MS Windows
briani 27239
Fjerne skrivebeskyttelse
Fra : Simon

Dato : 31-05-09 10:34

Er i tvivl om det er den rigtige gruppe at stille flg. spørgsmål i, men
spørgsmålet
lyder som følger:

Hvordan fjernes skrivebeskyttelsen når man opretter nye mapper i Vista?
Systemet opretter åbenbart altid skrivebeskyttelse på mapper men jeg ønsker
ikke mine egne oprettede mapper bliver skrivebeskyttede.
Har nogen et clue til løsning?
--
Simon

Fra : N_B_DK

Dato : 31-05-09 19:17

"Simon" <sb@invalid.dk> wrote in message
> [...]
> men spørgsmålet
> lyder som følger:
>
> Hvordan fjernes skrivebeskyttelsen når man opretter nye mapper i

Skrivebeskyttelsen gælder kun for "alle brugere" (ellers er det gæster),
er du logget på som administrator, eller med en bruger med administrator
rettigheder, har det ingen betydning.

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.

Fra : Simon

Dato : 01-06-09 10:31

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skrivebeskyttelsen gælder kun for "alle brugere" (ellers er det gæster),
> er du logget på som administrator, eller med en bruger med administrator

Jeg er logget på som administrator og alle selv-oprettede mapper bliver
automatisk skrivebeskyttet og hvad værre er, hvis der er oprettet et
word-doc i den skrivebeskyttede mappe, kan jeg ikke længere redigere i
dokumentet, men skal så bruge gem som og så har man et nyt dokument som
egentlig bare er det samme som det første, blot med nye tilføjelser.
Det er dog ikke hver gang jeg nægtes adgang til at redigere i eksisterende
doc, men oftest.
Der må dog være en funktion hvor man skal kan bestemme om mappe og indhold
skal skrivebeskyttes?
Endnu mere tåbeligt er det, at jeg godt kan omdøbe den skrivebeskyttede
mappe og også smide den ud - det er da helt åndsvagt, når den er
skrivebeskyttet!

Vh
Simon

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-06-09 10:44

Simon wrote:

> [...]
> længere redigere i dokumentet, men skal så bruge gem som og så har
> man et nyt dokument som egentlig bare er det samme som det første,

Sært. Hvilken version af Vista?

Når jeg på min Vista Ultimate 32 bit vælger egenskaber for f. eks. en
selvoprettet undermappe i "Dokumenter", er feltet "Skrivebeskyttet
(gælder kun filer i mappen" 'udfyldt'. Andre muligheder er 'tom' og
'checked'. Jeg har ingen problemer med at rette dokumenter i mappen, så
jeg tror at feltet skal være 'checked' for at mappen er skrivebeskyttet.
Hvad den ekstra mulighed 'udfyldt' skal gøre godt for, ved jeg ikke.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Simon

Dato : 01-06-09 10:50

Klip>
> Sært. Hvilken version af Vista?

Vista Home Premium

Fra : claus b.p.

Dato : 01-06-09 19:57

Simon wrote:
> [...]
> Endnu mere tåbeligt er det, at jeg godt kan omdøbe den
> skrivebeskyttede mappe og også smide den ud - det er da helt

Hvis den mappe du opretter er en undermappe til en anden mappe, arver den
dennes egenskaber. Rodmappens egenskaber skal altså ændres. Kan det være
sådan noget?

/Claus

Fra : Simon

Dato : 02-06-09 10:12

Klip>>
> [...]
> dennes egenskaber. Rodmappens egenskaber skal altså ændres. Kan det være

Jeg opretter ingen undermapper, det er som oftest word doc der i den
skrivebeskyttede mappen bliver skrivebeskyttet så man ikke længere kan
redigere i det.
Jeg kan nød forstå at systemets mapper er skrivebeskyttede men det burde
være valgfrit om de af brugeren oprettede mapper skal skrivebeskyttes.
Jeg vil gerne selv vælge.
Vh
Simon

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-09 20:32

"Simon" <sb@invalid.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg kan nød forstå at systemets mapper er skrivebeskyttede men det burde
> være valgfrit om de af brugeren oprettede mapper skal skrivebeskyttes.

Nu kan jeg ikke huske starten på denne tråd, men hvis der er skrivebeskyttet
mapper lugter det lidt af et netværksdrev, og når man laver sikkerhed der,
så skal man huske, at man både skal sætte sikkerhed på mappeniveau og på
filniveau.
De 2 ting styres hver for sig.

Kurt

Fra : Simon

Dato : 03-06-09 15:31

Klip>>
> [...]
> skrivebeskyttet mapper lugter det lidt af et netværksdrev, og når man
> laver sikkerhed der, så skal man huske, at man både skal sætte sikkerhed

Ingen netværksdrev her!

Vh
Simon