Service på uautoriseret værksted=mistet ga~
Fra : Michael Johansson

Dato : 05-06-09 10:44

Hvad er Jeres erfaringer med at få lavet service på en ny superbike hos en
mekker som ellers er anerkendt dygtig men bare ikke autoriseret for det
mærke man kommer med. Jeg havde ikke tillid til at Yamahaværkstedet var
dygtige nok så jeg valgte en som jeg vidste var et hæderligt firma med
rigtigt uddannede yngre mekanikere.

Yamahaforhandleren har nu afvist at garantien gælder på en sprit ny MC og
vi har konstateret at den har en medfødt mindre alvorlig fejl. Yamaha siger
også at enhver garanti er bortfaldet - selv købelovens 2 år.

Hvordan griber jeg det an?
Det nye klagenævn for biler har ry for at være forhandlernes forlængede arm
og de kræver kr.2500 for en syns- og skønsrapport + kr.500 i gebyr. Men
klagen behandles kan jeg reelt ikke benytte MC-en og jeg har under ingen
omstændigheder tillid til nævnet.

Hvordan beviser jeg at fejlen har været der fra ny af, når jeg fortsætter
med at køre i de næste år samt beviser at jeg har gjort garantikrav
gældende?

Hvad er Jeres erfaringer med at gå direkte til domstolene med krav om at
sælger skal betale den reparationsregning som jeg vil få hvis jeg får den
lavet straks hos en uautoriseret?

Sælger påstår tilmed at garantien uanset at den repareres på uautoriseret
værksted, alligevel er bortfaldet fordi den har kørt 1700km da den fik
1000km service. Den del som er defekt, er elektrisk og ikke påvirket af
1000km service'et men formodes at have været der fra leveringen af.

Hvad ville I gøre?

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 05-06-09 10:57

"Michael Johansson" <MichaelJohanssonNOSPAM@hotmail.invalid> skrev i
en meddelelse news:h0apc3$22k$1@news.eternal-september.org...

> Hvad ville I gøre?

Hej.

Tror jeg ville æde lorten selv, og så være glad for at jeg havde
fundet et værksted jeg har tillid til !

Hvad koster det at få udskiftet den del der er tale om, er det dyere
eller billigere end det, det ville koste dig at tage en klagesag op!,
ved godt at man nogen gange af princip bare ikke vil finde sig i dit
eller dat, men hvis det betyder at du ikke kan/vil/må bruge din mc
resten af sæssonen, vil jeg selv få det lavet og så få snmdt nogle
kilometre på cyklen

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Michael Johansson

Dato : 05-06-09 11:25

On Fri, 5 Jun 2009 11:56:41 +0200, Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Tror jeg ville æde lorten selv, og så være glad for at jeg havde
> fundet et værksted jeg har tillid til !

Synes der er mange klamphuggerværksteder i MC verdenen som snyder med det
de laver og/eller ikke vil dokumentere hvad de reelt har
lavet/efterset/smurt/testet.

> Hvad koster det at få udskiftet den del der er tale om, er det dyere
> eller billigere end det, det ville koste dig at tage en klagesag op!

Nok kr.3000-4000

> [...]
> eller dat, men hvis det betyder at du ikke kan/vil/må bruge din mc
> resten af sæssonen, vil jeg selv få det lavet og så få snmdt nogle

Det har jeg også tænkt på
Men helt at glemme det vil jeg ikke. Hvis jeg selv må dække garantien så
vil jeg på anden måde have hævn.

Vil jeg kunne få samme pris for den brugt om nogle år når der ingen
fabriksgaranti er på den mere? Hvis det betyder yderligere afslag i
salgsprisen så bliver det dyrt.

Registrerer de autoriserede MC-forhandlere de udførte km-service (på
stelnummer) på servere som alle forhandlere og importør har adgang til?
Eller er det bare et stempel i et papir servicehæfte?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-06-09 15:29

> Det har jeg også tænkt på
> Men helt at glemme det vil jeg ikke. Hvis jeg selv må dække garantien så
> vil jeg på anden måde have hævn.

kan jeg godt forstå, hvad kan vi ellers bruge garanti og frit valg af
værksted til, hvis det ikke gælder når det kommer til stykket ?

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Michael Johansson

Dato : 05-06-09 19:37

On Fri, 5 Jun 2009 16:28:56 +0200, Thomas Jensen wrote:

> kan jeg godt forstå, hvad kan vi ellers bruge garanti og frit valg af
> værksted til, hvis det ikke gælder når det kommer til stykket ?

Gælder der også frit værkstedsvalg for MC-er?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-09 12:52

Michael Johansson <MichaelJohanssonNOSPAM@hotmail.invalid> writes:

> [...]
> vi har konstateret at den har en medfødt mindre alvorlig fejl. Yamaha siger
> også at enhver garanti er bortfaldet - selv købelovens 2 år.

Yamaha kan ikke afvise garantien, men mindre de kan retfærdigøre at
mekanikeren er inkompetent - og hvis de påstår dette, så mind dem lige
om at de står til en anmeldelse for injurier (eller hvad det nu hedder
rent juridisk). De tilsviner en anden mekaniker uden at have noget som
helst at have det i.

Jeg ved at Heinrich fra Lydmuren har ringet til Yamaha DK og sagt ca
det ovenstående til dem - hvorefter de rettede ind til højre og tog
sagen på garantien.

> [...]
>
> Sælger påstår tilmed at garantien uanset at den repareres på uautoriseret
> værksted, alligevel er bortfaldet fordi den har kørt 1700km da den fik

Hvis motorcyklen er under 6 måneder er det Yamaha som har bevisbyrden
på at fejlen skyldes forkert brug - efter 6 måneder er bevisbyrden
din.

Ringe direkte til Yamaha DK og forklare deres direktør at de har en
rigtig rigtig dårlig sag - både juridisk og marketingsmæssigt.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Michael Johansson

Dato : 05-06-09 19:51

On Fri, 05 Jun 2009 13:51:56 +0200, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
> om at de står til en anmeldelse for injurier (eller hvad det nu hedder
> rent juridisk). De tilsviner en anden mekaniker uden at have noget som

Men de afviser at yde garanti på det lort de har solgt og fremover. Hvordan
får dem ned med nakken?

> Jeg ved at Heinrich fra Lydmuren har ringet til Yamaha DK og sagt ca
> det ovenstående til dem - hvorefter de rettede ind til højre og tog
> sagen på garantien.

Ok, så det er værkstedet som skal kræve at Yamaha DK SKAL yde garanti og
betale?

> Hvis motorcyklen er under 6 måneder er det Yamaha som har bevisbyrden
> på at fejlen skyldes forkert brug - efter 6 måneder er bevisbyrden
> din.

Jeg opdagede fejlen efter 2 mdr og har siden forsøgt at få dem i tale, men
nu er MC-en snart 2 år og noget må ske. Hvordan skal jeg bevise at jeg har
været i butikken og har ringet masser af gange samt sendt breve uden at få
svar?

> Ringe direkte til Yamaha DK og forklare deres direktør at de har en
> rigtig rigtig dårlig sag - både juridisk og marketingsmæssigt.

Har forsøgt men får ikke lov at tale med direktøren, kun deres idiotiske og
flabede forhandler kontaktperson, grrrr

Har tænkt at skrive til Japan at Yamaha DK ødelægger omdømmet for et ellers
ok mærke?

Fra : Rasmus

Dato : 06-06-09 09:00

Michael Johansson <MichaelJohanssonNOSPAM@hotmail.invalid> wrote in

> [...]
> idiotiske og flabede forhandler kontaktperson, grrrr
>
> Har tænkt at skrive til Japan at Yamaha DK ødelægger omdømmet for et

Prøv at snakke med FDM.
Og ja ellers ville jeg da ikke være bleg, for at sende et brev direkte
til Japan. Men en saglig beskrivelse af forløbet, og stille spørgsmål
ved deres optræden!

Fra : Simon

Dato : 07-06-09 09:59

Michael Johansson wrote:

> [...]
> været i butikken og har ringet masser af gange samt sendt breve uden at få

En ting er at have ret - noget ganske andet er at *få* sin ret overfor en
usamarbejdsvillig modpart! .. Selv hvis vi forestillede os at en sag har
været juridisk behandlet og der var faldet en form for dom til gavn for
dig, kan modparten stå med hænderne i lommen og række tunge. Så skal man
videre til Fogedretten....

