Bedste DVB-T tuner til Linux?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-09 20:49

Hvilken USB/PCI/PCIe DVB-T tuner er det bedste valg til Linux/MythTV? Jeg
har en noname USB dims jeg har opgivet, men der skal jo ske noget inden
de lukker det analoge sendenet. Og hvordan er det iøvrigt med MPEG-4
understøttelse? Skal det ligge i hardware eller software og har softwaren
i sådald det?

--
Lasse Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-06-09 20:55

Lasse Jensen wrote:

> Hvilken USB/PCI/PCIe DVB-T tuner er det bedste valg til Linux/MythTV?
> Jeg har en noname USB dims jeg har opgivet, men der skal jo ske noget
> inden de lukker det analoge sendenet.

FTA eller Boxer?

> Og hvordan er det iøvrigt med
> MPEG-4 understøttelse? Skal det ligge i hardware eller software og har
> softwaren i sådald det?

Software.

--
Jesper Lund

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-09 21:06

Lasse Jensen skrev:
> Hvilken USB/PCI/PCIe DVB-T tuner er det bedste valg til Linux/MythTV? Jeg

Har MythTV ikke en liste over velfungererende hardware? Så er det jo
bare at hitte en af slagsen!

Det må være den her

http://www.mythtv.org/wiki/Tuner_Card#DVB-T_cards_.28Terrestrial_viewing.29

De siger også at de bruger linuxtv, og deres hardwareliste er på

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Main_Page

(højre søjle)

Selv pusler jeg med et pinnacle-usb-dims, men har ikke helt fået det til
at spille endnu...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-06-09 21:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Selv pusler jeg med et pinnacle-usb-dims, men har ikke helt fået det til
> at spille endnu...

Det har jeg så nu :)

Kaffeine i Ubuntu Netbook Remix spiller fint med en Pinnacle PCTV nano
stick DVB-T :)

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-09 21:09

On Mon, 01 Jun 2009 19:55:04 +0000, Jesper Lund wrote:

> FTA eller Boxer?

Umidlbart kun FTA. Men måske kæresten med tiden vil kræve Boxer.

--
Lasse Jensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-09 21:12

On Mon, 01 Jun 2009 22:06:03 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har MythTV ikke en liste over velfungererende hardware? SÃ¥ er det jo
> bare at hitte en af slagsen!

Jo, men jeg har dårlige erfaringer med at købe hardware udfra den slags
lister. Især TV kort. Hvis nogen har noget der bare spiller vil jeg gerne
vide det

--
Lasse Jensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-06-09 09:33

Lasse Jensen skrev:

> Jo, men jeg har dårlige erfaringer med at købe hardware udfra den slags
> lister. Især TV kort. Hvis nogen har noget der bare spiller vil jeg gerne
> vide det

Så tænker du måske på analog TV kort?
jeg har nu aldrig haft den slags problemer hvis man ser godt efter
på listerne, men HUSK at læse kommentarerne.
linutv.org er hovedsiden når det gælder DVB-* , og kun på
udviklernes postlister kan du finde mere information.
Men du skal læse kommentarerne, der er ingen facitliste med
ar "XXX" er bedst.

SÃ¥ du kommer nok ikke uden om http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_Devices
inden køb, hvor du kontrollerer i detaljer med kommentarer om de kort
du har udset dig.
F.eks. er Hauppauge DVB-T 500T kommer i en ny version der endnu
ikke virker med linux.
Der kan nemlig være variationer med chipsæt og indmad på kort af samme
navn (Solgte man biler på den måde fik man vist aldrig solgt noget....)
Et andet godt sted at se er f.eks. på det tyske vdr-portal.de , der kan man
normalt søge/finde oplysninger om andres erfaringer med DVB kort.

Går du efter god antennefølsomhed så gå efter lidt ældre modeller
med stor blikæske om tuneren. Små usb-pinde har gerne mindre følsomhed.
Nye "digital tuner" sælges som chip-tuner og nogle producenter prøver at
gøre som om det er den store revolution, hvilket nok skal passe set på pris ...

Desværre opgiver producenterne ikke følsomheden på deres stumper
så man køber lidt i blinde. For en del år siden så jeg en tysk test
af følsomhed på DVB-T til PC, men jeg har ikke siden set en opdateret
oversigt.
Det er også bedst der er en rigtig coax antennestik, og ikke et
lille stik med omsætterkabel (det giver også lidt tab).
Nu skriver du ikke om det er en lille mobil løsning du er ude efter
eller stationær, for de små USB pinde er gerne løsningen ved
mobil brug på laptops osv., og så må man leve med at der skal
bruges lidt bedre antennesignal.

Selv har jeg Technotrend 1300T (PCI) , og et Technotrend 1500T (PCI) + CI 1.1 til CAM
(boxer). samt en USB box Technotrend 1900T. OBS. Kun 1500T er med CI til Boxer-CAM.!
Og disse fungerer fint med Linux.

Desværre er Technotrend ophørt med at eksistere og Kathrein har i marts
overtaget resterne. Det betyder at windows brugere ikke længere
kan få opdaterede windows drivere ( technotrend.de er kun forsiden tilbage).
Falder du billigt over nogle af ovenstående DVB-T udstyr, så kunne de være
en løsning, specielt hvis det er til linux de skal bruges.

En anden mulighed kunne være KNC One TV-Station DVB-T (den har jeg dog
ikke selv prøvet men skulle jeg købe idag, kunne det være en løsning),
KNC-One tilbyder også en CI (common interface) til Boxer-CAM.
Tyske www.dvbshop.net sælger en OEM udgave af denne som "Mystique"
(adskiller sig ved at der medfølger anden windows software).

Af Hauppauges kunne HVR1100/1300 måske også være en løsning, jeg har
på fornemmelsen at i DK er der mange der har disse, da de er nemmere
at anskaffe i DK, det er som om computerbutikker ikke hjemtager meget andet ;(
Måske nogle mythTV/linux brugere kan fortælle om deres erfaringer med
disse kort?

Fra : Kent Friis

Dato : 02-06-09 18:19

Den Tue, 02 Jun 2009 10:32:40 +0200 skrev Frank Damgaard:

> [...]
> Der kan nemlig være variationer med chipsæt og indmad på kort af samme
> navn (Solgte man biler på den måde fik man vist aldrig solgt noget....)

Du mener sådan her?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_Corolla_First-generation_001.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:09_Toyota_Corolla.jpg

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-06-09 19:16

Kent Friis skrev:

> Du mener sådan her?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_Corolla_First-generation_001.jpg
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:09_Toyota_Corolla.jpg

ja netop

På biler har man heldigvis årstal/version angivet, for ellers
får man forkerte reservedele.

Med PC-dele skal man være mere en heldig for at finde ud af om det
er den ene eller anden "årstal/version".

Det var jo noget nemmere at sige "du skal købe Hauppauge Nova-500 model 2007"
for den virker med Linux, fremfor noget med "måske virker", lidt afhængig
af model/version som ikke er angivet nogen steder... ;(

Fra : Leif Neland

Dato : 02-06-09 19:21

Frank Damgaard skrev:

> [...]
> får man forkerte reservedele.
>
> Med PC-dele skal man være mere en heldig for at finde ud af om det
> er den ene eller anden "årstal/version".

Problemet er nok at pc-delene leveres sammen med en windows-driver til
netop det "årstal/version" eller en driver, der kan klare denne og
tidligere versioner, og det derfor er windows-brugerne ligegyldigt med
hvilken hardware-version man køber.

For unix-brugerne derimod, der ofte må benytte reverse-engienered (sp?)
drivere, fordi leverandørerne ikke gider levere unix-drivere eller
specifikationer, kan det være ret surt at få en hardware-version, der
endnu ikke er lavet drivere til.

Leif

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-06-09 08:51

Den Mon, 01 Jun 2009 20:11:42 +0000 skrev Lasse Jensen:

> Jo, men jeg har dårlige erfaringer med at købe hardware udfra den slags
> lister. Især TV kort. Hvis nogen har noget der bare spiller vil jeg
> gerne vide det

Hvis sådan en usb-dims er okay, så er den de har i Harald Nyborg
"Plug'n'Play" i Ubuntu 9.04. Tidligere skulle man selv installere
firmware og opdatere noget driver-halløj hver gang kernel blev opdateret,
men det er slut nu.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-06-09 16:15

On Tue, 02 Jun 2009 07:51:04 +0000, Thomas Jensen wrote:

> [...]
> "Plug'n'Play" i Ubuntu 9.04. Tidligere skulle man selv installere
> firmware og opdatere noget driver-halløj hver gang kernel blev

Den her? http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?
varenr=3767&Grp=410010&n=30100

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-06-09 20:27

On Tue, 02 Jun 2009 10:32:40 +0200, Frank Damgaard wrote:

> [...]
> udviklernes postlister kan du finde mere information. Men du skal læse
> kommentarerne, der er ingen facitliste med ar "XXX" er bedst.

Ja, som du selv skriver længere nede skifter de indmad som de nu selv
lige synes.

> [...]
> "digital tuner" sælges som chip-tuner og nogle producenter prøver at
> gøre som om det er den store revolution, hvilket nok skal passe set på

Jeg tror ikke antennefølsomhheden er kritisk. Bor 15 km fra
jyderupsenderen.

> [...]
> små USB pinde er gerne løsningen ved mobil brug på laptops osv., og så
> må man leve med at der skal bruges lidt bedre antennesignal.

Den skal bruges stationært. Men hvis det bliver PCI skal jeg ofre et
lydkort, og hvis USB fungerer nogenlunde tilsvanrende, hvad det lader
til, så vil jeg foretrække det. Og som sagt tror jeg ikke signalet kan
blive et problem.

> Selv har jeg Technotrend 1300T (PCI) , og et Technotrend 1500T (PCI) +
> CI 1.1 til CAM (boxer). samt en USB box Technotrend 1900T. OBS. Kun
> 1500T er med CI til Boxer-CAM.! Og disse fungerer fint med Linux.

Det lyder godt. Måske værd at ofre det førnævnte lydkort for. Hvis ikke
der findes en USB med CI løsning.

> [...]
> www.dvbshop.net sælger en OEM udgave af denne som "Mystique" (adskiller
> sig ved at der medfølger anden windows software).

Det virker som en lidt dyr løsning. Alle delene skal købes hver for sig.
Ihvertfald lige noget jeg skal vende engang.

--
Lasse Jensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-06-09 20:29

On Tue, 02 Jun 2009 17:18:33 +0000, Kent Friis wrote:

> Du mener sådan her?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_Corolla_First-
generation_001.jpg
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:09_Toyota_Corolla.jpg

Eller som min Opel Vectra A fra 95, der var en af de sidste A modeller
der løb af samlebåndet, og derfor er en god del af delene i motoren de
samme som Vectra B. Det krævede en ordentlig indsats at finde en
generator der passede, da den stod af sidste forår.

--
Lasse Jensen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-06-09 06:50

Den Tue, 02 Jun 2009 18:45:31 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]

Jeps. Der er den Lasse spørger til.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3767&Grp=410010&n=30100

Men iøvrigt, så må jeg hellere lige tage forbehold. Min hedder Greentek
DTVR-1, men det er over et år siden jeg købte den. Selv om det ligner den
på billedet, så kan det jo godt være det er en anden man får udleveret
ved disken. Så man bør nok lige gemme kvitteringen, i tilfælde af at man
vil returnere den...

> Og skrive hvad chipsæt der er i :)

Dimsen registrerer sig selv som Afatech AF9015 DVB-T USB2.0 stick, og
skal bruge en firmware-fil der hedder dvb-usb-af9015.fw, men firmwaren
(?) kalder sig selv af9013:

[ 3494.333528] dvb-usb: found a 'Afatech AF9015 DVB-T USB2.0 stick' in
cold state, will try to load a firmware
[ 3494.333540] usb 1-1: firmware: requesting dvb-usb-af9015.fw
[ 3494.345217] dvb-usb: downloading firmware from file 'dvb-usb-af9015.fw'
[ 3494.405850] dvb-usb: found a 'Afatech AF9015 DVB-T USB2.0 stick' in
warm state.
[ 3494.406411] dvb-usb: will pass the complete MPEG2 transport stream to
the software demuxer.

[ 3494.406791] DVB: registering new adapter (Afatech AF9015 DVB-T USB2.0
stick)
[ 3494.874381] af9013: firmware version:4.65.0
[ 3494.882042] DVB: registering adapter 0 frontend 0 (Afatech AF9013 DVB-
T)...
[ 3494.888530] MT2060: successfully identified (IF1 = 1228)
[ 3495.352144] dvb-usb: Afatech AF9015 DVB-T USB2.0 stick successfully
initialized and connected.

I øvrigt er det underligt de har valgt firmware version 4.65 - version
4.95 er fra 16-11-2007.

http://www.otit.fi/~crope/v4l-dvb/af9015/af9015_firmware_cutter/
firmware_files/4.95.0/

http://linuxtv.org/wiki/index.php/Afatech_AF9015

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-06-09 20:55

On Mon, 01 Jun 2009 19:48:41 +0000, Lasse Jensen wrote:

> [...]
> inden de lukker det analoge sendenet. Og hvordan er det iøvrigt med
> MPEG-4 understøttelse? Skal det ligge i hardware eller software og har

Nå, men tak for hjælpen. Jeg prøver en Harald-Nyborg dims i første
omgang. Hvis behovet så er der for kortlæser (vil gerne først se hvad
boxer overhovedet kan levere) må jeg prøve et af de kort Frank foreslog.

--
Lasse Jensen