|
| Ridset Ducati ST taske.. Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 26-05-09 17:27 |
|
Hej..
Jeg ridsede den venstre taske på min ST på vej ud af havelågen idag.. ikke
noget vildt, men nok til at irritere mit øje helt vildt!.. Er der nogen som
ved om det er muligt at få den indfarvede del af tasken som reservedel,
eller om man skal ud i en helt ny taske hvis man ikke kan tåle ridserne ? =)
/cbm
| |
Kenneth (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 26-05-09 18:00 |
|
> Jeg ridsede den venstre taske på min ST på vej ud af havelågen idag.. ikke
> noget vildt, men nok til at irritere mit øje helt vildt!.. Er der nogen
> som ved om det er muligt at få den indfarvede del af tasken som
> reservedel, eller om man skal ud i en helt ny taske hvis man ikke kan tåle
> ridserne ? =)
Hej
Nu ved jeg ikke rigtig hvad en ST er eller hvad det indfarvet er, men til
biler kan du købe sådan nogle stifter (ligner læbestifter) som du kan fylde
i ridsen og polere den så man ikke kan se det!
http://www.hifispeed.dk/images/produkter/TurtleWax/50103227467XX.jpg
| |
MicJen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : MicJen |
Dato : 26-05-09 18:45 |
|
Måske slipol og/eller slipoline kunne hjælpe?
| |
Christian Mikkelsen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 26-05-09 19:03 |
|
"MicJen" <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a1c2aa2$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Måske slipol og/eller slipoline kunne hjælpe?
>
Jeg tror jeg prøver noget i den stil.. overvejer at køre forbi en forhandler
og høre.. Jeg er jo nok ikke den første der prøver det =)
| |
Christian Mikkelsen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 26-05-09 19:04 |
|
"MicJen" <michaelgsjensen_FJERN_DETTE_TAK@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4a1c2aa2$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Måske slipol og/eller slipoline kunne hjælpe?
>
Jeg tror jeg prøver noget i den stil.. Smutter nok forbi en forhandler.. jeg
er jo nok ikke den første der har prøvet det.. =)
| |
Christian Mikkelsen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 26-05-09 19:01 |
|
"Kenneth" <nys@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1c2013$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Jeg ridsede den venstre taske på min ST på vej ud af havelågen idag..
>> ikke noget vildt, men nok til at irritere mit øje helt vildt!.. Er der
>> nogen som ved om det er muligt at få den indfarvede del af tasken som
>> reservedel, eller om man skal ud i en helt ny taske hvis man ikke kan
>> tåle ridserne ? =)
>
>
> Hej
>
> Nu ved jeg ikke rigtig hvad en ST er eller hvad det indfarvet er, men til
> biler kan du købe sådan nogle stifter (ligner læbestifter) som du kan
> fylde i ridsen og polere den så man ikke kan se det!
> http://www.hifispeed.dk/images/produkter/TurtleWax/50103227467XX.jpg
>
Det her er en ST.. uden ridser.. =)
http://cbm.jalbum.net/Ducati%20ST2%20944/
| |
Kenneth (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 26-05-09 19:49 |
|
> Det her er en ST.. uden ridser.. =)
>
> http://cbm.jalbum.net/Ducati%20ST2%20944/
Hæhæ, ok sådan nogle har jeg set :) Fed maskine.. Hvis det er din, så kan du
få stiften i rød, mener de fås i standart farver og mener også de har det i
t.hansen (mener jeg, men nok kun de mest almindelige farver) Står 944, vel
ikke cc? Hedder de ikke lige tal som 1000 og 1100, altså over 750? Hvor
stærkt køre sådan en?
| |
Christian Mikkelsen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 26-05-09 21:20 |
|
"Kenneth" <nys@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1c397e$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Det her er en ST.. uden ridser.. =)
>>
>> http://cbm.jalbum.net/Ducati%20ST2%20944/
>
> Hæhæ, ok sådan nogle har jeg set :) Fed maskine.. Hvis det er din, så kan
> du få stiften i rød, mener de fås i standart farver og mener også de har
> det i t.hansen (mener jeg, men nok kun de mest almindelige farver) Står
> 944, vel ikke cc? Hedder de ikke lige tal som 1000 og 1100, altså over
> 750? Hvor stærkt køre sådan en?
>
Jow, det er 944 cc .. Den skulle kunne køre 225, men jeg har nu ikke haft
den over 210.. men måske hvis man smider sig hen over tanken og gemmer sig
bag kåben.. Men det går nu ikke så meget ud på at køre stærkt.. går mere ud
på at kunne køre langt uden at få ondt alle vegne.. kørestillingen er mere
oprejst på den her end på deres racere.. =)
| |
Kenneth (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 26-05-09 22:35 |
|
> Jow, det er 944 cc .. Den skulle kunne køre 225, men jeg har nu ikke haft
> den over 210.. men måske hvis man smider sig hen over tanken og gemmer sig
> bag kåben.. Men det går nu ikke så meget ud på at køre stærkt.. går mere
> ud på at kunne køre langt uden at få ondt alle vegne.. kørestillingen er
> mere oprejst på den her end på deres racere.. =)
Nå ok, ja jeg bliver klogere hele tiden herinde :) Lidt går det vel ud på at
køre stærkt på sådan en, men den ser flot ud.. Ser ellers ud til at man
ligge ned på den! Ja kan ikke rigtig snakke med om kørestilling endnu, men
måske kommer jeg til at ligge god i svinget eller grøften :)
| |
Hekto (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-05-09 13:32 |
|
On 26 Maj, 18:27, "Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> wrote:
> Hej..
>
> Jeg ridsede den venstre taske på min ST på vej ud af havelågen idag... ikke
> noget vildt, men nok til at irritere mit øje helt vildt!.. Er der nogen som
> ved om det er muligt at få den indfarvede del af tasken som reservedel,
> eller om man skal ud i en helt ny taske hvis man ikke kan tåle ridserne ? =)
>
> /cbm
Hos FI kan du få original lak. Nummeret kan du evt. finde i
reservedelslisterne på www.ducati.com
Man kan sikkert også få delen som reservedel til et eller andet vildt
beløb.
Du kan også kontakte Peter hos Westsign, www.westsign.dk og få den
malet.
| |
Christian Mikkelsen (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 26-05-09 21:25 |
|
"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:7993aa76-1dc5-4a2b-8d9c-76a904daf16c@h28g2000yqd.googlegroups.com...
On 26 Maj, 18:27, "Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> wrote:
>Hos FI kan du få original lak. Nummeret kan du evt. finde i
>reservedelslisterne på www.ducati.com
>
>Man kan sikkert også få delen som reservedel til et eller andet vildt
>beløb.
>
>Du kan også kontakte Peter hos Westsign, www.westsign.dk og få den
>malet.
Cool.. takker..Tror jeg smutter en tur forbi Sorø på lørdag og snakker med
dem =)
| |
Hekto (26-05-2009)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 26-05-09 16:33 |
|
On 26 Maj, 23:35, "Kenneth" <n...@pc.dk> wrote:
>
> Nå ok, ja jeg bliver klogere hele tiden herinde :) Lidt går det vel ud på at
> køre stærkt på sådan en, men den ser flot ud.. Ser ellers ud til at man
> ligge ned på den! Ja kan ikke rigtig snakke med om kørestilling endnu, men
> måske kommer jeg til at ligge god i svinget eller grøften :)
Næ ... det er sjældent topfarten der er det fede ved en Ducati!
| |
Kenneth (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 27-05-09 00:57 |
|
>Næ ... det er sjældent topfarten der er det fede ved en Ducati!
Ok, måske er jeg heldig selv at finde ud af det en dag?
| |
Hekto (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 27-05-09 02:41 |
|
On May 27, 1:57 am, "Kenneth" <n...@pc.dk> wrote:
> >Næ ... det er sjældent topfarten der er det fede ved en Ducati!
