Kølerventilator døde ?
Fra : Per Johan Larsen

Dato : 05-06-09 22:48

davs gutter

Blæseren bag køleren på min R1 har ellers fungeret upåklageligt, men
forleden da jeg pudsede dyret mens den kørte på en baghjulsløfter, så kom
kluden i klemme i kølerventilatoren og blokerede for den og nu kører den
ikke rundt mere. Der er to stk blæsere bag køleren og den anden kørte og
derfor ville jeg lige prøve at holde den tilbage med fingeren og den døde
også????
Det fatter jeg intet af, for jeg har da sat fingeren på masser af andre
ventilatorer tidligere hen, bl.a. dem på CPU-en og i kabinetter på PC-er
samt dem på biler. Det plejer bare at være en magnetisk overførsel så
ventilatorerne slet ikke tager skade af, f.eks at blive tvunget i modsat
omdrejningsretning mens de kører. Men de her på min Yamaha R1 stod af eller
hvad?
Kan det bare være en sikring eller relæ, eller futter de virkeligt af, når
de stoppes med vold mens de snurrer rundt?
Hvad koster sådan nogle cooler fans og kan man nøjes med at købe elmotoren
alene uden propel og ledninger?

tak på forhånd

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-09 00:02

Per Johan Larsen <nospam@perjohanlarsen.net.> writes:

> [...]
> derfor ville jeg lige prøve at holde den tilbage med fingeren og den døde

Der er både en sikring og et relæ på min 2003'er, men det er samme
sikring og relæ, det kunne tyde på at blæseren futter af når du
stopper den med vold.

Hvilken årsmodel har du?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Jensen

Dato : 06-06-09 01:34

> Kan det bare være en sikring eller relæ, eller futter de virkeligt af, når
> de stoppes med vold mens de snurrer rundt?

Uden at vide det 100% vil jeg tro det er lavet sådan at plussen til
blæseren kommer via en sikring direkte fra batteri +. Minussen kommer
fra blæserkontakten (som sidder i køleren) eller, hvad der nok er mere
sandsynligt, styres den af motorens ECU via et relæ. Men kom med
årgangen, så må det da være muligt at finde et ledningsdiagram....

Mvh Jan

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 09:20

Per Johan Larsen skrev:
> [...]
>
> Kan det bare være en sikring eller relæ, eller futter de virkeligt af, når
> de stoppes med vold mens de snurrer rundt?

Du selv står nærmest at kontrollere om der er sikringer der er sprunget!
De kan da ikke være gemt så helvedes langt af vejen ??

Men det skulle være mærkeligt om der sad en sikring for hver af de to
blæsere, så at den anden kørte videre tyder på en blæser-skade

Med mindre at der eksisterer en intern termosikring i blæser-motorerne,
og at de således vil kunne køre senere (á dagen efter), skal du nok
begynde at vænne dig til en solid reservedels-udgift
Alternativet er (som vanligt) Ebay:
<http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=YZF+R1+ventilator&_sacat=See-All-Categories>
!

--
Armand.

Fra : Michael Johansson

Dato : 06-06-09 10:47

On Sat, 06 Jun 2009 10:19:43 +0200, Armand wrote:

> http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=YZF+R1+ventilator&_sacat=See-All-Categories

Tak for det link, det ser ud til det er betydeligt billigere at købe
reservedele der end hvad jeg selv kunne finde på nettet.

Jeg ser at mange sælger service manualer til ¤4 der. Er der et download
link efter at man har betalt? eller hvordan fungerer det?

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 11:28

Michael Johansson skrev:

> Tak for det link, det ser ud til det er betydeligt billigere at købe
> reservedele der end hvad jeg selv kunne finde på nettet.

bemærk lige at det er ophug => brugte stumper!

> Jeg ser at mange sælger service manualer til ¤4 der. Er der et download
> link efter at man har betalt? eller hvordan fungerer det?

Det er sikkert á tilsendte CD-Rom's!

--
Armand.

Fra : Michael Johansson

Dato : 06-06-09 12:03

On Sat, 06 Jun 2009 12:27:42 +0200, Armand wrote:

> bemærk lige at det er ophug => brugte stumper!

Nåå det derfor

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-09 19:16

Michael Johansson <MichaelJohanssonNOSPAM@hotmail.invalid> writes:

> [...]
>
> Jeg ser at mange sælger service manualer til €4 der. Er der et download
> link efter at man har betalt? eller hvordan fungerer det?

Jeg har service manualer til alle årgange af R1'eren. Send mig en
mail, så skal du få den til koster-gratis.

Kai

Fra : Michael Johansson

Dato : 06-06-09 22:03

On Sat, 06 Jun 2009 20:15:36 +0200, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Jeg har service manualer til alle årgange af R1'eren. Send mig en
> mail, så skal du få den til koster-gratis.

Det var ellers venligt af dig men jeg har fundet den idag på torrent

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-06-09 10:42

On Fri, 5 Jun 2009 23:48:19 +0200, Per Johan Larsen
<nospam@perjohanlarsen.net.> wrote:

Hej.

>Hvad koster sådan nogle cooler fans og kan man nøjes med at købe elmotoren
>alene uden propel og ledninger?

Jeg har kigget lidt i diagrammet.
Der sidder een sikring pr blæser.
Jeg vil skyde på at to nye sikringer er det der skal til.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 10:46

Steen Gruby skrev:
> [...]
>>
> Jeg har kigget lidt i diagrammet.
> Der sidder een sikring pr blæser.
> Jeg vil skyde på at to nye sikringer er det der skal til.

Jeg bliver nødt til at stå ved mine ord: Mærkelig cykel!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-06-09 10:56

Hej Armand.

Så skal du se diagrammerne ---------

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 11:31

Steen Gruby skrev:
> On Sat, 06 Jun 2009 11:46:26 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>
> Så skal du se diagrammerne ---------

Ja, de er jo nok noget mere komplicerede end som på en englænder fra '60

--
Armand.
(som egentlig refererede til sine egne ord á: Det skulle være

Fra : Michael Johansson

Dato : 06-06-09 12:08

On Sat, 06 Jun 2009 11:42:22 +0200, Steen Gruby wrote:

> Jeg har kigget lidt i diagrammet.
> Der sidder een sikring pr blæser.
> Jeg vil skyde på at to nye sikringer er det der skal til.

Damn right man, de to sikringer var gået
De er mindre end dem på biler, er det specielle sikringer fra Yam-haha
eller generiske MC sikringer?
Kan det frarådes at køre med 15A i en kort periode, selvom de SKAL være
10A?

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-06-09 12:13

On Sat, 6 Jun 2009 13:08:08 +0200, Michael Johansson
<MichaelJohanssonNOSPAM@hotmail.invalid> wrote:

Hej Michael

>Damn right man, de to sikringer var gået
>De er mindre end dem på biler, er det specielle sikringer fra Yam-haha
>eller generiske MC sikringer?

Tjaeh - Det skal ikke være for nemt.
Er det en lille rund ting med to tynde runde ben?

>Kan det frarådes at køre med 15A i en kort periode, selvom de SKAL være
>10A?

Hvad tror du selv.
Hvis sikringen var større end 10 anp var der sikkert kommet røg ud af
motoren

Fra : Michael Johansson

Dato : 06-06-09 12:37

On Sat, 06 Jun 2009 13:13:12 +0200, Steen Gruby wrote:

> Er det en lille rund ting med to tynde runde ben?

Det er flade plastsikringer med flade ben og hvor selve metaldelen er som
et M indstøbt i plast.

> Hvad tror du selv.
> Hvis sikringen var større end 10 anp var der sikkert kommet røg ud af
> motoren

Ja jeg tror jeg bare vil fjerne den ene som er 15A og så kun køre med en
fungerende ventilator indtil jeg finder en 10A

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-06-09 12:46

On Sat, 6 Jun 2009 13:37:26 +0200, Michael Johansson
<MichaelJohanssonNOSPAM@hotmail.invalid> wrote:

Hej.

>Det er flade plastsikringer med flade ben og hvor selve metaldelen er som
>et M indstøbt i plast.

Det lyder da som en ganske almindelig autosikring.

>Ja jeg tror jeg bare vil fjerne den ene som er 15A og så kun køre med en
>fungerende ventilator indtil jeg finder en 10A

God ide.