Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
til Canon 1ds Mk III ejere:
Fra : Michaelbs

Dato : 27-05-09 18:58

Synes lige jeg vil dele lidt info:

Canon tilbyder at kalibrere/optimere/forfine AF på 1D og 1Ds mk III -
gratis. Og i samme ombæring at mikrojustere/kalibrere alle dine objektiver.
GRATIS.

Der er nok nogen, der føler Nikons ånde i nakken.

Jeg benyttede mig af tilbuddet, selvom jeg egentlig ikke havde meget at
klage over mht 1ds mk III AF. Ai Servo kunne være bedre men det levede jeg
med.

Jeg afleverede efter aftale kamera plus objektiver om morgenen for et par
uger siden og afhentede det før lukke(r)tid samme dag. Hos CAV i Valby.

Jeg må sige, at resultatet er fremragende. Det er et meget bedre kamera jeg
har fået tilbage. Der er simpelthen meget færre OOF skud nu og skarpheden er
fantastisk.

Objektiverne står nu helt præcist i forhold til kameraet via mikrojustering.
Det havde jeg selv eksperimenteret med og Canons resultater var da heller
ikke langt fra mine, men alligevel er der meget markante forbedringer.
Eksempel: mit 24-70L har altid været lidt soft på 2.8. Canon har lavet en
minimal AF mikrojustering på sølle 3 og alligevel står det umådeligt skarpt
nu på f2.8. Jeg ved ikke hvad de har gjort ved objektivet og de er heller
ikke selv for konkrete i beskrivelsen : "AF system optimeret og
kontrolleret", men der er en verden til forskel i real life performance. Der
må være sket meget mere og andet end mikrojustering. Jeg føler at jeg har
fået helt nye og bedre objektiver samt et AF forbedret kamera. Det gælder
både one shot og ai servo samt centrale og decentrale fokuspunkter. Jeg har
brugt kameraet intensivt siden og konklusionen er helt entydig.

Jeg siger tak til CAV og anbefaler andre meget tilfredse såvel som mindre
tilfredse 1d og 1ds mk III brugere at få foretaget samme optimering.

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 20:03

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a1d7f42$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>

> Jeg siger tak til CAV og anbefaler andre meget tilfredse såvel som mindre
> tilfredse 1d og 1ds mk III brugere at få foretaget samme optimering.

WOW - det lyder sgu som et godt tilbud :)
Kontakter man bare CAV - eller er der mere info på een af deres sider ?

vh Palle

Fra : Michaelbs

Dato : 27-05-09 22:19

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen

> WOW - det lyder sgu som et godt tilbud :)
> Kontakter man bare CAV - eller er der mere info på een af deres sider ?
>
> vh Palle

Altså jeg læste om det på Dpreview for mange måneder siden. At Canon som
service tilbagekaldte alle 1d og 1ds mk III kameraer med henblik på AF
optimering.
Man kunne da gå ind og melde sig på Canons hjemmeside. Der stod så, at man
ville blive kontaktet inden for en uge. For mig skete det ikke og jeg havde
nærmest glemt alt om det, da jeg efter 2-3 måneder siden fik en opringning
fra Canon, at nu havde de tid til at se på mit kamera + objektiver.

Jeg har lige tjekket Canons hjemmeside og kan ikke umiddelbart genfinde
tilmeldingsblanketten, så om Canon for nylig har ophørt med tilbuddet skal
jeg ikke gør mig klog på. At dømme efter skriverier på Dpreviews fora, gør
folk stadig brug af denne service.

Man siger jo "if it ain't broken, don't fix it" men den flinke mand, der tog
imod kameraet forsikrede mig om, at jeg ville mærke fremskridt, selvom jeg
ikke havde problemer i forvejen.
Jeg kan kun give ham ret.

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-09 13:27

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4a1dae4b$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> tog imod kameraet forsikrede mig om, at jeg ville mærke fremskridt, selvom

Jeg bookede hos canon i går aftes, og ringede til CAV i dag - og afleverer
hele ´posen´ til dem på tirsdag !

Jeg glæder mig som et lille barn til at se, hvad det ender med
Især mikro-justeringerne bliver spændende at se. Det her jeg bøvlet en del
med, og jeg synes det er svært at finde ud af, hvad det _helt_ præcisk skal
stå på...

