Olie fra topstykke
Fra : joakimvester@gmail.c~

Dato : 27-05-09 14:31

Hej..

Jeg har her til aften solgt min Bandit 600s fra 1999. Cyklen har imens
jeg har haft den, INTET fejlet og jeg har ikke haft andet end gode
oplevelser/indtryk af den..

For 30 min siden, kontaktede køber mig for at fortælle han er kommet
hjem. Jeg bor i Århus og han i Salgelse. Han fortæller at der på
venstre side løber lidt , måske en deciliter eller mindre, olie ud fra
topstykket...

Det er første gang jeg sælger en motorcykel og jeg har i forvejen ikke
megen forstand på motorcykler. Derfor bliver jeg virkelig forbavset
over cyklens pludselige "klagen". Jeg har under handlen gjort meget
ud, af at køber lige skulle tjekke cyklen igennem. Tjekke støddæmper,
tjekke for slør, kædens frigang osv. Desuden fik køber og han ven en
prøvetur hvor de INTET kunne mærke. Handlen er afsluttet med FDM's
slutseddel for MC-køb/salg.

Mit spørgsmål er om I mener det lyder som noget virkelig alvorligt,
eller om det maske bare er en lille ting... Er nemlig ret
interesseret i at høre skadens størrelse og evt. kost pris for
reparation..

Køber og jeg har som sagt snakket om sagen, hvor jeg har gjort meget
ud af at forklare at jeg virkelig intet har vidst om at cyklen skulle
have dette problem. Da jeg jo gerne vil have han ikke skal føle sig
snydt.

Dog kan jeg ikke lade være med, at tænke om han måske prøver at snyde
mig. Han kunne jo - i princippet - have kørt den som en gal hjemad og
fundet på dette, for måske at presse mig mere ned i pris...

Jeg har modtaget en banknoteret check og aftalt med køber at jeg
venter med at indløse checken til vi har fået en melding på skadens
omfang. Køber går ned til den lokale mc-forhandler og får den tjekket..

Er der nogen mulighed for at køber kan trække checken tilbage, og
derigennem snyde mig ??

Håber I kan/vil svare på mine spørgsmål..

Vh
Joakim Vester

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 27-05-09 21:43

joakimvester@gmail.com writes:

> [...]
> hjem. Jeg bor i Århus og han i Salgelse. Han fortæller at der på
> venstre side løber lidt , måske en deciliter eller mindre, olie ud fra

Hvis det vitterlig er *lidt* olie, så er det meget meget mindre end 1
dl - 1 dl er nok til at svine hele motoren og hele siden ind i olie.

For at kunne fastslå hvad det skyldes skal man finde det højeste punkt
hvor olien kommer fra. Hvis det er helt oppe fra ventildækslet, er
der umiddelbart to potentielle syndere: ventildæksel pakningen og de
bolte som holder dækslet (de skal dog kun have 8-10-12Nm).

Hvis det er en af de to problemer, er det ret nemt at fikse, selvom
det kræver en del mekanikertid for at lokalisere/rette problemet.

> [...]
> eller om det maske bare er en lille ting... Er nemlig ret
> interesseret i at høre skadens størrelse og evt. kost pris for

Jeg kunne frygte "grisekøring".

> [...]

> venter med at indløse checken til vi har fået en melding på skadens
> omfang. Køber går ned til den lokale mc-forhandler og får den tjekket.

Jeg ville have bedt ham om at komme tilbage med MC'en så I kiggede den
igennem sammen.

> Er der nogen mulighed for at køber kan trække checken tilbage, og
> derigennem snyde mig ??

Ja, det er der (desværre, har jeg lært).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 27-05-09 22:42

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Ja, det er der (desværre, har jeg lært).

Kan det derfor ikke også frygtes at være indflyvningen til en scam?
Jeg mener: Få sælger til at udsætte indløsningen af checken (så han alt
for sent opdager at den er falsk) !?

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-09 22:04

> [...]

> hjem. Jeg bor i Århus og han i Salgelse. Han fortæller at der på
> venstre side løber lidt , måske en deciliter eller mindre, olie ud fra

Fra ventildækslet eller toppakningen? Det gør en kæmpe forskel. Hvis det
er fra ventildækslet, så er det småting, og kan fikses med en klat
flydende pakning eller (lidt mere autoriseret) en ny
ventildækselpakning. Pakningen bør ikke tage en mekaniker mere end 1½
time at skifte. En bandit skal alligevel have stillet ventiler hele
tiden, så det kan måske endda vente til næste service, og så koster det
bare en ny pakning.

