Asus EEE PC
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-05-09 17:56

Er der nogen, der ved hvor man kan købe sådan en med linux installeret -
alle steder jeg har tjekket sælger den sammen med Windows XP, som jeg
ikke vil betale for.

Mvh. Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 18:48

Lars Kongshøj wrote:

> Er der nogen, der ved hvor man kan købe sådan en med linux installeret -
> alle steder jeg har tjekket sælger den sammen med Windows XP, som jeg
> ikke vil betale for.

Med dansk/nordisk tastatur? Så kan den vist ikke købes uden WinXP,
medmindre du kan opstøve en gammel 900 eller 701 model med Linux i en
Expert butik.

PÃ¥ Amazon UK er der nogle Eee's med Linux (muligvis er det kun gamle
modeller).

Den eneste trøst er at M$ nærmest forærer WinXP licensen væk på netbooks.
De kunne formentlig tjene langt flere penge ved at kræve normalpris for
licensen, selvom markedsandelen så "kun" blev 75% eller whatever af
netbook markedet.

--
Jesper Lund

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 18:56

Jesper Lund skrev:

> [...]
> De kunne formentlig tjene langt flere penge ved at kræve normalpris for
> licensen, selvom markedsandelen så "kun" blev 75% eller whatever af

Det er da en billig måde at sikre sig monopolet på.

Har leget lidt med Ubuntu Netbook udgaven. Den er faktisk ret rar.

Fra : Christian Laursen

Dato : 30-05-09 19:07

Jesper Lund wrote:

> [...]
> De kunne formentlig tjene langt flere penge ved at kræve normalpris for
> licensen, selvom markedsandelen så "kun" blev 75% eller whatever af

Men man tæller stadig som "Foretrækker netbooks med Windows" i deres
statistikker, selv om der ryger et rigtigt OS på umiddelbart efter købet.

--
Christian Laursen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-05-09 20:56

Jesper Lund skrev:
> Med dansk/nordisk tastatur? Så kan den vist ikke købes uden WinXP,
> medmindre du kan opstøve en gammel 900 eller 701 model med Linux i en
> Expert butik.

Jeg ville nu helst have en fra 1000-serien. Og helst med en
forudinstalleret Linux, hvor man var sikker på fuld hardwareunderstøttelse.

Hvor nemt er det at installere Linux på en maskine uden CD-drev?

Hvilke gratis Linux-distributioner understøtter EEEs hardware fuldt ud?

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-09 21:07

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg ville nu helst have en fra 1000-serien. Og helst med en
> forudinstalleret Linux, hvor man var sikker på fuld hardwareunderstøttelse.
>
> Hvor nemt er det at installere Linux på en maskine uden CD-drev?

Enten kan man installere via en USB-nøgle (fx Ubuntu Netbook Remix)
eller også investere i en USB-baseret DVD-ting.

Fx koster den her eksterne USB-dvdbrænder 321 kroner:

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=167204

Det fremgår ikke om den har egen strømforsyning, men rent PRAKTISK er
det nemmest hvis det kan få al sin strøm fra USB-portene.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-05-09 08:34

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Enten kan man installere via en USB-nøgle (fx Ubuntu Netbook Remix)
> eller også investere i en USB-baseret DVD-ting.

Tak til jer begge to. Jeg ville gerne slippe for at have et ekstra
DVD-drev stående og fylde.

Men en USB-nøgle er da en ide, hvis den kan boote fra den.

/Lars

Fra : Leif Neland

Dato : 31-05-09 19:26

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg ville nu helst have en fra 1000-serien. Og helst med en
> forudinstalleret Linux, hvor man var sikker på fuld hardwareunderstøttelse.
>
> Hvor nemt er det at installere Linux på en maskine uden CD-drev?

Hvis maskinen kan boote fra netværk, kam man installere derfra uden
hverken floppy, cd eller usb-disk i.

Hvis man altså har en maskine, der kan være netboot-server.

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 19:10

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er da en billig måde at sikre sig monopolet på.

Hvis M$ sætter 100% markedsandel over profitmaksimering, har du sikkert
ret (bortset fra at Apple er en større trussel end Linux mod deres
monopol på desktop/laptop markedet).

Det bliver spændende at se hvad de vil gøre når Windows 7 kommer. Den
oprindelige ide med specielle billige netbook versioner, som kun kunne
køre 3 applikationer på en gang, er de vist ved at opgive igen
<http://www.comon.dk/news/
microsoft.fjerner.begraensninger.i.windows.7.til.netbooks_41032.html>

> Har leget lidt med Ubuntu Netbook udgaven. Den er faktisk ret rar.

Helt enig. Jeg har smidt den på min Acer Aspire One A110 i stedet for
Linpus Lite (man bør dog have 1 GB RAM for at det kører ordentligt, så
jeg var nødt til at opgradere fra 512 Mb til 1.5 GB).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 19:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har en A150'er og har bemærket at den faktisk blæser en del :( Er
> det også noget man ser på en A110'er?

Ja, Acer's blæserstyring i BIOS er defekt selv i nyeste version (3309),
men det er nemt at løse på Linux. Installer kernel modulet acerhdf, som
starter og stopper blæseren afhængig af CPU temperaturen
<http://www.piie.net/index.php?section=acerhdf>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 21:15

Lars Kongshøj wrote:

> Hvor nemt er det at installere Linux på en maskine uden CD-drev?

Meget nemt. Hvis du har et USB CD/DVD drev bruger du det, og ellers
bruger du unetbootin til at skrive en ISO fil til en USB stick.
<http://unetbootin.sourceforge.net/>

Optiske drev er IMHO reelt overflødige i dag, medmindre du skal se DVD
film på din computer (eller installere Office pakken på din Windows
computer).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 21:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det fremgår ikke om den har egen strømforsyning, men rent PRAKTISK er
> det nemmest hvis det kan få al sin strøm fra USB-portene.

Så skal det være en slimline model som denne
<http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=193007>

(på bærbare skal det mulivis være 2xUSB for at få strøm nok).

--
Jesper Lund

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 30-05-09 22:09

On Sat, 30 May 2009 18:55:54 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Er der nogen, der ved hvor man kan købe sådan en med linux installeret -
> alle steder jeg har tjekket sælger den sammen med Windows XP, som jeg
> ikke vil betale for.

Hvad med Dell der leverer med Ubuntu?

Jeg har selv en Asus EEE 1000HD og den Linux der fulgte med er rædsom!

Her er en Dell model med Ubuntu:

http://kortlink.dk/6nx4

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-05-09 08:27

Thomas Jespersen skrev:
> On Sat, 30 May 2009 18:55:54 +0200, Lars Kongshøj wrote:
> Hvad med Dell der leverer med Ubuntu?
> http://kortlink.dk/6nx4

Den ser da ok ud, lidt dyrere, men man slipper for at skulle installere
linux selv. Lidt gammel Ubuntu - kan det lade sig gøre at opgradere
sådan en til Kubuntu 9.04 vha. apt-get eller lignende?

/Lars

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-05-09 08:29

Thomas Jespersen skrev:
> Her er en Dell model med Ubuntu:

Har jeg i øvrigt forstået det rigtigt: der er ikke indbygget trådløst
netkort?

/Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-05-09 22:39

Thomas Jespersen wrote:

> Hvad med Dell der leverer med Ubuntu?
[klip]
> http://kortlink.dk/6nx4

Det bliver bare dyrere end en Asus Eee 1000H eller 1000HE med WinXP, som
sælges for hhv. 2350 og 2750 kr. p.t. (når specs for Dell gøres
sammenlignelig med Eee mht. RAM og 6-cellet batteri).

