Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flyvende insekter - bare skarpere ..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-06-09 21:15

Jeg har brugt en del af dagen i dagen på at fange humlebier i luften - men
billederne er ikke så skarpe som jeg gerne vil have dem

Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
den sidste skarphed? Billederne kan ses her:
http://www.flickr.com/photos/pudekamp/sets/72157619107157040/

Der er ikke brugt stativ eller flash.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-09 21:53

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
> den sidste skarphed? Billederne kan ses her:

Fine billeder. Din dybdeskarphed er lille, og nogle af dine bier lader til
at være kommet ud af fokus (hvor blomsten til gengæld er skarp). Enkelte
billeder kunne måske bruge lidt hurtigere lukkerhastighed, hvis du ønsker at
fastfryse bierne, men jeg tror, at fokuspunktet er det første du skal
arbejde med.

Stativ vil lette dit arbejde, men håndholdt er muligt i dit tilfælde, hvor
du lader til at have rigelig lys til en hurtig lukker. Flash ville jeg
undgå.

-Joachim

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 01-06-09 22:08

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i meddelelsen

> [...]
> at fastfryse bierne, men jeg tror, at fokuspunktet er det første du skal

Hvis jeg bruger mindre blænde vil min lukkerhastighed blive langsommere, og
så bliver de for alvor uskarpe - eller tager jeg fejl her? Fokuspunktet er
typisk blomsten hvor bien sidder i, og så håber jeg at bien flyver ud og
videre i samme afstand til kameraet

> Stativ vil lette dit arbejde, men håndholdt er muligt i dit tilfælde, hvor
> du lader til at have rigelig lys til en hurtig lukker. Flash ville jeg
> undgå.

Min første tanke var, at et stativ ville være mere i vejen, da humlebierne
summer rundt og er i hver blomst 1-2 sekunder, hvorefter de kravler eller
flyver videre til næste, og i dag var de i en busk, så det var meget frem og
tilbage for at fange dem i et område, hvor jeg kunne fokusere. Alternativt
skulle jeg sætte strativ op, fokusere på en enkelt blomst og så vente på
bien kommer.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-09 22:41

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg bruger mindre blænde vil min lukkerhastighed blive langsommere,
> og så bliver de for alvor uskarpe - eller tager jeg fejl her?

Du har helt ret. Jeg foretrækker derfor at skelne mellem "uskarpe" og "ude
af fokus". Nogle af dine bier er ude af fokus - andre bevægelsesslørede. Det
sidste kan du forhindre ved højere lukkerhastighed og større blænde, som du
siger.

>Fokuspunktet er typisk blomsten hvor bien sidder i, og så håber jeg at bien
>flyver ud og videre i samme afstand til kameraet

Aha, det kan jo snyde dig lidt. Hvis fokus ligger på blomstertragten, vil
bien teknisk set befinde sig lidt længere væk end fokuspunktet, da den
sidder inde i tragten. Hvordan styrer du fokus? Låser du det på blomsten?
Autofokus? Bier flyver bestemt ikke i lige linjer.

> [...]
> og tilbage for at fange dem i et område, hvor jeg kunne fokusere.
> Alternativt skulle jeg sætte strativ op, fokusere på en enkelt blomst og

Hvis der er mange bier, vil jeg fokusere på én blomst, låse fokus og skyde
når bien er på vej ind eller ud. At følge bierne er svært. Det er også
muligt at fotografere dem i en 45 graders vinkel, så de nærmest flyver fra
blomsten og ud mod kameraet. Det vil gøre bevægelsessløringen mindre synlig
(eller irriterende). Nogle blomster er også mere fotogene end andre enten på
grund af deres farve eller form. Mælkbøtter, (kæmpe-)tidsler og stokroser
husker jeg at humlebierne kan lide. Her på min københavnske altan kommer
humlebierne ikke så tit som jeg kunne ønske (men det sker heldigvis). De få
gange jeg har forsøgt at fotografere humlebier har det været med en 135mm
tele og nogle mellemringe, men det var på film for nogle år siden. Siden
dengang har det været ved tilfældigheder jeg har forsøgt.

-Joachim

Fra : Peter T.

Dato : 03-06-09 03:10

In article <4a244326$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, flash4
@it.invalid says...