Er det fra toppakningen er det en større operation af skifte
toppakningen.

Som Kai skriver er en DL virkelig meget når olien er varm og tynd. Selv
en lille dråbe varm tynd olie kan løbe ud over et stort areal. Så få ham
lige til at snuppe et billede, som han kan sende til dig.

> [...]
> tjekke for slør, kædens frigang osv. Desuden fik køber og han ven en
> prøvetur hvor de INTET kunne mærke. Handlen er afsluttet med FDM's

Står der ikke i den slutseddel at cyklen er købt som beset eller
tilsvarende? Ellers hænger du potentielt på 2 års reklamationsret. En
ret du som privatperson kan aftale dig ud af når du sælger en MC.

I så fald var din hovedpine ovre da køber kørte væk på sin nye MC.
Uanset om motoren så eksploderede 20 sekunder efter han havde startet
den, sådan lidt sat på spidsen.

> Jeg har modtaget en banknoteret check og aftalt med køber at jeg
> venter med at indløse checken til vi har fået en melding på skadens
> omfang. Køber går ned til den lokale mc-forhandler og får den tjekket.

Det synes jeg var dumt. Hvis jeg var dig ville jeg indløse checken og så
kan I klare et eventuelt mellemværende efterfølgende. Du kan jo evt.
lige informere køber om at du indløser checken og at I så må finde ud af
det andet senere. Jeg kan dog ikke se hvorfor du skulle betale noget som
helst, hvis du er overbevist om at cyklen var i orden da han kørte væk
på den.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Armand

Dato : 27-05-09 22:47

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> [...]
> I så fald var din hovedpine ovre da køber kørte væk på sin nye MC.
> Uanset om motoren så eksploderede 20 sekunder efter han havde startet

Hæ!
Jeg mindes Sebastians første erfaringer som køber:
- Tager toget til storbyen for at købe en motorcykel.
- Motorcyklen besigtiges og kontant handel gøres.
- Sælger giver håndslag og tager i byen med et par kammerater.
- Motorcyklen startes og dør næsten øjeblikkelig.
- Sebastian står med håret i postkassen langt hjemmefra

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 23:00

Mange af de gamle (Sorry) banditter sveder ud ved ventildæksel pga ,
overskuet ventildækselbolt , så bare roligt det behøver alså ikke være slemt
når bare olien kommer højt oppe fra ,

Få et billede straks før den bliver kørt til Mekker , og hvis det er dig der
skal betale bestemmer du egenligt hvor den skal laves , husk det

PE

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-09 22:06

joakimvester@gmail.com writes:

> Hmm. Hvad gør jeg hvis han trækker købet tilbage ?
> Jeg har en kopi af slutsedlen samt checken, så hvis han trækker den
> tilbage hvad kan jeg så gøre?

Det gør han vel ikke når du har en underskreven slutseddel og pengene
står på din konto? Se at komme i banken i morgen.

> Han bor som sagt på Sjælland og tvivler på han vil køre den tilbage
> til mig!

Så kan I, hvis du har lyst, aftale at du køber cyklen tilbage. Men så
skal han da minimum betale kilometer-penge for de kilometer han har
kørt.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : JS

Dato : 27-05-09 15:17

> Står der ikke i den slutseddel at cyklen er købt som beset eller
> tilsvarende? Ellers hænger du potentielt på 2 års reklamationsret. En
> ret du som privatperson kan aftale dig ud af når du sælger en MC.

Njarh.. Jeg synes da der var noget om at der faktisk ikke er noget der
hedder "købt som beset". Hvis der er en skade som sælger fortier, kan
handlen gå tilbage selvom der står købt som beset i papirerne. Det
lader ikke til at være tilfældet her, dog.

/J

Fra : J. E.

Dato : 27-05-09 22:44

"JS" <Joe778899@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>handlen gå tilbage selvom der står købt som beset i papirerne. Det
>lader ikke til at være tilfældet her, dog.

