Regeringen står til et katastrofe-valg.
Fra : Kim Larsen

Dato : 02-06-09 01:52

"S, R, SF og Enhedslisten står i en ny måling til at få 92 mandater mod
VKR's 83 mandater."

http://www.bt.dk/article/20090601/politik/906010372/

Lad os få valg NU! så vi kan komme af med den bæ vi har siddende på skamlen
PT.

--
Nu med valid E-Mail :)

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-09 02:19

On 02 Jun 2009 00:51:52 GMT, Kim Larsen wrote:

> "S, R, SF og Enhedslisten står i en ny måling til at få 92 mandater mod
> VKR's 83 mandater."
>
> http://www.bt.dk/article/20090601/politik/906010372/

Og videre står der: "Ifølge Greens-målingen mener vælgerne dog stadig, at
VK-regeringen er bedre til at håndtere en økonomisk lavkonjunktur end en
socialdemokratisk ledet regering. 49 procent hepper på VK-regeringen, mens
kun 36 procent peger på en S-ledet regering, skriver Børsen."

Fra : P.N.

Dato : 02-06-09 11:48

"S.A.Thomsen" <"s_a_thomsen(snabel)yahoo(prik)com"> skrev i en meddelelse

> [...]
> socialdemokratisk ledet regering. 49 procent hepper på VK-regeringen, mens
> kun 36 procent peger på en S-ledet regering, skriver Børsen."

Er der nogen der ved hvilket politisk ståsted Greens har? de her opinions
målere er ofte temmeligt politisk farvet.
Men det er da glædeligt at der allerede nu er et rødt flertal. Rød og
borgerlig skiftes til at regere og jo tættere vi kommer til valget desto
mere vil vælgerne hælde til rød blok. Med mindre der sker noget som flytter
sympatien til de borgerlige og det
håber jeg sgu ikke sker før om end 15 år herfra.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-09 02:39

On 02 Jun 2009 00:51:52 GMT, Kim Larsen wrote:

> "S, R, SF og Enhedslisten står i en ny måling til at få 92 mandater mod
> VKR's 83 mandater."
>
> http://www.bt.dk/article/20090601/politik/906010372/

Ifølge Gallup: "Mandatberegningen viser 88 mod 87 i oppositionens favør,
idet Enhedslisten akkurat klarer spærregrænsen på to procent."

Så hvis EL ryger under 2% så tipper det igen til den borgerlige side.

Mon ikke lige du skal klappe hesten og vente til et valg bliver aktuelt.
Som jeg ser det står det meget lige (som det jo altid gør) og intet er
afgjort "før den fede dame har sunget".

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-09 04:49

S.A.Thomsen <"s_a_thomsen(snabel)yahoo(prik)com"> wrote:

> Ifølge Gallup: "Mandatberegningen viser 88 mod 87 i oppositionens favør,
> idet Enhedslisten akkurat klarer spærregrænsen på to procent."

Og det var på baggrund af 49,9% til regeringen, og vistnok 49,3% til
oppositionen.

Men Liberal Alliance med 0,5% ville ryge ud, såvel Enhedslisten som Det
radikale Venstre beholde deres grupper i folketinget. Og så vil der
altid på marginalerne være 'tab' hos de enkelte partier, noget der
forstærkes af at der ved folketingsvalg ikke kan indgås valgforbund.

Forskelle på marginalerne er altid usikre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Jensen

Dato : 02-06-09 12:00

Så lad os da endelig få et valg nu :) Et regime skifte synes jeg er meget
velkomment. Jeg er dog ekstremt ked af at de radikale bliver repræsenteret i
folketinget. Jeg betragter radikale som mere skadelige for dette land end
f.eks. højre og venstre rabiate kræfter, endsige folk med terrorplaner.

Årsagen er selvfølgelig de radikales holdninger til vores udlændinge
politik. Her er jeg personligt mere på linie med socialdemokraterne.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 06:24

Hans Jensen <rendmigdetragerskudaikkedig@fuckoff.dk> wrote:

> [...]
>
> Årsagen er selvfølgelig de radikales holdninger til vores udlændinge
> politik. Her er jeg personligt mere på linie med socialdemokraterne.

Kun statsministeren kan i praksis få Dronningen til at udskrive valg ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 08:03

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Kun statsministeren kan i praksis få Dronningen til at udskrive valg

Det er statsministeren der udskriver valg, ikke dronningen.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 14:36

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er statsministeren der udskriver valg, ikke dronningen.

Formelt henstiller statsministeren til dronningen, at hun udskriver valg
til folketinget, hvilket hun naturligvis så gør.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 03-06-09 15:07

> Formelt henstiller statsministeren til dronningen, at hun udskriver valg
> til folketinget, hvilket hun naturligvis så gør.

Er det egentlig nogensinde sket at:

Kongen/droningen har nægtet at acceptere en statsministers
tiltræden/tilbagetræden?

og

Kongen/droningen har nægtet et valg eller måske endda krævet en regerings
afgang?

Fra : Ivannof

Dato : 03-06-09 15:39

> [...]
>
> og
>
> Kongen/droningen har nægtet et valg eller måske endda krævet en regerings
Der var vist lidt ballade før 2. verdenskrig, men siden har der ikke. Og det
er vel ikke engang tænkeligt i dag?!

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 16:39

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> Der var vist lidt ballade før 2. verdenskrig, men siden har der ikke. Og det
> er vel ikke engang tænkeligt i dag?!

De tænker på Påskekrisen, der kom før parlamenatismen i 1953 blev en del
af grundloven. Zahle opfordrede kong Christian X til at fyre sig, pga
uenighed om Slesvig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 20:27

> De tænker på Påskekrisen, der kom før parlamenatismen i 1953 blev en
> del
> af grundloven. Zahle opfordrede kong Christian X til at fyre sig, pga
> uenighed om Slesvig.

