Ubuntu - rod og swap ?
Fra : kenneth

Dato : 06-06-09 11:38

Okay der var ikke nogen der havde sagt at det skulle være nemt, det var bare
noget jeg troede.

Nu har jeg brændt en nye cd med ubuntu 9.04 og er kommet lidt længere nu
skal jeg til at klargør partitioner med swap og rod osv, hvordan bliver man
lige klog på det ?

hvordan definere jeg et "rodfilsystem" ?

Kenneth Gelver

Fra : jk

Dato : 06-06-09 11:56

On Sat, 6 Jun 2009 12:38:25 +0200, "kenneth" <spørg@efter.den> wrote:

> [...]
>lige klog på det ?
>
>hvordan definere jeg et "rodfilsystem" ?

Det nemmeste er hvis du lader ubuntu tage hele disken, - så er alt
automatisk.

Men ellers manuelt:

du skal minimum lave 2 partitioner. Den ene f.eks. ext3 og den anden
swap (på ca. 1.5 Gb), - dette var type.

Så skal den enlige primære partition have et mounting point: / er rod
Hvis du en partition mere for home, så mounting point /home for den.

Der er dropdown lister for både type og mounting point.

Ellers ved jeg ikke så meget om det, da jeg helst ikke roder så meget
med det, hvis det kan undgås.

mvh

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-06-09 14:26

kenneth skrev:

> Nu har jeg brændt en nye cd med ubuntu 9.04 og er kommet lidt længere nu
> skal jeg til at klargør partitioner med swap og rod osv, hvordan bliver
> man lige klog på det ?

John har svaret, men hvis du vil have hjælp med billeder
til, så tjek her:
http://kimludvigsen.dk/linux

--
Mvh. Kim Ludvigsen