>
> Ok, måske er jeg heldig selv at finde ud af det en dag?
Man kan få meget med mere power og bredere bagdæk end en Ducati.
Nogle vil sikkert også sige at man kan få noget der er bedre ... men
det er jo lige meget hvis det er Ducati man vil ha'!
Motorstørrelserne er lidt 'skæve'. De bestemmes af de foskellige
kombinationer der kan opnås af krumtappe fra de forskellige motorer og
så boringer der ofte er i hele mm som 88 og 100 o.s.v.
600 er 583cc - 750er 748 - 900 er 904. Dertil kommer så nogle mindre
anvendte kombinationer som 618 og 907 cc.... og sådan er der så meget.
| |
Kenneth (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 27-05-09 09:59 |
|
>Man kan få meget med mere power og bredere bagdæk end en Ducati.
>Nogle vil sikkert også sige at man kan få noget der er bedre ... men
>det er jo lige meget hvis det er Ducati man vil ha'!
Ja det rigtig nok, selv ledte jeg efter en Rebel 500/750 men fik en jeg var
tilfreds med, så det godt nok!
>Motorstørrelserne er lidt 'skæve'. De bestemmes af de foskellige
>kombinationer der kan opnås af krumtappe fra de forskellige motorer og
>så boringer der ofte er i hele mm som 88 og 100 o.s.v.
>600 er 583cc - 750er 748 - 900 er 904. Dertil kommer så nogle mindre
>anvendte kombinationer som 618 og 907 cc.... og sådan er der så meget.
Ok, ja kender ikke så meget til det, men har da set at den 400 jeg har, er
408, forstår ikke hvorfor man ikke bare kalder det hvad det er? Selvom det
er nemmere at runde af!
| |
Armand (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-09 15:59 |
|
Kenneth skrev:
>>
>
> Ok, ja kender ikke så meget til det, men har da set at den 400 jeg har, er
> 408 forstår ikke hvorfor man ikke bare kalder det hvad det er? Selvom det
> er nemmere at runde af!
>
Det er oftest forsikringsselskaberne eller lovgivningen der sætter nogle
rammer for motorers størrelser, og derudover er der de klassiske
størrelser som oprindeligt blev udlagt efter de oprindelige
HK-størrelser hvor man besluttede at 1hk svarede til 100ccm!(*)
Dels er det vanskeligt at ramme et slagvolumen lige på kornet, men der
er også risikoen for at risikere at ryge på den forkerte side af et
fastsat volumen ved en senere opboring til overstørrelse stempel,
hvorfor slagvolumet ligger generelt et par ccm. under det nominelle!
I modsætning til CB 400 four holder dens stamfader 350/4 det ovenfor
nævnte princip; men da man skabte 400'eren skete det slet og ret ved at
øge boringen med 3mm hvorved de "skæve" 408ccm fremkom. Dengang var der
ikke andre 400'ere på markedet (450ccm twins var nærmeste gængse
størrelse) hvorfor der heller ikke forekom nogen fastsat grænse som man
behøvede at indordne sig under. Sjovt nok kunne man, da man ændrede
CB500 til en 550'er, have boret op med samme 3mm og komme op på 553ccm,
men dér begrænsede man sig til 544ccm selvom 550ccm-størrelsen også var
ganske jomfruelig :-/
Gennem tiden har der været talrige motorer der sprængte hhv. ikke levede
op til de nominelle rammer:
Kawasaki Z900 á: 903ccm (ny kubik-klasse og pæne runde mål for
boring-slaglængde)!
Kawasaki Z1000 á: 1015ccm (trods en "skæv" boring på 69,4mm!?)!
Laverda 1200 á: (latterlige) 1116ccm!
Honda CB1100 Bol d'Or á: 1062ccm!
