højere? og DR-Z400 endnu højere?

> [...]
> mere end 12-1500km de sidste år hvor jeg kun kørte vinterkørsel på den...

Det er en ting jeg vil prøve at kigge nærmere på når jeg skal ud og
prøvekøre. Har jo kun kørt 2T'er, så selv en 1-cyl 4T'er er vel en
forbedring :) Og 2T'eren var der nu ikke noget i vejen med IMO.

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-09 11:04

Fra : Michal

Dato : 14-06-09 18:14

On Tue, 9 Jun 2009 12:03:42 +0200, Anders wrote:
> Ved ikke om du skal læse det som en anbefaling - den er jo italiensk ...

Hehe, nææh det...

Så vidt jeg umiddelbart har forstået er de italienske mest til italiensk
vejr ;)

> [...]
> påpasselig med for høje kmtal og nok ikke forvente at den holder 100.000km
> uden at motoren skal åbens (gælder nok iøvrigt de fleste encylindrede)

Yep. Jeg kigger primært på dem som har kørt mindre (eller tæt ved)
60kkm.

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 14-06-09 18:42

On Mon, 8 Jun 2009 06:58:46 -0700 (PDT), Hekto wrote:
> Nu står der jo ikke hvad budgettet er;

Jeg håber lidt på kun at skulle slippe i omegnen af 40kkr.

Indtil videre har jeg været ude og prøve en XT660R, og det var jo helt
dejligt at komme ud og køre igen.

Sjovt nok har en vis Gammelgaards MC i Jylland flere modeller som er på
listen over hvad jeg skal have kigget/prøvekørt (mon han læser med?), så
det er mit næste mål. Der er bl.a. hele tre SLR 650'ere til salg :)

Listen er nu
- Honda SLR 650
- Honda XL 600 V TransAlp
- Suzuki XF 650 Freewind
- Kawasaki KLE 500
- Yamaha XT 660R (er prøvet)

--
Venlig hilsen
Michal

Fra : Bo Nielsen

Dato : 14-06-09 20:54

Michal skrev:

> [...]
> listen over hvad jeg skal have kigget/prøvekørt (mon han læser med?), så
> det er mit næste mål. Der er bl.a. hele tre SLR 650'ere til salg :)

Tjah - der er vel kun at ønske go' fornøjelse

ScooterBo