Brug af USB nøgle til ekstra hukommelse
Fra : Viktor Andersen

Dato : 27-05-09 21:25

BT's netavis viser idag, hvordan man kan få nyt liv i sin computer, bl.a.
med at benytte en dertil egnet
USB nøgle som ekstra hukommelse, hvis man bruger Vista som styresystem.

Men hvordan benytter man sig af den mulighed i praksis? Hvad skal man gøre?

Hilsen
Viktor

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-05-09 22:56

Viktor Andersen skrev:

> Men hvordan benytter man sig af den mulighed
> i praksis? Hvad skal man gøre?

I praksis kan det bedre betale sig at sætte mere
RAM i pc'en - det koster ikke en skid i dag.

En USB-pen skal være forberedt for den slags,
og det er de færreste der har det.

Har din Vista mindre end 2GB, så sæt noget
mere i, og den vil køre meget bedre.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-05-09 23:13

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> I praksis kan det bedre betale sig at sætte mere
> RAM i pc'en - det koster ikke en skid i dag.

Enig.

> En USB-pen skal være forberedt for den slags,
> og det er de færreste der har det.

Uenig.. Faktisk alle USB-pens kan bruges.

> Har din Vista mindre end 2GB, så sæt noget
> mere i, og den vil køre meget bedre.

Enig igen

/Benjamin

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-05-09 22:09

Laziter [9440] skrev:

> Uenig.. Faktisk alle USB-pens kan bruges.

Ikke dem jeg har, det er en Transend og en
Kingston, begge på 16GB - og kan altså ikke
bruges til formålet:

http://www.bt.dk/article/20090527/mobil/705260009/&page=8

Jeg har en nyere 8GB der godt kan, fordi der står
Ready Boost på den.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-05-09 06:28

> Ikke dem jeg har, det er en Transend og en
> Kingston, begge på 16GB - og kan altså ikke
> bruges til formålet:

Ok, ja så kan jeg da godt se at det ikke er alle der vil være med på Vistas
idéer ;-p
Hele min stak af blandede pens der rangerer fra 1 til 8 GB vil alle lokke
mig til at køre ReadyBoost.

> Jeg har en nyere 8GB der godt kan, fordi der står
> Ready Boost på den.

Tja, det har jeg nu aldrig taget som en garanti.
Det er nok et indre levn i mig fra USB1.0/1.1 til USB2.0, der blev jeg
lettere forvirret i starten da alle reklamerede med HiSpeed USB og de så i
virkeligheden bare var USB1.0/1.1 hehe
Jeg tror egentligt bare at det drejer som at pen'en skal have den rette
overførsels-hastighed før Vista vil godkende den til ReadyBoost

/Benjamin

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-05-09 22:45

Laziter [9440] skrev:

> Jeg tror egentligt bare at det drejer som at
> pen'en skal have den rette overførsels-hastighed
> før Vista vil godkende den til ReadyBoost

Det har ikke noget med hastigheden at gøre.

USB 1.1 er en standard der er brugt for mange år
siden, i dag bruger vi 2.0, som faktisk er noget
hurtigere end FireWire, som heller ikke brugt så
meget mere.

ReadyBoost blev lanceret for et par år siden, men
har ikke rigtig vindet indpas, det er kun nogle få der
kan bruge den funktion.

Som tidligere nævnt, kan det bedre betale sig at
sætte mere RAM i pc'en - og så udnytte usb-pennen
til det den er beregnet til - at have sine data med sig
i skjortelommen.

Jeg bruger mine usb-penne til testprogrammer på
kunde-pc'er, her er alt hvad jeg skal bruge til formålet.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-05-09 22:55

> Det har ikke noget med hastigheden at gøre.

Måske ikke, jeg tænkte også mere på om Vista var lidt kritisk på det område.
Forstået på den måde at Vista lige sender/modtager nogle data for at tjekke
hastigheden, for derefter at tilbyde Ready Boost.

> USB 1.1 er en standard der er brugt for mange år
> siden, i dag bruger vi 2.0, som faktisk er noget
> hurtigere end FireWire, som heller ikke brugt så
> meget mere.

Selvom USB 2.0 er hurtigere end den gamle Firewire på papiret, så er
Firewire faktisk hurtigere til at flytte data i ren praksis.
Underligt at der ikke er lavet bedre interfaces til USB 2.0 af netop den
grund.

