Livmoderbetændelse
Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 31-07-01 12:28

Gennem tiden har jeg læst mig til, at tæverne typisk får livmoderbetændelse
2 til 3 uger efter en løbetid...

Begge vores hunde (goldens) er i løbetid på samme tid, hvilket går det hele
lidt nemmere. Og bekvemt da de er i løbetid inden jagtsæsonen begynder.

Løbetiden er netop overstået med et lidt kedelig resultat til følge. Den
yngste af hundene på 6 år, blev lidt sløj og ville ikke spise og havde om
morgenen svært ved at rejse sig. Jeg kunne se at hendes mave var meget
udspilet og kunne mærke den var meget hård.

Jeg var ikke i tvivl om at det var livmoderen det var galt med, og kørte til
dyrlægen med det samme. Her blev der efter scanning konstateret akut
livmoderbetændelse, og hun blev lagt i drop til operation. Operationen gik
fint og aftenvagten havde hunden ude på en mindre gåtur og alt var i den
skønneste orden. Næste morgen fandt morgenvagten hende død.

Hun var død af en kredsløbsforstyrrelse (blodprop) uvis af hvilken grund.
Hun var i fin form, så det var noget af et chok at blive ringet op tidlig
morgen fra dyrehospitalet, med den kedelige besked.

Efterfølgende kom der et flot kort fra dyrehospitalet, hvori der stod at de
alle var meget kede af hundens død, især efter at alt var gået så godt.
Derudover havde de sat et pengebeløb ind på vores anden hunds journal, så vi
på den måde blev holdt 100% skadesløs i forbindelse med indlæggelsen m.m.

Det var meget, meget flot fra dyrehospitalets side.

Der er blevet mere stille i huset efter hun er væk.

Jaime

Fra : Anne Mette Mørup

Dato : 31-07-01 18:52

Hej Jaime.
Hvor gør det ondt at høre.
Lige det man går og frygter, men alligevel ikke tror på vil ske.
Det er uhyggeligt, at det går så hurtigt fra symptomerne viser sig, og til
man skal reagere.
Selv om det selvfølgelig ikke dulmer sorgen - ja så var det en meget flot
gestus fra dyrehospitalts side.
Dejligt at du trods alt, har overskud til at fortælle om den positive del af
det.
Hilsen Anne Mette

--
Anne Mette Mørup
Kennel Spring Swift

Fra : V. Iversen

Dato : 05-08-01 10:03

Min Dogue de Bordeaux tæve på 12 mdr. har også netop fået konstateret
livmoder betændelse Dette gav sig dog ikke udslag som de symptomer du
her beskriver. Hun er en glad og dejlig hund og der har intet været at mærke
på humør eller appetit. Min kæreste bemærkede en dag et gulligt udflod fra
kønsåbningen og tog hunden til dyrlæge. Han konstaterede livmoderbetændelse
ved hjælp af røntgen og satte hunden på penicilin kur i 10 dage. Han
forklarede, at hunden kunne have gået med betændelsen i op til fire uger,
før udflodet begyndte. Da det er første gang vi har en tæve, var jeg slet
ikke klar over, at tæver let kunne få betændelse i livmoderen i forbindelse
med løbetid. Ydermere har vi slet ikke bemærket at hun har været i løbetid.
Vi har godt nok undret os over, at hun ikke har været i løbetid, men tænkte
at det nok ville komme før eller siden. Mit spørgsmål er nu: Er der nogle
ting, man skal være ekstra opmærksom på under tævens løbetid, for at undgå
en lignende episode? Vi ved endnu ikke om penicilinen gør sit arbejde. Vi må
blot se tiden an og så håbe på det bedste. Hvis ikke er næste skridt......
bortoperation af livmoderen

--
M.V.H.
V. Iversen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 05-08-01 18:52

Hej Iversen..

At en tæve får livmoderbetændelse betyder i 95% af tilfældene ikke spor. Det
kan forholdsvis nemt (som din dyrlæge siger) behandles med en penicilinkur.
Og en operation idag er vel nærmest en rutine sag, i forhold til tidligere.

Vores tæves livmoder var meget udspilet, ca. 20 cm i forhold til normalt 1
cm. Den var helt fyldt med betændelse og en operation ville være det eneste
fornuftige i dette tilfælde.

I bemærkede ikke at hunden var i løbetid her første gang. Det er meget
normalt hos nogle hunde. Der viser sig måske et par pletter blod og lidt
udflåd, det er alt.

Her bagefter kan jeg se at der var et par ting, der ikke var som de plejer i
forb. med hundens løbetid.

1. Hun var MEGET træt i en lang periode. (Det var nogle varme dage)
2. Hun havde nedsat appetit de sidste par dage.
3. Hun havde blødt meget i forhold til tidligere løbetider.
4. Den anden hund vi har (tæve), var EKSTREM obs. på hende hele tiden.
Måske
fordi den kunne mærke, der var noget galt.

Hvis man holder et (normalt) øje med sin hund/e, så er jeg helt sikker på at
man i mange tilfælde ser/opdager, hvis der er noget galt. Nu skal I ikke
blive nervøse bare fordi hunden nyser , men som jeg plejer at sige til
mine kursister. Kør hellere en gang for meget til dyrlæge, end en gang for
lidt.

Håber Jeres hund har det godt. God appetit er som regel en god rettesnor.

Mvh Jaime

$9T2.32663605@news.mobilixnet.dk...

Fra : V. Iversen

Dato : 06-08-01 20:33

Hej Jaime.

Tak for din post. Det letter mit hjerte lidt, da jeg forstod på dyrlægen, at
der absolut ingen garanti var for helbredelse med penicilin.... Hvad angår
lethed ved operation. Det var jo meningen, at vores hund skulle have et kuld
eller to. En anden men ikke uvæsentlig faktorer er, at Dogue de Bordeaux's
ikke kan tåle fuld narkose og derved risikerer at dø under operation. Jeg
ved ikke om der er andre hunde der har det ligeså, men det har jeg
ihvertilfælde læst om Bordeauxen. HVad angår mad. Hvores hund er meget
madglad og har heletiden spist godt. Det eneste problem har været at hun
ikke rigtig ville tage lidt vægt på og faktisk blev alt for tynd. Jeg satte
mængden af mad op, men lige lidt hjalp det. Efter hun er startet på
penicilinen, har hun nu fået lidt ekstra sul på sidebenen og musklerne er
også begyndt at komme. Det ser jeg som et godt tegn og håber så at hun er
helbredt. Penicilin kuren stopper i morgen tidelig og så er det vel bare et
spørgsmål om at se tiden and. Jeg ved ikke om jeg burde tage hende til
dyrlægen for et check up? Lan dyrlægen overhovedet konstatere om kuren har
virket, eller må man bare vente og se??

Sidst vil jeg sende min medfølelse til dig over tabet af din hund. (Det
glemte jeg i min foregående post.) Jeg ved hvor meget vi elsker vores hunde
og hvor ondt det gør, når de må væk før tiden.

M.V.H.
Visti.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 07-08-01 09:44

Hej Iversen..

Hvis hunden er begyndt at tage på igen og bliver stærkere. Er det som regl
tegn på at den er kommet sig over det den nu engang har fejlet.

Dyrlægen kan med en simpel test af hundens evt. udflåd, se om penicilinen
har hjulpet og om hunden behøver yderligere behandling.