Kan nogen forklare hvordan det variable ud~
Fra : Per Johan Larsen

Dato : 06-06-09 12:16

Hvordan virker EXUP systemet og hvordan tester man om det fungerer som det
skal?
Skal den lukke ventilen/spjældet ved tænding=on og hvordan kan man se om
den åbner/lukker korrekt?
Min virker underlig, for når jeg lukker ventilen med hånden ved at dreje på
den med arbejdshandsker på - til fuld lukket stilling - så åbner den den
helt igen når tændingen=on og mere ser der ikke ud til at ske, selvom jeg
gasser op til over 5000omdr?

Fra : Steen E.

Dato : 06-06-09 19:01

Det afhænger af årgangen - min 2004' model Fazer 1000 drejer den til
nul-indstilling (lukket) når man sætter tænding på - og hvis den ikke kan
gr. modstand i kabler/sammenrustet EXUP ol. viser den fast 7K rpm på
omdrejningstæller.

Ifølge manual kan den årgang testes ved at trække plus fra batteri til den
sort/gule ledning og minus til det sort/røde i samlestik ved exup-motor og
checke om den drejer (obs kun et øjeblik for at undgå afbrænding af
exup-motor)

Ellers er virkemåde at den åbner efter en kombination af
omdrejninger/gasspjældsåbning - for at opnå 2 ting :

1.: Større modtryk ved lave omdrejninger = bedre moment
2.: Mindre støj ved lave/mellem omdrejninger

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623