Opgradere min aldrende PC
Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-05-09 12:50

Hej

Jeg har en AMD64 1,8 GHz, som efterhånden godt kunne bruge en delvis
udskiftning. Jeg er på jagt efter følgende komponenter:

Bundkort - helt blankt, dog skal det være *stabilt*
CPU - jeg lurer på AMD PhenomX3
RAM - min. 4 GB
Grafikkort - relativt underordnet, da jeg aldrig spiller
PSU(?) - *meget* lydsvag, hvis den skal udskiftes

Harddisk, kabinet, DVD-brænder plus det løse har jeg i forvejen. Nogen med
et rigtig godt forslag? :)

Søren

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 14:04

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a226eec$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> PSU(?) - *meget* lydsvag, hvis den skal udskiftes
>
> Harddisk, kabinet, DVD-brænder plus det løse har jeg i forvejen. Nogen med

Hvorffor vil du have 4GB ram i, det halve er mere end rigeligt (2GB).

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 31-05-09 14:11

(6400) Anders wrote:
> Hvorffor vil du have 4GB ram i, det halve er mere end rigeligt (2GB).

Har du forslag til sammensætning eller snakker du bare for at holde dig
vågen? Dine irrelevante spørgsmål og forslag ser jeg bort fra.

Søren

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 14:16

"Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4a2281fa$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har du forslag til sammensætning eller snakker du bare for at holde dig
> vågen? Dine irrelevante spørgsmål og forslag ser jeg bort fra.
>
> Søren

Har ikke nødvendigvis forslag til en sammensætning, men siden du ikke skal
bruge computeren til at spille på, så er 4GB ram helt hen i vejret.

Nu oplyser du jo heller ikke, hvor meget du er villig til at smide efter en
evt. ny pc, og det kunne du jo starte med.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 31-05-09 14:21

"(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Har ikke nødvendigvis forslag til en sammensætning, men siden du ikke skal
> bruge computeren til at spille på, så er 4GB ram helt hen i vejret.

Og du tror så jo at det kun er til spil der skal bruges ram? Suk.

Mogens

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 14:26

"Mogens Nielsen" <willemoesgadeFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i meddelelsen

> Og du tror så jo at det kun er til spil der skal bruges ram? Suk.
>
> Mogens

Næppe, men 4GB er nok lige i overkanten til Sørens behov.

Min egen PC kører ganske perfekt med 2GB (kører med XP m. SP3), og jeg
spiller skal heller ikke.

Har onboard grafik på bundkortet, samt HD lyd også på bundkortet.og det
dækker mit behov.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 31-05-09 15:04

"(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i meddelelsen

> "Mogens Nielsen" <willemoesgadeFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Næppe, men 4GB er nok lige i overkanten til Sørens behov.

Uha en krystalkugle du har der.
Du aner ikke noget om Sørens behov, udover at han ikke spiller.

Mogens

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 15:55

> "(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i meddelelsen

> Uha en krystalkugle du har der.
> Du aner ikke noget om Sørens behov, udover at han ikke spiller.
>
> Mogens

Netop !
De fleste PC'ere kan køre køre de fleste programmer med 2GB.

Fra : J

Dato : 31-05-09 16:52

"(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens Nielsen" <willemoesgadeFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Netop !
> De fleste PC'ere kan køre køre de fleste programmer med 2GB.

Det hedder "pc'er".

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 02-06-09 06:25

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> "(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder "pc'er".

Ja, hvis man siger 1, men nu er det flertal vi snakker om her, og så hedder
det PC'ere.

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 02-06-09 07:10

> Ja, hvis man siger 1, men nu er det flertal vi snakker om her, og så
> hedder det PC'ere.

Nej, kære Anders

Hvis du kigger i en god dansk ordbog, vil du se dette:

-------citat fra Nudansk ordbog-----
pc subst. pc'en, pc'er, pc'erne
-------cita slut --------------

Altså må det være én pc
flere pc'er -- og så videre.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-09 15:06

(6400) Anders skrev:

> Har ikke nødvendigvis forslag til en sammensætning, men siden du ikke skal
> bruge computeren til at spille på, så er 4GB ram helt hen i vejret.

Der findes andet i verden end spil. Der er fx mange ting der ELSKER
masser af RAM.

Din bemærkning er derfor overflødig :D

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 15:55

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Din bemærkning er derfor overflødig :D
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Det er din også !

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-09 16:19

(6400) Anders skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er din også !

Glæder mig du giver mig ret

Laver man udvikling får RAM hurtigt ben at gå på. Især hvis man roder
med virtuelle maskiner.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 31-05-09 16:34

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Glæder mig du giver mig ret
>

> Laver man udvikling får RAM hurtigt ben at gå på. Især hvis man roder med
> virtuelle maskiner.

Det svar er alt for avanceret til Anders. Det er noget der overgår hans
forstand.

Mogens

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 17:00

> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det svar er alt for avanceret til Anders. Det er noget der overgår hans
> forstand.
>
> Mogens

Nej, det gør det såmænd ikke.....

Fra : Peter T.

Dato : 01-06-09 02:08

In article <4a22a995$0$32163$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
Hauge@erenidiot.dk says...

> Nej, det gør det såmænd ikke.....

Bortset fra det, så er der nærmest en usynlig prisforskel på 2 og 4 GB
ram idag. Så din opponering imod 4 GB ram er derfor latterlig og
irrelevant. Og med morgendagens programmer og især styresystemer fra
Microsofts side in mente, så er 4 GB ram en fin halvgardering til de
næste 3-5 år.

Nu har Thorbjørn, den gjæve jyde, gjort dig opmærksom på en enkel
problemstilling ved for lidt ram. Jeg kan komme med et andet input på
en front. Blot en smule redigering af undobufferen i photoshop vil
bringe mange pcere ned i de niveauer, hvor man kysser knæ uanset
hardwarekonfigaration. Det kommer naturligvis an på hvor tunge ting man
arbejder med. Men alligevel.

Du har ret i mange ting, men du formår tilsyneladende ikke at se andre
sider af sagen, ej heller fremad. :)

--
Peter T.

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:03

(6400) Anders wrote:

| Har ikke nødvendigvis forslag til en sammensætning, men siden du
| ikke skal bruge computeren til at spille på, så er 4GB ram helt hen
| i vejret.

Mange af dine kommentarer er rigtig fornuftige Anders, den ovenfor citerede
er en undtagelse. Jo mere ram jo lettere er livet for harddisken og er der
adobe programmel blandet ind idet, Søren foretager sig - det er der ofte på
en kontormaskine, så er et bundkort med sharemem grafik og isatte 4 gigabyte
ram en rigtigt god ide, også for at maskinen skal have længst mulig
brugstid.

| Nu oplyser du jo heller ikke, hvor meget du er villig til at smide
| efter en evt. ny pc, og det kunne du jo starte med.

Så synes jeg virkelig du bare skal bede om at få defineret de udefinerede
variable inden du svarer, jeg er stort set holdt op med at gide skrive
"if-then" svar.

Peter Larsen

Fra : Peter Martinsen

Dato : 31-05-09 18:17

"(6400) Anders" <Hauge@erenidiot.dk> wrote in message

> "Søren Bøgh Nielsen" <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:4a226eec$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvorffor vil du have 4GB ram i, det halve er mere end rigeligt (2GB).

64bit OS og 8Gb ram er nice

Mvh Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-09 19:41

Peter Martinsen skrev:

> 64bit OS og 8Gb ram er nice

Hvad er egentligt det maksimale der er muligt til en husmandscomputer?
Det må altså være et spørgsmål om flest mulige RAM-sokler (da de store
ram-klodser er temmeligt dyre, så flere små).

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 31-05-09 20:03

> [...]
> ram-klodser er temmeligt dyre, så flere små).
>

> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Antal GB ram der maksimalt er muligt, afhænger til dels af bundkortet og
CPU'en og OS.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-05-09 20:25

(6400) Anders skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Antal GB ram der maksimalt er muligt, afhænger til dels af bundkortet og
> CPU'en og OS.

Du har læst mit spørgsmål, ikke?

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 01-06-09 11:53

Hvis du ved en husmandscomputer forstår en ganske almindelig sag - 32 bit -
og alt det fine dér, er maximusgrænsen for RAM 4 GB. Windows XP og Windows
Vista kan normalt ikke "se" mere en 3,072 GB RAM.
Og det er vel i grunden det, du spørger om?

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-09 14:41

Hans-Jørgen skrev:

> [...]
> Windows Vista kan normalt ikke "se" mere en 3,072 GB RAM.
> Og det er vel i grunden det, du spørger om?

Jeg tror egentligt jeg forstår ved begrebet en maskine der er tiltænkt
hjemmebrug (i modsætning til rackmontering, dobbelt strømforsyning osv).

Jeg er godt klar over man helst skal køre et 64-bit operativsystem for
at have glæde af det, og at de Windowsversioner der er almindelige er
32-bit. Det er ikke en parameter da jeg nok vil vælge en ikke-Windows
til formålet.

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:21

Hans-Jørgen wrote:

> [...]

Det kommer an på bundkortet. Anskaffelse af 32 bit OS skal være en nødvendig
undtagelse, den kan der være grunde til, men det er på tide at
standard-forslaget er 64 bit, og det har altså betydning for, hvilken
hardware det er relevant at vælge imellem.

| Og det er vel i grunden det, du spørger om?

Det er på tide at gå efter 64 bit ved en ny maskine og et nyt os, for 32 bit
vil efter min fornemmelse forbløffende hurtigt blive fortid, det kræver bare
et par spil som kun kan installeres på 64 bit og så er det sket. Dvs. at
bundkort som ikke tillader 8 gigabyte ram er ved at være passé til
nyinstallationer.

Til den maskine, der bliver spurgt om ville jeg købe et intel bundkort "med
det hele" og "ram nok" og en quad-core. Jeg har altid godt kunnet lide AMD,
men IDF-modellerne fra Intel er gode.

| Hans-Jørgen

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 10:40

Peter Larsen skrev:

> Til den maskine, der bliver spurgt om ville jeg købe et intel bundkort "med
> det hele" og "ram nok" og en quad-core. Jeg har altid godt kunnet lide AMD,
> men IDF-modellerne fra Intel er gode.

Spørgsmålet var jo hvor meget RAM man KUNNE få, uden at skulle ud i
nogen grovdyre chips, og det er ikke rigtigt en søgeparameter på
edbpriser.dk hvor mange ramsokler der er.

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]

Baseret på mine server-erfaringer vil jeg sige: nemmerlig!!!

| Hvad er egentligt det maksimale der er muligt til en
| husmandscomputer? Det må altså være et spørgsmål om flest mulige
| RAM-sokler (da de store ram-klodser er temmeligt dyre, så flere små).

For hver sokkel, du har i brug, har du en potentiel fejlkilde. Som regel
skal klodserne isættes i par, men hellere et par end to par. Det man skal
undgå er efterhånden bundkort som ikke er specificeret til 8 gigabyte ram,
der er begyndt at kommme serverprogrammel som slet ikke leveres som 32 bit,
og inden ret lang tid vil du se det samme med almindelige
husmandsprogrammer.

Du er ikke forpligtet til at sætte mere end 4 gigabyte ram i for at bruge 64
bit OS, men det kan være en god ide at tænke på, hvad den næste OS version
skal være når man køber en maskine idag, og så købe ind, så det kan lade sig
gøre på den.

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-05-09 22:55

Søren Bøgh Nielsen skrev:

> Nogen med et rigtig godt forslag? :)

Normalt kan det ikke betale sig at opdatere en
aldrende på. Det kommer naturligvis an på hvor
gammel den er.

Jeg skifter pc hvert halve år - så ryger den gamle
ud i værkstedet, og bliver server i stedet for nummeret
ældre, der så bliver ombygget til en en af ungerne
eller fruen.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 01-06-09 11:58

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> [...]
> ud i værkstedet, og bliver server i stedet for nummeret
> ældre, der så bliver ombygget til en en af ungerne

Nu er det også mit indtryk, at du bruger dit udstyr mere eller mindre i
professionel retning. Vi andre mere "husmandsbrugere" nøjes vel nok med at
skifte ud, når "alder" og manglende ydeevne i forhold til de aktuelle
forhold gør sig gældende.
Selv har jeg indtil nu skiftet maskine hvert tredje år, hvilket i et par
tilfælde har været forårsaget af skader efter tordenvejr.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-06-09 00:08

Hans-Jørgen skrev:

> Nu er det også mit indtryk, at du bruger dit
> udstyr mere eller mindre i professionel retning.

Ja, det er rigtigt, men jeg bruger det også som
privatperson - og det skal bare fungere

> Vi andre mere "husmandsbrugere" nøjes vel
> nok med at skifte ud, når "alder" og manglende
> ydeevne i forhold til de aktuelle forhold gør sig
> gældende.

