Seværdigheder på turen til Italien
Fra : Martin /Helsingør

Dato : 05-06-09 14:10

Vi kører i år til Orvieto, Italien i juli. Vi planlægger 2 overnatninger
undervejs, som vi gerne ville have lidt inspiration til. Vi er 2 voksne og 1
barn på 5 i bilen.

Vi regner med at forlade Helsingør kl. 05 på dag 1. Kl. ca. 8.00 vil vi være
i Puttgarten. Derfra kan vi klare ca. 7-900 km.

På dag 2 ville jeg gerne nå forbi Brenner og finde overnatning i
Norditalien.

På dag 3 beregner vi ankomst i Orvieto kl. ca. 16.

Nogen som har anbefalinger af hotel/pension og seværdigheder på den tur?

Vi er til smuk natur og god mad (og biludstillinger, sagde farmand)

Jeg modtager også gerne råd til ruteplanlægningen.

På forhånd tak

Martin /Helsingør

Fra : Armand

Dato : 05-06-09 15:10

Martin /Helsingør skrev:
> [...]
>
> Vi regner med at forlade Helsingør kl. 05 på dag 1. Kl. ca. 8.00 vil vi være
> i Puttgarten. Derfra kan vi klare ca. 7-900 km.

Jeg har lige været i Milano i Bededagene og overnattede undervejs på
højde med Nürnberg i Uffenheim, en lille brolagt landsby med flere
byporte og blot 15 km fra A7.
Stedet hed Hotel/gasthof Lichterhof og vi gav 24 Euro pr. enkeltværelse
incl. morgenbuffet!

Ellers er det efterhånden ganske enkelt at søge hoteller på de
forekommende booking-sider og dér sortere med hård hånd ud fra
beliggenhed og pris.
Ovennævnte Lichterhof fandt vi da turen planlagdes v.h.a.
viamichelin.de, hvorpå der findes en "hoteller i nærheden" funktion!

> [...]
>
> Vi er til smuk natur og god mad (og biludstillinger, sagde farmand)
>
> Jeg modtager også gerne råd til ruteplanlægningen.

Med 1600km til Orvieto kan i sagtens nå helt frem på 2.dagen, me så er
der selvfølgelig ikke lagt til til oplevelser undervejs!

Til Milano er den logiske vej gennem Schweitz, og den er fantastisk smuk
derved at man fra Bodensøen kører i en stedse mere og mere tillukkende
dal for tilsidst at køre mellem de stejle nøgne klipper med sne på
toppen. Midtvejs dykker man under tinderne á San Bernadino tunnelen (med
mindre at man absolut vil over passet!) hvorefter der på sydsiden
begynder at fremkomme deciderede serpentine-veje.
Man entrer Italien ved Como(-søen) og Autostrade A9 fra Como til Milano,
der byggedes af Mussolini i starten af 20'erne, er verdens første
deciderede motorvej, hvilket man dog ikke opfatter undervejs men "et hak
i skæftet" er den dog alligevel

Slår man ruten op er der 25 km længere til Orvieto via Milano.
Jeg har ikke været over Brenner og blot én gang via salzburg-Villach på
vej til Lidoen, men vil ubetinget anbefale turen gennem Schweitz.

Når man passerer Bologna-området er man i nærheden af såvel produktionen
af Ferrari (i Modena) og Maserati (i Bologna), samt den velkendte Ducati
motorcykel (i Bologna)!
Maserati's logo á en trefork stammer fra Neptun-fontænen i Bologna
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Neptune_fountain01.jpg>
der godt kunne være et automotivt billed-souvenir.
Omkring bilfabrikkerne er jeg ikke bekendt, men Ducati-fabrikken har
guidede ture igennem fabrikken i arbejdstiden, hvilket godt kan være en
oplevelse selvom man ikke er helt hooked på hverken Ducati eller
motorcykler!?

Derudover er jeg tom omkring Italien

--
Armand.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-06-09 20:50

"Martin /Helsingør" <mailme.nospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vi er til smuk natur og god mad (og biludstillinger, sagde farmand)
>
> Jeg modtager også gerne råd til ruteplanlægningen.

I har ikke overvejet at tage over Gedser-Rostock via Berlin til München.
150 km kortere end via Puttgarten (hver vej). Bedre veje og mindre trafik.
Færgebilletten er dyrere, men personligt synes jeg at det rigeligt opvejer
fordelene i forhold til via Puttgarten.
Især i højsæsonen kan der være lange og trælse køer via Hamburg.
Vi har aldrig hængt i kø den anden vej - heller ikke de gange vi har kørt i
højsæsonen. Først når vi ramte sammen med trafikken fra den anden side ved
Nürnberg begyndte det at blive problematisk, men det afpassede vi gerne
således, at vi først ramte München efter kl. 2000, så plejer det værste tryk
at være væk.

Kurt

Fra : Bjarne

Dato : 06-06-09 07:58

Martin /Helsingør skrev:
> [...]
>
> Vi er til smuk natur og god mad (og biludstillinger, sagde farmand)
>
> Jeg modtager også gerne råd til ruteplanlægningen.

For det første synes jeg, at bilturen fra DK til Sydtyskland er så
r**sygt lang og kedelig, at jeg alene af den grund ville have biltog
øverst på ønskesedlen. Det var en glimrende oplevelse, da vi tog
biltoget fra Berlin efter en god aftensmad, nød turen i sovevogn og
udsigten ned fra Brennerpasset om morgen og ankomsten veloplagte og
udhvilede til Bolzano.

Men hvis vi skulle køre i bil hele vejen, ville jeg endnu engang
overnatte i Chiusa/Klausen på Hotel Post(a). Det er en lille hyggelig by
i Sydtyrol (Italien) et stykke syd for Brenner. Det er godt nok mere
end 800 km fra DK.

vh

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 09:55

Bjarne skrev:

> [...]
> biltoget fra Berlin efter en god aftensmad, nød turen i sovevogn og
> udsigten ned fra Brennerpasset om morgen og ankomsten veloplagte og

Jeg har lige været med biltoget hjem fra Trieste og det er da den
sygeste og mest kedelige form for transport man kan tænke sig :-|
Eneste argument jeg kan finde for dét er at man kører om aftenen og er
kommet så meget længere frem når man står op om morgenen, men så skal
det også passe med ens ferieplan for ellers spilder man snart ligeså
meget tid med at tilpasse turen med togafgangen :-|
For vores vedkommende kørte vi 400 km på tværs af Italien for at komme
til Trieste - I bagklogskabens klare lys var dén distance bedre brugt
nordpå igennem Schweitz, hvorefter vi formodentlig ville have kunnet
køre videre til Kassel samme dag og derved passere Hamborg på 2.dagen
førend Trieste-biltoget ankom!

Hvadenten jeg er afsted på to eller fire hjul regner jeg en 800km's
dagstur for let overstået og med tid til såvel gode lange spisepauser og
sightseeing undervejs og det kræver under alle omstændigheder to dages
rejse for at komme til Orvieto!

--
Armand.

Fra : Bjarne

Dato : 06-06-09 12:11

Armand skrev:
> Bjarne skrev:

> Jeg har lige været med biltoget hjem fra Trieste og det er da den
> sygeste og mest kedelige form for transport man kan tænke sig :-|

Jamen det eneste man kan konkludere er så, at vi mennesker er meget
forskellige!
Vi synes, det er en fantastisk måde at rejse på, og det eneste problem
er prisen

vh
Bjarne

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 21:53

Bjarne skrev:

> Jamen det eneste man kan konkludere er så, at vi mennesker er meget
> forskellige!
> Vi synes, det er en fantastisk måde at rejse på, og det eneste problem
> er prisen

Jup!
Det er netop også derfor jeg misytrer for at få dét synspunkt med også!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 07-06-09 11:30

> Jup!

Og hvad koster det så?

Fra : Mogens

Dato : 07-06-09 12:54

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Og hvad koster det så?

Sorry
www.dbautozug.de/site/dbautozug/dk/angebote/angebote.html

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 06-06-09 10:23

"Bjarne" skrev i meddelelsen

> [...]
> efter en god aftensmad, nød turen i sovevogn og udsigten ned fra
> Brennerpasset om morgen og ankomsten veloplagte og udhvilede til Bolzano.

Jeg har flere gange været omkring muligheden for biltog. Men alene prisen
afskrækker mig hver gang. 8-10.000,- for en retur Hamburg-Verona er
vanvittigt. Det får vi trods alt en del overnatninger for, når vi kører

> [...]
> (Italien) et stykke syd for Brenner. Det er godt nok mere end 800 km fra

Den vil jeg se nærmere på. Har hørt meget godt om Tyrol, og vi har for nylig
kigget på Imst i Østrig. Afstanden passer godt med min plan om 2
overnatninger.

Tak for dit bidrag

Mvh.

Martin

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 10:52

Martin /Helsingør skrev:
> [...]
> prisen afskrækker mig hver gang. 8-10.000,- for en retur Hamburg-Verona
> er vanvittigt. Det får vi trods alt en del overnatninger for, når vi

Skal i da et helt cirkus-træk afsted?
Med overnatning i 5-personers ligge-kupé skulle det nok kunne lade sig
gøre til en 5.-del af den pris alt efter hvor mange i er afsted :-/
Kig efter igen og find nogle af deres stedse forekommende tilbud!

--
Armand.

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 06-06-09 11:20

"Armand" skrev i meddelelsen

> [...]
> gøre til en 5.-del af den pris alt efter hvor mange i er afsted :-/
> Kig efter igen og find nogle af deres stedse forekommende tilbud!

Jeg kigger her:

http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/dk/start.html

Vi er 2 voksne og et barn på 5 i en Opel Astra st. car. Det billigste jeg
kan finde er Berlin-Trieste til godt 6.100,- retur. Der er jeg så også gået
på komprimis med alt. Datoerne passer ingen steder, og toget kører
tilsyneladende kun engang om ugen

Vi er nu også glade for at køre i bil

Mvh.

Martin

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 11:45

Martin /Helsingør skrev:
> [...]
> jeg kan finde er Berlin-Trieste til godt 6.100,- retur. Der er jeg så
> også gået på komprimis med alt. Datoerne passer ingen steder, og toget

Først på ovennævnte side er er reklame for bl.a. Trieste og følger man
op på dén kan man bygge sig frem til (citat):

"AZ13307 : Berlin-Wannsee Triest,
      Afgang 10.06. 17:03 Ankomst 11.06. 10:14
      Læsning af koretojer :    15:00 - 15:30
      Togtype :   DB Autozug nat
Forplejningsart :   Sovevogn: Morgenmad / Liggevogn: Morgensnack
      Gastronomi :   Bistro-restaurant
      Klimatisering :   Liggevogn (temperaturregulering),             Sovevogn
(klimaanlæg)
Rejsekategori :
      Enkeltplads i liggevogn, 5-personers kupé - Ikke-ryger
      Personbil fra 2,66 m til 5,30 m længde Hojde 158
Tagbredde 135

Voksne : 2 Born (6-14) : 0 Små born (0-5) : 1
Pris ialt:    288,20 €

Din bestilling omfatter mindst et special offer. Vær opmærksom på, at du
hverken kan annullere eller ændre bestillingen af dette tilbud."

Andre forbindelse burde kunne findes i samme prisleje :-/
Jeg mener at kunne huske en reklame på Hamborg/Altona med en enhedspris
for alle destinationer på et par hundrede Euroner (for bil og fører)!?

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 11:47

Armand skrev:
> Andre forbindelse burde kunne findes i samme prisleje :-/
> Jeg mener at kunne huske en reklame på Hamborg/Altona med en enhedspris
> for alle destinationer på et par hundrede Euroner (for bil og fører)!?

På:
<http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/dk/angebote/angebote.html> :

"Fra € 99 (753 dkr) gennem Tyskland og Europa!
På alle strækninger inden for de tyske grænser tilbydes en
Autozug-Spezial tilbud på € 99. På alle internationale strækninger kan
dette Autozug-Spezial bestilles for € 149 (1133 dkr)."

--
Armand.