Men der er så også dem der har brugt det akkurate slagvolumen som
designation, Ducati især - Tænk blot på: 851; 888; 916 996 og 999!
Endelig er der Honda CBR900 Fireblade (á 893ccm), der vedblev at være en
900'er, selvom den undervejs blev øget til 919ccm; 929ccm og 954ccm, og
først blev omdøbt til CBR1000 da den kom op på 998ccm!
(*):
Omkring den detalje er der forøvrigt et sjov forhold:
F.eks. den klassiske 3½-hestes motorcykel der siden blev til en
350ccm'er, men folk vedblev længe med at kalde den for en 3½-hestes -
Faktisk lige op til en dag hvor man i flæng stadig bruger betegnelserne:
7½'ere eller 3½'ere m.fl.
Tyg på'ed!
--
Armand.
| |
Kenneth (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 27-05-09 18:04 |
|
> Tyg på'ed!
Hæhæ, du kunne jo lige så godt sige flet næbet, for kan da ikke engang gabe
over den :) Skal lige læse det et par gange før den ryger ind på lystavlen,
men som du selv siger, fedest!
| |
Torben Scheel (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 28-05-09 07:48 |
|
Kenneth wrote:
>> Tyg på'ed!
>
> Hæhæ, du kunne jo lige så godt sige flet næbet, for kan da ikke engang gabe
> over den :) Skal lige læse det et par gange før den ryger ind på lystavlen,
> men som du selv siger, fedest!
>
Jeg prøver med lidt baggrund :
Sports MC'er er lavet til ræs og vej. I ræs er de inddelt i klasser
efter motorstørrelse; for eksempel op til 600 kubikcentimeter (ccm)
slagvolumen (motorstørrelse).
Når en motor slides i cylindre og stempler og trænger til renovering,
bores cylinderen en anelse større, og overstørrelse stempler sættes i.
Derved stiger motorens slagvolumen med et par ccm.
Hvis en motor bliver for stor til den tiltænkte klasse må maskinen ikke
være med længere. Derfor laver producenterne typisk motorerne med en
størrelse der ligger tæt under den maksimale størrelse i klassen, og så
man kan sætte overstørrelse stempler i uden at ryge ud.
Undtagelser er der masser af - som du har set eksempler på med Ducati's
sære størrelser. Tifosierne ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tifosi) har
sikkert en forklaring på det, der ikke bunder i italienernes selvfedhed
og fraværet af autoritetstro.
Det er en typisk MC ting at motorstørrelsen indgår i navnet. Det er for
at gøre det nemt for forsikringsagenterne når lille Per vil forsikre en
GSX1400R eller en CB1100RR. Så tager de et tilfældigt beløb fra
boligannoncerne og tilbyder ham den pris
Det som Armand skriver om CB 400 four og lignenede kan du se bort fra -
det er viden der hører til på Egeskov Slot's MC-museum. Min anden MC var
en gammel CB 400 four - og det var i 80'erne :D
--
vh
Torben
| |
Kenneth (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 28-05-09 08:35 |
|
Hej Torben
> Sports MC'er er lavet til ræs og vej. I ræs er de inddelt i klasser efter
> motorstørrelse; for eksempel op til 600 kubikcentimeter (ccm) slagvolumen
> (motorstørrelse).
>
> Når en motor slides i cylindre og stempler og trænger til renovering,
> bores cylinderen en anelse større, og overstørrelse stempler sættes i.
> Derved stiger motorens slagvolumen med et par ccm.
Ja det ved jeg godt..
> Hvis en motor bliver for stor til den tiltænkte klasse må maskinen ikke
> være med længere. Derfor laver producenterne typisk motorerne med en
> størrelse der ligger tæt under den maksimale størrelse i klassen, og så
> man kan sætte overstørrelse stempler i uden at ryge ud.
Det vil sige at man kun må sætte en motor på et stel op til en vis
størrelse?
