Ideer til brug af safran
Fra : Gert Krabsen

Dato : 02-06-09 20:51

Vi har fra en ven fået en gave i form af et par portioner safran - både
tråde og pulver.
Man kan naturligvis aldrig vide sig sikker, men distributionskanalen
indikerer, at der er tale om den ægte vare..

Det kan naturligvis bruges i div. fiskeretter, men det kunne være sjovt,
hvis nogle har ideer til anden brug?

Eller advarsler til, hvor det _ikke_ bør bruges! Selvom safran er
koncentreret smag og farve er der jo ikke uanede mængder, så forsøg bør
udføres med omhu.

Der er ca. 5 gram af hver, og det er faktisk en del, når vi snakker safran..

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-06-09 21:08

On Tue, 02 Jun 2009 21:50:57 +0200, Gert Krabsen wrote:

> [...]
> indikerer, at der er tale om den ægte vare..
>
> Det kan naturligvis bruges i div. fiskeretter, men det kunne være sjovt,

Nu bli'r det så fisk alligevel:

Rødspætter Doria har jeg snart lavet 100 gange og den slår aldrig fejl:
http://www.allans-opskriftssamling.dk/opskrifter/fisk/rodspaette/fiskefilet_doria_med_ris_og_safran.htm
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-06-09 21:30

Gert Krabsen wrote:
> [...]
>
> Det kan naturligvis bruges i div. fiskeretter, men det kunne være
> sjovt, hvis nogle har ideer til anden brug?

Paella!

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 02-06-09 21:51

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller advarsler til, hvor det _ikke_ bør bruges! Selvom safran er
> koncentreret smag og farve er der jo ikke uanede mængder, så forsøg bør

Jeg bruger safran i mange retter, fx marokkansk/mellemøstligt inspirerede
retter. Det kunne være lammeskanke med mandler, abrikos, hvidløg og safran,
eller blot ris kogt med kanelbark og safran som tilbehør til lammekølle.
Du kan også gå svenskervejen og bage lussekatte, en hvedebolle med safran,
som spises til jul.

Anders

Fra : Emil

Dato : 02-06-09 22:19

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

>Det kan naturligvis bruges i div. fiskeretter, men det kunne være sjovt,
>hvis nogle har ideer til anden brug?

Nu har jeg ikke lige et link ved hånden, men safranæg smager
forbavsende godt på frokostbordet.

Helt/meget friske æg dyppes/koges/blaceres kort for at fjerne den
naturlige vokshinde på æggenes overflade.

Æggene koges til smilende i friskt vand, hvori der er pisket 1 - 2
tråde safran, afkøles, og hviler 2 døgn på køl i kogevandet.

Æggene pilles før serveringen. Skallen er gul, men den indre hinde
under skallen forhindrer farven i at trænge ind i selve ægget.
Smagen af safranen har derimod fordelt sig ind i hele ægget.

Man tror næsten ikke sine egne smagsløg, når den tydelige smag af
safran indhylder mundhulen, og man spejder forgæves efter en gul farve
i hviden.
Serveringen giver mange spørgsmål fra evt. overraskede gæster.

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 03-06-09 00:15

Gert Krabsen wrote:
> [...]
> bør udføres med omhu.
>

> Der er ca. 5 gram af hver, og det er faktisk en del, når vi snakker

Fint, når du koger ris/pasta i din fjerkræbouillon.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-06-09 10:59

Gert Krabsen wrote:
[...]
> Der er ca. 5 gram af hver, og det er faktisk en del, når vi snakker
> safran..

Hvor meget er 10 gram saffran? Jeg mener, rækker det til 4 portioner,
eller til 250 portioner, eller hvor meget?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-06-09 11:14

Peter Knutsen skrev:
> Gert Krabsen wrote:
> [...]
>
> Hvor meget er 10 gram saffran? Jeg mener, rækker det til 4 portioner,
> eller til 250 portioner, eller hvor meget?

Når du i Brugsen køber en lille pakke med safrantråde indeholder den
normalt ca. 0,2 gram, så 10 gram rækker et stykke vej..

http://troeffelhuset.dk/product_info.php?products_id=129

Man regner med ca. 100-500 tråde pr. gram, og sidst jeg lavede
søtungefileter med safransauce, brugte jeg vel ca. 15 tråde..

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-06-09 08:31

Gert Krabsen wrote:

> [...]
>
> Man regner med ca. 100-500 tråde pr. gram, og sidst jeg lavede
> søtungefileter med safransauce, brugte jeg vel ca. 15 tråde..

Tak!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org