Udskiftning af USB-stik på laptop
Fra : Ukendt

Dato : 30-05-09 13:07

Som overskriften siger vil jeg høre om det kan lade sig gøre at udskifte
USB-stikkene på en laptop?
Min PC er "født" med 3 USB-stik, hvoraf det ene er i forbindelse med
mediecenteret i min PC.

De to øvrige USB-stik er nu defekte, efter 4½ års brug.
Jeg bruger primært USB-stikkene til ekstern mus, men også i forbindelse med
overførsel af data mm til og fra andre medier, fx. USB-stick, kamera,
MP3-afspiller etc.

Defekten består i låse forbindelse i stikkene, og udfald, fx. ved brug af
musen. Musen er tilsluttet 24/7, og tages kun ud af stikket når jeg skal
bruge det til fx. kamera.
Når forbindelsen falder ud kan det være nok at skubbe lidt til stikket, men
det kan også være nødvendigt at tage stikket helt ud og sætte det i igen.
Det ene stik er helt dødt og det andet synger på sidste vers.

Hvis det kan lade sig gøre at sætte nye USB-stik i, hvad er prislejet så?
Det er ikke en mulighed at udskifte Pc'en.

På forhånd tak for svar
--
Louise

Fra : lhs

Dato : 30-05-09 14:12

Hej

Ved ikke lige om det er nemt at udskifte usb stikkene, alternativet ville
være at anskaffe sig en usb Hub meed x antal usb stik..
http://www.av-cables.dk/usb/usb_hub/usb_20_hub_266_da/

Mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-09 14:24

lhs wrote:
> [...]
>
> Ved ikke lige om det er nemt at udskifte usb stikkene, alternativet
> ville være at anskaffe sig en usb Hub meed x antal usb stik..

Først - husk at det ikke er velset at man topposter!

Dernæst:
Har en USB-hub, men det hjælper jo ikke på problemet, da stikket jo stadig
ikke virker optimalt.
Hvis jeg vil bruge min USB-hub bliver problemet nærmest bare værre, da
vægten fra hubben går at forbildelsen forsvinder oftere, end når jeg blot
sætter musen direkte i USB-stikket...

--
Louise

Fra : *Sune*

Dato : 30-05-09 15:16

On Sat, 30 May 2009 14:07:14 +0200, "Louise"
<louisePUNKTUMkrarupSNABELAprivatPUNKTUMdk> wrote:

>Som overskriften siger vil jeg høre om det kan lade sig gøre at udskifte
>USB-stikkene på en laptop?

Tror det ikke.

Men kan du ikke bare købe en 1-til-4 USB Hub?

Så sætter du den i det ledige stik og så får du hele 4 stik ud af det.
(med få begrænsninger).

Feks:

Sune

Fra : *Sune*

Dato : 30-05-09 15:18

.... Hov der var jeg vidst 1 time for sent på den...

Mvh
Sune

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-05-09 15:31

On Sat, 30 May 2009 14:07:14 +0200, Louise wrote:

> [...]
>
> Hvis det kan lade sig gøre at sætte nye USB-stik i, hvad er prislejet
> så? Det er ikke en mulighed at udskifte Pc'en.

Du kan godt skifte stikkene hvis du kan bruge en loddekolbe. Men jeg tror
ikke det kan betale sig at købe nye stik til formålet. Skil din bærbare
ad, tjek om det ikke bare er lodningen der er gået løs, lod efter og
tjek. Hvis det ikke hjælper, så tag et billede af stikkene og post dem.
Så er der måske en af der kan hjælpe med et par passende stik fra
rodekassen. Iøvrigt er der den mulighed at de er SMD monteret. Det gør
tingene noget med besværlige, men det er stadig ikke umuligt. Og det er
sjældent stik der skan bære "tunge" ting er SMD.

--
Lasse Jensen

Fra : Preben Larsen

Dato : 01-06-09 15:05

> [...]
>
> Hvis det kan lade sig gøre at sætte nye USB-stik i, hvad er prislejet så?
> Det er ikke en mulighed at udskifte Pc'en.

Hej
Prøv lige at rense stikket med fx en vatpind og lidt propylalcohol eller
kontaktrens, det kan somme tider hjælpe,
lyder som om det er et meget brugt stik. evt. meget forsigtigt stramme
kontakt fjedrene lidt.
mvh
Preben

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 10:56

Louise wrote:

| Som overskriften siger vil jeg høre om det kan lade sig gøre at
| udskifte USB-stikkene på en laptop?

De er monteret på bundkortet.

| Min PC er "født" med 3 USB-stik, hvoraf det ene er i forbindelse med
| mediecenteret i min PC.

Du spørger om din laptop, hvad har din pc med det at gøre, hvad er det for
et mediecenter, du snakker om, hvad har det med det hele at gøre.

> [...]
| Jeg bruger primært USB-stikkene til ekstern mus, men også i
| forbindelse med overførsel af data mm til og fra andre medier, fx.

