sejlads med motorbåde, brætsejlads m.m. ud~
Fra : Torben Bach

Dato : 29-05-09 13:27

http://www.politi.dk/Midtvestsjaelland/da/lokalnyt/Nyheder/K08_nyheder_290509.htm?nm_extag=Referrer=Newsletter,Midtvestsjaelland,Nyhedsbrev_29.05.2009,9

Netop modtaget i relation til nyhedsbrev fra politiet.

Emnet har været diskuteret før, men her er syn for sagen

Mvh

Torben
--
\\\\////
(@@)

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 29-05-09 09:59

Der kan tillægges flere link:

http://www.baadmagasinet.dk/index.php?sid=20&cid=2690

http://www.havkajakroerne.dk/wp-content/2009/05/sejladsvadehavet_sns.pdf

http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/0B836140-EA9F-4146-A0F9-C9B9AF05910B/0/Stadsfaestelse_afslag_genetablering_vandscooterbane.pdf

http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/fup_og_fakta_om_jetski.html

http://www.naturrådet.dk/nko_pdf/097.pdf

Spørgsmålet om vandscooterdefinitionen såm elegant bliver omtalt som:
"og andre motordrevne fartøjer, der er konstrueret til at blive
fremført af personer, der sidder på fartøjet" giver stadigt problemer
for myndighederne.

Skrivebordsarbejderne har nok ikke den fornødne baggrund kan det måske
tyde på, siden uenigheden fortsat kører.

Mvch/Harding.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 29-05-09 19:04

<snip en masse vandscooter link>

Nå men det er da godt at man kan købe sig en ny jetscooter med 250hk, der
overholder EU's krav vedr. støj.
Og flyve lovligt med afsted med 60-70knob hen over bølgen blå, 300m fra
kysten.
Livet er da skønt

De nye regler, har kun tilføjet brætsejlads, alt andet er jo ved det gamle.

-Leon

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 30-05-09 05:11

Palle gav et mægtigt vræl - og så vågnede han. Han lå i sin lille
seng.
DET VAR BARE NOGET HAN HAVDE DRØMT.
Så kom mor ind.
"Men Palle dog, hvad er der i vejen, hvorfor græder du?"
"Åh mor, jeg drømte, at jeg var alene i verden, og jeg kunne gøre alt,
hvad jeg ville.
Men så blev jeg ked af at være helt alene. Det var som at stå under
den kolde bruser og kaste 100 kroneseddler over skulderen for at
betale for CO2 udledningen.
- Det er godt, at det var bare noget, jeg drømte.

)

Erik Jensens afsluttende bemærkninger er værd at tage ad notam:
(citat)
Hos Skov- og Naturstyrelsen holder man dog fast i sin meget åbne
definition på en vandscooter.

”Det kan da godt være, at der finder en udvikling sted, hvor man kan
diskutere om der er tale om et fartøj, der kan betragtes som
motorbåde. Det er ikke min opgave at vurdere. Jeg kan kun konstatere,
at naturbeskyttelsesloven er som den hele tiden har været, og det er i
sidste ende kun domstolene, der kan tage stilling til spørgsmålet om
det er vandscootere eller ej,” konkluderer kontorchef Lars Gudmand
Pedersen.

Dermed er man tilbage ved udgangspunktet, hvor ejere af
turbinefartøjer må være beredt på at gå i retten med deres sag for at
få afklaret om de er ejer af en vandscooter eller en motorbåd.
Definitionen i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 611 af 4. april
1994 om sejlads med vandscootere er nemlig stadig så åben, at alle
turbinefartøjer kan komme i betragtning som lovbrydere.
(citat slut)

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 30-05-09 16:02

<snip en drøm og citat>

Jeg er godt klar over hvor du vil hen og du er sikkert en hel del mere udsat
for hensynsløse mennesker på vandet, end jeg er.
En vestkyst er ikke ligefrem oversået med speedbåd

Jeg har sejlet speedbåd og sejlbåd hele mit liv i Storebælt, hvis der er
mange sejlbåde opankret et sted (læs 3-7, når det er vildt), så sejler vi
bare hen til et andet sted, hvor jeg kan lufte min blændende hvide bare røv
uden at generer nogen.
Måske tager vi bare lidt mere hensyn på denne side af øen, hvem ved.

Det der slår min i øjnene er, at du altid generaliserer, alle med
hurtiggående både er nogle larmende infantile hash idioter.

Hånden på hjertet, så ved vi begge to, at sagen vedr. vandscootere er tabt
på forhånd.
De gamle 2T scootere var vildt larmede og med 2 ulykker blev denne lov
lavet.

At lovgivningen, så nu, er så overlappende vedr. Vandscooter- og
Motorbåds-direktivet, at man snart kan kalde alt flydende med jetdrev en
vandscooter er jo ikke uden problemer.
De eneste der bliver stoppet er modellerne med 1 person på, dvs.
hovedsagligt Jetski (stående) og solo-scootere (1 person siddende).
Staten har jo smidt håndklædet i ringen, de tør ikke skabe præcedens og
trækker sagen hjem, når det drejer sig om Scootere med 2+ personer.
Hvorfor ?? fordi det er en båd, en 2+ personer model er på samme størrelse
som en 15" speedbåd.

Hvordan man stopper de personer, der sejler slalom imellem de opankrede både
eller for tæt på kysten, ved jeg ikke.
Der skal nok en holdningsændring til.
Men både du og jeg ved at det er de få, der ødelægger det for alle os andre.

Jeg er personlig stor fan af en nummerplade på alle både, så ved man da hvem
man skal slå i hoved.

Mvh
Leon, som har solgt Pinsen til højest bydende kunde.

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 31-05-09 03:31

Der ligger flere tanker bag indlægget.

For det første finder jeg det ikke særlig sjovt for den enkelte
Vandscootersejler at være alene ud at sejle mere end 300 meter fra
land, og det er heller ikke ufarligt.
Derfor sejler flere i flok og for at der skal være morskab i det, er
det enten hastighedskonkurrence mellem nogle punkter eller også er det
slalomsejlads og det kræver også punkter hvorom man kan vende.
Da mange af dem ikke er særligt sejlsportsinteresserede men kun skal
have en hurtig oplevelse, har de heller ikke intentioner om at udlægge
baner langt ud i vandet men benytter de opankrede fartøjer m.m. i
umiddelbar nærhed af kysten hvor de så sejler med stor fart.
Det samme gør mange speedbåde med vandski bagefter.
I havnene kan det være en pestilens når ejeren af en stor
potensforlænger med et par V-8 motorer kommer ned ig starter dyrene op
og lader dmk køre i længere perioder for derefter enten at sejle ud i
5 minutter eller blot standse dem igen efter opvarmningen og så gå
igen.
Det er ikke særligt rart for dem der hygger sig i havnen.

Vi har selvfølgelig en større koncentration af mennesker og dermed
også personer der ønsker at erhverve mindre trailbare både, anderledes
kan det jo ikke være når havnene ikke er indrettet til opbevaring
endsige havnepladser i vandet.
Igennem de sidste år har det præget havnebilledet. Selvom der er
finanskrise føles det ikke som et dyk i anvendelsen af de allerede
indkøbte fartøjer; men fremtidsforskere påpeger at miljøet får en
langt større rolle i fremtiden.
Det bliver en stor udfordring for de sejlere der hygger sig med en
motorbåd.
Fremtidsforskerne tror at der er tørre tæv til dem med motorbåde de
kommende år. Det er forkert i forhold til CO2 debatten, det larmer, og
det generer badende kano- og kajakfolket. Så det kan sagtens blive
genstand for øget politisk indblanding. De vil ikke forsvinde; men det
bliver sværere for dem i fremtiden.

Også for sejl-sejlsportene er der udfordringer i fremtiden hvor det i
dag er sværere fordi folk hellere vil shoppe rundt og finde
fællesskaber, hvor de godt kan lide at se sig selv fremfor krævende
holdpræstationer.
I Danmark har vi meget gode sejlere men der mangles teknisk indsigt,
især i bredden,
Det kan f.eks. være i hvordan man bygger en båd, reparationer eller
elektronik. Der er brug for mange færdigheder på en båd, og det
mangler vi danskere en overbygning på. Udtalelser som kommer fra
sejlsportens topfolk.

Måske vil nummerplader på bådene have en værdi. Desværre er jeg bange
for at det ender op i afgifter til bådeejerne frem for dit ønske om at
slå nogen i hovedet.
Erfaringer fra hinsidan hvor de opgav ordningen viste at
administrationsudgifterne langt oversteg forventningerne og
indtægterne.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 02-06-09 09:08

<harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

HP: Ja det har du ret i. De gør det fx i bugten ved Skansehage - NØ for
Rørvig.
Det er et særdeles ydet sted for alle sejlere - uanset fremdriftsmidler.
Et sted kan speedbåde næsten sejles på land - og man kan nyde varmt sand mm.
Altid masse af opankrede både - for kortere eller længere tid.

HP: Min fornemmelse efter adskillige ophold i bugten er, at stort set alt
foregår i gemytlighed og med gensidig forståelse.
Unge der hujer af fryd, når de trækkes rundt i en af de der 'baderinge', som
speedbåde kan trække - osv. osv.
Vi ældgamle, garvede søfolk kan fx da godt sidde og nyde en helt grøn
vandskiløbers første mange forsøg på at komme op at stå.
At al denne aktivitet foregår uden redningsveste, får os til at være
parate - hvis der skulle ske noget.

[...]

HP: Ja. for jer har det været en grim oplevlese, men manden har været ombord
i sit kæreste legetøj.
Lige så kært for ham som din træskude med fårefedt-imprægnerede bomuldssejl
for dig.
Måske er han revisor og sveder tran i disse dage, hvor regnskaber skal
afleveres.
Han har lige bevilliget sig selv en pause i arbejdet og vender forfrisket
tilbage.

[...]

HP: Hvad enten man har givet 50.000 eller 5 millioner for sin båd, havde du
vel ikke forestillet dig, at man ville spare de par håndøre, som brændstof
koster - i den alt for korte sejlsæson, vel? Afskrivning / forrentning,
forsikring, havneplads er nok større poster end brændstof.

men fremtidsforskere påpeger at miljøet får en
langt større rolle i fremtiden.

HP; Ja, de er dygtige, er de.

Det bliver en stor udfordring for de sejlere der hygger sig med en
motorbåd.

HP: Pladder, når det drejer sig om deplacementbåde.
Prøv en dag at spørge en af dine dødsfjender - du ved, dem med skrog der
løftes helt eller delvis op af vandet - hvor meget brændstof, de bruger på
en sæson.

Fremtidsforskerne tror at der er tørre tæv til dem med motorbåde de
kommende år.

HP: Nu er de sandelig blevet endnu dygtigere, er de.

[...]

HP: I ovenstående er det lidt svært at skelne mellem disse dygtige
fremtidsforskere - du ved, dem med de tørre tæv - og dine personlige
præferencer.
Men I har i hvert fald glemt svømme-, dyk- og vadefugle, marsvin, sæler,
fisk, skaldyr - og måske har selv goplerne noget at glæde sig til, når....
Ja, når hvad? Hvor mange ton CO2, udleder disse CO2-kriminelle egentlig?
Jeg har svaret parat, når en af CO2-fundamentalisterne spørger mig: Mindre
end, hvis min kone og jeg fløj til Nice og tilbage. Og det gør vi ikke - vi
holder ferie i båden.

Hilsen Herman Persson.

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 02-06-09 12:10

Jeg har kortet lidt ned i dine mange forklaringer.

Ja der ses lidt forskelligt på generne; men tiden er til
vindfremdrift.
I søndags lå vi for anker ud for Amager Riviera.
Der kom mange motor- og speedbåde forbi, uden for 300 meter grænsen og
det var OK men der lå to vandscootere, hele eftermiddagen og aftenen
og drønede rundt nær kysten, ind i havneindløbet tæt på "sneglen" def
er en nyanlagt baseanstalt, ind i havneindløbet til Rivierahavnen
o.s.v. Desuden kørte de op og ned med gashåndtaget uafbrudt. Det var
ikke særligt rart.
Havde fabrikanterne så gjort sig den umage at påbygge
udstødningssystemer der fjernede støjen ville det hjælpe.

Jeg kan ikke se at revisorer er en specilet udsat gruppe der kan
slappe af med støj.

Selv deplacementbåde, såm jeg har kendskab til bruger 1,8 liter pr.
sømil og med et årsforbrug på 2400 - 2500 liter er det dog et
"passende" bidrag. Det er dog 20.000 kroner om året der her bruges.

Vi andre bruger for motor non-stop København - Bergen 100 liter.

Sejler du i snævre farvande/kanaler er motorbåde der ikke overholder
hastighedsgrænderne en pestilens.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 03-06-09 20:51

Jeg har kortet lidt ned i dine mange forklaringer.

HP: Og jeg korter yderligere.

Havde fabrikanterne så gjort sig den umage at påbygge
udstødningssystemer der fjernede støjen ville det hjælpe.

HP: Er det noget, du ved at de ikke har? Moderne påhængsmotorer er særdeles
lydsvage, og jeg kan da ikke se nogen grund til, at man ligefrem ønsker larm
fra vandscootere.
Og der er i hvert fald én, der er enig med mig:
''Professionelt fartøj

Jan Kristensen er viceberedskabschef ved Roskilde Brandvæsen, der har tre
turbinefartøjer til brug på Roskilde Fjord. Han har fået en speciel
tilladelse til at sejle på fjorden med de to mindste fartøjer, der begge er
beregnet til tre personer.

Efter sine erfaringer med fartøjerne undrer det ham, at der er specielle
regler for brugen af dem i forhold til eksempelvis hurtigtgående motorbåde.

"Som de flerpersoners fartøjer er konstrueret i dag larmer og forurener de
meget mindre end en hvilken som helst motorbåd med påhængsmotor," siger
viceberedskabschefen fra Roskilde, der siden nyinvesteringen i 2002 har
brugt turbinefartøjerne flittigt både ved øvelser og redningsaktioner.

Med en aktionsradius fra Roskilde til Frederikssund på 12 minutter, kan
Roskilde Brandvæsen ikke finde et mere effektivt redningsfartøj til aktioner
på fjorden. Og da fartøjet ikke er forsynet med en fremdrivningsskrue, kan
man gå helt tæt på forulykkede personer i vandet samt gå ind over meget
lavvandede områder.''

Fundet på:

[...]

HP: En deplacementbåd, der bruger 1,8 L pr. sm, må da være af en anseelig
størrelse.

Ved økonomisk hastighed, som vel er omkring 70 % af
'vandlængdehastigheden', kan jeg vanskeligt forestille mig en båd under 15
meter, der kan komme så højt op i forbrug. Kan du begrunde din påstand?

Jeg har ikke kunnet finde oplysninger om deplacementbådes forbrug, men
snublede over:

http://www.targa.fi/Boats/42_44

2 stk. 370 hestes motorer, 30 knob giver et forbrug på 3 liter pr. sm.

Vi andre bruger for motor non-stop København - Bergen 100 liter.

HP: Hvorfor sejler i så langt for motor?

Sejler du i snævre farvande/kanaler er motorbåde der ikke overholder
hastighedsgrænderne en pestilens.

HP: Fuldstændig enig. Ligesom 'trafik-krimminelle' på land dagligt får os
andre til at køre i alskens chikaner og over masser af bump.

Hilsen Herman.

Fra : harding@larsen.tdcad~

Dato : 03-06-09 15:15

Ja moderne påhængsmotorer er lydsvage; men jeg omtalte et par V-8
motorer af den goda gamle amerikanske type, de kan høres.
Uanset hvad en viceberedskabschef mener i forholdt til den sejladsform
som Roskilde Brandvæsen så sejler legedrengene på deres vandscootere
ikke på tilsvarende måde, hvor brandvæsenet hurtigt bevæger sig væk så
suser legedrendene rundt på et ganske lille vandareal og lige ud for
badende og mellem ankerliggere.
Det gør en forskel.

Tommelfingerreglen for en dieselmotors forbrug er 180g/t pr. hk. så
kan du delv regne forbruget ud for forskellige motorstørrelser.
Brug f.eks. en 198 HK 6 cylindret Volvo som ligger i mange
deplacementbåde omkring 40 fod. Så ser du at tallene ikke er
urealistiske.
Dit eksempel er måske lidt for optimistisk; men hvis der er tale om
elektronisk styrede langsomtgående motorer med keramiske hoveder så
kan brændstofforbruget godt blive 10% lavere, forbrændingstemperaturen
højere og da stempelhastigheden er lavere vil levetiden på motoren
kunne nå op på 20% mere; men det er en helt anden historie og nok de
beskrevne motorers forbrug uvedkomne.

Ja sådan er det i mange livets forhold at det er ca 5% der skaber
ubehagelighederne for de resterende 95%.

Vi sejler ikke så langt for motor det er kun et eksempel på en
sejlbåds aktionsradius om vi sejlede for motor. Det gør vi
selvfølgelig heller ikke det er en sejlbåd med mulighed for store
variationer i sejlstørrelse tilpasset den herskende vind.
Selvfølgelig koster sejl også mange penge; men det er vinden der er
trækkraften og nydelsen af stilheden er ikke at foragte. Hastigheden
bestemmer vinden og på turen kan man "tune" sin motor konstant efter
forholdene

Sejler man hurtigt (for motor) kommer man bare før hjem, hvis det ikke
bare et tidsfordriv at brænde brændstof af.

Mvh/Harding

Fra : Herman Persson

Dato : 04-06-09 20:16

Ja moderne påhængsmotorer er lydsvage; men jeg omtalte et par V-8
motorer af den goda gamle amerikanske type, de kan høres.

HP: Ja, det gjorde du. Men du brokkede dig også over vandscooternes larm.

[...]

HP: Enig! Hånden på hjertet, Harding. Overholder du alle
hastighedsbegrænsninger på land?
Du skal sværge ved alt, hvad der er dig helligt. Hvis du ikke kan det, vil
jeg skære tænder og forbande dig, hver gang jeg kører over bump - eller må
lave indviklede manøvrer ved chikaner. Det er de få, der ødelægger det for
os andre.

Tommelfingerreglen for en dieselmotors forbrug er 180g/t pr. hk. så
kan du delv regne forbruget ud for forskellige motorstørrelser.

HP: Og det har jeg gjort, og selvfølgelig har du ret.
Men altså - i din udregning, som giver et forbrug på 2400 - 2500 liter pr.
år, er der vist noget galt.
Hvis vi regner med 100 timer pr. år, som vist er en tommelfingerregel for
mange, har du - så vidt jeg kan se - regnet med, at samtlige heste udhyttes.
Og bekvem marchfart er vel sådan ca. når haldelen af hestene er ude af
stalden, ikke?

Brug f.eks. en 198 HK 6 cylindret Volvo som ligger i mange
deplacementbåde omkring 40 fod. Så ser du at tallene ikke er
urealistiske.

HP: Jeg har googlet en del og har ikke kunnet finde nogen af de mange 40
fods deplcementbåde. Kan du nævne en håndfuld?
Pedro og Motiva oplyser intet om motorer. Men på Pedro's hjemmeside er der
link til en hollandsk test af en 30 fods båd - med beskedne 64 KW.
I øvrigt synes jeg, at din sammenligning halter en smule. Motorbåde er en
del dyrere, end sejlbåde, og en fair sammenligning bør derfor være mellem to
både i samme prisklasse.

Hilsen Herman.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-06-09 14:14

Undskyld ventetiden men jeg skulle lige en tur fra Hvide Sande rundt
Grenen og til Hals.

Ja jeg brokkede mig over vandscootere. Ud over at det er ulovligt at
anvende dem så larmer de meget hvor de bruges langs kysterne.

Jo jeg fik en fartafgift for nogle måneder siden efter at have kørt
fri for den slags igennem 40 år.
På vej til arbejde oplevede jeg to unge som kørte over for rødt i et
meget befærdet kryds. Den ene drejede fra og den anden kørte foran mig
frem til det næste kryds hvor han igen kørte over for rødt samtidigt
meg at to skolepiger på samme cykel kørte diagonalt over krydset for
rødt.
Det blev jeg lidt fortørnet over og ømnskede at der havde været en
politibetjent til stede. Da det blev grønt for mig har jeg nok trådt
lidt hårdt på speederen for ca 100 meter længere fremme var en
"kaffevogn" parkeret som fotograferede mig til at have kørt 60 km i
byområde.
Den forankørende ved jeg ikke om han blev fotograferet men ved næste
kryds og næste igen kørte han over for rødt.
Da jeg kom længere ned mod lufthavnen kørte en taxa i rundkørslen i
venstre spor og susede ind foran ved afkørsel og over for to røde lys
hvorefter han parkerede i højre vognbane hvor der er parkeringsforbud.
Foran han kørte en svensker ud fordi ha opdagede at han var havnet i
et "taxaspor2 og han kørte over for rødt.
Jeg nød cigaren.
Du må godt fortsat skære tænder hver gang du kører over et bump. Jeg
føler det ligesådan.

Nej m.h.t. udregningen så svarer det kun til 160 - 180 timers drift
for det forbrug.
Selvfølgelig præsteres der megen tomgang især ved havnemanøvre
I drift sejler en båd hele tiden op ad bakke, det er ikke ligesom en
bilmotor der oftes ikke trækker ret meget.

Du skal ikke søge efter mindste HK for det er kun salgsgas,
virkeligheden er at sælger som regel anbefaler større motorer og det
er baseret på en hvis tilfredshedsfornemmelse fra tidligere
salgssituationer.
For sejlbåde var det god latin at have 8 - 12 HK på en 30- 31 fods båd
i dag er 20 HK ikke ualmindeligt.
Men tilbage til forbruget i motorbådens som jeg refererede til, så
svarer det til at jeg hvert år anskaffer nye sejl til min båd.
Det gør jeg selvfølgelig ikke til en turbåd så det giver plads til
andre udfoldelser.

Vi sejler ganske vist ikke så hurtigt, vi nyder turen og kommer ikke
så hurtigt hjem.

Mvh/Harding

Fra : Torben Bach

Dato : 17-06-09 14:51

Torben Bach wrote:
Klip

> Netop modtaget i relation til nyhedsbrev fra politiet.
>
> Emnet har været diskuteret før, men her er syn for sagen
>
> Mvh
>
> Torben

Det oprindelige link virker ikke længere, men her er linket til "Reglement
for sejlads... Midt- og Vestsjælland..."
http://www.politi.dk/Midtvestsjaelland/da/loveogrettigheder/Lokalevedtaegter/sejlads/

Mvh
Torben

--