/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ducati og heskekræfter, hvor måles de ?
Fra : Peter A. Larsen


Dato : 31-05-09 10:19


Jeg har et lille vædemål med en arbejdskolega.

Når jeg ser en Ducati i MC revyen, eks. årgang 99, Ducati ST4-- Så er der
oplyst 105HK
Nu er det så her vi er lidt uenige.....

Han siger at disse heste er målt på baghjulet....
Jeg siger de heste er i motoren....(ligesom alle andre MCere man ser i MC
revyen, ikke ?)

Kan det passe at Ducati er anderledes end andre mht. målning af
hestekræfter, at ale deres heste er målt på baghjulet og ikke i motoren ?
Eller har jeg misforstået noget ?

Hvem af os har ret?

PS: der er en kage på spil :)
PPS: han har selv en Ducati 750 SuperSport he he.


MVH
Peter A. Larsen (4700 Næstved)
Yamaha XTZ750 Suzuki GN250 www.pedelarsen.dk


 
 
Brian Sørup (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 31-05-09 10:30


"Peter A. Larsen" <pede@newmail.dk> skrev i meddelelsen
news:4a224b66$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Jeg har et lille vædemål med en arbejdskolega.
>
> Når jeg ser en Ducati i MC revyen, eks. årgang 99, Ducati ST4-- Så er der
> oplyst 105HK
> Nu er det så her vi er lidt uenige.....
>
> Han siger at disse heste er målt på baghjulet....
> Jeg siger de heste er i motoren....(ligesom alle andre MCere man ser i MC
> revyen, ikke ?)
>

Jeg har også hørt at Duc's HK opgivelser er baghjuls-HK....
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F
Ex 1985 Honda VF 500 F2
Ex 1973 Yamaha R5 350


Ivar (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 31-05-09 11:37

Peter A. Larsen skrev:

> Når jeg ser en Ducati i MC revyen, eks. årgang 99, Ducati ST4-- Så er der
> oplyst 105HK
> Nu er det så her vi er lidt uenige.....

Det kan jeg godt forstå. I gamle dage blev HK altid målt efter
SAE-normen. Dvs. før gearkassen, uden luftfilter og eventuelt
andre effekthæmmende ting, som fx udstødning. Senere blev der
opgivet HK efter DIN-normen. Dvs. før gearkassen, men med luftfiler
og alt det andet udstyr som er med på den færdige cykel.
DIN-HK blev ofte omtalt som HK målt på baghjulet, men mig bekendt
har man aldrig opgivet en effekt på baghjulet. En sådan værdi
ville være afhængig af hvilket gear cyklen stod i, da tabet
normalt vil være størst i de laveste gear.

Til en HK-angivelse bør der altid opgives hvilken norm der
har været brugt til målingen.


Ivar Magnusson



Steen Gruby (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 31-05-09 15:24

On Sun, 31 May 2009 11:18:30 +0200, "Peter A. Larsen"
<pede@newmail.dk> wrote:

Hej Peter.
>
>Kan det passe at Ducati er anderledes end andre mht. målning af
>hestekræfter, at ale deres heste er målt på baghjulet og ikke i motoren ?
>Eller har jeg misforstået noget ?
>
Din kammi kan have ret, og har det højst sandsynligt.
På et eller andet tidspunkt i løbet af 90'erne begynder samtlige
fabrikker at opgive HK målt på baghjuler, hvilket også gælder Ducati.
Hvor når skiftet kommer for Ducatis vedkommende har jeg ikke present,
så hvis i vil have afgjort vædemålet må i jagte datoen for transision
fra måling på krumtappen til baghjulet.

ST4 har i følge denne tabel 103,4 HK

http://www.sportrider.com/performance_numbers/146_motorcycle_weights_measurements/ducati.html

>Hvem af os har ret?
>
Jeg tror du taver )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Armand (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-09 16:21

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 31 May 2009 11:18:30 +0200, "Peter A. Larsen"
> <pede@newmail.dk> wrote:
>
> Hej Peter.
>> Kan det passe at Ducati er anderledes end andre mht. målning af
>> hestekræfter, at ale deres heste er målt på baghjulet og ikke i motoren ?
>> Eller har jeg misforstået noget ?
>>
> Din kammi kan have ret, og har det højst sandsynligt.
> På et eller andet tidspunkt i løbet af 90'erne begynder samtlige
> fabrikker at opgive HK målt på baghjuler, hvilket også gælder Ducati.
> Hvor når skiftet kommer for Ducatis vedkommende har jeg ikke present,
> så hvis i vil have afgjort vædemålet må i jagte datoen for transision
> fra måling på krumtappen til baghjulet.
>
> ST4 har i følge denne tabel 103,4 HK
>
> http://www.sportrider.com/performance_numbers/146_motorcycle_weights_measurements/ducati.html
> Jeg tror du taver
>
Det var da også nogle totalt svingende målinger!
68 HK på en Aprilia Futura!?
Og prøv at se progressen for GSXR1000 gennem årene

Til subj: Jeg tror nok at dén med baghjuls-hestene har været en
undskyldning stolte Ducatista har vænent sig til at give for ikke at
skulle give for store indrømmelser omkring bolognesernes generelt lave
ydelse :-|
At den store udbredelse af rullefelt's efterlader et indtryk af at
målingen foregår på baghjul (helt uagtet at ethvert ordentligt felt
omregner målingen til krumtaps-HK!), er sikkert med til at holde liv i
flosklen!
Hvis du holder øje med kioskens udvalg af motorcykelblade og køber det
første der indeholder en sammenlignings-test hvoriblandt der er en
Ducati, er det enkelt at vurdere de målte ydelser samt henholde tallene
til nominelle effekt for såvel Ducati som kombattanterne!
Så vidt jeg husker har de seneste test jeg har læst, hvoriblandt 1098 og
1198 har været at finde, ikke skuffet omkring Ducatis ydelse!

Noget andet er at med tidens udbredte brug af de såkaldte ram-air
systemer, der benytter fartvinden til en art turbo-effekt, er det næsten
umuligt at påvise den faktiske ydelse ved mere end 250km/t's "modvind".
Men igen, det er jo et fælles problem for (ihverfald) stort set alle
sportsmaskiner hvorfor det ikke skader at sammenligne rullefelts-målinger!

--
Armand.

Steen Gruby (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 31-05-09 16:33

On Sun, 31 May 2009 17:20:49 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>Det var da også nogle totalt svingende målinger!
>68 HK på en Aprilia Futura!?
>Og prøv at se progressen for GSXR1000 gennem årene
>
Jeg har set rigtig mange MC på rullefelt.
De senere år har rullefeltet stemt med det der var opgivet fra
fabrikken, med undtagelse af GSX-R750 der ligger godt 25 HF for lavt,
hvilket efter sigende er at finde i EU3 normen.

>Til subj: Jeg tror nok at dén med baghjuls-hestene har været en
>undskyldning stolte Ducatista har vænent sig til at give for ikke at
>skulle give for store indrømmelser omkring bolognesernes generelt lave
>ydelse :-|

Naeh, ikke helt således.
Rullefeltet måler på baghjulet og omregner ikke til krumtapsheste.
Det er meget tydeligt at se på f.eks. Paso'en der er fabriksopgivet
til 74 HK, men lige kan snige sig op på 64 på baghjulet.
Den er fra tiden med krumtapsopgivelserne, og der er målt på flere
eksemplarer med samme resultat.
Tager vi så en 900SS fra omkring år 2000, så stemmer dens 74 opgivne
HK med det vi kan måle på baghjulet.

>At den store udbredelse af rullefelt's efterlader et indtryk af at
>målingen foregår på baghjul (helt uagtet at ethvert ordentligt felt
>omregner målingen til krumtaps-HK!), er sikkert med til at holde liv i
>flosklen!

Den holder ikke - Hvis der er nogen der justerer rullefelt på den måde
er det ublu.

>Hvis du holder øje med kioskens udvalg af motorcykelblade og køber det
>første der indeholder en sammenlignings-test hvoriblandt der er en
>Ducati, er det enkelt at vurdere de målte ydelser samt henholde tallene
>til nominelle effekt for såvel Ducati som kombattanterne!
>Så vidt jeg husker har de seneste test jeg har læst, hvoriblandt 1098 og
>1198 har været at finde, ikke skuffet omkring Ducatis ydelse!
>
>Noget andet er at med tidens udbredte brug af de såkaldte ram-air
>systemer, der benytter fartvinden til en art turbo-effekt, er det næsten
>umuligt at påvise den faktiske ydelse ved mere end 250km/t's "modvind".
>Men igen, det er jo et fælles problem for (ihverfald) stort set alle
>sportsmaskiner hvorfor det ikke skader at sammenligne rullefelts-målinger!

