Håndholdt VHF ris og ros
Fra : Finn Ehmsen

Dato : 28-05-09 21:14

Hej over vejer at køben en håndholdt VHF ( har ingen i øjebilkket )

Vi sejler i de indre dansk farvande og for at øge sikkerheden ovejer jeg at
køben en håndholdt VHF ( håndholdt for at gøre det letinstallationsm. ps.
har licens til digi )

har i noget i kan anbefale eller noget man skal holder finger fra ( behøver
ikke at være det dyreste )

på forhånd mange tak

--
Mvh. Finn Ehmsen
61 28 09 62

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 28-05-09 22:18

ICOM virker bare .....

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : oz3bto

Dato : 28-05-09 22:50

"Finn Ehmsen" <f.ehmsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ps. har licens til digi )
>
> har i noget i kan anbefale eller noget man skal holder finger fra (

Gå efter en hvor der kan sættes en extern antenne til evt hvor man bare kan
skifte antenne .. håndholdt VHF rækker ikke vildt langt med den tilhørende
antenne

Bruger selv VHF en del dog lidt lavere frekvens som de martime kanaler og
med de tilhørende antenner rækker de ikke meget mere som 10km
En anden antenne på 40-50cm (alt efter frekvensen) giver betydeligt bedere
rækkevidde på 25-30km

Fra : HH

Dato : 29-05-09 04:26

For et år siden så jeg lidt på markedet for håndholdte VHF-tranceivere
efter at have taget DSC-certifikat. Jeg syntes, at det var dårligt, at
der ikke fandtes håndholdte apparater med DSC. Jeg fandt en, men det
var i USA, og jeg gik ikke videre med projektet. Den havde
selvfølgelig indbygget GPS og vandtætte kvaliteter, så man i
princippet efter at være røget i baljen kunne sende en DSC-nødmelding..
Jeg har ikke set nogen sådannne her i DK.

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-09 12:13

Hej HH.
Simrad har haft en håndholdt VHF med DSC på markedet i DK for et par år
siden.
De trak den tilbage da sendestyrke og rækkevidde er for lille på håndholdte
VHF'er til DSC.
De sender typisk med 3 eller 5 W og rækkevidden er meget lille hvis du
befinder dig i cockpittet eller i vandet.
Vil du være virkelig sikker skal der nok en EPIRB til. (Eventuelt
personlig).

Et Tip:
Min håndholdte blev leveret med 6 genopladelige AA batterier på 1500 mA. og
en lader til at sætte VHF'en ned i.
Jeg har skiftet de genopladelige batterier ud med nogen på 2300 mA. Det
giver ikke dobbelt så meget "ON-tid", men det forskellen er meget mærkbar.

Laderen nænner jeg ikke at bruge da jeg tror de ødelægger batterierne på
rekordtid.
Jeg har ikke noget at have det i, men jeg har ikke tillid til små
medfølgende ladere.
I stedet har jeg 2 sæt genopladelige batterier - En god lader med mulighed
for afladning før ladning og vedligeholdelseladning - og så skifter jeg
batterierne i stedet for at sætte VHF i lader.
På den måde har jeg altid friske batterier - laderen er i båden.

Mange sejlerhilsner
Jeppe.

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 29-05-09 05:16

On 29 Maj, 12:25, HH <hhm...@gmail.com> wrote:
> [...]
> princippet efter at være røget i baljen kunne sende en DSC-nødmelding.
> Jeg har ikke set nogen sådannne her i DK.

Jeg går også og venter på at der kommer en håndholdt VHF med DSC på
markedet. Min båd er for lille til at jeg vil installerer en fast VHF,
men jeg vil heller ikke undvære DSC hvis jeg endelig skal have en.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke alle har det - det må da kræve
nærmest intet at sætte en GPS-chip i en håndholdt - alle nye
mobiltelefoner har det f.eks. næsten.

Hvis der er nogen der kender til en håndholdt med DSC her i Danmark er
jeg også interesseret i at høre om det

Mvh Jesper

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 29-05-09 17:29

Jeg kan i hvert fald anbefale at købe i England.
Jeg købte en Cobra, vandtæt og virker god (bare en fornemmelse, når jeg har
den i hånden, har endnu til gode at prøve den i praksis). Pris incl.
forsendelse: 600 kr.! Det er der ikke mange danske bådudstyrsforhandlere
(læs: ingen), der kan gøre efter.

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk
Askvej 11
8240 Risskov
Denmark
Phone +45 30 26 55 85

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 17-06-09 09:10

Mads Bo Falk wrote:
> Jeg kan i hvert fald anbefale at købe i England.
> Jeg købte en Cobra, vandtæt og virker god (bare en fornemmelse, når jeg har

jeg havde en Cobra håndholdt radio, som godtnok var vandtæt, men den
kunne ikke flyde. Nu har jeg en ICOM, der kan flyde...