UTF8 problemer
Fra : Morten P

Dato : 31-05-09 22:25

Min ubuntu text mode giver mig lidt problmer med utf8.

Jeg åbner en fil der tidligere var latin1 men med iconv konverteret til utf
og ser:

Hvor er det æble der lå på natbordet?

Den åbnes igennem vi i putty på en windows maskine der nok ikke er 100%
utf8.

Jeg tror linux'en er helt utf8:

export | grep UTF
declare -x LANG="en_US.UTF-8"

Jeg blander nok noget sammen
Nogen der kan give nogle pointers til at komme videre?

Fra : Sune Vuorela

Dato : 31-05-09 22:33

On 2009-05-31, Morten P <spam@spam.spam> wrote:
> Min ubuntu text mode giver mig lidt problmer med utf8.
>
> Jeg åbner en fil der tidligere var latin1 men med iconv konverteret til utf
> og ser:
>
> Hvor er det �ble der lå på natbordet?

Det der er utf8 fortolket som iso-8859-1 (eller iso-8859-15) også kendt
som latin1 (eller latin9)

Så enten skal du have din linux til enten ikke at sende utf8 eller du
skal have din terminaldims til at forstå utf8.

/Sune

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-09 22:33

Morten P skrev:

> Nogen der kan give nogle pointers til at komme videre?

Fortæl Putty at forbindelsen er UTF-8.

Fra : Morten P

Dato : 01-06-09 06:13

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> wrote in message

> Fortæl Putty at forbindelsen er UTF-8.

Det ser ikke ud til at det er muligt at angive det i putty's
konfigurationsvinduer.

Jeg har nu heller ikke haft behov for det på andre systemer der kører utf-8.

Er du sikker på at det er nødvendigt (og at man kan)?

Fra : Morten P

Dato : 01-06-09 07:31

> Jeg har nu heller ikke haft behov for det på andre systemer der kører
> utf-8.
>
> Er du sikker på at det er nødvendigt (og at man kan)?

Sjovt, når jeg igennem putty åbner samme fil fra en windows maskine der
normalt ingen problemer har med utf8 ser den helt fin ud.

Jeg må lige se om min lokale maskine er lidt dum...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-09 09:05

Morten P skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> wrote in message

> Det ser ikke ud til at det er muligt at angive det i putty's
> konfigurationsvinduer.

Jojo. Sender din maskine UTF-8, skal Putty fortolke det som UTF-8.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-06-09 08:07

On Mon, 01 Jun 2009 08:30:39 +0200, Morten P wrote:

> Sjovt, når jeg igennem putty åbner samme fil fra en windows maskine der
> normalt ingen problemer har med utf8 ser den helt fin ud.
>
> Jeg må lige se om min lokale maskine er lidt dum...

[perfid bemækning slettet]

Temmelig sikker på at de kan konfigureres...googlegoogle....yep:

Window/Translation/"Received data assumed to be..."