Stempelkande spørgsmål fra en uvidende
Fra : Henning Lund

Dato : 03-06-09 17:07

Vores svigerdatter ønsker sig en stempelkande til te, er der
forskel på den slags kander? Jeg har kun set nogle hvor der var
afbilledet kaffebønner på indpakningen.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Max

Dato : 03-06-09 17:12

Hej Henning

> Vores svigerdatter ønsker sig en stempelkande til te, er der
> forskel på den slags kander? Jeg har kun set nogle hvor der var
> afbilledet kaffebønner på indpakningen.

Bodum f.eks. laver en te presse til formålet.

--
Mvh Max

Fra : Henning Lund

Dato : 03-06-09 20:37

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Bodum f.eks. laver en te presse til formålet.

Vil det med andre ord sige, at en stempelkande uden navn ikke kan
bruges?

Fra : Max

Dato : 03-06-09 20:57

Hej Henning

> Vil det med andre ord sige, at en stempelkande uden navn ikke kan
> bruges?

Aner det ikke, ved ikke om der er forskel på te og kaffegrums.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-06-09 21:27

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> wrote in news:4a269fc7$0
$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Vores svigerdatter ønsker sig en stempelkande til te, er der
> forskel på den slags kander? Jeg har kun set nogle hvor der var
> afbilledet kaffebønner på indpakningen.

Eva Solo Tebrygger er nok det hun drømmer om. Jeg tror ikke en stempelkande
til kaffe er særligt velegnet.

Fra : Emil

Dato : 04-06-09 00:45

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> wrote:

> Vores svigerdatter ønsker sig en stempelkande til te, er der
>forskel på den slags kander? Jeg har kun set nogle hvor der var
>afbilledet kaffebønner på indpakningen.

Ja, der er store forskelle, selv inden for rene kaffebryggere af samme
fabrikat.

En god kaffebrygger kan også bruges til te.

En god kaffebrygger er en, hvor stemplet går _helt_ i bund, så
kaffebønderne - eller tebladene - ligger næsten tørlagte under
stemplet.

Tager man Bodum som eksempel, har de en halv snes forskellige
varianter af kaffebryggere og et lignende antal varianter af
tebryggere, herunder glas-tepotter. Men kun de færreste modeller
sælges herhjemme.

Bodum´s billigste, og dårligste, modeller har typisk låg, håndtag og
bund af plast. Glasbeholderen dumper på, at bunden runder så meget, at
pressecylinderen ikke kan presses _helt_ i bund - der mangler 1-2 cm i
at nå bunden, så kaffen/teen i bunden bliver bitter.
Det kan så være ligegyldigt, hvis drikken hældes på termokande straks
efter brygningen; men ellers venter der en grum smagsoplevelse i den
sidste kop.

Bodum´s dyere modeller har ikke disse skavanker. Her er plasten
udskiftet med metal, og stemplet går helt i bund. En tehætte kan holde
drikken varm under en normal kaffemik, og hvadenten der brygges kaffe
eller te i dyret, bliver resultatet OK.

Tebryggere har et anderledes koncept. Her er stemplet erstattet af en
beholder af fintmasket net, som man så kan sænke ned i vandet under
trækketiden, og hejse det op derefter.
Der er ingen krav til stempel eller beholder, det virker som en
almindelig tesi fra Ikea til kr. 7,95.

Og så findes der mange andre gode fabrikater og dårlige kopiprodukter;
men nu véd du, hvilke ting du skal kigge efter.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Bak

Dato : 04-06-09 13:04

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En god kaffebrygger er en, hvor stemplet går _helt_ i bund, så
> kaffebønderne - eller tebladene - ligger næsten tørlagte under

Det er hårdt at være bonde nu om dage. Særligt kaffebønderne føler sig
pressede

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-06-09 09:45

Martin Bak skrev:

> Det er hårdt at være bonde nu om dage. Særligt
> kaffebønderne føler sig pressede

Ja, så hjælper kun bønner.

--
Herluf :·)

- som hader at få grums i munden fra stempelkaffe

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-06-09 17:16

Henning Lund skrev:
> Vores svigerdatter ønsker sig en stempelkande til te, er der forskel på
> den slags kander? Jeg har kun set nogle hvor der var afbilledet
> kaffebønner på indpakningen.

Der ER forskel!

En stempelkande til kaffe presser kaffen i bund, men væsken i kanden har
stadig forbindelse med kaffebønnerne nede i bunden. Det har de ikke i en
kande beregnet til te - og heldigt for det, da tedrikkere sikkert vil
vide at teen bliver bitter når tebladene trækker for længe.

I en te-stempelkande presses bladene sammen i en beholder, som er
konstrueret så forbindelsen mellem bladene og væsken ophører. Selve
stemplet er uden huller og den beholder som bladene er i, har ingen
hulller ud til væsken i bundniveau.

Hvis man bruger en almindelig kaffe-stempelkande til te så vil den
første kop te være fin. Men når man kommer til den sidste kop te, så kan
den være forbistret bitter hvis teen har trukket mere end 5-6 minutter.

Hilsen Jesper

ps: Jeg har prøvet det med te på en kaffe-stempelkande og det er derfra
jeg kan sige det med bitterheden. "Bitter erfaring" kan man fristes til
at kalde det

Fra : TL

Dato : 04-06-09 18:59

On Thu, 04 Jun 2009 18:16:18 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Jesper
Mehlsen <nospam@nospam.dk> wrote:

>Hvis man bruger en almindelig kaffe-stempelkande til te så vil den
>første kop te være fin. Men når man kommer til den sidste kop te, så kan
>den være forbistret bitter hvis teen har trukket mere end 5-6 minutter.

Det er helt afhængig af hvilken te-type vi taler om. Oolong og grøn te
kan trække meget længere uden problemer.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 05-06-09 16:52

TL skrev:

> Det er helt afhængig af hvilken te-type vi taler om. Oolong og grøn te
> kan trække meget længere uden problemer.

Det er klart at tetypen betyder noget. Oolong drikker vi indimellem, men
vi lader den nu ikke trække ret meget længere end 6 minutter ved ca 80
grader før vi drikker teen. Den bliver for kold for os hvis den trækker
længere. Det er lidt det samme med grøn te. Jeg synes dog godt en grøn
te kan blive lidt "stikkende" hvis den trækker længere end 5-6 minutter
- selvom bladene er ufermenterede så indeholder de en del syre som
trækker ud.

Anyways, min pointe er uanset hvilken stempelkande man benytter, så
ville jeg vælge en kande hvor forbindelsen mellem te og væske afbrydes
fuldstændigt når stemplet føres i bund.

Hilsen Jesper

Fra : Henning Lund

Dato : 05-06-09 21:15

Ok jamen så skal det nok være den Eva i læder outfit. vi skal
have fat i.

Fra : TL

Dato : 06-06-09 07:25

On Fri, 05 Jun 2009 17:51:39 +0200, in dk.kultur.mad+drikke Jesper
> [...]

>vi lader den nu ikke trække ret meget længere end 6 minutter ved ca 80
>grader før vi drikker teen. Den bliver for kold for os hvis den trækker

I Kina drikker jeg te som de lokale: En håndfuld blade direkte i
koppen, varmt vand oveni som så genopfyldes efter behov. En god te kan
holde i timevis og svarende til 4-5-6 kopper.
Tee Guan Yi (sp?) er min personlige favorit.

>Anyways, min pointe er uanset hvilken stempelkande man benytter, så
>ville jeg vælge en kande hvor forbindelsen mellem te og væske afbrydes
>fuldstændigt når stemplet føres i bund.

Enig.

--
Tom