Ude med xp og ind med Ubuntu
Fra : kenneth

Dato : 05-06-09 08:26

Hej

Så prøver jeg lige en nye "gammel" computer. jeg har en brugt bærbare med XP
på og jeg syntes helt ærlig at den er blevet for langsom, og nu kunne jeg
godt tænke med at prøve Ubuntu på den.

Hvad er klogest ? at formatere den før jeg installere noget eller hvad ?

Jeg har hente Ubuntu 9.04 og brændt den på en cd.

--
Kenneth

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-06-09 08:47

"kenneth" <> skrev i meddelelsen ...

> [...]
> jeg godt tænke med at prøve Ubuntu på den.
>
> Hvad er klogest ? at formatere den før jeg installere noget eller hvad ?

Lad være med at formatere. Det er spild af tid. Boot på på cdrommen og
installer.
Når du kommer til partitionereing vil der være et valg hvor du kan over tage
hele disken.
Før du installer og er bootet op på cdrommen surf lidt rundt, se om
internettet
virker. Det giver en god indikation om maskinen kan lide Ubuntu.

mvh
Henning

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-06-09 08:48

kenneth skrev:
> [...]
> med XP på og jeg syntes helt ærlig at den er blevet for langsom, og nu
> kunne jeg godt tænke med at prøve Ubuntu på den.

Hvis den er så gammel at selv XP er for langsom, så forvent
ikke at Ubuntu bliver hurtigere.
(untagen det er fordi XP trænger til en geninstallation)

> Hvad er klogest ? at formatere den før jeg installere noget eller hvad ?
>

> Jeg har hente Ubuntu 9.04 og brændt den på en cd.

Prøv at boot'e fra den og køre den som "live-CD" uden at installere,
så du kan teste lidt med din hardware.

Skal du bruge XP fremover?
evt. kunne det være en ide at huske at lave dine XP-genetablerings-CD/DVD
inden du formaterer.

Du kan også køre dual-boot med XP og ubuntu, men først skal XP
partition skrumpes så du har plads nok til linux partitioner.
(forudsætter at det ikke er en meget lille harddisk)

Fra : kenneth

Dato : 05-06-09 09:11

jeg må indrømme at den har været en tro makker, for jeg har kørt på den
sammen instalation de sidste 3 år, så den kan da godt være at jeg kunne
re-installere xp. men nu syntes jeg det er lidt spændene at være med på
bølge "gratis software"

Så nu prøver jeg og se hvor meget jeg kan få ud af det

Jeg skal også bruge anti-virus og en firewall osv er det noget der køre
bedre end andet sammen med Ubuntu ?

--
Kenneth

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-06-09 09:28

kenneth skrev:
> [...]
>
> Så nu prøver jeg og se hvor meget jeg kan få ud af det
>
> Jeg skal også bruge anti-virus og en firewall osv er det noget der køre

Antivirus i linux bruges kun hvis din PC er filserver og mailserver for windows maskiner.
Firewall er normalt ikke nødvendigt hvis du ikke åbner en masse forskellige
services. Men firewall kan sættes op hvis du ved hvad den skal lukke for.

Det bedste råd er ikke at køre programmer som "root", og ikke installerer
ukendte programmer, men nøjes med dem fra ubuntus pakkemanager.

Fra : Steen Suder

Dato : 05-06-09 15:28

kenneth skrev:
> [...]
> sammen instalation de sidste 3 år, så den kan da godt være at jeg kunne
> re-installere xp. men nu syntes jeg det er lidt spændene at være med på

Brug det ikke fordi det er "gratis" - brug det fordi det evt. giver dig
nogle nye muligheder og styrker, du ikke har haft før.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 10:07

kenneth skrev:
> [...]
> kunne jeg godt tænke med at prøve Ubuntu på den.
>
> Hvad er klogest ? at formatere den før jeg installere noget eller hvad ?

Hvis du kun vil PRØVE, så kør Wubi i stedet (så lægger den en Ubuntu i
en fil i din XP som du kan fjerne igen hvis det er)

http://wubi-installer.org/

Fra : kenneth

Dato : 05-06-09 19:16

er i helt sikker på at man ikke skal smide XP ud af maskine inden man køre
Ubuntu ? for nu sidder jeg med en logfil der siger at Ubuntu ikke kunn få
adgang.

--
kenneth

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-06-09 19:35

kenneth skrev:

> er i helt sikker på at man ikke skal smide XP ud af maskine inden man
> køre Ubuntu ? for nu sidder jeg med en logfil der siger at Ubuntu ikke
> kunn få adgang.

Prøv at poste de relevante linier.

Fra : kenneth

Dato : 05-06-09 19:47

> Prøv at poste de relevante linier.

Traceback (most recent call last):
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\backends\common\tasklist.py",
line 196, in __call__
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\backends\common\utils.py",
line 206, in copy_file
IOError: [Errno 13] Permission denied
06-05 19:39 DEBUG TaskList: # Cancelling tasklist
06-05 19:39 ERROR root: [Errno 13] Permission denied
Traceback (most recent call last):
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\application.py", line
55, in run
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\application.py", line
125, in select_task
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\application.py", line
193, in run_cd_menu
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\application.py", line
117, in select_task
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\application.py", line
155, in run_installer
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\frontends\win32\frontend.py",
line 137, in run_tasks
IOError: [Errno 13] Permission denied
06-05 19:39 DEBUG TaskList: New task check_iso
06-05 19:39 DEBUG CommonBackend: Searching for local ISO
06-05 19:39 DEBUG CommonBackend: Could not find any ISO or CD, downloading
one now
06-05 19:39 DEBUG TaskList: New task get_metalink
06-05 19:39 ERROR TaskList: Cannot download the metalink and therefore the
ISO
[...]
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\backends\common\backend.py",
line 482, in get_iso
File
"Z:\home\evan\bzr\wubi.trunk\build\wubi\files\lib\wubi\backends\common\backend.py",
line 326, in download_iso
Exception: Cannot download the metalink and therefore the ISO
06-05 19:39 DEBUG TaskList: # Cancelling tasklist
06-05 19:39 DEBUG TaskList: # Finished tasklist

Det er den sidst del af logfilen

--

Kenneth

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-06-09 20:41

kenneth skrev:

> er i helt sikker på at man ikke skal smide XP ud af maskine inden man
> køre Ubuntu ? for nu sidder jeg med en logfil der siger at Ubuntu ikke
> kunn få adgang.

Har du fulgt vejledningen slavisk?

Fra : kenneth

Dato : 05-06-09 21:10

> Har du fulgt vejledningen slavisk?
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jeg kan ikke se der er så meget vejledning at følge ? jeg skriver lige et
pasword og så starter den installationen

--

Kenneth