netværk via kabel (ms-dos3.3 <=> Ubuntu 9.~
Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-05-09 12:20

Hej

Jeg har lige fundet min gamle Amstrad PPC 640 frem (http://
www.computercloset.org/AmstradPPC640.htm) og kunne godt tænke mig at få
adgang til filerne på min Linux-computer via et null-modem kabel eller
lign.

Jeg har i gamle dage brugt intersvr/interlnk, og jeg har også brugt slip
(eller var det ppp?) til at connecte til en webserver jeg kørte på en dos-
computer (via null-modem kabel). Med lidt held kunne jeg sikkert få det
til at virke på Amstrad'en, så jeg kunne bruge en dos ftp-klient. Men
hvordan får jeg lige en ftp-server på Linux-maskinen til at benytte
kablet? Og gerne uden at konflikte alt for meget med
networkmanager...

Spørgsmålet er også om det ikke kan gøres smartere. Jeg ved ikke om
tingene bliver simplere med ssh (næppe) eller om der findes bedre
alternativer. Der er jo også lige det med at Amstrad'en altså kun har
640kb hukommelse - og den kan ikke opgraderes...

Er der en der har et bud på en enkel og elegant løsning?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-05-09 12:38

Uden at kunne give dig en konkret løsning, tror jeg du skal over i noget
med en terminal-klient/server, som er i stand til at sende/modtage
filer, ligesom man brugte i gamle dage på BBSer

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-05-09 14:02

Esben von Buchwald wrote:
> Uden at kunne give dig en konkret løsning, tror jeg du skal over i noget
> med en terminal-klient/server, som er i stand til at sende/modtage
> filer, ligesom man brugte i gamle dage på BBSer

Men kan du ikke sætte et floppydrev til den, eller evt. skrue harddisken
ud og sætte til en moderne PC? Evt via adaptor

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-05-09 14:27

Den Thu, 28 May 2009 15:01:53 +0200 skrev Esben von Buchwald:

> Esben von Buchwald wrote:
> Men kan du ikke sætte et floppydrev til den, eller evt. skrue harddisken
> ud og sætte til en moderne PC? Evt via adaptor

Den har skam floppydrev - 2 stk - men ingen harddisk. SÃ¥, jo, jeg _kan_
godt flytte data frem og tilbage, det ville bare være lidt mere elegant
(det var i hvert fald ønsket) med et kabel.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-05-09 14:41

Den Thu, 28 May 2009 13:38:12 +0200 skrev Esben von Buchwald:

> Uden at kunne give dig en konkret løsning, tror jeg du skal over i noget
> med en terminal-klient/server, som er i stand til at sende/modtage
> filer, ligesom man brugte i gamle dage på BBSer

Jep. Problemet er bare at jeg ikke ikke har meget erfaring indenfor
området. Så ud over nogle konkrete bud på nogle programmer, så kunne jeg
egentlig også godt bruge noget howto/tutorial, hvis der er nogen der
kender nogen gode ressourcer. På forhånd tak...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 20:24

Thomas Jensen skrev:

> Er der en der har et bud på en enkel og elegant løsning?

Brug serielporten til at koble dig på din server - det er nok den
løsning der er nemmest at få til at fungere, og så lad den være dum
terminal :) Du kan så få slip ovenpå for at give netværksforbindelse,
men det tror jeg hurtigt du bliver træt af...