Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makro med to objektiver
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-05-09 13:43

Jeg har lige fået et par koblingsringe med posten i dag, og har lavet de
første forsøg med makrofotografering:
http://www.flickr.com/photos/pudekamp/3575854240/sizes/l/ men det skarpe
område i billedet er meget smalt - det ligner nærmest noget tilt-shift.

Jeg har brugt en 70-200 2.8 monteret på kameraet og en 50 mm 1.8 monteret
omvendt på det store objektiv. Kameraet er et Nikon D80. Når jeg kigger på
http://www.dpchallenge.com/tutorial.php?TUTORIAL_ID=40 så er der langt
større del af billederne der er skarpe end på mit.

Nogen der har leget med det samme og har nogle tips?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - alle de fede gadgets

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-05-09 13:53

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> større del af billederne der er skarpe end på mit.
>
> Nogen der har leget med det samme og har nogle tips?

En gang for længe siden monterede man et (1) objektiv med frontlinsen ind
mod filmplanet, og ikke to, og jeg ville da slet ikke bruge en med så mange
linseellementer som der er i din 70-200, det kan være derfor der sker
underlige ting!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-05-09 14:15

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> [...]
> mod filmplanet, og ikke to, og jeg ville da slet ikke bruge en med så
> mange linseellementer som der er i din 70-200, det kan være derfor der

Man kan stadig købe en omvendering og vende objektivet om, men ved at koble
to objektiver sammen, kommer man tættere på (efter hvad jeg kunne læse mig
til).

Hvad ville være bedre end min 70-200? Jeg har en 18-200 men den er langt fra
ligeså god som 70-200. Er det bedre med f.eks. to 50 mm?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-05-09 15:32

> Hvad ville være bedre end min 70-200? Jeg har en 18-200 men den er langt
> fra ligeså god som 70-200. Er det bedre med f.eks. to 50 mm?

Jeg ved ikke om to objektiver er bedre til macro end et, jeg har aldrig hørt
om det.

Men et klip fra denne side vedr. emnet:

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000aUN

siger:

""You can eliminate much needless experimental effort by *not* using zoom
lenses as the rear lens in a stacked system.""

Fra : ab©

Dato : 30-05-09 19:52

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om to objektiver er bedre til macro end et, jeg har aldrig
> hørt om det.

Bjørn Rørslett skriver en del om metoden på sin side

http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#MF35-70f3.3

og også i forbindelse med Nikons ældre Micro-Nikkor-objektiver på 105 mm (på
samme side).

ab©

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-09 16:58

.°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
>
> Hvad ville være bedre end min 70-200? Jeg har en 18-200 men den er langt
> fra ligeså god som 70-200. Er det bedre med f.eks. to 50 mm?

Ikke fordi jeg har prøvet det, men mener at have læst et eller andet
sted i en af mine fotobøger, at man skal huske, at det yderste objektivs
(her din 50mm) afstandsindstilling skal stå på uendelig, og at det
inderste objektiv skal stå koblet om til makro-område, hvis der er
mulighed for det. - OG - der må ikke være sat filtre af nogen art på
nogen af objektiverne.

mvh .Erik Richard

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 29-05-09 19:56

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

[...]

Jeg har filtre på begge for at beskytte linserne, så det kan være det er det
som driller - må ud og eksperimentere lidt mere i morgen, når der er lys i
haven

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Grethe Hoff

Dato : 29-05-09 15:17

> [...]
> Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
> Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:

Er det ikke nettopp de *underlige ting* der skjer, som er så spænnende med
sådanne koblinger?
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-05-09 15:52

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke nettopp de *underlige ting* der skjer, som er så spænnende med
> sådanne koblinger?

Jo da, hvis det er det man går efter

God weekend til alle!

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 29-05-09 15:37

..°o.O Thomas O.o°. skrev:
> [...]
> er der langt større del af billederne der er skarpe end på mit.
>
> Nogen der har leget med det samme og har nogle tips?

For mig at se er det bare det tynde focusplan som følger af den kraftige
forstørrelse. Jeg ved ikke helt om man kan stole på EXIF-data som siger
at du har kørt på f/4, men du kan prøve at blænde godt ned til f/11 til
f/16 for at øge dybdeskarpheden. Det kræver så bare meget mere lys eller
højere ISO, og der er en del macro-fotografer, som bruger ringflash
eller dobbelt macroflash for at få jævnt og tilstrækkeligt lys.

Tilt/shift kan forresten være en metode til at lave macro-billeder med
bedre dybdeskarphed, fordi man kan lægge skarphedsplanet ned over f.eks.
nogle sommerfuglevinger. Jeg har ikke set egentligt macro-T/S udstyr,
men det klares formentligt med mellemringe...

--
Vh Kurt