> Det som Armand skriver om CB 400 four og lignenede kan du se bort fra -
> det er viden der hører til på Egeskov Slot's MC-museum. Min anden MC var
> en gammel CB 400 four - og det var i 80'erne :D
Tror Armand skrev det, da det er sådan en jeg har anskaffet mig, fra 76..
Da jeg egentlig ledte efter mindst en 500 havde jeg tænkt på at hvis motoren
ikke var noget værd, at finde en 500 motor og sætte på, spurte sælgeren om
man måtte det og det mente han. Til biler er der visse regler for hvor stor
motoren må være, mener det omkring 25% man må forøge motoren, hvor du vist
må tune den gammel så meget du vil!
Så hvis jeg får honnet CB400F op til største overstørrelse (1 mm) hvad
ligger den så på?
| |
Torben Scheel (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 28-05-09 09:41 |
|
Kenneth wrote:
>> Hvis en motor bliver for stor til den tiltænkte klasse må maskinen ikke
>> være med længere. Derfor laver producenterne typisk motorerne med en
>> størrelse der ligger tæt under den maksimale størrelse i klassen, og så
>> man kan sætte overstørrelse stempler i uden at ryge ud.
>
> Det vil sige at man kun må sætte en motor på et stel op til en vis
> størrelse?
Jeg snakkede her kun om ræs. Gademaskiner er en anden snak.
>> Det som Armand skriver om CB 400 four og lignenede kan du se bort fra -
>> det er viden der hører til på Egeskov Slot's MC-museum. Min anden MC var
>> en gammel CB 400 four - og det var i 80'erne :D
>
> Tror Armand skrev det, da det er sådan en jeg har anskaffet mig, fra 76..
Tillykke med den - fin symaskine der vrider sig som en ål i sving. Men
flot og klassisk.
> Da jeg egentlig ledte efter mindst en 500 havde jeg tænkt på at hvis motoren
> ikke var noget værd, at finde en 500 motor og sætte på, spurte sælgeren om
> man måtte det og det mente han. Til biler er der visse regler for hvor stor
> motoren må være, mener det omkring 25% man må forøge motoren, hvor du vist
> må tune den gammel så meget du vil!
Jeg vil mene at op til 20% effektstigning ved motorskift (her er det
originalværdier der tales om) er tilladt for gademaskiner. Største
problem er typisk at motorophæng er forskellige på næsten alle maskiner,
så hvis en CB500 motor passer i er du heldig.
På sådan en klassiker er det nu synd at fjerne originaliteten IMO, så
hold dig til 350/400 motoren der SVJV er fysisk ens.
Tuning af en CB400 four motor? Glem det. Dæk, bremser og affjedring er
der du skal sætte ind hvis du vil gøre den bedre.
> Så hvis jeg får honnet CB400F op til største overstørrelse (1 mm) hvad
> ligger den så på?
Størrelse eller effekt? Ingen af delene forandres nævneværdigt -
processen er dyr, så på en ældre maskine er kun for at redde en opslidt
motor man vil gøre det - og kun hvis klassikeren er det værd.
Typisk kan det for nyere maskiner bedre svare sig at finde en anden
motor på ebay og skrue i selv - men med din maskines alder er det et
lotteri. Der vil være meget få sunde motorer tilbage, så her kan en
renovering komme på tale - men ikke af økonomiske årsager - det skal
være fordi man elsker maskinen. Den vil hurtigt komme til at koste dig
mere end en GS500 der på alle områder er en bedre maskine til alt andet
end udstillinger.
--
vh
Torben
| |
Kenneth (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 28-05-09 09:56 |
|
> Jeg snakkede her kun om ræs. Gademaskiner er en anden snak.
Ok
> Tillykke med den - fin symaskine der vrider sig som en ål i sving. Men
> flot og klassisk.
Takker.. Finder jeg forhåbentlig ud af på et tidspunkt :)
> Jeg vil mene at op til 20% effektstigning ved motorskift (her er det
> originalværdier der tales om) er tilladt for gademaskiner. Største problem
> er typisk at motorophæng er forskellige på næsten alle maskiner, så hvis
> en CB500 motor passer i er du heldig.
Ja det var så det næste spørgsmål, at hvad passer til hvad!
> Størrelse eller effekt? Ingen af delene forandres nævneværdigt - processen
> er dyr, så på en ældre maskine er kun for at redde en opslidt motor man
> vil gøre det - og kun hvis klassikeren er det værd.
Ok
> Typisk kan det for nyere maskiner bedre svare sig at finde en anden motor
> på ebay og skrue i selv - men med din maskines alder er det et lotteri.
> Der vil være meget få sunde motorer tilbage, så her kan en renovering
> komme på tale - men ikke af økonomiske årsager - det skal være fordi man
> elsker maskinen. Den vil hurtigt komme til at koste dig mere end en GS500
> der på alle områder er en bedre maskine til alt andet end udstillinger.
Har også altid haft et "ønske" om at renovere en motor og en mc motor er
passende at starte med, også selvom det er dyrt! Giver en vis glæde og
større forståelse af maskinen, men må se til den tid! Rart nok at vide på
forhånd så jeg ikke roder mig ud i alt for meget spildt tid og penge!
Tak for svaret!
| |
Torben Scheel (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 28-05-09 10:21 |
|
Kenneth wrote:
>
> Har også altid haft et "ønske" om at renovere en motor og en mc motor er
> passende at starte med, også selvom det er dyrt! Giver en vis glæde og
> større forståelse af maskinen, men må se til den tid! Rart nok at vide på
> forhånd så jeg ikke roder mig ud i alt for meget spildt tid og penge!
Det kan jeg sagtens sætte mig ind i, jeg splittede selv min CB400 motor
ad - jeg tror egentlig ikke den fejlede noget - det var vist mest
nysgerrighed. Agusta Claus (ham bør du besøge - om ikke andet så for
oplevelsens skyld) satte tingene lidt på plads. "Skift ikke noget der
virker!" Og så fra en reservedelspusher
Det var også ham der leverede den billigste knastkæde efter arbejdstid
en dag jeg var i knibe - det var en D.I.D. med lidt for mange led til
færre penge end den originale Hondakæde, og da den alligevel skulle
nittes, såeh..
Bare ét råd - lad være med at spørge ham om uoriginale oliefiltre..
--
vh
Torben
| |
Kenneth (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 28-05-09 17:59 |
|
> Det kan jeg sagtens sætte mig ind i, jeg splittede selv min CB400 motor
> ad - jeg tror egentlig ikke den fejlede noget - det var vist mest
> nysgerrighed. Agusta Claus (ham bør du besøge - om ikke andet så for
> oplevelsens skyld) satte tingene lidt på plads. "Skift ikke noget der
> virker!" Og så fra en reservedelspusher
Også en fed ting! Tror toppak er gået, løber olie ud, og alt er groet sammen
på den, så det skal nok blive sjovt :) Ville det være en god ide at få den
honnet en størelse op nu den alligevel skal splittes ad eller er det nok
bare at skifte ringende?
Takker, han er ført ind i bøgen nu..
> Det var også ham der leverede den billigste knastkæde efter arbejdstid en
> dag jeg var i knibe - det var en D.I.D. med lidt for mange led til færre
> penge end den originale Hondakæde, og da den alligevel skulle nittes,
> såeh..
>
> Bare ét råd - lad være med at spørge ham om uoriginale oliefiltre..
:)
| |
Grunnet (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Grunnet |
Dato : 28-05-09 20:30 |
|
"Kenneth" <nys@pc.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1ec2b1$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Også en fed ting! Tror toppak er gået, løber olie ud, og alt er groet
> sammen på den, så det skal nok blive sjovt :) Ville det være en god ide at
> få den honnet en størelse op nu den alligevel skal splittes ad eller er
> det nok bare at skifte ringende?