> ReadyBoost blev lanceret for et par år siden, men
> har ikke rigtig vindet indpas, det er kun nogle få der
> kan bruge den funktion.

Ok, jeg har først oplevet den med Vista, anede faktisk slet ikke at det var
ude før da.

> [...]
> i skjortelommen.
>
> Jeg bruger mine usb-penne til testprogrammer på
> kunde-pc'er, her er alt hvad jeg skal bruge til formålet.

Jeps, der er jeg helt enig med dig.
Systemhukommelse kan kun udvides effektivt på en måde, og den måde
inkluderer ikke USB pens.

/Benjamin

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-05-09 23:26

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> En USB-pen skal være forberedt for den slags,
> og det er de færreste der har det.
>
> Har din Vista mindre end 2GB, så sæt noget

Nu kunne man jo forestille sig en lidt ældre maskine, som min ThinkPad
fx, der kun kan tage 512 Mb RAM. Så hvorfor ikke bare svare på hvad
manden spørger om?

--
Niels

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-05-09 00:27

Niels P Sønderskov skrev:

> Nu kunne man jo forestille sig en lidt ældre
> maskine, som min ThinkPad fx, der kun kan
> tage 512 Mb RAM.

Jamen, tillykke med det, så skal du have en helt
ny maskine - og du er helt fri af blomsterbutikken

Fra : Ole C

Dato : 28-05-09 01:10

Niels P Sønderskov skrev blandt andet:

> Nu kunne man jo forestille sig en lidt ældre maskine, som min ThinkPad
> fx, der kun kan tage 512 Mb RAM.

Til gengæld er det svært at forestille sig, at nogen ville installere Vista
på en sådan maskine....

--
vh
Ole C

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-05-09 08:39

Ole C skrev:

> Til gengæld er det svært at forestille sig, at nogen ville installere
> Vista på en sådan maskine....

Pjat. En 8 Gb flashdims til ReadyBoost og vi er kørende :)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-05-09 13:40

Ole C wrote:

> Til gengæld er det svært at forestille sig, at nogen ville installere
> Vista på en sådan maskine....

Selvfølgelig ikke. Jeg har kørt Ubuntu, men det var da værd at se på en
eventuel mulighed for mere 'ram'.

I øvrigt går jeg ind for at svare på det der spørges om.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-05-09 00:00

Viktor Andersen wrote:

> [...]
> hvis man bruger Vista som styresystem.
>
> Men hvordan benytter man sig af den mulighed i praksis? Hvad skal

Det ser ud som om BT (også) er på en vildmand her: Iflg
http://ask-leo.com/can_i_use_a_usb_ram_stick_to_increase_system_memory.h
tml (jeg bruger ikke selv Vista) mener eksperten:

People are asking if flash memory can be used as system RAM. The answer
is an absolute no.

People have wondered if flash memory could be used for Virtual Memory.
In my opinion the answer is, once again, absolutely no, since that will
cause the flash memory to wear out very quickly.

Window's Vista's "ReadyBoost" is a compromise - it's not RAM, and it's
not VM, but it is flash memory used in a semi-intelligent manner to
boost overall performance.

Funktionen hedder altså ReadyBoost, og virker altså ikke so BT påstår
bare ved at sætte flashhukommelsen i...

--
Niels

Fra : Viktor Andersen

Dato : 28-05-09 21:22

Tak for alle indlæg - brugbare som ikke brugbare.
Jeg tror, at jeg dropper det.

Mvh
Viktor

Fra : KentBM

Dato : 28-05-09 21:42

Viktor Andersen skrev:
> Tak for alle indlæg - brugbare som ikke brugbare.
> Jeg tror, at jeg dropper det.
Jeg prøvede med flere USB-nøgle både nye og gamle, men kunne ikke finde
nogen som virkede. Nu bruger jeg et 2GB SD-kort, som maskinen bruger til
hurtigt start. Altså bare åbne låget og så tager det 10 - 15 sekunder,
så er maskinen i gang igen.

Hvilket de 4 GB RAM installeret ikke kan hjælpe på.

--

Kent

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-05-09 22:14

Viktor Andersen skrev:

> Tak for alle indlæg - brugbare som ikke brugbare.

Jamen, hvilke var brugbare, og hvilke var ikke?

> Jeg tror, at jeg dropper det.

http://www.bt.dk/article/20090527/mobil/705260009/&page=8
er ikke særlig informativ, men der skal du ikke droppe
at få en hurtigere maskine ud af den eksisterende - der
er masser af muligheder