> Hvis jeg bruger mindre blænde vil min lukkerhastighed blive langsommere, og
> så bliver de for alvor uskarpe - eller tager jeg fejl her?

Nej, bestemt ikke. Jeg vil dog vælge en anelse mindre blænde og have
tegnet blomsten i baggrunden en lille smule mere. Men den slags er
øvelse, og den slags tager tid (læs: _mange_ fotooptagelser!). :)

Jeg kan forresten godt lide 3608 og specielt 3472. Men min smag er vist
også lidt sær, da jeg godt kan lidt skæve ting. ;)

--
Peter T.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-06-09 06:32

..°o.O Thomas O.o°. skrev:
> [...]
> Fokuspunktet er typisk blomsten hvor bien sidder i, og så håber jeg at
> bien flyver ud og videre i samme afstand til kameraet

Prøv eventuelt at beregne dybdeskarpheden ud fra optageparametrene,
f.eks. på <http://www.dofmaster.com/dofjs.html>.

Hvis du vælger D80, 180mm, f/4 og en distance får du vist en beregnet
dybdeskarphed foran og bagved fokusplanet. På f.eks. 100 cm's afstand
giver det en dybdeskarphed på +/- 2mm, som ikke er tilstrækkeligt til at
rumme en humlebi.

Så min prioritering ville være at blænde ned til f/8 (giver +/- 4mm)
eller f/11 (giver +/- 6mm) og derefter skaffe en hurtig lukkertid. Det
kan ske ved at hæve ISO'en og anvende flash.

--
Vh Kurt

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-06-09 08:28

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> f/11 (giver +/- 6mm) og derefter skaffe en hurtig lukkertid. Det kan ske

Nu bruger jeg en 36 mm mellemring for at kunne fokusere tættere på, så kan
jeg vel ikke bruge den beregner, eller ..?

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-06-09 16:58

..°o.O Thomas O.o°. skrev:
> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i meddelelsen

> Nu bruger jeg en 36 mm mellemring for at kunne fokusere tættere på, så
> kan jeg vel ikke bruge den beregner, eller ..?

Det har jeg ikke styr på, men dybdeskarpheden reduceres fordi
billedudsnittet bliver mindre. Jeg vil tro at dybdeskarpheden rundt
regnet halveres hvis du går tættere på med en 36mm mellemring...

Dofmaster er heller ikke den endegyldige sandhed fordi der indgår andre
parametre (især Circle of confusion) som afhænger af anvendelsen af
billedet. Men Dofmaster kan sagtens bruges til give et indtryk af
dybdeskarpheden...

--
Vh Kurt

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-06-09 07:48

> [...]
>
> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
> den sidste skarphed? Billederne kan ses her:

Jeg tror jeg ville fokusere på blomsten, og overlade resten til
dybdeskarpheden. Stativ, vil jo så i givet fald, blive en nødvendighed...
Dernæst, men hold på hatten, for nu bliver det måske lidt dyrt.... Optage i
serier, samt eventuelt suppleret med en hamrende hurtig blitz. For at have
en chance for at få vingerne, bare nogenlunde skarpe, skal de fanges, lige i
retningsskiftet, og en Brumbasse er jo nødt til at baske lidt voldsomt med
lufferne, da den reelt slet ikke burde kunne flyve. Men det ved Brumbassen
heldigvis ikke.

M.V.H....Benny..

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-06-09 07:58

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lufferne, da den reelt slet ikke burde kunne flyve. Men det ved Brumbassen

Det gør ikke noget at vingerne ikke står skarpt, de må gerne have lidt
bevægelse, men kroppen af bien må gerne være skarpere. Jeg vil prøve med
væsentlig mere dybdeskarphed, og så bruge flash. Men det vil så betyde at
jeg har ét skud på vej ind i blomsten og ét skud på vej ud. Det må blive
næste projekt i jagten på humlebien.

Min flash er ikke så hurtig, og jeg tør ikke kigge priser på en der er ...

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-06-09 16:10

> [...]
> næste projekt i jagten på humlebien.
>
> Min flash er ikke så hurtig, og jeg tør ikke kigge priser på en der er ...

He He, nej sådan er det... Når vi ikke har økonomien til at skaffe det
helt rigtige værktøj.... Så må vi finde os i, at skyde 10.000 billeder
bare for at smide de 9.999 væk igen.
Men så får vi tilgæld næsten også tårer i øjnene over Nr 10.000

M.V.H....Benny..

Fra : Gert Nielsen

Dato : 02-06-09 08:25

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har brugt en del af dagen i dagen på at fange humlebier i luften - men
> billederne er ikke så skarpe som jeg gerne vil have dem

Det er bestemt også en udfodring

> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
> den sidste skarphed? Billederne kan ses her:
> http://www.flickr.com/photos/pudekamp/sets/72157619107157040/

1/500 er ikke nok til at fryse en humlebi i luften! Og blænde 4 giver alt
for snæver DOF, så AF er nærmest umulig.
Enten får du bevægelses uskarphed eller fejlfocus.

> Der er ikke brugt stativ eller flash.

Stativ dur ikke efter min mening - ligesom AF! i hvert fald med min Tamron
90mm.
Flash må da kunne fryse den? Den er brugt her -
http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/DSC_0014.jpg

Der er godt nok liv i en humlebi under landing. Jeg har set skarpere foto,
men dette var mit bedste.

Gert

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-06-09 09:39

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://home20.inet.tele.dk/gertnielsen/DSC_0014.jpg
>
> Der er godt nok liv i en humlebi under landing. Jeg har set skarpere foto,

Jeg må lege lidt med flash, forskellige indstillinger, og så prøve at komme
under 1/500. Stativ skal jeg lige forsøge lidt med, men har ikke den store
fidus til - AF vil jeg nok stadig bruge, da jeg på ingen måde kan fokusere
ligeså hurtigt.

Din lukkerhastighed er angivet til 5/300 sec ... betyder det 1/60 sec. eller
hvordan læses det?

Fra : Gert Nielsen

Dato : 02-06-09 16:45

> [...]
> store fidus til - AF vil jeg nok stadig bruge, da jeg på ingen måde kan

Med Tamron 90mm er det hurtigst at køre manuelt Vælg udsnit og ryk lidt
frem og tilbage.

> Din lukkerhastighed er angivet til 5/300 sec ... betyder det 1/60 sec.
> eller hvordan læses det?

Jeg brugte flash og 1/60 sek. Med blænde 32 var det ca. 3-4 EV underbelyst
uden flash. Måske var resultatet blevet bedre ved 1/500 sek, der er muligt
med D70.

Prøv med bier! De er mere "rolige" i luften.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-06-09 09:17

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
> den sidste skarphed? Billederne kan ses her:

Jeg har prøvet det tilsvarende i min have i Sverige. Jeg bruger ikke flash
og sætter kameraet på samme indstilling, som jeg bruger til fugle: Ai Servo
(kontinuerlig AF), 5fps, kun et enkelt AF punkt aktivt og auto ISO. Så
skyder jeg løs håndholdt, hvor jeg bevæger mig rundt omkring blomsterne for
at fange en bi i luften. Jeg prøvede det samme med min gamle 5D og det
lykkedes aldrig. Med 1Ds mk3 kan jeg fange dem i luften, men der er dog en
stor spildprocent.

Et par eksempler her, som dog kunne være en anelse skarpere
http://www.pbase.com/hkruse/image/98212436/original
http://www.pbase.com/hkruse/image/98206068/original

En anden teknik kunne være forudseenhed, nemlig at fokusere på et sted på et
plante eller blomst, hvor det kan forventes at bien vil besøge og så vente
indtil det sker og fyre nogle skud af.

Måske det kan være en hjælp.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-06-09 09:43

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lykkedes aldrig. Med 1Ds mk3 kan jeg fange dem i luften, men der er dog en

Det lyder som samme opskrift jeg bruger, og spildprocenten er stor

> [...]
> et plante eller blomst, hvor det kan forventes at bien vil besøge og så
> vente indtil det sker og fyre nogle skud af.

Det forsøgte jeg mig med, da jeg rendte rundt og prøvede at fange dem, men
deres tankegang er væsentlig anderledes end min - i hvert fald hvad angår
bevægelsesmønstre

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du vild med gadgets?

