Hjorteryg - tilbehør og stegetid
Fra : Henrik

Dato : 27-05-09 16:32

Jeg har en hjorteryg (1,4 kg) i fryseren som jeg har tænkt mig at servere
for 6 personer (mig selv inklusive) på fredag.
Jeg har tænkt mig at pille den ud af fryseren i morgen (torsdag) tidlig og
lægge i en frysepose, godt med friske krydderurter (rosmarin, timian, enebær
og ..?) og lade den tø op i køleskabet.

Gæsterne skal have en masse små retter inden da, så jeg regner med at der er
kød nok - især hvis der er noget passende tilbehør.

Jeg forestiller mig en god sovs/sauce (kogt på porrer, selleri, løg og lidt
persille) men hvad med tilbehøret..?!

Klassisk set er det vel waldorf salat og tyttebær - men to af dem kan ikke
tåle nødder eller bladselleri, så lidt alternative forslag modtages gerne.

Selv kunne jeg forestille mig at servere pommes rösti - bl.a. fordi de kan
laves dagen i forvejen.

Selve ryggen havde jeg tænkt mig at brune af ved 220 grader i 10 minutter,
bardere den med spæk og så ellers lade den stå resten af tiden ved 120
grader - men i hvor lang tid?

Det skal lige siges at en af forretterne skal bruge ovnen i ca 5 minutter
(220 grader) - så i den tid må stege vige / hvile