Martin /Helsingør skrev:
> Vi kører i år til Orvieto, Italien i juli. Vi planlægger 2 overnatninger
> undervejs, som vi gerne ville have lidt inspiration til. Vi er 2 voksne og 1
> barn på 5 i bilen.
>
> Vi regner med at forlade Helsingør kl. 05 på dag 1. Kl. ca. 8.00 vil vi være
> i Puttgarten. Derfra kan vi klare ca. 7-900 km.
>
Jeg har lige været i Milano i Bededagene og overnattede undervejs på
højde med Nürnberg i Uffenheim, en lille brolagt landsby med flere
byporte og blot 15 km fra A7.
Stedet hed Hotel/gasthof Lichterhof og vi gav 24 Euro pr. enkeltværelse
incl. morgenbuffet!
Ellers er det efterhånden ganske enkelt at søge hoteller på de
forekommende booking-sider og dér sortere med hård hånd ud fra
beliggenhed og pris.
Ovennævnte Lichterhof fandt vi da turen planlagdes v.h.a.
viamichelin.de, hvorpå der findes en "hoteller i nærheden" funktion!
> På dag 2 ville jeg gerne nå forbi Brenner og finde overnatning i
> Norditalien.
>
> På dag 3 beregner vi ankomst i Orvieto kl. ca. 16.
>
> Nogen som har anbefalinger af hotel/pension og seværdigheder på den tur?
>
> Vi er til smuk natur og god mad (og biludstillinger, sagde farmand)
>
> Jeg modtager også gerne råd til ruteplanlægningen.
>
Med 1600km til Orvieto kan i sagtens nå helt frem på 2.dagen, me så er
der selvfølgelig ikke lagt til til oplevelser undervejs!
Til Milano er den logiske vej gennem Schweitz, og den er fantastisk smuk
derved at man fra Bodensøen kører i en stedse mere og mere tillukkende
dal for tilsidst at køre mellem de stejle nøgne klipper med sne på
toppen. Midtvejs dykker man under tinderne á San Bernadino tunnelen (med
mindre at man absolut vil over passet!) hvorefter der på sydsiden
begynder at fremkomme deciderede serpentine-veje.
Man entrer Italien ved Como(-søen) og Autostrade A9 fra Como til Milano,
der byggedes af Mussolini i starten af 20'erne, er verdens første
deciderede motorvej, hvilket man dog ikke opfatter undervejs men "et hak
i skæftet" er den dog alligevel
Slår man ruten op er der 25 km længere til Orvieto via Milano.
Jeg har ikke været over Brenner og blot én gang via salzburg-Villach på
vej til Lidoen, men vil ubetinget anbefale turen gennem Schweitz.
Når man passerer Bologna-området er man i nærheden af såvel produktionen
af Ferrari (i Modena) og Maserati (i Bologna), samt den velkendte Ducati
motorcykel (i Bologna)!
Maserati's logo á en trefork stammer fra Neptun-fontænen i Bologna
<
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Neptune_fountain01.jpg>
der godt kunne være et automotivt billed-souvenir.
Omkring bilfabrikkerne er jeg ikke bekendt, men Ducati-fabrikken har
guidede ture igennem fabrikken i arbejdstiden, hvilket godt kan være en
oplevelse selvom man ikke er helt hooked på hverken Ducati eller
motorcykler!?
Derudover er jeg tom omkring Italien
--
Armand.