Det bliver sgu spændende !

vh Palle

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 27-05-09 20:25

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:4a1d7f42$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>

> Jeg siger tak til CAV og anbefaler andre meget tilfredse såvel som mindre
> tilfredse 1d og 1ds mk III brugere at få foretaget samme optimering.

Fedt at høre det fungerer. CAV er ikke alt for uddybende i deres
forklaringer på reparationer, men hvad, så længe det virker, så skal jeg nok
lade være at brokke mig. Jeg har lige fået min tabte 5D'er tilbage idag,
reparationen kan skrives på 1 linie

MVH
Thomas

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 27-05-09 20:38

Michaelbs skrev:
> [...]
>

> Jeg siger tak til CAV og anbefaler andre meget tilfredse såvel som
> mindre tilfredse 1d og 1ds mk III brugere at få foretaget samme optimering.

Tak for oplysningen, je vil straks kontakte cav i århus for kalibrering
af mine objektiver og 1dsmk3

Tommy

Fra : Michaelbs

Dato : 05-06-09 10:37

"Tommy Hjorth" <tommy@tommyhjorth.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for oplysningen, je vil straks kontakte cav i århus for kalibrering af
> mine objektiver og 1dsmk3
>
> Tommy

Melder du lige tilbage i gruppen når kameraet+objektiver er optimeret?

mvh Michaelbs

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 05-06-09 17:57

Michaelbs skrev:

> "Tommy Hjorth" <tommy@tommyhjorth.dk> skrev i meddelelsen

> Melder du lige tilbage i gruppen når kameraet+objektiver er optimeret?
>
> mvh Michaelbs

Det vil jeg da, glæder mig til at få det hele kalibreret.

Tommy

Fra : Klaus Thøstesen

Dato : 28-05-09 01:14

> Canon tilbyder at kalibrere/optimere/forfine AF på 1D og 1Ds mk III -
> gratis. Og i samme ombæring at mikrojustere/kalibrere alle dine
> objektiver. GRATIS.

Omtale + link til registrerings formular:

http://www.canon.dk/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS-1D_Mark_III.aspx?faqtcmuri=tcm:81-631109&page=1&type=important

Kan se de skriver man bliver kontaktet indenfor en uge. Jeg tror nu der gik
tættere på en måned, end på en uge, før jeg blev kontaktet!

Der står ikke noget om objektiverne på ovenstående link. Men da jeg blev
ringet op af CAV blev det nævnt, at Canon tilbød at finjustere dem, og om
jeg var interesseret i det.

Justeringen af AF i kameraet får en ret positiv omtale:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/749841/0

Fra : Michaelbs

Dato : 28-05-09 07:57

"Klaus Thøstesen" <me@k-l-t.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg var interesseret i det.
>

> Justeringen af AF i kameraet får en ret positiv omtale:

Mærkede du også en markant forbedring og var du i forvejen en tilfreds
bruger?

mvh Michaelbs

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-05-09 08:58

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message
> [...]
<......>

> Jeg siger tak til CAV og anbefaler andre meget tilfredse såvel som mindre
> tilfredse 1d og 1ds mk III brugere at få foretaget samme optimering.

Tak Michael, jeg havde set det tidligere og tænkte at det kunne være
ligemeget, da jeg ikke har følt at der var noget at klage over. Dog har jeg
noteret mig at der har været nogle OOF billeder på Ai Servo og kontinuerlig
billedtagning, som jeg syntes burde have været i fokus, men jeg har så
skyldt på min egen evne til at holde fokuspunkter præcist nok på fugle. Nu
har jeg meldt mig til og så må vi se. Det bliver ikke lige med det samme, da
jeg skal til Italien og holde workshop om godt en uges tid. Så må vi se om
fokus kan holdes så længe

Denne her fra i går aftes
http://www.pbase.com/hkruse/image/113054196/original så dog ud til at være
nogenlunde i fokus ;)

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskrusephotography.com

Fra : Michaelbs

Dato : 28-05-09 09:58

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med det samme, da jeg skal til Italien og holde workshop om godt en uges
> tid. Så må vi se om fokus kan holdes så længe

Ok, men de er meget hurtige: aflever morgen, afhent samme dag om
eftermiddagen, så måske det kan nås.
Dog skal man nok ringe til dem, hvis man ønsker serviceringen i meget nær
fremtid.

> Denne her fra i går aftes
> http://www.pbase.com/hkruse/image/113054196/original så dog ud til at være
> nogenlunde i fokus ;)