sømand og ørering
Fra : Poul Bak

Dato : 26-05-09 10:43

Hvad er egenlig historien bag denne ørering?
Var det kun for at betale færgemanden eller skulle man også have gjort sig
fortjent til den, såsom at have krydset ækvator eller lign.

MVH

Poul Bak

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-05-09 17:58

Hejsa
Jeg har fået 2 historier gennem tiden. Den ene er beskrivelsen om
færgemanden. Den anden går på, at en sømand ikke kunne være sikker på at
fortsætte sin hyre efter anløb af fremmed havn. Derfor var guldringen en
sikkerhed for overlevelse, til han kunne påmønstre et nyt skib. Jeg tror
mest på den sidste.
Hilsen Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb,
som søvnen bringer drømme"!

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 26-05-09 19:03

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at fortsætte sin hyre efter anløb af fremmed havn. Derfor var
> guldringen en sikkerhed for overlevelse, til han kunne påmønstre et

½løjsa

Det er vist den første version, der er den rigtige. Jeg kan ikke lige
finde dokumentation, men jeg har læst mange sømandshistorier og aldrig
truffet på en, hvor øreringen blev solgt.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-05-09 23:31

Hej
Du har vist ret. Jeg søgte lidt og fandt dette på en norsk side:
citat:
ØRERINGE

Øret betragtes i vide kredse som en erotisk zone, og det overrasker derfor
måske ikke, at det er den del af kroppen, som man oftest vælger at udsmykke.
For at tiltrække opmærksomhed fra det modsatte køn smykker nogle stammefolk
sig med tunge øresmykker, der gør deres øreflipper større. I nogle kulturer
regner man faktisk kun en pige for at være smuk hvis hun har vidtudspilede
øreflipper.

Mennesket har båret øreringe til alle tider som en form for lykke-charm
(amulet). Vi kender det især fra 'sigøjnerne'. Skikken med at gå med én
enkelt ring i øret skyldes sikkert, at man troede, at hvis en mand og hans
kone hver gik med den ene af et par, ville der altid bestå et bånd imellem
dem.

Sømænd går dog også traditionelt kun med en enkelt guldring, men det har en
anden grund: så havde de noget af værdi på sig, så de kunne sjakre med
sørøvere, eller betale for at komme ombord på det 'skib', sømænd skal med
når de dør.

I punker-perioden blev det regnet for et tegn på oprør, at have flere huller
i ørene, og at gå med så truende ting i ørene som sikkerhedsnåle og
barberblade.

Citat slut

Fra: http://www.althelse.com/v%C3%A6ren/1434-mote.html

hilsen Steffen

Fra : Poul Bak

Dato : 27-05-09 09:19

Mange tak for diverse svar, desværre ikke hvad jeg havde håbet på.
Jeg må beklageligvis indrømme at jeg har tabt det væddemål.

MVH

Poul Bak

PS. men hvis man har krydset ækvator en gang har en sømand ret til at sidde
med et ben på bordet, 2 gange og han må tage begge ben op på bordet

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 09:57

"Poul Bak" <poulfjerndette@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Var det kun for at betale færgemanden eller skulle man også have gjort sig
> fortjent til den, såsom at have krydset ækvator eller lign.

Ingen af delene, faktisk.
Det forholder sig således, at det ved kongeligt dekret var bestemt, at
søfolk skulle børe en ørenring af tilstrækkelig værdi, til at kunne betale
en hæderlig begravelse, om de blev fundet druknede på stranden.

Så udover diverse folkloristiske forklaringer, findes der altså også en
juridisk.

Desværre husker jeg ikke, hvor jeg i sin tid stødte på denne oplysning,
udover at det må have været i forbindelse med gennemtrawling af af
litteratur omhandlende dansk søfartshistorie.

MVH
Egon

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 27-05-09 13:26

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> søfolk skulle børe en ørenring af tilstrækkelig værdi, til at kunne betale
> en hæderlig begravelse, om de blev fundet druknede på stranden.

Jow, det juridiske er bare en bogholder-udgave af den første forklaring
))

--
Med sejlerhilsen
Henning _\) _\) _\)