Nu ved jeg jo ikke hvor gammel den "aldrende pc"
er. Han skriver:

Bundkortet skal passe til kabinettet, og harddisk
og dvd kører sikkert IDE, hvor man bruger Sata i
dag.

Med lidt søgen kan man sikkert godt finde noget
der kan bruges sammen, men man risikerer meget
hurtigt at bruge en masse penge på noget der ikke
er optimalt (fordi der indgår ældre hardware), og så
er man bedre tjent med en ny standard-pc.

Jeg er til daglig på et pc-værksted, så jeg får det
spørgsmål flere gange om dagen - skal jeg få den
gamle pc repareret/opdateret, eller købe noget nyt?

Det er en vurderingssag fra gang til gang, og er pc'en
3-4 gammel, eller ældre, er en ny nok den bedste
løsning.

Autoværkstedet vejleder også, når man kommer med
sin gamle bil - og tv-værkstedet, når man kommer
med sit gamle fjernsyn - og så videre.

Jeg ønsker kun at levere den optimale løsning - og så
er der jo garanti på noget nyt.

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 02-06-09 06:12

> Ja, det er rigtigt, men jeg bruger det også som
> privatperson - og det skal bare fungere

Heri er jeg meget enig.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-06-09 01:21

Hans-Jørgen skrev:

> Heri er jeg meget enig.

Skal et så tolkes som at du er uenig i resten af det
jeg siger?

Fra : Hans-Jørgen

Dato : 03-06-09 06:40

> Skal et så tolkes som at du er uenig i resten af det
> jeg siger?
>
> --

Ja, faktisk kan jeg jo ikke være uenig med dig omkring det, du skriver. Men
min umiddelbare reaktion var i det skrivende øjeblik kommentaren til det
citerede.

Med venlig hilsen
Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-09 04:30

Søren Bøgh Nielsen <kampfordeler_gbFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
> PSU(?) - *meget* lydsvag, hvis den skal udskiftes
>
> Harddisk, kabinet, DVD-brænder plus det løse har jeg i forvejen.

SATA? PATA?

Det nye bundkort vil nok være til SATA.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : CC

Dato : 01-06-09 08:03

"Søren Bøgh Nielsen" skrev i meddelelsen

> [...]
> PSU(?) - *meget* lydsvag, hvis den skal udskiftes
>
> Harddisk, kabinet, DVD-brænder plus det løse har jeg i forvejen. Nogen med

Har tidligere spurgt i gruppe hvor jeg fik følgende anbefaling.
Dette har jeg købt og monteret i min gl. pc. Det køre ganske udemærket.

Bundkort (med onboard DX10-grafik):
ASUs M3A78-EM. Pris ca. kr. 590,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=473981

CPU (45W TDP):
Athlon X2 5050e 2 MB (Black edition) In a box. Pris ca kr. 460,-
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=483624&searchArea=&Soegeord=>

RAM:
Kingston HyperX 1 stk 2x2 GB. Pris ca. kr. 395,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441794

En "ledning-koverter" fra 20 bens ATX til 24 bens EPS (extended-ATX). Pris
ca. kr 100,-
(eksisterende 350W PSU er genanvendt)

Ram hastigheden skal manuelt ændres i BIOS fra 800 til 1066 MHz

I denne forbindelse har jeg også fået denne forslået (Denne har jeg dog ikke
investeret i)
En ny og langt hurtigere disk, f.eks en Western Digital Caviar Green. Pris
kr. 418,-
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=407026

Fra : sbnielsendk@gmail.co~

Dato : 01-06-09 06:31

On 1 Jun., 09:03, "CC" <C...@mail.dk> wrote:
> [...]
> investeret i)
> En ny og langt hurtigere disk, f.eks en Western Digital Caviar Green. Pris

Tak for det konkrete forslag, hvilket er noget i retning af hvad jeg
selv har kigget på. Vil man få mere ud af at vælge f.eks. denne
PhenomX3 i forhold til ovenstående CPU:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=439520&searchArea=&Soegeord=
?

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-09 14:45

sbnielsendk@gmail.com skrev:
> Tak for det konkrete forslag, hvilket er noget i retning af hvad jeg
> selv har kigget på. Vil man få mere ud af at vælge f.eks. denne
> PhenomX3 i forhold til ovenstående CPU:

PhenomX3'en er en tre-kerne CPU i modsætning til Athlonnens to-kerner.

