Hardware problem mærkeligt
Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 19:20

Har en computer der er lidt sær.

Den er startet på, at den kan starte op, og kører i ca. 30 sekunder. når der
så er gået 30 sekunder slukker den fuldstændig, så kan man tænde den igen,
og så gør den fuldstændig det samme igen.

der er ikke noget at se på bundkortet at der er nogen kondensatore eller
noget som er brændt har lige lede prøvet og skifte grafikkortet i den, det
eneste jeg ikke har prøvet og skifte er processor og ram :p

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 19:27

Glemte lige at nævne vilket hardware det er.

Asus P4C800-E bundkort
Pentium 4 Prescott 3,2 Ghz CPU
2GB Corsair ram
1GB Kingston Hyper X
ATI Radeon 800XT grafikkort

har kørt upåklageligt i evigheder.

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 27-05-09 20:09

"Thomas Laursen" <t2laursen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Glemte lige at nævne vilket hardware det er.

> [...]

Hvad har du på af køler til din CPU ?.
- Prescott CPU'ere bliver temmelig varme, og det kræver en køler, der kan
holde CPU'en nede i temp. ellers så genstarter ens PC hele tiden, hvis den
bliver for varm.

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 20:37

Det er den som fulgte med CPU'en i sin tid.

den genstarter dog ikke, den slukker helt

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 27-05-09 20:49

"Thomas Laursen" <t2laursen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er den som fulgte med CPU'en i sin tid.
>
> den genstarter dog ikke, den slukker helt
>
> "(6400) Anders" <anders.spam@mail.dk> skrev i en meddelelse

Det kan godt være CPU køleren der er problemet.
Hvis det ikke er det, så kan det være fordi du kører med forskellige mrk. af
ram, og at de ikke kan ''snakke'' sammen.

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 21:10

> [...]
> Hvis det ikke er det, så kan det være fordi du kører med forskellige mrk.
> af ram, og at de ikke kan ''snakke'' sammen.

Det lyder lidt mærkeligt at det skulle være det da den har kørt fint i 2-3
år efterhånden :p med det setup :p

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-05-09 19:33

Thomas Laursen wrote:
> [...]
> noget som er brændt har lige lede prøvet og skifte grafikkortet i den, det
> eneste jeg ikke har prøvet og skifte er processor og ram :p

Gør den det også, hvis harddisken ikke er tilsluttet?

Har du set efter, at der ikke er faldet en skrue ned bag bundkortet?
(Ryst den forsigtigt eller vend den på hovedet)

Det kunne også være en RAM-fejl, hvor den når til nøjagtig samme sted i
RAM'en, hvorefter den slukker pga. den fejl der sker.

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 19:38

Har ikke prøvet og have rammene ude nej, men altså den starter fint nok op,
hvis jeg sætter harddisken til. begynder og loade windows, men så når der er
gået ca. de 30 sekunder så slukker den bare

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gvk11c$20cj$1@newsbin.cybercity.dk...

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-05-09 19:42

Thomas Laursen wrote:
> Har ikke prøvet og have rammene ude nej, men altså den starter fint nok op,
> hvis jeg sætter harddisken til. begynder og loade windows, men så når der er
> gået ca. de 30 sekunder så slukker den bare

Men den slukker ikke, hvis harddisken ikke er tilsluttet?

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 19:48

Jo der slukker den også ;)

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gvk1i9$20dk$1@newsbin.cybercity.dk...

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 19:39

Hov, og der er ingen skruer for det var også min første mistanke måske, så
tog bundkortet ud, for at checke om der var kontakt nogen steder men det var
der ikke

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-05-09 19:55

Thomas Laursen wrote:
> Hov, og der er ingen skruer for det var også min første mistanke måske, så
> tog bundkortet ud, for at checke om der var kontakt nogen steder men det var
> der ikke

Test RAM'en, eller tag det ene modul ud hvis der er to, og prøv igen.

Prøv at nulstille BIOS-indstillingerne (med jumper, hvis der er én).

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 20:37

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gvk29r$20ov$1@newsbin.cybercity.dk...

> Test RAM'en, eller tag det ene modul ud hvis der er to, og prøv igen.
>
> Prøv at nulstille BIOS-indstillingerne (med jumper, hvis der er én).

Det vil jeg lige prøve.

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 20:00

> [...]
> der så er gået 30 sekunder slukker den fuldstændig, så kan man tænde den
> igen, og så gør den fuldstændig det samme igen.

Mener din CPU er kendt for at blive ENORM varm.
Noget af det hotteste.
Tjek om din køler kører, fjern støv fra
køleribberne. Kør evt. uden sideplade
og se om den kører længere tid.
Er den gammel, så skift kølepastaen
under CPU-køleren.

Fra : Thomas Laursen

Dato : 27-05-09 20:39

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> "Thomas Laursen" <t2laursen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mener din CPU er kendt for at blive ENORM varm.
> [...]

Den bliver varm men den er slet ikke varm når den slukker, støv er der intet
af, den er gjort helt ren.

sidepladen er ikke monteret lige nu. pga jeg tester hvad der er galt så det
burde også hjælpe.

kølepastaen har jeg dog ikke prøvet og skifte.

vil jeg også prøve

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-09 20:57

> Den bliver varm men den er slet ikke varm når den slukker,

OK. heller ikke den massive køler ?
Aflæs evt. CPU temp. i BIOS lige
efter den er slukket og du har startet den op igen.
Det kan give et fingerpeg på temp. da den lukkede.
Står 'sluk system' for lavt i en evt. CPU temp indstilling så den
slukker ved eks. 60 grader selvom den måske blir'
80 ?

> kølepastaen har jeg dog ikke prøvet og skifte.
> vil jeg også prøve

Ja prøv.
Det kan ofte gi overraskende resultater
på CPU temp aflæsningen.

Prøv en MEMtest.
Prøv at stille Windows tilbage i tid
via systemgendannelse.

Lad maskinen stå i BIOS og
se om den lukker ned.
ELLER prøv at trykke på "pause"
under opstart når den kommer til
BIOS. Genstarter den også her og temp
ellers er OK er den nok galt med bundkortet
selvom den ser ud til at være OK.
Min erfaring siger mig, at strømstyringen
på bundkort ofte kan være en svag 'ting'.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-09 02:18

Thomas Laursen skrev bl.a.:

> [...]
> når der så er gået 30 sekunder slukker den fuldstændig, så kan man
> tænde den igen, og så gør den fuldstændig det samme igen.

Lynskade! ?

Claus

Fra : Thomas Laursen

Dato : 28-05-09 08:14

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> Lynskade! ?
>
> Claus

Nej ikke en lyn skade. Strøm forsyning er skiftet til en ny. da jeg i
første omgang mistænkte den for at være færdig