>
En honing er en "let" slibning af cylindervæggene for at fjerne småridser og
kræver ikke nye stempler men nye friske stempelringe.
En opboring deriomod kræver nye stempler (og ringe) i overstørrelse.
Opboring gøres hvis der er dybe ridser og/eller så stort et slid på
cylinderne at det ikke er nok med nye ringe, men kræver stempler i
overstørrelse.
Hvad der skal til kan du først finde ud af når skidtet er pillet fra
hinanden, og så er det bedste nok at tage cylindre og stempler med til en
"Cylinderservice" i nærheden og forhøre sig om hvad de vil anbefale og hvad
det vil koste. De har udstyret til at måle slidtagen.
--
Steen
GL 500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)
| |
Kenneth (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 28-05-09 20:34 |
|
> Hvad der skal til kan du først finde ud af når skidtet er pillet fra
> hinanden, og så er det bedste nok at tage cylindre og stempler med til en
> "Cylinderservice" i nærheden og forhøre sig om hvad de vil anbefale og
> hvad det vil koste. De har udstyret til at måle slidtagen.
Ok.. Tænkte også kun på det almindelig slid gennem årende..
| |
Armand (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-05-09 21:19 |
|
Grunnet skrev:
> "Kenneth" <nys@pc.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a1ec2b1$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Også en fed ting! Tror toppak er gået, løber olie ud, og alt er groet
>> sammen på den, så det skal nok blive sjovt :) Ville det være en god ide at
>> få den honnet en størelse op nu den alligevel skal splittes ad eller er
>> det nok bare at skifte ringende?
>>
>
> Hvad der skal til kan du først finde ud af når skidtet er pillet fra
> hinanden, og så er det bedste nok at tage cylindre og stempler med til en
> "Cylinderservice" i nærheden og forhøre sig om hvad de vil anbefale og hvad
> det vil koste. De har udstyret til at måle slidtagen.
>
Og med 1.000 - 1.300 kr pr. stempel/cylinder, skal man være sikker på at
den trænger
--
Armand.
| |
N/A (28-05-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 28-05-09 21:39 |
|
| |
Kenneth (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 28-05-09 21:39 |
|
> Og med 1.000 - 1.300 kr pr. stempel/cylinder, skal man være sikker på at
> den trænger
Ja det gør den så ikke :(
| |
Armand (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-05-09 16:28 |
|
Kenneth skrev:
>
>
>> Det som Armand skriver om CB 400 four og lignenede kan du se bort fra -
>> det er viden der hører til på Egeskov Slot's MC-museum. Min anden MC var
>> en gammel CB 400 four - og det var i 80'erne :D
>
> Tror Armand skrev det, da det er sådan en jeg har anskaffet mig, fra 76..
>
Tror at det som Toirben skrev, alene var for at punke mig at jeg lige
har holdt rund fødselsdag!
--
armand.
| |
Kenneth (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 28-05-09 17:59 |
|
> Tror at det som Toirben skrev, alene var for at punke mig at jeg lige har
> holdt rund fødselsdag!
Jamen tillykke
| |
Armand (28-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-05-09 21:17 |
|
Kenneth skrev:
>> Tror at det som Toirben skrev, alene var for at punke mig at jeg lige har
>> holdt rund fødselsdag!
>
> Jamen tillykke
>
>
TNX!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-05-09 20:41 |
|
On Wed, 27 May 2009 16:58:31 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej Armand.
>
>Gennem tiden har der været talrige motorer der sprængte hhv. ikke levede
>op til de nominelle rammer:
>Kawasaki Z900 á: 903ccm (ny kubik-klasse og pæne runde mål for
>boring-slaglængde)!
>Kawasaki Z1000 á: 1015ccm (trods en "skæv" boring på 69,4mm!?)!
>Laverda 1200 á: (latterlige) 1116ccm!
>Honda CB1100 Bol d'Or á: 1062ccm!