Jeg tror i blander begreber lidt sammen og er ret sikker på, at ved privat
handel er der som udgangspunkt ingen reklamationsret med mindre det
er aftalt. Det er der derimod ved forhandlersalg og den kan man ikke
skrive sig ud af.
En tvist i trådens tilfælde vil skulle afgøres ved civil søgsmål af køber
med mindre køber og sælger kan enes om en aftale.

En chek der er udstedt af en bank, som jeg forstår det er, kan heller
ikke "trækkes tilbage". Den er købt ved udleveringen og har i princippet
ikke nogen forbindelse til køberen af checken.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-09 09:33

> [...]
> handel er der som udgangspunkt ingen reklamationsret med mindre det
> er aftalt. Det er der derimod ved forhandlersalg og den kan man ikke

Du har ikke ret - Ved privat salg er udgangspunktet også 2års
reklamationret. Derfor vigtigt for sælger at lave en slutseddel der
fraskriver køber den.

/A

Fra : N/A

Dato : 28-05-09 19:59

Fra : Armand

Dato : 27-05-09 22:51

JS skrev:

> Njarh.. Jeg synes da der var noget om at der faktisk ikke er noget der
> hedder "købt som beset".

Købelovens krav til reklamationsret dækker ikke private handler!

> .....Hvis der er en skade som sælger fortier, kan
> handlen gå tilbage selvom der står købt som beset i papirerne. Det
> lader ikke til at være tilfældet her, dog.

På den anden side kan enhver skade opstå som følge af misbrug allerede
på¨købers hjemtur :-/

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-05-09 19:59

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-09 22:28

JS <Joe778899@gmail.com> writes:

> Njarh.. Jeg synes da der var noget om at der faktisk ikke er noget der
> hedder "købt som beset".

Det mener jeg ganske bestemt der er - som privat sælger kan du sammen
med køber aftale at der ikke er nogen reklamationsret.

> Hvis der er en skade som sælger fortier, kan handlen gå tilbage selvom
> der står købt som beset i papirerne. Det lader ikke til at være
> tilfældet her, dog.

Naturligvis har sælger pligt til ikke at fortie eventuelle fejl og
mangler. Det er klart!

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : N/A

Dato : 27-05-09 22:51

Fra : JS

Dato : 27-05-09 15:58

On May 27, 5:51 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
>  >
> På den anden side kan enhver skade opstå som følge af misbrug allerede

Jeg tror nu mere det var for at det skal være ulovligt at "tage røven
på folk". Også privat-til-privat. Så det har sådan set ikke noget med
købeloven at gøre. Men det skal jo nok kunne bevises at det var galt
før salget og det kan jo være vanskeligt. Men, men men.. Jeg kan tage
fejl - er ikke sikker.

/J

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-09 23:06

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Købelovens krav til reklamationsret dækker ikke private handler!

Jo, den gør, hvis man ikke aftaler andet:

http://www.forbrug.dk/raad/naardukoeber/internetauktioner/mangler/privat/

Der står blandt andet

,----
`----

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-09 23:24

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Men "købt som beset" er jo at aftale andet!

Ja, præcis!

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 28-05-09 05:44

On 28 Maj, 10:32, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Du har ikke ret - Ved privat salg er udgangspunktet også 2års
> reklamationret. Derfor vigtigt for sælger at lave en slutseddel der
> fraskriver køber den.

Den reklamationsret dækker dog kun fejl og mangler som sælger vidste
eller burde vide og ikke skjuæte fejl.
Det er heri forskellen til reklamationsretten ved en forhandler
ligger. For den dækker også de fejl og mangler som forhandleren ikke
har haft mulighed for at have kendskab til.

Fra : joakimvester@gmail.c~

Dato : 28-05-09 12:56

Hej igen.

Køber ringede til mig idag. Han havde været nede ved mekanikeren, og
det viste sig at topstykket sad løst og skulle boltene skulle "bare"
spændes på igen.. Så den skulle vist være i vinkel nu..

Checken var også gyldig :) så det er dejligt...

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-05-09 19:59

joakimvester@gmail.com wrote:
> [...]
> spændes på igen.. Så den skulle vist være i vinkel nu..
>
> Checken var også gyldig :) så det er dejligt...

Herligt - men mon ikke det var top_dækslet_?

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-05-09 22:47

Torben Scheel skrev:

> Herligt - men mon ikke det var top_dækslet_?

Det vil jeg sgu håbe

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld