Spørgsmål til Unghane med trøfler og jords~
Fra : Marianne

Dato : 27-05-09 08:48

Hej

Jeg har læst din opskrift
http://www.bergholt.net/unghane_med_troefler_sauce_a_la_bocuse.html, og den
må jeg prøve. Dog har jeg et par
spørgsmål, som jeg håber, du kan hjælpe mig med.

Hvad vil dette sige: "Bardér kødet med ét lag tyndt skårne sorte trøfler,
derefter skind og vikl til sidst med lardo/spæk/jambon cru/serranno-skinke".
Skal man simpelthen vikle et stykke kyllingeskind omkring, lige som man gør
det med skinken?

Og fond'en - jeg har aldrig prøvet at koge fond og ved ikke rigtigt, om jeg
vil forsøge mig her. Men det forekommer mig at blive en temmelig kostbar
affære. Skal jeg ud og købe vin (det skal jeg jo alligevel), og diverse
suppeurter (fx porre, pastinak, selleri, persillerod, bredbladet persille,
hvidløg, lauerbærblade, peberkorn, enebær), så ender jeg på en 75-kr seddel
bare for det. Er det mig, der er fedtet eller hvad?

mvh
Marianne

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-05-09 09:11

On Wed, 27 May 2009 08:47:57 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Skal man simpelthen vikle et stykke kyllingeskind omkring, lige som man gør

Hej Marianne!

Tak for interessen & spørgsmålene. Jeg er glad for, at du er blevet
inspireret af opskriften og har fået mod på at kaste dig ud i den! :)

Ja, du har fortolket helt rigtigt. Det var i hvert fald, hvad jeg
gjorde. Idéen med at ta' ungehane-/kyllingeskindet med er at beskytte
det sarte, lyse kød og holde saft og kraft "inde".

> [...]
>hvidløg, lauerbærblade, peberkorn, enebær), så ender jeg på en 75-kr seddel
>bare for det. Er det mig, der er fedtet eller hvad?

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg plejer at koge en ordentlig portion --
og gerne af rodfrugter og andre ting og sager, jeg alligevel har i
huset.

Fonden er basen for saucen, og saucen er det, der -- når den virker
bedst -- binder kød og tilbehør smagsmæssigt sammen på en helt
fantastisk måde. I det franske køkken er det nok det sidste sted, man
vil spare. Saucieren, altså sovsekokken, er traditionelt den, der
betragtes med størst respekt.

Når det er sagt, så kan fonden jo sagtens nedskaleres efter pengepung
og ambitionsniveau -- og med god ret. Brug vand i stedet for vin.
Nøjes med lidt løg og gulerod og et par peberkorn. Du vil stadig kunne
trække god kraft fra skroget.

Købefond er også en mulighed, men jeg vil anbefale at prøve at lave en
omgang selv fra bunden. I hvert fald én gang.

Økonomisk har jeg en idé om, at det faktisk også kan hænge ret så fint
sammen. Det er mit indtryk, at når folk spiser sig mætte på smagen,
frem for mængden, så sker der noget over tid. Man spiser mindre.

Alt godt & god fornøjelsemed fond-kogninen!

---
Kasper Bergholt
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/05/torskefilet-citronkartofler-tomat-sauce.html

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-05-09 15:57

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sammen. Det er mit indtryk, at når folk spiser sig mætte på smagen,
> frem for mængden, så sker der noget over tid. Man spiser mindre.

Sikke da noget pis at lukke ud! Man spiser sgu da mere jo bedre det smager.
Tag da lige og glem alle de korrekte meninger her og vær lidt ærlig
istedetfor.
Kender da godt det tåbelige argument fra snopperestaurenterne der kræver
1200 eller mere for en menu der kræver et besøg hos en pølsevogn bagefter
eller et par stykker rugbrød hjemme.
Kan i for helvede ikke forstå at man også godt kan være sulten selvom man
kan lide god mad?
Det er ligesomom at hvis man er sulten så er man ikke fin nok til at spise
god mad!
Jeg ved ikke hvad der sker i dette syge samfund, det er som om at det hele
drejer sig om at have de rigtige meninger og hvis jeg skal være ærlig så er
det kun yuppidrenge og bøsser der har de meninger! Ja og så måske JensB.

Steen.

Fra : Emil

Dato : 27-05-09 17:55

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:

>"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk>

>Sikke da noget pis at lukke ud! Man spiser sgu da mere jo bedre det smager.
>Tag da lige og glem alle de korrekte meninger her og vær lidt ærlig
>istedetfor.

Du overser fuldstændigt virkemekanismerne i vore kroppe.
I snit tager det 20 min. til en lille halv time fra man spiser noget
til vore hjerner har registreret det.

Så stilles der en stor grydefuld lækker mad på bordet, har man
allerede spist alt for meget, førend hjernen har registreret at man
faktisk er mæt.
Det er problemet ved Fast Food i en nøddeskal.

Så jo. Det er god mening i at servere en lille forret, efterfulgt af
en eller flere små serveringer.

> [...]
>eller et par stykker rugbrød hjemme.
>Kan i for helvede ikke forstå at man også godt kan være sulten selvom man

Hvis man føler sult efter hovedretten vil enhver tjener sørger for at
behovet tilfredsstilles - uden extra betaling. Det kan du også læse på
div. anmeldersider.

> [...]
>det kun yuppidrenge og bøsser der har de meninger! Ja og så måske JensB.

Personfnidder er ikke velset nogen steder, heller ikke her.
Prøv nu at spise noget veltillavet mad, det kan øge din livskvallitet.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-05-09 18:07

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Personfnidder er ikke velset nogen steder, heller ikke her.
> Prøv nu at spise noget veltillavet mad, det kan øge din livskvallitet.

Det første har jeg aldrig oplevet og det andet er jeg for så vidt enig i,
bortset fra at omtalte person er en af dem der oftest og på den mest
ubehagelige måde angriber andre som har en anden mening end ham selv.
Veltillavet mad spiser jeg hver eneste dag. Jeg laver den selv og går
sjældent på kompromis, derfor er jeg også ret kritisk overfor dem der tror
at de ved bedre.

Steen.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 29-05-09 08:45

On Wed, 27 May 2009 16:57:19 +0200, "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk>
wrote:

> [...]
>det kun yuppidrenge og bøsser der har de meninger! Ja og så måske JensB.

Jeg vil gerne diskutere -- også smag og præferencer. Men hvis der skal
stå pis, snob, bøsse og yuppi i hver anden linje, så gider jeg sgu
ikke rigtigt.

Du har nogle issues med Jens B, og jeg forstår ikke, hvorfor de ad
flere omgang skal blandes ind i og sammen med mine indlæg.

Bemærk -- at mit indlæg var et direkte svar på et spørgsmål til en af
mine opskrifter.

Jeg missionerer ikke. Du og alle andre kan leve og spise og mene, som
du/I vil. Jeg skriver bare, hvad jeg mener og synes. Hvis det er
noget, der sætter dit humør så meget i forvandling, så sæt mig dog i
et kill-filter.

Alt godt & god weekend,

---
Kasper
http://kasperbergholt.blogspot.com/2009/05/torskefilet-citronkartofler-tomat-sauce.html

Fra : Marianne

Dato : 27-05-09 19:33

> [...]
>
> Købefond er også en mulighed, men jeg vil anbefale at prøve at lave en
> omgang selv fra bunden. I hvert fald én gang.

Det vil jeg bestemt prøve. Suppeurter vælter trods alt ikke budgettet, og
mht vin - hvor meget smager denne igennem i det færdige resultat? Mine børn
skal helst også kunne lide det, og jeg husker med gru (uden sammenligning i
øvrigt) når min mormor serverede forloren skildpadde med en ordentlig omgang
sherry i. Det var en rædsel på højde med sagosuppe.

Man kan vel bruge en billigere vin (jeg mener *ikke* noget sprøjt)?

> Økonomisk har jeg en idé om, at det faktisk også kan hænge ret så fint
> sammen. Det er mit indtryk, at når folk spiser sig mætte på smagen,
> frem for mængden, så sker der noget over tid. Man spiser mindre.

Det er såmænd også min erfaring, så jo - det kan nok lade sig gøre
økonomisk. Særlig med lidt planlægning.

> Alt godt & god fornøjelsemed fond-kogninen!

takker

mvh
marianne

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 29-05-09 08:50

On Wed, 27 May 2009 19:32:48 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>øvrigt) når min mormor serverede forloren skildpadde med en ordentlig omgang
>sherry i. Det var en rædsel på højde med sagosuppe.

Hmm, det er svært at svare på. Dels fordi jeg bruger en del fond i det
daglige, og det er nok lidt ligesom, hvis man vender sig til salt,
hvidløg ell peber, el. en parfume, til sidst lægger man mest mærke til
den, hvis den ikke er der.

Min datter på halvandet spiser gerne sauce på fond og vin.

Vent evt. med at komme vinen i til sidst i saucen -- reducér ned så
ned i en gryde for sig inden, så kan du smage, hvornår du mener, at
begynder at blive for meget. Fonden kan sagtens koges uden vin.

>Man kan vel bruge en billigere vin (jeg mener *ikke* noget sprøjt)?

Klart. En sjat æblemost kan også sagtens gå an.

Af og til kører Netto nogle 50% udsalg på rester af begrænsede
partier. Jeg købte fx en fin lille Macon-Villages til 25 el. 30
kroner. Den kan fint drikkes, men den er også god til fond.