Hvis jeg har forstået dig ret, er de ting du er nødt til at indskærpe og
holde fast i:
- at fejlen er opdaget og reklameret over inden 6 måneder.
- at det er Købelovens reklamationsret som gælder. (1)
- at du derfor kræver at sælgeren overholder sit ansvar og afhjælper
fejlen. (2)
- at fejlen ingen sammenhæng har med hvordan der er udført service.

Så hvis du ikke har gjort det, så få sendt sælgeren et anbefalet brev med
din status og krav.

1)
Service på biler må godt udføres hos ikke-aut. værksted og man har
alligevel en evt. fabriksgaranti; men det er ikke klart at det samme er
indført for mc-ere...
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/biler-nyvognsgarantier/

2)
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/8/

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Jante

Dato : 05-06-09 13:08

"Michael Johansson" skrev:

> [...]
> MC og vi har konstateret at den har en medfødt mindre alvorlig fejl.
> Yamaha siger også at enhver garanti er bortfaldet - selv købelovens 2

Læs her (om biler, garanti og autoriserede værksteder):

http://fpn.dk/motor/bil/article1714913.ece

Mon ikke lovgivningen på dette punkt er ens for biler og mc'er?

/J

Fra : Michael Johansson

Dato : 05-06-09 20:01

On Fri, 5 Jun 2009 14:08:10 +0200, Jante wrote:

> Mon ikke lovgivningen på dette punkt er ens for biler og mc'er?

Jeg er meget i tvivl. Det nye klagenævn ser umiddelbart ud til kun at være
for biler
http://www.bilklage.dk/

Nogen der ved om de har behandlet klager over MC importører?

Fra : Simon

Dato : 07-06-09 09:37

Jante wrote:
> Læs her (om biler, garanti og autoriserede værksteder):
> http://fpn.dk/motor/bil/article1714913.ece
> Mon ikke lovgivningen på dette punkt er ens for biler og mc'er?

Det tror jeg ikke vi automatisk kan regne med at den er. På
Forbrugerombudsmandens hjemmeside tales i hvert fald om "nyvognsgarantier"
og sammenslutningen "Danske Bilimportører".

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/garanti/garantier-paa-nye-biler/
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/retningslinjer/retningslinjer/biler-nyvognsgarantier/

- men som allerede skrevet i tråden har dette ingen sammenhæng med
Købelovens 2 års _reklamationsret_.

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 06-06-09 05:05

On 5 Jun., 11:43, Michael Johansson
<MichaelJohanssonNOS...@hotmail.invalid> wrote:
> [...]
> 1000km service. Den del som er defekt, er elektrisk og ikke påvirket af
> 1000km service'et men formodes at have været der fra leveringen af.

For deres 5 års garanti må Yamaha gerne selv bestemme deres regler.
Men den går ikke for de 2 års reklamationsret som købeloven omtaler.
Du har lige nu en købelovsret på at få udbedret skaden.
Gør forhandleren opmærksom på, at der i købelovens § 2 stk. 3 står at
loven for forbrugerkøb IKKE kan afviges til skade for forbrugeren. Dvs
du vil aldrig retslig være dårligere stillet end loven.
Dernæst gør du forhandleren opmærksom på § 77a stk 3
Hele købeloven står her:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Det er §2 du skal være opmærksom på, samt §72-83.
At MC'en snart er 2 år har ingen betydning for din retsstilling i
denne situation.
Bliver du stadig afvist gør du forhandleren opmærksom på,at du som
nævnt har retten på din side og at det så vil køre gennem en advokat,
som betyder at forhandleren kommer til at betale sagsomkostninger og
procesrenter.

Der er desværre forhandlere der tror de kan få dete som de vil, fordi
forbrugeren ikke har mod og tålmodighed til at tage kampen...

Har en kammerat der har været hele møllen igennem med en forhandler
fra Allborg, som endte med konkursbegæring og fogedretten.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-06-09 01:21

> [...]
> 1000km service. Den del som er defekt, er elektrisk og ikke påvirket af
> 1000km service'et men formodes at have været der fra leveringen af.

Hvad er det endt med??