--
Jesper Lund

Fra : Steen Thomassen

Dato : 30-05-09 23:40

Lars Kongshøj skrev:
> Er der nogen, der ved hvor man kan købe sådan en med linux installeret -
> alle steder jeg har tjekket sælger den sammen med Windows XP, som jeg
> ikke vil betale for.

Linuxshoppen.dk har p.t. en model uden OS...

Mvh
Steen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-05-09 08:23

Steen Thomassen skrev:

> Linuxshoppen.dk har p.t. en model uden OS...

Ja, den stødte jeg også på, men det fjerner så ikke problemet ved at
installere linux.

I øvrigt en lidt underlig konfiguration og alt for dyr ift. konkurenterne.

/Lars

Fra : Steen Thomassen

Dato : 31-05-09 13:25

Lars Kongshøj skrev:

> Ja, den stødte jeg også på, men det fjerner så ikke problemet ved at
> installere linux.

Det er nok til at overvinde. Ellers er den normalt medfølge Xandros ikke
den som følger mest med det nyeste... du vil få mere ud af at
installeret fx Ubuntu Netbook Remix, som er mere ajour. Jeg oplevede at
det trådløse netværk virkere bedre som fx. Derudover at den er mere
ajour med programmer.

Mvh
Steen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-06-09 09:45

Steen Thomassen skrev:
> [...]
> installeret fx Ubuntu Netbook Remix, som er mere ajour. Jeg oplevede at
> det trådløse netværk virkere bedre som fx. Derudover at den er mere

OK, det kan da være at den er værd at kigge på. Hvordan ser det ud med
at installere KDE/Kubuntu, når man kører Ubuntu, jeg er ikke helt klar
over sammenhængen der...

/Lars

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 02-06-09 07:05

Lars Kongshøj wrote:

> OK, det kan da være at den er værd at kigge på. Hvordan ser det ud med
> at installere KDE/Kubuntu, når man kører Ubuntu, jeg er ikke helt klar
> over sammenhængen der...
>
> /Lars
Kubuntu er ubuntu med kdepakkerne installeret i stedet for gnome.

/Magnus

Fra : Steen Thomassen

Dato : 02-06-09 09:37

Lars Kongshøj skrev:

> OK, det kan da være at den er værd at kigge på. Hvordan ser det ud med
> at installere KDE/Kubuntu, når man kører Ubuntu, jeg er ikke helt klar
> over sammenhængen der...

Desværre til dem bedst kan lide KDE - Ubuntu Netbook Remix er en
specielt afart af Gnome. Men det virker stadig bedste jeg har set til
dens slags maskiner.

Mvh
Steen

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 31-05-09 09:14

On Sat, 30 May 2009 21:56:08 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Hvor nemt er det at installere Linux på en maskine uden CD-drev?

Det kan gøres forholdsvis nemt med PXE. Det kræver at du har mulighed for
at sætte en tftp-server op til at levere et boot-image og at du kan rette
i konfigurationen for din DHCP-server. Debian og ubuntu har et sådant
image der kan hentes. Bortset fra PXE-delen ser installationsprocessen ud
helt som hvis der blev installeret fra cd.

http://wiki.debian.org/NetworkBooting

Tomas

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 09:25

Lars Kongshøj wrote:

> Ja, den stødte jeg også på, men det fjerner så ikke problemet ved at
> installere linux.
>
> I øvrigt en lidt underlig konfiguration og alt for dyr ift.
> konkurenterne.

Bemærk at det er med en *god* 30 GB SSD, som koster ca 1000 kr. hvis du
køber den separat. De Asus Eee og Acer Aspire One modeller, som sælges
med SSD, har væsentligt ringere SSD'er (læs: langsommere).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 09:26

Lars Kongshøj wrote:

> Men en USB-nøgle er da en ide, hvis den kan boote fra den.

