On Sun, 31 May 2009 17:20:49 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Det var da også nogle totalt svingende målinger!
>68 HK på en Aprilia Futura!?
>Og prøv at se progressen for GSXR1000 gennem årene
>
Jeg har set rigtig mange MC på rullefelt.
De senere år har rullefeltet stemt med det der var opgivet fra
fabrikken, med undtagelse af GSX-R750 der ligger godt 25 HF for lavt,
hvilket efter sigende er at finde i EU3 normen.
>Til subj: Jeg tror nok at dén med baghjuls-hestene har været en
>undskyldning stolte Ducatista har vænent sig til at give for ikke at
>skulle give for store indrømmelser omkring bolognesernes generelt lave
>ydelse :-|
Naeh, ikke helt således.
Rullefeltet måler på baghjulet og omregner ikke til krumtapsheste.
Det er meget tydeligt at se på f.eks. Paso'en der er fabriksopgivet
til 74 HK, men lige kan snige sig op på 64 på baghjulet.
Den er fra tiden med krumtapsopgivelserne, og der er målt på flere
eksemplarer med samme resultat.
Tager vi så en 900SS fra omkring år 2000, så stemmer dens 74 opgivne
HK med det vi kan måle på baghjulet.
>At den store udbredelse af rullefelt's efterlader et indtryk af at
>målingen foregår på baghjul (helt uagtet at ethvert ordentligt felt
>omregner målingen til krumtaps-HK!), er sikkert med til at holde liv i
>flosklen!
Den holder ikke - Hvis der er nogen der justerer rullefelt på den måde
er det ublu.
>Hvis du holder øje med kioskens udvalg af motorcykelblade og køber det
>første der indeholder en sammenlignings-test hvoriblandt der er en
>Ducati, er det enkelt at vurdere de målte ydelser samt henholde tallene
>til nominelle effekt for såvel Ducati som kombattanterne!
>Så vidt jeg husker har de seneste test jeg har læst, hvoriblandt 1098 og
>1198 har været at finde, ikke skuffet omkring Ducatis ydelse!
>
>Noget andet er at med tidens udbredte brug af de såkaldte ram-air
>systemer, der benytter fartvinden til en art turbo-effekt, er det næsten
>umuligt at påvise den faktiske ydelse ved mere end 250km/t's "modvind".
>Men igen, det er jo et fælles problem for (ihverfald) stort set alle
>sportsmaskiner hvorfor det ikke skader at sammenligne rullefelts-målinger!
De to udsagn tør jeg ikke kloge i
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk