MS Windows
briani 27239
Boot og installer XP fra mem stick
Fra : Nederbasse

Dato : 02-06-09 19:40

Hej
Nogen der kender en måde at boote og installere XP fra en memory stick?
Jeg har prøvet flere gange bare at boote fra en stick uden held

Nederbasse

Fra : Ole C

Dato : 02-06-09 21:08

Nederbasse skrev blandt andet:

> Nogen der kender en måde at boote og installere XP fra en memory
> stick? Jeg har prøvet flere gange bare at boote fra en stick uden held

Her er en anvisning på at gøre en USB-stick bootable:
http://www.bootdisk.com/pendrive.htm - men det er ikke sikkert din computer
understøtter det.
Det er ikke lykkedes at få min gamle pc til det, selvom den godt kan boote
fra et USB-diskettedrev.
Om du så kan installere XP fra USB-stick'en, må et forsøg vel vise? Men jeg
synes jeg på et tidspunkt har læst, at det ikke er ganske problemløst....

--
vh
Ole C

Fra : Dr.Xerox

Dato : 02-06-09 21:38

"Nederbasse" <mapslit@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4a25721b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
> Nogen der kender en måde at boote og installere XP fra en memory stick?
> Jeg har prøvet flere gange bare at boote fra en stick uden held
>
> Nederbasse

Først skal du åbne en commandprompt.

Du skriver så DISKPART og trykker Enter.

Du skal være 100% sikker på hvilken position din USB stick har, det skal du bruge efterfølgende.

Skriv følgende med Enter efter hver linje:

select disk 1(Her skal du så erstatte 1 med det nummer din USB pen har i dit system)
clean
create partition primary
select partition 1
active
format fs=fat32
assign
exit

Nu er din USB pen klar til at modtage filerne som skal bruges til installaton.

Isæt din XP skive i dit optiske drev og skriv følgende:

xcopy d:\*.* /s/e/f e:\

D er drevet hvor din XP skive sidder og E er drevbetegnelsen for din USB stik.
Når prompten er færdig med at kopiere filerne, er din USB stik klar til at blive brugt som installationsmedie.
Så skal du bare sætte din computer til at boote på USB.

Fra : Nederbasse

Dato : 03-06-09 07:58

SNIP

> select disk 1(Her skal du så erstatte 1 med det nummer din USB pen har i
> dit system)

Jeg kan vælge disk 0 som er min HD men ikke disk 1 (F:) som er USB disken

"Den angivne disk er ugyldig
Der er ikke valgt en disk"

Lars

Fra : N/A

Dato : 03-06-09 15:21

Fra : Nederbasse

Dato : 03-06-09 15:21

SNIP

> Hej Lars
>
> Når du har startet Diskpart i commandprompt kan du, for at finde din usb
> pin skrive LIST VOL og Enter til det,
> og du vil få en liste frem, i den kan du se hvilket nr. og drev bogstav
> den har.
>
> Mvh Poul

Desværre får stadig en fejl:

//---------------------------------------------------------------------------------------------//
C:\>diskpart

Microsoft DiskPart version 5.1.3565

Copyright (C) 1999-2003 Microsoft Corporation.
På computeren: PC1

DISKPART> list vol

Diskenhed Bogs. Navn Fs Type Str. Status
Oplysn.
--------- ---- ---------- ----- ---------- ------- --------- --------
Diskenhed 0 E DVD-ROM 0 B

Diskenhed 1 C ACER FAT32 Partition 27 GB I orden
System

Diskenhed 2 D ACERDATA FAT32 Partition 10 GB I orden

Diskenhed 3 F BOOT FAT Flytbar 2024 MB

DISKPART> select disk 3

Den angivne disk er ugyldig.
Der er ikke valgt en disk.

//---------------------------------------------------------------------------------------------//

Jeg har prøvet både med select disk og diskenhed
Og på 3 forskellige pc'er

Kan det være USB mem der ikke kan?
den er helt ny

Lars

Fra : N/A

Dato : 03-06-09 16:47

Fra : Nederbasse

Dato : 03-06-09 16:47

> Hej Lars
>
> Skriv
>
> select Diskenhed 3
>
> så fenger den.
>
> Poul

Desværre:

DISKPART> select Diskenhed 2

Microsoft DiskPart version 5.1.3565

DISK - Flyt fokus til en disk, eller vis diskfokus.
PARTITION - Flyt fokus til en partition, eller vis partitionsfokus.
VOLUME - Angiv hvilken diskenhed, der skal have fokus.

DISKPART> clean

Der er ikke valgt nogen disk.
Vælg en disk, og prøv igen.

DISKPART>

Har prøvet med Disk 2, Diskenhed 3, Diskenhed 2 og en anden USB stick
Det lader til jeg må gribe til en tredje parts løsning
Det ville ellers være rart at kunne lave det direkte i XP

Lars

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 03-06-09 17:09

Dr.Xerox wrote :
> [...]
> blive brugt som installationsmedie.
> Så skal du bare sætte din computer til at boote på USB.

Hvor adskiller dette sig fra at gøre det hele med diskhåndtering og
stifinder?
Boot-record'en fra cd'en kommer da vist ikke med på denne måde, så
hvordan skulle den så kunne starte selve installationsprogrammet?

--
/klaus

Fra : Dr.Xerox

Dato : 03-06-09 20:14

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

Klip

> [...]
> Boot-record'en fra cd'en kommer da vist ikke med på denne måde, så hvordan
> skulle den så kunne starte selve installationsprogrammet?

Vil det sige at du sammenligner en komando givet i Diskpart
med en komando du kan udføre med Explorer. ?

Poul

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 03-06-09 21:47

Dr.Xerox wrote :
> "Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i meddelelsen
>
> Klip

> Vil det sige at du sammenligner en komando givet i Diskpart
> med en komando du kan udføre med Explorer. ?

Nej da, jeg nævnte jo netop også diskhåndtering. Stifinderen (Explorer)
kan jo lave det samme som xcopy mht at kopiere filerne.

Men jeg vil da stadigvæk gerne vide hvordan man med de nævnte
diskpart-kommandoer får defineret bootfunktionen. Én ting er jo at lave
en aktiv partition på USB-nøglen og formattere den, men dette gør jo
ikke at man kan boote fra den (eller starte installationen for den sags
skyld).

--
/klaus

Fra : N/A

Dato : 03-06-09 22:31

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-06-09 22:31

"Dr.Xerox" <xerox@dr.dk> skrev i meddelelsen

> Du skal da ikke boote på nøglen, du skal starte en installation
> fra nøglen, lige som du gør fra en CD/DVD med et program på.
> Hvis du ser på din WindowsXP CD vil du se en file der hedder
> Autorun.inf det er den der starter installationen.
>
> Prøv nu og lav dig en USBpin og du vil se at det virker.

Det oprindelige spørgsmål lød da på boot fra nøglen, og skrev du ikke selv
den 2/6:

"Når prompten er færdig med at kopiere filerne, er din USB stik klar til at
blive brugt som installationsmedie.
Så skal du bare sætte din computer til at boote på USB. "

Eller har jeg misforstået noget?
--
mvh/Preben

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-06-09 22:50

Dr.Xerox skrev:

> Du skal da ikke boote på nøglen

Du booter da på en cd når du installerer Windows,
hvorfor skal man så ikke boote på usb-pennen?

Jeg har sådan en installation på en udb-pen, og
det fungerer fint.

Lige nu sælger 8.9" - og 10"-maskiner som varmt
brød - der er ikke blevet plads til et cd-drev, og så
er det altså nemmere at hive sin usb-pen op af
lommen, fremfor at skulle tilslutte et ekstert cd-drev
og finde en skive.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-06-09 22:55

Allan Vebel skrev:

>Jeg har sådan en installation på en udb-pen, og
>det fungerer fint.

Det er måske noget i denne stil (linket) du har lavet ?
http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-usb-thumb.html

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-06-09 00:00

Ivan V. Klattrup skrev:

> Det er måske noget i denne stil (linket) du har
> lavet?

Jeg har blot ghostet en xp-cd over på en usb-pen,
sat bios til at boote fra usb - så kører det det bare

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 04-06-09 18:13

on 04-06-2009, Allan Vebel supposed :

> Jeg har blot ghostet en xp-cd over på en usb-pen,
> sat bios til at boote fra usb - så kører det det bare

Kan du uddybe den fremgangsmåde, please?

PS! Kan se du bruger SunSite, mangler du ikke nogle indlæg i denne
tråd?
Jeg bruger ellers Cybercity, men de ved vist ikke at de har en
newsserver stående, og endnu mindre hvordan den driftes.

--
/klaus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 04-06-09 18:23

Klaus Jørgensen submitted this idea :
> [...]
> Jeg bruger ellers Cybercity, men de ved vist ikke at de har en newsserver
> stående, og endnu mindre hvordan den driftes.

Rettelse: Jeg bruger Cybercity ADSL, men SunSite news netop pga
Cybercitys manglende pålidelighed, og nu er jeg også blevet lidt i
tvivl om SunSites pålidelighed.

--
/klaus

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-06-09 23:07

Klaus Jørgensen skrev:

> Kan du uddybe den fremgangsmåde, please?

Hm, det er meget længe siden jeg prøvede.

Jeg bootede op på Hiren's Boot CD, valgte Norton
Ghost, valgte USB mode, fandt cd-drevet som source
og usb-pennen som destionation, så kørte det bare.

> PS! Kan se du bruger SunSite, mangler du ikke
> nogle indlæg i denne tråd?

Ikke hvad jeg ved af. Er der indlæg jeg ikke får hjem,
opdager jeg det måske ikke.

Sammenligner jeg med Google Groups, er der ikke
nogen indikation af manglende indlæg på Sunsite, som
har kørt stabilt her gennem mange år.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 05-06-09 06:44

Allan Vebel submitted this idea :

> [...]
> opdager jeg det måske ikke.
>
> Sammenligner jeg med Google Groups, er der ikke
> nogen indikation af manglende indlæg på Sunsite, som

Mærkeligt, jeg kan kun se et enkelt indlæg fra Dr.Xerox, nemlig det
seneste - de andre forsvandt, selv det jeg svarede på. Hvis jeg henter
gruppen forfra, eller prøver en anden newsclient, kommer de ikke med.
Hvis jeg klikker på et link til Dr.Xerox' indlæg, kan jeg se det, men
så bliver det jo også hentet direkte fra TDC's server (dvs. hans
udbyder).

--
/klaus

Fra : Carl Drud

Dato : 05-06-09 08:22

Klaus Jørgensen <kj@address.invalid> writes:

> [...]
> Hvis jeg klikker på et link til Dr.Xerox' indlæg, kan jeg se det, men
> så bliver det jo også hentet direkte fra TDC's server (dvs. hans

Jeg prøvede lige at hente fra Sunsite. Du har ret, der mangler ca. 10
indlæg i denne tråd. Andre har har bemærket lignende fænomen.

http://groups.google.dk/group/dk.velkommen/msg/2ddfe72bd8af0e54?hl=da

--
Carl

Fra : Ole C

Dato : 05-06-09 10:26

Carl Drud skrev blandt andet:

> Jeg prøvede lige at hente fra Sunsite. Du har ret, der mangler ca. 10
> indlæg i denne tråd. Andre har har bemærket lignende fænomen.
>
> http://groups.google.dk/group/dk.velkommen/msg/2ddfe72bd8af0e54?hl=da

Besynderligt.
Jeg bruger sunsite.dk og har 28 indlæg i tråden.
Mon ikke det er dem alle?

--
vh
Ole C

Fra : Kurt G

Dato : 05-06-09 15:29

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Besynderligt.
> Jeg bruger sunsite.dk og har 28 indlæg i tråden.
> [...]

Jeg bruger Sunsite og har kun 24 inc. dit!

Mvh Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-06-09 23:27

Klaus Jørgensen skrev:

> Mærkeligt, jeg kan kun se et enkelt indlæg fra
> Dr.Xerox

Jeg har 9 indlæg fra ham i denne tråd.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 06-06-09 07:10

Allan Vebel submitted this idea :

> Jeg har 9 indlæg fra ham i denne tråd.

Tak for jeres info - jeg har sendt en mail til dem, så må vi se hvad de
kan sige/gøre.

--
/klaus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 06-06-09 08:34

Klaus Jørgensen used his keyboard to write :
> Allan Vebel submitted this idea :

> Tak for jeres info - jeg har sendt en mail til dem, så må vi se hvad de kan
> sige/gøre.

Svar fra SunSite siger at nogle indlæg fra Dr.Xerox er blevet Canceled.
Måske Poul/Dr.Xerox kan kaste noget lys over dette hvis han stadig
følger med i tråden.
Jeg lavede selv Cancel på et indlæg, hvor jeg kom til at klikke Send
uden at skrive noget, og det er væk fra min liste, men ikke fra Google
(endnu da).

--
/klaus

Fra : Dr.Xerox

> [...]