De to udsagn tør jeg ikke kloge i

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Armand (31-05-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-09 19:01

Steen Gruby skrev:
> On Sun, 31 May 2009 17:20:49 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>>
Hej igen(!)
>
>> At den store udbredelse af rullefelt's efterlader et indtryk af at
>> målingen foregår på baghjul (helt uagtet at ethvert ordentligt felt
>> omregner målingen til krumtaps-HK!), er sikkert med til at holde liv i
>> flosklen!
>
> Den holder ikke - Hvis der er nogen der justerer rullefelt på den måde
> er det ublu.
>
Som jeg sagde i røret fik Karsten-midtfyn allerede i midten af 80'erne
et felt der både triggede baghjuls-effekt; men også transmissions-spild:
Sidstnævnte blev, efter udkobling og under faldende baghjulsrotation,
udskrevet som en kurve under(!) grafens vandrette akse og
krumtap-effekten beregnedes derefter udfra afstanden mellem de to kurver.
Altså ingen fikumdik dér.
Jeg er ikke særligt erfaren udi rulningen, men hvis dét felt kunne gøre
det trick dengang min lillebror sad og legede med Commodore64, så er der
ingen undskyldning for ikke at have featuren på moderne apparaturer :-|

--
Armand.

Hekto (01-06-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-06-09 03:51

Ducati ændrede først 'effektpolitik' omkring 2004-5 stykker. Da gik
man over til at opgive effekten målt på krumtappen.

I bund og grund bare en gimmick der gjode målingen mere sammenlignelig
med de øvrige mærker. Der skete ikke nogen ændringer på motorerne.
Ingen af målingerne er voldsomt interessante uden at kende
transmissionstabet, som Armand er inde på.

Steen Gruby (01-06-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-06-09 10:59

On Mon, 1 Jun 2009 02:50:49 -0700 (PDT), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:


Hej Hekto.

>Ducati ændrede først 'effektpolitik' omkring 2004-5 stykker. Da gik
>man over til at opgive effekten målt på krumtappen.
>
Det kan ikke passe.
På de seneste cykler vi har set på rullefelt er den målte
baghjulseffekt lig med den af fabrikken opgivne, hvilket ikke var
tilfældet i midt 90'erne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Hekto (01-06-2009)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-06-09 08:16

On 1 Jun., 11:59, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Mon, 1 Jun 2009 02:50:49 -0700 (PDT), Hekto <hektobl...@gmail.com>
> wrote:
>
> Hej Hekto.
>
> >Ducati ændrede først 'effektpolitik' omkring 2004-5 stykker. Da gik
> >man over til at opgive effekten målt på krumtappen.
>
> Det kan ikke passe.
> På de seneste cykler vi har set på rullefelt er den målte
> baghjulseffekt lig med den af fabrikken opgivne, hvilket ikke var
> tilfældet i midt 90'erne.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> Velocette Venom Clubman 1960www.gruby.dk

Jo, det passer skam godt nok. Det er ihvertfald side 2004. Jeg husker
diskutionen da man ændrede det, for det var jo uhørt i 'visse kredse'
at man nu skulle lære nogle nye opgivelser.

Spørgsmålet er jo så om opgivelserne var til den ene elelr den anden
side - det kunne tyde på ???. Min skulle have 80HK på krumtappen og
blev målt til 78,5 HK på baghjulet.

Steen Gruby (01-06-2009)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-06-09 15:26

On Mon, 1 Jun 2009 07:15:32 -0700 (PDT), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:

Hej Hekto.
>
>Spørgsmålet er jo så om opgivelserne var til den ene elelr den anden
>side - det kunne tyde på ???. Min skulle have 80HK på krumtappen og
>blev målt til 78,5 HK på baghjulet.

Hvis det er krumtapheste der er opgivet skulle din SS være den eneste
med kun 1,5 HK tab i transmissionen eller også er Ducati begyndt at
underestimere motorenes ydelse.
Hvis det er sandhed er von Münchhaussens historier det også

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste