Forgaffel diameter vs pakdåse diameter
Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-09 17:26

For første gang har jeg kastet mig ud i at skifte en pakdåse til et
forgaffelben selv.

Kan det passe at den indvendige diameter på pakdåsen er hele 2mm
større end inderbenets diameter? - 43mm vs 41mm?

Vil være fint at få det afklaret inden jeg monterer det

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Knud Dam

Dato : 05-06-09 17:32

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
> For første gang har jeg kastet mig ud i at skifte en pakdåse til et
> forgaffelben selv.
>
> Kan det passe at den indvendige diameter på pakdåsen er hele 2mm
> større end inderbenets diameter? - 43mm vs 41mm?

Hej Kai.

Nej det kan ikke passe. Det omvendte kunne bedre passe.

Mvh.

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-06-09 18:04

On Fri, 5 Jun 2009 18:32:00 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote:

Hej Kai.

>Nej det kan ikke passe. Det omvendte kunne bedre passe.

Jeg er meget enig med Knud.
På Paso'en er det inderste ben 41,7 mm, og pakdåsen måler løst 40,35.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-09 19:04

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> [...]
>
> Hej Kai.

> Jeg er meget enig med Knud.
> På Paso'en er det inderste ben 41,7 mm, og pakdåsen måler løst 40,35.

Jo, men det er ikke løse mål, som man opgiver som pakningsmålet.

Max's MC opgiver f.eks. 41,7x55x10/10,5mm (indre / ydre / højde) som
pakningsmålet for en 750 Paso 86-90 - stemmer det ikke på din Paso?

Bøvlet er at Max's MC opgiver 43x55x9,5/10,5 for R6 og R1 pakdåserne
og der er den indre diameter 2mm større end inderbenets.

Måske gør det en forskel at R1/R6 gaflerne er USD, mens Paso'ens er
tynde-ende-op?

Nå, jeg må vist en tur forbi en auto. Yamaha forhandler/værksted
imorgen.

Kai

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-06-09 19:16

On Fri, 05 Jun 2009 20:03:35 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Max's MC opgiver f.eks. 41,7x55x10/10,5mm (indre / ydre / højde) som
>pakningsmålet for en 750 Paso 86-90 - stemmer det ikke på din Paso?

Jo, det stemmer.
Husk dog at det indvendige mål jeg gav dig er det "løse" mål på
inderdiameteren uden benet i.
Paksåden bliver derfor spændt godt 1,4 mm ud - Det er helt normalt.

>Bøvlet er at Max's MC opgiver 43x55x9,5/10,5 for R6 og R1 pakdåserne
>og der er den indre diameter 2mm større end inderbenets.

Det er målene i MC nøglen for en R1 2002 ->
De mål der opgives for 98 - 01 er 41x53x8/9,5 - De ville sikkert
passe.

>Måske gør det en forskel at R1/R6 gaflerne er USD, mens Paso'ens er
>tynde-ende-op?

Næ, benene er godt nok forskellige, men pakdåsemålene følger samme
læst.

>Nå, jeg må vist en tur forbi en auto. Yamaha forhandler/værksted
>imorgen.

Go' fornøjelse

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-09 19:20

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

Hej Steen,

> [...]
>>
> Det er målene i MC nøglen for en R1 2002 -> De mål der opgives for
> 98 - 01 er 41x53x8/9,5 - De ville sikkert passe.

Nu er det på R6'eren jeg er igang med at bytte, men pyt - som allerede
skrevet, så fandt jeg problemet.

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-09 19:17

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> writes:

> [...]
> og der er den indre diameter 2mm større end inderbenets.
>
> Måske gør det en forskel at R1/R6 gaflerne er USD, mens Paso'ens er

OK, sagen er bøf! - Max's MC har simpelthen opgivet forkerte mål på
pakningen. Jeg har lige kontrolmålt ydermålet af pakningen (dvs
ydermålet på yderbenet) og det er også forkert.

Pakningen skal være 41x53x10,5 ligesom for 2005 modellen, men der står
43x55x9,5/10,5 i kataloget.

De betyder jeg skal have fat i to pakninger, og det forklarer samtidig
hvorfor jeg havde et helvedes styr med at få pakningen ud (varmepistol
+ kuldespray er godt

Kai

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 09:07

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
>
> De betyder jeg skal have fat i to pakninger, og det forklarer samtidig
> hvorfor jeg havde et helvedes styr med at få pakningen ud (varmepistol

Pakdåsens nominelle mål skal matche teleskopets ditto!
Udover katalog-opgivelserne står målene også indstøbt i pakdåsen og hvis
man har det mindste problem med at få sagerne til at passe, burde man
kontrollere disse - Evt. samenligne med målene indstøbt på de afmonterede!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-06-09 19:25

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]

Må lige rette mig selv her: Max's MC påstår at en R6S (den specielle
model med "Rossi-farver") er fra 2008 og ikke ca 2005. Da R6S'en har
en normal RSU gaffel er inderbenene 43mm, mod de 41mm på USD gaflerne
der er monteret på R6 2005->2009. Det er dette som har forvirret mit
værksted.

> [...]
> hvis man har det mindste problem med at få sagerne til at passe, burde
> man kontrollere disse - Evt. samenligne med målene indstøbt på de

Tydeligvis ikke altid! - den pakning jeg har hevet ud står der tre
ting på: "BR4246F", "NOK", og "8". NOK er sandsynligvis fabrikatet,
men pakningens dimensioner har ikke noget med 42 46 eller 8 at
gøre. Faktisk er den 41x53x10,9mm.

Kai

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 21:50

> [...]

> ting på: "BR4246F", "NOK", og "8". NOK er sandsynligvis fabrikatet,
> men pakningens dimensioner har ikke noget med 42 46 eller 8 at

OK!
Har aldrig set andet end regulære mål

--
Armand.