Mystisk problem.....
Fra : \(6400\) Anders

Dato : 27-05-09 18:26

Hej NG'ere

Jeg har et lidt underligt problem med min computer !
Computeren ''fryser'' temmeligt ofte.

Jeg har et Asrock bundkort (sokkel 775).
3 SATA2 harddiske (1 Seagate og 2 WD Caviar).
2 GB DDR2 Ram.
1 Samsung DVD brænder.

Bruger XP m. SP3 og næsten alle opdateringer.

Så hvor mon problemet ligger ?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-05-09 19:26

(6400) Anders wrote:
> Jeg har et lidt underligt problem med min computer !
> Computeren ''fryser'' temmeligt ofte.

Er den begyndt på det, nu hvor det er blevet varmere i vejret?

Kunne være for varm processor, eller for varmt chipsæt på bundkortet,
for varme harddiske, eller måske dårlig PSU(strømforsyning), eller evt.
RAM-fejl.

> Jeg har et Asrock bundkort (sokkel 775).
> 3 SATA2 harddiske (1 Seagate og 2 WD Caviar).
> 2 GB DDR2 Ram.
> 1 Samsung DVD brænder.
>
> Bruger XP m. SP3 og næsten alle opdateringer.

Hvordan ligger temperaturerne en halv time efter opstart?
Processor/chipsæt bør ikke være i nærheden af 70 grader, og gerne noget
lavere.
Harddiske må typisk ikke komme over 55 grader, og bør ligeledes ligge
noget lavere end det.

Prøv med en anden PSU.

Test for RAM-fejl med memtest86+.
Ligger bl.a. på UltimateBootCD:
http://ultimatebootcd.com/

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 27-05-09 20:06

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gvk0ji$206t$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> lavere.
> Harddiske må typisk ikke komme over 55 grader, og bør ligeledes ligge

Selve CPU'en ligger på ca. 35 gr. (Core2duo).

Havde tidligere problemer med varmen fra harddiskene, men det fik jeg løst
ved at sætte den 3 harddisk løst i kabinettet, og flytte den anden disk en
plads ned.
- Ved ikke hvad de ligger på i temp. men det kan vel undersøges på en eller
anden måde.

Jeg tror ikke det er PSU'en, den er godt nok kun på 350 Watt, og den kan
sagtens trække flere diske, hvis det skulle være.
Og rammene er det heller ikke, for de virker også perfekt.

Har så en lille teori om, at det kan være et af SATA kablerne der muligvis
er defekte (løs forbindelse).
Fordi, hvis jeg tager stikket af, og mont. det igen, så kører den OK.

Puha....det var sgu en lang smøre, tilbage til CL kampen.

Fra : \(6400\) Anders

Dato : 28-05-09 10:41

"(6400) Anders" <anders.spam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Fordi, hvis jeg tager stikket af, og mont. det igen, så kører den OK.
>
> Puha....det var sgu en lang smøre, tilbage til CL kampen.

Problemet er tilsyneladende løst, det var et defekt sata2 kabel....