Om du kan have glæde af den ekstra kerne afhænger en hel del af hvad du
har tænkt dig at lave. Kører du kun et program af gangen er det
ligemeget :)

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 01-06-09 18:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Om du kan have glæde af den ekstra kerne afhænger en hel del af hvad
> du har tænkt dig at lave. Kører du kun et program af gangen er det
> ligemeget :)

Browser, email, OpenOffice, diverse DVD-programmer, QuickPar, etc, etc er
ofte startet på samme tid. Om de så også lige bliver brugt på præcist samme
tid er nok mere et definitionsspørgsmål :)

Jeg kan i hvert fald godt mærke min nuværende PC gå i knæ, hvis f.eks.
QuickPar og DVD Decrypter kører samtidig.

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-06-09 18:53

"S����������������������������������������������������������" skrev:

> Jeg kan i hvert fald godt mærke min nuværende PC gå i knæ, hvis f.eks.
> QuickPar og DVD Decrypter kører samtidig.

FÃ¥ nogen bedre diske.

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 01-06-09 19:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Få nogen bedre diske.

Jeg har en SATA - om den lige kører 150 eller 300 kan jeg ikke huske på
stående fod. Bør det ikke være okay?

Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-06-09 19:27

"S����������������������������������������������������������" skrev:

> Jeg har en SATA - om den lige kører 150 eller 300 kan jeg ikke huske på
> stående fod. Bør det ikke være okay?

Det afhænger jo af belastningen. Hvad er det der er maksimalt belastet
i dit system i dag?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-06-09 19:46

Søren Bøgh Nielsen wrote:

> Jeg har en SATA - om den lige kører 150 eller 300 kan jeg ikke huske på
> stående fod. Bør det ikke være okay?

Optimalt set burde DVD Decrypter læse fra og skrive til, separat(e)
harddisk(e)/enheder eller RAID arrays, som ikke bruges af andre
programmer, og hvor operativsystemet ikke ligger på.

Bare der er to programmer kørende, som samtidig læser og skriver større
mængder data til og fra samme harddisk, så begynder resten af systemet
at stå og vente på de to programmer (som i sidste ende mest venter på at
harddiskens hoveder flytter sig).

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:29

Jens C. Hansen wrote:

> [...]

Samtidig læsning og skrivning på samme disk tager 4 gange så lang tid som
læsning på en og skrivning på en anden. Og der er en værre ulempe: disken
trasher, hvorimod 2 diske kan gøre med en kontinuert read og en kontinuert
write med minimum seeks. Og det betyder rigtig meget for, hvor længe diske
holder i praksis.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:26

Søren Bøgh Nielsen wrote:

| Jeg har en SATA - om den lige kører 150 eller 300 kan jeg ikke huske
| på stående fod. Bør det ikke være okay?

Jo, men sæt en disk til i maskinen så du kan flytte dokumenter-mappen over
på en anden spindel.

| Søren

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:24

Det gør du jo aldrig. Flere kerne - virtuelle eller fysiske - begrænser hvor
meget cpu tid en tråd kan komme afsted med at bruge, hvis man godt kan lide
spil fra dengang, hvor spil til windows brugte busywaiting ser man hurtigt
fordelen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 10:42

Peter Larsen skrev:

> [...]
> spil fra dengang, hvor spil til windows brugte busywaiting ser man hurtigt

Jeg ved godt der kører alt muligt mystisk under motorhjelmen, men det
der ligesom gør den store forskel er om der er et eller flere programmer
man bruger INTENSIVT (ellers kan cpu'en skam godt følge med).

_DE_ programmer er det vigtigt at undersøge hvor mange kerner de kan
udnytte (ved at checke om de er multitrådede eller ej). Bruger man kun
een kerne er det ligemeget om der er 3 eller 10 kerner.

Et godt eksempel er HandBrake som godt kan udnytte alle kerner - HER kan
man mærke forskel.

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 11:33

> [...]

| udnytte (ved at checke om de er multitrådede eller ej). Bruger man
| kun een kerne er det ligemeget om der er 3 eller 10 kerner.

Jamen operativsystemet skal jo stadigvæk køre parallet med applikationen,
det du tænker på holdt stik i dos-verdenen og har ikke holdt stik siden.

| Et godt eksempel er HandBrake som godt kan udnytte alle kerner - HER
| kan man mærke forskel.

Det har da taget ufattelig lang tid for programmørerne at læse
operativsystemets application notes. Det har meget meget længe været
anbefalingen at skrive multithreaded og at undgå busywaits. Nu venter vi
bare på at de begynder at implementere trunkering af input data så buffer
overruns bliver umulige .... jeg fatter ikke at de fejl bliver ved med at
opstå.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 12:48

Peter Larsen skrev:

> Jamen operativsystemet skal jo stadigvæk køre parallet med applikationen,
> det du tænker på holdt stik i dos-verdenen og har ikke holdt stik siden.

Du læser ikke hvad jeg skriver. Naturligvis kører der masser af ting
under motorhjelmen MEN de brænder ikke al den CPU-kraft af de kan få
fingrene i. Det er den slags programmer JEG snakker om (for at komme op
og udnytte ekstra kerner).

Til almindeligt brug er to kerner rigeligt også i en nødssituation, hvor
man har brug for at den svarer på Ctrl-Alt-Del. Efter min mening.

> [...]
> overruns bliver umulige .... jeg fatter ikke at de fejl bliver ved med at

Det er fordi de programmerer i C og C++ og den slags.

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 13:29

> [...]

| under motorhjelmen MEN de brænder ikke al den CPU-kraft af de kan få
| fingrene i. Det er den slags programmer JEG snakker om (for at

Pænt i lige måde. Lad os tage et enkelt billede, du går ind på Chico's
Cantina og vil bestille. Hvis der er en tjener, som ikke er i gang med noget
andet er vedkommende hurtigere henne ved dig end hvis du skal vente på at
noget andet gøres færdig. Lad os nu f. eks. forestille os at du har en ældre
pov-ray kørende, den bruger kun en thread fordi den er skrevet portabel. Når
den er færdig med en scan-linje (en stribe pixels) skriver den dem til disk.
Den diskacess kræver dels cache-administration og dels disk-administration,
mindre end to tråde kan jeg ikke forestille mig det kræver.

| Til almindeligt brug er to kerner rigeligt også i en nødssituation,
| hvor man har brug for at den svarer på Ctrl-Alt-Del. Efter min
| mening.

Principielt er det et udemærket eksempel, en ældre pov-ray er så forresten
et udemærket eksempel på et program som yder mindre men multitasker bedre
med flere kerne, dvs. det kører langsommere med hyperthreading enabled end
med det slået fra. Det er også et godt eksempel fordi det f. eks. på en 4
kernet kun benytter 25 procent af maskinen + lidt overhead.

Jeg vil lige understrege min principielle enighed i at der skal være skrevet
multithreaded for at have optimal gavn af en flerkernet pc.

| Det er fordi de programmerer i C og C++ og den slags.

Det ændrer da ikke ved at input-data skal trunkeres aktivt ved den
begrænsning, der er afsat for dem, det princip er uændret siden før den bog,
jeg har om software-test, og den er fra 1978, det er da ligemeget om du
kører på cykel, knallert eller ladvogn, du må ikke køre på fortovet. På
samme måde må ingen form for indata kunne give et program problemer af nogen
art.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-09 15:24

Peter Larsen skrev:

> [...]
> Den diskacess kræver dels cache-administration og dels disk-administration,
> mindre end to tråde kan jeg ikke forestille mig det kræver.

Der er masser af tråde i alle moderne operativsystemer. Disse laver
sædvanligvis ikke noget og det er ikke dem jeg taler om.

Min oprindelige pointe var at hvis man kun kører et program (fx Word,
ikke operativsystemstråde, eller andet guf) af gangen vil man med meget
stor sandsynlighed ikke kunne mærke forskel på 2 eller 3 kerner.

Dette var naturligvis formuleret således at Mor Karen i kæret kunne
forholde sig til det, og ikke med henblik på en principielt diskussion
af hvor mange tråde cache- og disk-håndtering kræver.

> [...]
> samme måde må ingen form for indata kunne give et program problemer af nogen

Mnjah, de fleste moderne systemer har ikke nogen indlysende
begrænsninger som sådan i deres specifikationer, og derfor er
konklusionen lidt bagvendt.

Det kræver matematisk strenghed og ingeniørmæssig omhyggelighed at lave
fejlfri software. Et godt eksempel er NASA's software til rumfærgen,
som jo helst skal være i orden.

http://www.fastcompany.com/magazine/06/writestuff.html

Anbefalesesværdig læsning.

Fra : N/A