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-06-09 17:45

> Det forsøgte jeg mig med, da jeg rendte rundt og prøvede at fange dem, men
> deres tankegang er væsentlig anderledes end min - i hvert fald hvad angår
> bevægelsesmønstre

Selvom det her ikke er lige til at gå til, så er det måske interesant at
læse om én, der har specialiseret sig i vanskelig insektfotografi
http://cpn.canon-europe.com/content/btl/stephen_dalton.do#container

Og han bruger ikke auto fokus!

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 02-06-09 20:20

> Selvom det her ikke er lige til at gå til, så er det måske interesant at
> læse om én, der har specialiseret sig i vanskelig insektfotografi
> [...]

Interessant læsning - det kunne være interessant med en artikel, hvor man
følger ham i jagten på et billede.

Han tager dog insekterne væk fra naturen og det er ikke lige sådan jeg vil
gøre. Jeg ved godt, der er en del som køler dyrene ned og klemmer dem for at
pacificere dem, så der kan tages billeder af dem - men så synes jeg ikke der
er noget sjovt ved det, tvært imod.

Det sjove er for mig at bevæge mig derhen hvor dyrene er, og skyde dem uden
de bliver generet af mig.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-06-09 07:10

> [...]
der
> er noget sjovt ved det, tvært imod.
>
> Det sjove er for mig at bevæge mig derhen hvor dyrene er, og skyde dem

Hørt, men du skal bare huske.... At uanset hvor gode vi prøver at være ved
naturen.... Så gør det altså lige forbandet ondt, at falde ned fra
træerne.... Men fotohandleren smiler bredt, hver gang

M.V.H....Benny..

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-06-09 09:27

> [...]
>
> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
> den sidste skarphed? Billederne kan ses her:

Hej

Hvorfor har du valgt en 180mm optik, med meget begrænset dybdeskarphed?

Se her hvor lidt du egentlig har at arbejde med:

http://www.dofmaster.com/doftable.html

Med en 180mm skal du ud på en afstand på 3,5 m for at have samme
dybdeskarphed som med en 50mm på 1 meter.

Så på med en 50mm istedet og sæt din iso i vejret så du kan få blændet ned
og få brugt en hurtig lukkertid.

Bliver den lille fætter lidt for lille på billedfladen så forstør den lidt
efterfølgende.

Jeg vil hellere tage et godt billede der ikke et teknisk perfekt end et
dårligt der er teknisk veludført

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-06-09 12:09

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> Hvorfor har du valgt en 180mm optik, med meget begrænset dybdeskarphed?

Det er en 70-200 med en mellemring for at kunne komme tættere på.

> [...]
> dybdeskarphed som med en 50mm på 1 meter.
>
> Så på med en 50mm istedet og sæt din iso i vejret så du kan få blændet ned

Jeg havde ikke tænkt på en 50 mm. men det skal da prøves. Jeg vil gerne
holde min ISO på 100-200 for ikke at få det alt for grynet.

> Bliver den lille fætter lidt for lille på billedfladen så forstør den lidt
> efterfølgende.

Ja det selvfølgelig en mulighed, men vil helst undgå at forstørre det i
Photoshop.

> Jeg vil hellere tage et godt billede der ikke et teknisk perfekt end et
> dårligt der er teknisk veludført

Du har selvfølgelig en pointe der

Nu er der i hvert fald mange ting og forslag at lege med, så nu må vinden
gerne lægge sig, solen komme frem og arbejdet forsvinde

Fra : Leif Langgaard

Dato : 03-06-09 12:11

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Hvorfor har du valgt en 180mm optik, med meget begrænset dybdeskarphed?

Selvfølgelig for at få lidt afstand, og det var forkert at skrive det med
dybdeskarpheden, da den selvfølgelig er den samme på en 50mm og en 180mm når
det er samme "udsnit/motiv" der optages.

> Se her hvor lidt du egentlig har at arbejde med:
>
> http://www.dofmaster.com/doftable.html
>
> Med en 180mm skal du ud på en afstand på 3,5 m for at have samme
> dybdeskarphed som med en 50mm på 1 meter.

Ja, og så bliver udsnittet jo også ca. det samme

--
Leif Langgaard - Der har sovet dårligt på nattevagten

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-06-09 14:02

> [...]
> billederne er ikke så skarpe som jeg gerne vil have dem
>
> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter

Måske
http://cpn.canon-europe.com/content/btl/stephen_dalton.do
kan være til inspiration

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-06-09 14:23

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message

> Måske
> http://cpn.canon-europe.com/content/btl/stephen_dalton.do
> kan være til inspiration

Han har været nævnt i tråden, men jeg bryder mig ikke om, at han tager
dyrene væk fra naturen for at fotografere dem.

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-06-09 13:08

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det lukketiden der skal være hurtigere, eller hvor skal jeg lede efter
> den sidste skarphed? Billederne kan ses her:

Ak, jeg kender det. Og har nogle få skud, hvor det er lykkedes
/nogenlunde/ - men så heller ikke mer. Og det er hylesvært. Ser man på de
billeder af Stephen Dalton, som et par stykker henviser til, slår det mig
også at de ikke er vist voldsomt store. Jeg gad vide /hvor/ skarpe de
egentligt er.

Min fidus til flyvende insekter er at bruge min 300/2.8 med mellemringe. Og
så tage rigtig, rigtig mange skud.
Dette her:
http://album.boegh.net/Natur/smaatterier/slides/2006.08.05-12.14.00.html
er taget med en blænde 5.6 på 1/400 sek.
Min metode består i at indstille afstand, blænde og tid manuelt og så bevæge
mig en anelse frem og tilbage, når kræene flyver i nogenlunde fokusområdet.
For at nuppe min guldsmed tog jeg vel en 300 billeder.
Samme metode er brugt til humlebassen her
http://album.boegh.net/Natur/smaatterier/slides/2006.05.19-16.07.12.html
hvor blænden er 3.5 og tiden 1/320.
Jeg har forsøgt med autofokus på min 70-210/2.8 VR, der har indbygget
autofokusmotor, men det er aldrig lykkedes bare nogenlunde
tilfredsstillende. Personligt ville det ikke røre mig at benytte flash, jeg
forstår ikke rigtigt, hvorfor det skulle være et problem, det er ligesom om
det er lidt 'smart' at tage afstand til denne udmærkede lyskilde.
Jeg har faktisk tænkt mig her til sommer en dag uden vind (vind er onsite
makrofotografiets fjende nr 1) og smide min flash på et stativ en meters
penge ved sien af mig og lidt højere for at kunne benytte lukkertider på
1/250 sek og bl. 8-11. Jeg kunne forestille mig at det kunne være relevant
men er betænkelig ved at flashen ikke kan synkroniseres ved kortere lukketid
end 1/250 sek. Og da der typisk skal være rimeligt lyst for at kunne se
insektet i søgeren og fokusere, så kan flashglimtet ikke fryse det flyvende
insekt, så...... det er ikke en løsning uden probelmer. Hvis bare jeg havde
haft et kamera der kunne flashsynkronisere på 1/1000 sek, så ville meget
være nået.
Så den realistiske løsning er nok for mig: Manuel fokus og en yndig vuggende
bevægelse med overkroppen for at bringhe kameraet i fokus, tele med
mellemring, masser af sol og så måske skrue op på ISO 400 eller 800 for at
redde en blænde 8-11 og 1/500 - 1/1000 sek.

vh
jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http;//album.boegh.net

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 05-06-09 14:12

Jan Boegh skrev:
> [...]
> med mellemring, masser af sol og så måske skrue op på ISO 400 eller 800
> for at redde en blænde 8-11 og 1/500 - 1/1000 sek.

Jeg tænkte lidt på det samme, og burde det ikke fungere? Selv om
lukkertiden er 1/250 så er flashudladningen som regel meget hurtigere,
specielt hvis det er reduceret power. Dvs at der stadigvæk vil være
noget uskarphed pga de 1/250 sek med baggrundsbelysningen, men hvis
flashen giver hovedparten af lyset så vil dyrets bevægelser nok kunne
fryses med et glimt en del kortere en 1/1000 sek.

Men det kommer an på udstyret. Mine Canon 580EX'ere ser ud til at komme
ned på cirka 1/1666 sek ved halv power
(<http://www.waynesthisandthat.com/flashdurations.html>). Så en lille
øgning af ISO'en vil måske stadigvæk være nyttigt.

Det bliver måske også lidt kedeligt med meget direkte flash, så der skal
måske eksperimeteres med mini-reflekter, -bouncer eller lignende...

--
Vh Kurt