En laptops design-levetid er 2 år. Hvis den holder i 4 år skal du være glad.

Sådanne stik er designet til et vist antal ganges isætning og udtagning af
stik.

| Defekten består i låse forbindelse i stikkene, og udfald, fx. ved
| brug af musen. Musen er tilsluttet 24/7, og tages kun ud af stikket
| når jeg skal bruge det til fx. kamera.

Hvorfor har du så en laptop, havde du for mange penge? - de koster det
dobbelte for den halve levetid, dvs. pr. brugstime koster de det
firdobbelte.

> [...]
| stikket, men det kan også være nødvendigt at tage stikket helt ud og
| sætte det i igen. Det ene stik er helt dødt og det andet synger på

Hmmm ....

| Hvis det kan lade sig gøre at sætte nye USB-stik i, hvad er
| prislejet så? Det er ikke en mulighed at udskifte Pc'en.

Når du spørger er du nok ikke den rette til at svinge en loddekolbe.
Værksteds-reparationen vil nok altid være at skifte bundkortet fordi de ikke
har lyst til risikoen ved at lodde på det. Maskinen er så gammel at det kan
være, du slet ikke kan få et nyt bundkort eller at det koster mere end en ny
bærbar.

| På forhånd tak for svar

Det er jeg ikke sikker på, at jeg får. Men det er altså sådan at mit råd
er - som andres - her og nu: køb en usb-hub og på langt sigt når det er til
stationær brug, så køb en stationær computer og bliv ved med at bruge
usb-hubben til de ting som skal til og fra ofte.

Det behøver ikke at være dyrt, den HP D530 som er min nye skrivebords-pc
kostede mig 1000 kroner for ca. et år siden, inklusive medfølgende
OS-licens, samt 2 gigabyte ram fordi jeg valgte at skifte al rammen i den ud
for at få mest muligt i. Det er der god økonomi i, fordi mere ram betyder
mindre hårdt arbejde for harddisken. Og så selvfølgelig skærmen. Og så har
man en god arbejdsplads.

| Louise

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 12:00

Peter Larsen wrote:

> De er monteret på bundkortet.

Ok, var jeg ikke klar over

> Du spørger om din laptop, hvad har din pc med det at gøre, hvad er
> det for et mediecenter, du snakker om, hvad har det med det hele at
> gøre.

Jeg har bare en laptop, når jeg sjriver PC er det min laptop jeg henviser
til
Det mediecenter jeg snakker om er en enhed der på laptoppen hedder "digital
media", og som bruges til fx memorysticks

> En laptops design-levetid er 2 år. Hvis den holder i 4 år skal du
> være glad.

Ved godt jeg skal være glad for at den har holdt i 4½ år.

> [...]
>
> Hvorfor har du så en laptop, havde du for mange penge? - de koster det
> dobbelte for den halve levetid, dvs. pr. brugstime koster de det

Jeg har en laptop fordi jeg - på købstidspunktet - ikke havde plads til en
stationær PC, og min daværende PC var b rændt sammen.
Og jeg kan ikke se hvad min økonomi på købstispunktet har med mit
oprindelige spørgsmål at gøre!

> [...]
> de ikke har lyst til risikoen ved at lodde på det. Maskinen er så
> gammel at det kan være, du slet ikke kan få et nyt bundkort eller at

Du har ret i at jeg ikke kan svinge en loddekolbe.

> [...]
> er til stationær brug, så køb en stationær computer og bliv ved med
> at bruge usb-hubben til de ting som skal til og fra ofte.

Hvis du havde gidet at læse mit svar til "lhs" ville du vide at jeg har en
USB-hub og at denne ikke løser problemet!

> [...]
> fordi mere ram betyder mindre hårdt arbejde for harddisken. Og så
> selvfølgelig skærmen. Og så har man en god arbejdsplads.

Jeg er ikke interesseret i en stationær PC, da jeg ikke umiddelbart har
plads til den i min nuværende bolig.

--
Louise

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 13:41

Louise wrote:

| Ok, var jeg ikke klar over

Ja, og det blev ikke sagt klart i de svar, du fik.

Det er ikke den måde alle andre bruger de ord på her, og det er hyppigt
forekommende at man har både laptop og stationær, så hyppigt at det sker
software-licenser tillader to installationer.

Et mediecenter er en pc som er optimeret til multimedie-afspilning, f. eks.
ved at en mediacenter edition af operativsystemet er - eller ikke er, for de
er ikke altid det bedste at gøre - installeret på den.

Det kan vi tage som tilståelses-sag.

Det begrænser godt nok mulighederne, men en small form factor maskine er
ikke så besværlig at få plads til endda og de dukker op i
salgs-nyhedsgrupperne fra tid til anden, jeg tror faktisk Niels Pedersen i
Sønderbog har et par stykker incl. fladskærm, "no affiliation" ....