>
Velocette ku' det der.
500cc motoren har boring og slag på 86 mm, hvilket er opgivet til
499cc, men giver 499,304cc "real life".
Og ja, den er kommet på nummerplader
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom Clubman 1960
www.gruby.dk
| |
Armand (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-09 22:16 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Wed, 27 May 2009 16:58:31 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>> Gennem tiden har der været talrige motorer der sprængte hhv. ikke levede
>> op til de nominelle rammer:.............
>>
> Velocette ku' det der.
> 500cc motoren har boring og slag på 86 mm, hvilket er opgivet til
> 499cc, men giver 499,304cc "real life".
>
499,758 endda (á PI = 22/7)!
Men mon ikke at den gamle ged i grunden skulle have været en 30
kubik-tommer :-/ Ifald skred den lige med præcist en halv af slagsen!
> Og ja, den er kommet på nummerplader
>
Endnu engang te'løgg herfra!
--
Armand.
| |
Christian Mikkelsen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Christian Mikkelsen |
Dato : 27-05-09 22:19 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4a1dad50$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Steen Gruby skrev:
>> On Wed, 27 May 2009 16:58:31 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>> wrote:
>>
>> Hej Armand.
>>> Gennem tiden har der været talrige motorer der sprængte hhv. ikke levede
>>> op til de nominelle rammer:.............
>>>
>> Velocette ku' det der.
>> 500cc motoren har boring og slag på 86 mm, hvilket er opgivet til
>> 499cc, men giver 499,304cc "real life".
>>
> 499,758 endda (á PI = 22/7)!
> Men mon ikke at den gamle ged i grunden skulle have været en 30
> kubik-tommer :-/ Ifald skred den lige med præcist en halv af slagsen!
>
>> Og ja, den er kommet på nummerplader
>>
> Endnu engang te'løgg herfra!
>
> --
> Armand.
I er nogle "nørder", det ved i godt ikk' ? =)
| |
Kenneth (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Kenneth |
Dato : 27-05-09 22:32 |
|
> I er nogle "nørder", det ved i godt ikk' ? =)
hæhæ
| |
flopper (28-05-2009)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 28-05-09 08:03 |
|
"Christian Mikkelsen" <cbm@@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4a1dae61$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a1dad50$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Steen Gruby skrev:
>>> On Wed, 27 May 2009 16:58:31 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>>> wrote:
>>>
>>> Hej Armand.
>>>> Gennem tiden har der været talrige motorer der sprængte hhv. ikke
>>>> levede op til de nominelle rammer:.............
>>>>
>>> Velocette ku' det der.
>>> 500cc motoren har boring og slag på 86 mm, hvilket er opgivet til
>>> 499cc, men giver 499,304cc "real life".
>>>
>> 499,758 endda (á PI = 22/7)!
Eller for at nørde lidt videre: 499,557 ccm med en mere nøjagtig PI ( både
3.14 og 22/7 er upræcise tilnærmelser)(det er den man finder på en
lommeregner naturligvis også, men dog knap så upræcis)
--
Flopper
| |
Jim Andersen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 27-05-09 09:46 |
|
Lever chipsaway stadig, så kan du prøve dem
| |
Jesper Pedersen (27-05-2009)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 27-05-09 12:09 |
|
On 27 Maj, 10:59, "Kenneth" <n...@pc.dk> wrote:
> >Man kan få meget med mere power og bredere bagdæk end en Ducati.
> >Nogle vil sikkert også sige at man kan få noget der er bedre ... men
> >det er jo lige meget hvis det er Ducati man vil ha'!
>
> Ja det rigtig nok, selv ledte jeg efter en Rebel 500/750 men fik en jeg var
> tilfreds med, så det godt nok!
Hvis det er en Honda rebel du taler om, får du mere end almindeligt
svært ved at finde den i de 2 størrelser.
Den er lavet som 125'er, 250'er og 450'er. Det er i afrundet tal.
| |
|
|