MS Windows
briani 27239
Virtuel hukommelse til/fra?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-09 15:43

Er der noget at vinde, ved at evt. slå den virtuelle hukommelse (swap-fil)
fra?
Jeg kører Win Vista Ult. 64bit med 8GB ram og som standard har Windows selv
oprettet sidefil på 16GB, som også bliver benyttet flittigt selvom der er
rigeligt ledig ram.
Er der nogen risiko ved at slå den fra?
Jeg tænker her på, om der er nogle programmer der ikke kan køre uden?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Nicolai

Dato : 09-06-09 16:29

> [...]
> der er rigeligt ledig ram.
> Er der nogen risiko ved at slå den fra?
> Jeg tænker her på, om der er nogle programmer der ikke kan køre uden?

Jeg har i årevis kørt uden .- har endnu ikke oplevet problemer.

Dette på XP 32Bit med 4GB ram (3,2)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-09 19:27

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har i årevis kørt uden .- har endnu ikke oplevet problemer.
>
> Dette på XP 32Bit med 4GB ram (3,2)

Jeg mindes noget om, engang hvor jeg forsøgte, (var vist i win98) at visse
programmer ikke ville køre uden swapfilen, tænkte at det måske stadig var
sådan.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : dennis

Dato : 09-06-09 17:04

Per Beer Hansen wrote:

> selv oprettet sidefil på 16GB, som også bliver benyttet flittigt selvom
> der er rigeligt ledig ram.

Hvor kigger du? Tallene i joblisten fortæller nemlig ikke hvor meget
data der reelt er lagt ud i sidefilen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-06-09 19:25

"dennis" <dennis@na> skrev i meddelelsen

> Hvor kigger du? Tallene i joblisten fortæller nemlig ikke hvor meget data
> der reelt er lagt ud i sidefilen.

Jeg ser det i Everest Ultimate Edition.
Den siger f.eks. at der bruges (i "tomgang") ca 10-13% af ram og ca. 15-19%
af sidefilen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : ..::jmj::..

Dato : 09-06-09 21:05

Følgende er skrevet af Per Beer Hansen:
> "dennis" <dennis@na> skrev i meddelelsen

> Jeg ser det i Everest Ultimate Edition.
> Den siger f.eks. at der bruges (i "tomgang") ca 10-13% af ram og ca. 15-19%
> af sidefilen.

Jeg forstår nok ikke umiddelbart, hvad det er du ønsker at opnå?
Min erfaring er, at ved belastning er det en fordel at have sidefilen,
og jeg har flere gange faktisk måttet udvide den, også selvom jeg har
max RAM. Alt andet lige, så gør den vel ikke skade på din PC?

Jørgen

Fra : J. E.

Dato : 09-06-09 21:24

"..::jmj::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere gange faktisk måttet udvide den, også selvom jeg har max RAM. Alt andet lige,

Det er vist almindelg kendt, at ram er væsentlig hurtigere arbejdslager
end en swap-fil er. Dog mener jeg ikke det er tilrådeligt helt at fjerne
swap-filen og mener også at have oplevet programmer der krævede
en sådan af en vis størrelse.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-09 12:32

"..::jmj::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg har flere gange faktisk måttet udvide den, også selvom jeg har max
> RAM. Alt andet lige, så gør den vel ikke skade på din PC?

Alt andet lige, så burde RAM jo være en hel del hurtigere at arbejde med end
en swapfil, så det var såmænd bare en hastighedsforøgelse jeg forsøgte at
opnå.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin S

Dato : 09-06-09 22:10

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der er rigeligt ledig ram.
> Er der nogen risiko ved at slå den fra?
> Jeg tænker her på, om der er nogle programmer der ikke kan køre uden?

Nej, der er ingen risiko ved at slå den fra, jeg har selv kørt uden
sidefilen på min egen PC siden jeg havde Win98.
Det værste der kan ske er at hukommelsen slipper op og det vil få det
program som forgæves spurgte efter mere RAM til at gå ned.
Men med 8 GB skal du have gang i meget for at nå den grænse eller i
hvertfald nogle ret store Photoshop filer.

Man kan fra tid til anden støde på programmer som kræver at der findes en
sidefil (nævn bare een god grund til sådan et tåbeligt krav), men så kan man
jo bare hurtigt aktivere en lillebitte sidefil på nogle få MB også starte
programmet.
Jeg har kun prøvet dette med spil. Det ene var Titan Quest (som fik fjernet
kravet i den første patch), de andre spil kan jeg ikke lige huske nu, men
det drejer sig ikke om flere end en håndfuld i årenes løb.

Så fordelene ved ingen eller en meget meget lille sidefil opvejer helt klart
ulemperne, forudsat at man har nok RAM, men hukommelse koster jo næsten
ingenting idag.

Mvh Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-06-09 09:04

On Tue, 9 Jun 2009 23:10:11 +0200, "Martin S"
<sinkjaer@gmail.fjernes.com> wrote:

>Så fordelene ved ingen eller en meget meget lille sidefil opvejer helt klart
>ulemperne, forudsat at man har nok RAM, men hukommelse koster jo næsten
>ingenting idag.

Det er sæ'følig rigtigt at RAM'en er markant hurtigere end en mekanisk
harddisk. Men sandheden er mere kompliceret end som så.

Hvis maskinen skal blive hurtigere når den virtuelle hukommelse
deaktiveres, så forudsætter det at windows anvender samme cache
algoritmer i begge situationer. Og den forudsætning holder nok ikke i
praksis.

Hvis windows cache'er færre diskstrukturer når pagefilen deaktiveres,
så må det nødvendigvis medføre en højere diskaktivitet.

Microsoft anbefaler at man anvende virtuel hukommelse. Og der har de
formentlig rigtig gode grunde til....

<mlr>

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-09 12:33

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> så må det nødvendigvis medføre en højere diskaktivitet.
>
> Microsoft anbefaler at man anvende virtuel hukommelse. Og der har de

Jeg må prøve mig lidt frem.
Takker for alle input.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Martinsen

Dato : 09-06-09 22:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> [...]
> der er rigeligt ledig ram.
> Er der nogen risiko ved at slå den fra?
> Jeg tænker her på, om der er nogle programmer der ikke kan køre uden?

Hej Per

Hvor slår jeg den fra ?

Mvh Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-06-09 12:35

"Peter Martinsen" <petermartinsen@thorsagerby.dk> skrev i meddelelsen

> Hej Per
>
> Hvor slår jeg den fra ?

Kontrolpanel -> System -> Avancerede systemindstillinger -> Avanceret ->
Ydeevne/indstillinger -> Avanceret -> Skift

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Martinsen

Dato : 10-06-09 22:22

> [...]
>
> Kontrolpanel -> System -> Avancerede systemindstillinger -> Avanceret ->
> Ydeevne/indstillinger -> Avanceret -> Skift

Tak Per

Mvh Peter

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-09 13:47

> [...]

> oprettet sidefil på 16GB, som også bliver benyttet flittigt selvom der er

Put lidt mer' RAM i - så den f.eks kommer op på 32GB, hvis BIOS
understøtter det og brug ca 22 GB som en RAM disk til sidefilen.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : N_B_DK

Dato : 13-06-09 21:03

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> Put lidt mer' RAM i - så den f.eks kommer op på 32GB, hvis BIOS
> understøtter det og brug ca 22 GB som en RAM disk til sidefilen.

Hvor mange alm destop maskiner har du set med 8 ramslot? (for 8GB
klodser er ikke ligefrem billigt)

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.