hvad er kajakkers vigepligter ?
Fra : Roderiet

Dato : 26-05-09 20:12

Hej der Igår pagajede en flok kajakker lige ind foran mig . jeg
varsejlbåd for motor på nordlig kurs i den østlige side af en sejlrende,
fra nordvest og på skærende kurs kom en flok kajakker. Jeg antog at regel 2
om skibes styring galdt her , men kajakkerne strøg lige ind foran mig somom
det var den naturligste handling. jeg måtte lægge roret hårdt i borde for at
komme bagom( til Bagbord ). da de var passerede lagde de sig stille og
pauserede. er det rimeligt at sådan nogle kajakker skal tyrannisere når de
let som ingenting kunne have ventet for styrbords fartøj ?. Der står jo ikke
noget specifikt i søvejsreglerne om netop kajakkers manøvrer. Jeg tolker
en robåd som en baglænsroer og en kajak -kano som en der ser i
fremdrift-retningen og derfor ikke har krav på samme hensyn som en
traditionel robåd. mvh NF.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-05-09 21:12

De er båd uden motor. Du havde motor på og havde derfor vigepligt.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Heikki

Dato : 27-05-09 00:16

Roderiet wrote:

> Der står jo ikke noget specifikt i søvejsreglerne om netop kajakkers
> manøvrer.

When I took my Y3 some years back, we discussed rowing boats for some time.
The conclusion was very close to what my book "Søvejsregler" (8. udgave,
2003) says in a comment on p.29, under rule 18:

> Fartøjer under roning er ikke direkte omtalt i vigereglerne. Grunden
> hertil er nok, at begrepbet "tilfældets særegne omstændigheder" (se
> regel 2) for ofte vil spille ind, hvor en robåd møder et andet fartøj.
> Vigereglernes hovedprincip er imedlertid, at den stærkere viger for den
> svagere. Anvendes dette princip på robåde, betyder det , at maskindrevne
> skibe og sejlskibe (herunder sejlbrætter) - i overensstemmelse med god
> sømandskab, jf. regel 2 - skal gå af vejen for fartøjer under roning.
> [...]

Now this does not distinguish between rowing boats, canoes, kayaks, and
other paddle-powered vessels, but the main argument seems pretty clear to
me.

It could also be argued that anyone who forces another vessel to avoid
collision by a strong turn at the last moment, is acting against good
seamanship.

-H