Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter til Sigma 10-20?
Fra : Seth

Dato : 26-05-09 09:37

Er der nogen der sidder inde med viden om Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC?

Det jeg er i tvivl om er hvorvidt man skal være opmærksom på glassets
yderposition i forhold til gevindet ved bestilling af polarisations- og
UV/Skylight/beskyttelses filtre?

Skal man finde filtre med hævet glas/sænket geving?

Jeg har endnu ikke modtaget optikken så jeg kan ikke ved selvsyn undersøge
det.
_
Seth

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 26-05-09 12:55

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal man finde filtre med hævet glas/sænket geving?
>
> Jeg har endnu ikke modtaget optikken så jeg kan ikke ved selvsyn undersøge

Jeg vil tro, at du skal have slim-filtre til den, ellers vil du få
vignettering på den. Jeg havde problemet med min Canon 24-105 og 17-40 og et
normalt polfilter. Derudover skal du ikke spekulere på noget, den har normal
82mm filtergevind. De andre, som stikker ud vil typisk have gel-filtre, men
det gør 10-20 ikke. Eneste ulempe er, at 82mm kan være halv dyrt.

MVH
Thomas

Fra : J

Dato : 26-05-09 13:24

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> normal 82mm filtergevind. De andre, som stikker ud vil typisk have
> gel-filtre, men det gør 10-20 ikke. Eneste ulempe er, at 82mm kan være

De 82 mm, du skriver, er det dit [bedste] gæt, eller er det noget, du ved
noget om?

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 26-05-09 14:18

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> "www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De 82 mm, du skriver, er det dit [bedste] gæt, eller er det noget, du ved
> noget om?

Jeg kan ikke selv huske det, jeg har solgt et par stykker, men har aldrig
haft den selv. Så jeg tyede til deres amerikanske hjemmeside:
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3360&navigator=6

Hvis det er galt, så må du klandre dem.

MVH
Thomas

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 26-05-09 14:20

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> "www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De 82 mm, du skriver, er det dit [bedste] gæt, eller er det noget, du ved
> noget om?

Men kan da godt se, at det er en ny udgave, havde jeg så ikke lige set.
Beklager

Fra : Brian Lund

Dato : 26-05-09 13:51

> [...]
> normal 82mm filtergevind. De andre, som stikker ud vil typisk have
> gel-filtre, men det gør 10-20 ikke. Eneste ulempe er, at 82mm kan være

Min har 77mm gevind! Desværre har jeg ikke noget 77mm filter så kan ikke
fortælle om non-slimline vigneterer.

Brian

Fra : Robert Piil

Dato : 26-05-09 14:16

Brian Lund skrev:

> Min har 77mm gevind! Desværre har jeg ikke noget 77mm filter så kan ikke
> fortælle om non-slimline vigneterer.

Sigma 10-20mm f4-5.6 EX DC HSM har 77mm gevind. Den nye udgave med 82 mm
gevind hedder 10-20mm f3.5 EX DC HSM

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 26-05-09 14:22

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Min har 77mm gevind! Desværre har jeg ikke noget 77mm filter så kan ikke
> fortælle om non-slimline vigneterer.

Jeg har været fejl på den, den gamle f/4,5-5,6 har 77, den nye f/3,5 har
82mm

MVH
Thomas

Fra : Lars Bodin

Dato : 26-05-09 20:37

Seth skrev:
> [...]
>
> Skal man finde filtre med hævet glas/sænket geving?
>
> Jeg har endnu ikke modtaget optikken så jeg kan ikke ved selvsyn undersøge

Jeg har selv dette objektiv og anvender et HOYA PRO1 Digital 77mm MC
PROTECTOR (PRO = "lav" model). Så vidt jeg kan se rører det ikke ved
frontglasset og jeg har heller ikke oplevet problemer med vignettering.

Det er et dejligt objektiv som du sikkert vil få meget glæde af! :)

mvh.
Lars