Det kan Eee (og alle nyere PC'er for den sags skyld).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 09:29

Tomas Pedersen wrote:

> [...]
> sådant image der kan hentes. Bortset fra PXE-delen ser
> installationsprocessen ud helt som hvis der blev installeret fra cd.

Jeg har for nylig sat en PXE server op på mit eget LAN, og jeg vil sige
at det er noget nemmere at lave en bootbar USB stick..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 09:32

Lars Kongshøj wrote:

> Har jeg i øvrigt forstået det rigtigt: der er ikke indbygget trådløst
> netkort?

Nej, der står b/g wifi. Asus 1000H(E) har "draft N".

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 09:36

Jesper Lund wrote:

> Bemærk at det er med en *god* 30 GB SSD, som koster ca 1000 kr. hvis du
> køber den separat. De Asus Eee og Acer Aspire One modeller, som sælges
> med SSD, har væsentligt ringere SSD'er (læs: langsommere).

Formuleret lidt mere præcist: Linuxshoppen sælger en modificeret Eee med
en god SSD. De netbooks som oprindeligt kommer med SSD har generelt en
væsentligt ringere SSD, eksempelvis min egen Acer Aspire One A110 (her er
SSD'en langsommere end en harddisk, undtagen måske ved boot).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 09:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nogen der har erfaring med at få det til at virke i et scenarie med to
> DHCP-servere (den der skal servere filen og så ens router)?

Jeg har PXE server kørende på en anden maskinen end min router, som er
DHCP server for mit LAN. Det kræver at din første DHCP server kan
informere klienten om PXE serveren. Det kunne jeg opsætte på dnsmasq
(routeren kører OpenWrt), men det er ikke noget som man skal regne med på
den typisk hjemmerouter.

Bootbare USB stick er meget nemmere

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 10:07

Lars Kongshøj wrote:

> Der står "Dell WLAN 1397 (802.11b/g) 1/2 MiniCard". Det får mig til at
> tro at der er tale om et eksternt kort.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at man i 2009 sælger en bærbar, og
slet ikke en netbook, uden indbygget wifi...

(ok, jeg ved at Zepto har solgt bærbare uden wifi, men maskinerne have et
internt mini PCI-Express slot til et netkort, og formentlig en antenne
som kunne forbindes til kortet).

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-05-09 10:29

On Sun, 31 May 2009 11:01:06 +0200, Lars wrote:

> Der står "Dell WLAN 1397 (802.11b/g) 1/2 MiniCard". Det får mig til at
> tro at der er tale om et eksternt kort.

Det ser s'gu lidt sjovt ud, af et eksternt kort at være:

* http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&cs=dkdhs1&sku=555-11543

Mvh.

Adam (som vil anbefale at vælge et Intel-kort; jeg har kun haft bøvl
med Dells Broadcom-baserede kort).

--
"Yeah, I'm afraid I'm gonna have to go ahead and give Adam Sjøgren
this a 9.7 on the "whatever" scale." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-05-09 10:40

Adam Sjøgren wrote:

> Adam (som vil anbefale at vælge et Intel-kort; jeg har kun haft bøvl
> med Dells Broadcom-baserede kort).

Asus Eee 1000H(E) har Atheros wifi kort. Jeg har ikke set netbooks med
Intel kort.

Acer Aspire One har Atheros kort i 8.9" modellerne (A110+A150), men de er
vist skiftet til Broadcom i de nye 10" modeller.

--
Jesper Lund

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 31-05-09 10:49

On Sun, 31 May 2009 08:29:00 +0000, Jesper Lund wrote:

> Jeg har for nylig sat en PXE server op på mit eget LAN, og jeg vil sige
> at det er noget nemmere at lave en bootbar USB stick..

Du har uden tvivl ret og jeg brugte først og fremmest netboot fordi jeg
ikke har nogen USB-stick. Jeg havde også tftpserver sat op i forvejen til
brug med ltsp, så for mig var den metode den nemmeste.

Tomas