reformattering af harddisk
Fra : TL

Dato : 28-05-09 14:50

Hej gruppe

Jeg har en HD på 320 gig som er nedformatteret til 130gb..kan man
reformattere den til oprindelig størrelse -og i så tilfælde hvordan?

vh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-05-09 18:18

On Thu, 28 May 2009 15:50:27 +0200, "TL" <tl@hotmail.com> wrote:

>Jeg har en HD på 320 gig som er nedformatteret til 130gb..kan man
>reformattere den til oprindelig størrelse -og i så tilfælde hvordan?

Lyder som om det er LBA48 poblematikken, der driller dig...

Slet harddisken og find dig så en XP bootcd med SP2/SP3 og brug den
til ar partitionere og formattere disken. Så kan du anvende alle 320
GB.

<mlr>

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-05-09 19:33

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Slet harddisken og find dig så en XP bootcd med SP2/SP3 og brug den
> til ar partitionere og formattere disken. Så kan du anvende alle 320

Helt rigtigt medmindre den er jumbet
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Peter Larsen

Dato : 06-06-09 11:05

Michael Rasmussen wrote:

> [...]

Det kan du på enhver maskine som er i stand til at se hele disken. Højreklik
på "Denne Computer" og vælg "administrer", i den konsol vælg
"diskhåndtering". Læs caveat nedenfor først!

| Lyder som om det er LBA48 poblematikken, der driller dig...

Det er den, der har været taget hensyn til.

| Slet harddisken og find dig så en XP bootcd med SP2/SP3 og brug den
| til ar partitionere og formattere disken. Så kan du anvende alle 320
| GB.

Det er da at gøre der ufattelig indviklet, hvis disken sidder i maskinen er
er jo bare at oprette en ekstra partition på¨den, så kan pladsen bruges, og
det såmænd udemærket at have dokumenter-folderen på en partition for sig.

Og så mangler der lige en caveat: søg efter bigdriveenabler.exe på Seagates
hjemmeside, og verificer at den faktiske operativsystems-installation
supporterer diskens størrelse. Forsøg på at skrive ud over 137 gigabyte med
et OS som ikke supporterer det VIL resulterer i tab af hele diskens indhold
fordi rodblokken vil blive overskrevet. Det er ikke det samme som at det
ikke kan reddes, det kan det måske nok, men tilværelsen er lige pludselig
ikke helt så enkel som den var .... så: better safe than sorry.

| <mlr>

med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : TL