Ikke helt korrekt- parlamentarismen blev indført med systemskiftet i
1901. Kongen bad i 1920 om at Zahle udskrev valg. Dét nægtede han, da
han ville have vedtaget den nye valglov først. Men han sagde så at
majestæten så kunne afskedige ham. Det gjorde kongen så, hvorefter han
blev orienteret om konsekvenserne, blandt andet en generalstrejke. Dette
var faktisk så alvorligt at kongen til sidst måtte bøje sig - resten
kan du fx læse om på

http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_1849-1945/P%C3%A5skekrisen_1920

Parlamentarismen blev altså anerkendt som princip i 1901 - men det er da
korrekt at den først formelt blev indført i grundloven af 1953. Men
alligevel blev den anerkendt i Danmark med systemskiftet i 1901.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 05:51

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]
> korrekt at den først formelt blev indført i grundloven af 1953. Men
> alligevel blev den anerkendt i Danmark med systemskiftet i 1901.

Formalia er at parlamentarismen først blev en del af forfatningen i
1953, og Christian X anerkendte således aldrig parlamentarismen.
Regeringen udgjordes af /kongens/ ministre.

Danmarks Riges forfatning har siden 1665 været skreven, og i modsætning
til den britiske ikke været baseret på sædvane.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 03-06-09 16:03

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
>
> og
>
> Kongen/droningen har nægtet et valg eller måske endda krævet en regerings

I Danmark, nej. Jeg synes dog at kunne huske en situation i Belgien,
hvor kongen nægtede en statsminister at træde tilbage. Og det er ikke
ret lang tid siden.

Alternativet syntes at have været værre: et par år uden regering.
Flandern og Vallonien kan jo ikke rigtigt sammen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 20:19

> I Danmark, nej. Jeg synes dog at kunne huske en situation i Belgien,
> hvor kongen nægtede en statsminister at træde tilbage. Og det er ikke
> ret lang tid siden.

Du tager igen fejl, Per - Påskekrisen medførte at Kong Chr X afskedigede
ministeriet Zahle selvom der ikke var parlamentarisk flertal imod det.
Det blev kaldt et statskup og skete i 1920.

Det er utroligt at du har glemt denne episode. Og det kan ske igen!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 05:51

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]

> ministeriet Zahle selvom der ikke var parlamentarisk flertal imod det.
> Det blev kaldt et statskup og skete i 1920.

Det skete som bekendt under en anden grundlov. Og det er snart 100 år
siden ...

> Det er utroligt at du har glemt denne episode. Og det kan ske igen!

Jeg har skam ikke glemt den »episode«, hvor Kongen i øvrigt vandt det
efterfølgende valg. Det ville ikke kunne ske igen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 03-06-09 17:51

> [...]

Ikke henstiller men indstiller.

Ja ellers ville hun jo være i gang med at indføre diktaturet igen som hendes
forfædre for mange år siden havde Danmark i et jerngreb, noget vi altså
stadig festligholder ved at have hende og hendes familie på statsbudgettet.

> [...]
> tiltræden/tilbagetræden?
>
> og
>
> Kongen/droningen har nægtet et valg eller måske endda krævet en

Nej netop af ovennævnte grund.

Socialist, republikaner, atomkraftmodstander og EU-skeptiker
Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 20:24

"Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de)" <kl2607@gmail.com>
skrev i meddelelsen news:nSxVl.8762$z26.1075@newsfe04.ams2...

> Nej netop af ovennævnte grund.

Jo, desværre - tænk på Påskekrisen i 1920 hvor kong Chr X
afskedigede statsminister Zahle selvom denne ikke havde et
parlamentarisk flertal imod sig.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 03-06-09 22:12

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> Jo, desværre - tænk på Påskekrisen i 1920 hvor kong Chr X
> afskedigede statsminister Zahle selvom denne ikke havde et
> parlamentarisk flertal imod sig.

Det viser med al ønskelig tydelighed denne udemokratiske institutions
farlighed. Jeg fatter ikke at det danske folk holder fast i resterne af et
gammelt forhenværende ucharmerende diktatur. Heldigvis ser det ud til at
republikanerne stiger langsomt men kontinuerligt i antal i disse år, så
måske vi om nogle år kan slippe af med kongehuset. Afskaffelsen af
kongehuset har stigende støtte både hos højrefløjen og hos venstrefløjen,
det er et emne som sprænger partigrænser.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 23:24

skrev i meddelelsen news:IGBVl.36$sm.22@newsfe21.ams2...

> [...]
> Afskaffelsen af kongehuset har stigende støtte både hos højrefløjen og
> hos venstrefløjen, det er et emne som sprænger partigrænser.

Når det går op for folk at dronningen faktisk kan gøre det samme igen -
eller hendes efterfølger, så bliver det mere uhyggeligt end man aner.

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-09 20:17

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Formelt henstiller statsministeren til dronningen, at hun udskriver
> valg
> til folketinget, hvilket hun naturligvis så gør.

Dronningen har ret til at udskrive valg, men det er statsministeren der
bestemmer valgudskrivelsen, datoen m.v. Derpå går han til dronningen og
går af - ifølge de parlamentariske regler, som i øvrigt kun har
eksisteret siden 1901.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-09 05:51

Arne H. Wilstrup <ahw> wrote:

> [...]

> bestemmer valgudskrivelsen, datoen m.v. Derpå går han til dronningen og
> går af - ifølge de parlamentariske regler, som i øvrigt kun har

Dette er en diskussion om formalia hhv realia.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk