svømmernåle
Fra : Thorbjørn

Dato : 05-06-09 06:58

Hej. Jeg har spritnye svømmer-nåle og min vacuumhane virker. Dog løber
mine karbs. stadig lidt over. Kan sædet til svømmerventilerne også
være slidt og hvor kan man i så fald få disse?

Modelen er en sukisuki GS750 fra 78.

Fra : Armand

Dato : 05-06-09 14:30

Thorbjørn skrev:
> Hej. Jeg har spritnye svømmer-nåle og min vacuumhane virker. Dog løber
> mine karbs. stadig lidt over. Kan sædet til svømmerventilerne også
> være slidt og hvor kan man i så fald få disse?

Måske at svømmerhøjden blot står for højt så svømmeren ikke lukker før
bensinstanden løber ud af overløbet :-/

Den faktiske bensinstand kan aflæses ved at sætte en klar plastslange på
svømmerhusets bundstuts og føre den op på siden af karburatoren
hvorefter der dels åbnes for tanken (á PRI) og dels for bundstutsens
ventil hvorved at slangen vil fyldes med bensin i samme højde som den er
i svømmerhuset.
Uden at kende det nøjagtige mål vil det typisk være et par mm. under
skillelinien mellem svømmer og karburator -hus!
Eftersom at motorcyklen bør stå lodret (på central-benet!?) kan man
sagtens bruge den samme (yderste) karburator til at vurdere højden på
selvom man flytter den anden ende til de øvrige karburatorers stutse!

--
Armand.

Fra : Thorbjørn

Dato : 05-06-09 08:14

On 5 Jun., 15:30, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> sagtens bruge den samme (yderste) karburator til at vurdere højden på
> selvom man flytter den anden ende til de øvrige karburatorers stutse!

Hej igen Armand. Tak for svaret.
Jeg har instillet svømmerhøjden for nylig til "Haines" anbefalinger,
så tror ikke det er det.
Jeg har i mellemtiden også fundet et repair kit fra mc butikken hvor
svømmer-nåls-sædet følger med, så tror jeg vil prøve det.
Hvis det ikke virker installerer jeg sku en gammeldags tænd/sluk
ventil under tanken.

Thorbjorn

Fra : Armand

Dato : 05-06-09 15:59

Thorbjørn skrev:

> Hej igen Armand. Tak for svaret.
> Jeg har instillet svømmerhøjden for nylig til "Haines" anbefalinger,
> så tror ikke det er det.

"for nyligt" lyder ikke som med de nye nåle!?

> Jeg har i mellemtiden også fundet et repair kit fra mc butikken hvor
> svømmer-nåls-sædet følger med, så tror jeg vil prøve det.

Det er da meget enklere først lige at kontrollere bensin-niveau'et
v.h.a. omtalte procedure :-|

> Hvis det ikke virker installerer jeg sku en gammeldags tænd/sluk
> ventil under tanken.

I grunden har du samme problem under kørsel, selvom du ikke bemærker
noget - Det sulle da lige være et mer-forbrug p.g.a. mængden der løber
ud over motoren/på asfalten, så en kontant bensinhane er ikke den
ultimative løsning!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 06-06-09 08:56

Fra : N/A

Dato : 05-06-09 15:59

Fra : Thorbjørn

Dato : 05-06-09 09:18

On 5 Jun., 16:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> noget - Det sulle da lige være et mer-forbrug p.g.a. mængden der løber
> ud over motoren/på asfalten, så en kontant bensinhane er ikke den

Fair nok. Jeg vil tjekke benzinhøjden som du foreslår. Det vil også
være meget rart at vide. Men hvis benzinen ikke står for højt er det
jo bundskruen der er utæt og så får jeg alligevel brug for det repair
kit.
Stopper du bare en klar slange op i hullet til bundskruen? For den
slangestuds der sidder der er jo til overløbsslangen.

Fra : Armand

Dato : 06-06-09 08:56

Thorbjørn skrev:

> [...]
> Stopper du bare en klar slange op i hullet til bundskruen? For den
> slangestuds der sidder der er jo til overløbsslangen.

- - - Og så måtte jeg lige orientere mig grundigere om hvad jeg sidder
og bræger om: GS'erne har sq'tte de tap-stutse som jeg ellers var ganske
sikker på
Jeg har et sæt GS400 karbunader liggende, og dé har nogle ubrugeligt
store flade bundskruer i svømmerhusene - men hvis dine skulle ligene
disseher:
<http://i12.ebayimg.com/01/i/001/4e/e7/2eb4_1.JPG>
kunne det vel lade sig gøre at finde en klar slange der matcher udenpå
den korte støbning som bundskruernes gevind er skåret i :-/

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-06-09 18:39

> Jeg har spritnye svømmer-nåle og min vacuumhane virker. Dog løber
> mine karbs. stadig lidt over.

Sædet kan godt være slidt. Har du slået godt og grundigt på
karburatorene? Det kan nogen gange ryste nålen på plads.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : poulsssen@hotmail.co~

Dato : 06-06-09 00:24

Jeg har lige haft samme problem på en 77 GS50.
Det viste sig at overløbsrøret i messing, havde en lille revne
indvendigt i svømmer huset.
Jeg brugte en del tid på at finde det, da jeg var fokuseret på
svømmerventilen.
Skru svømmerhuset af, og hæld en sjat benzin i - og se om det løber ud
af overløbsrøret.

mvh
Stig